تاریخ انتشار : دوشنبه 25 شهریور 1398 - 7:44
کد خبر : 63983

همایش بزرگ مطالبه گران حسینی در۱۱۰ مسجد

همایش بزرگ مطالبه گران حسینی در۱۱۰ مسجد

به گزارش روابط عمومی مجمع رهروان امربه معروف ونهی از منکر استان اصفهان،جانشین مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان گفت: یکی از مبانی تفکری تربیتی امام حسین (ع) اراده بر اصلاح و مطالبه‌گری به حق در جهت امر به خوبی‌ها و نهی از بدی‌ها و عدم بی‌تفاوتی در زندگی است،

به گزارش روابط عمومی مجمع رهروان امربه معروف ونهی از منکر استان اصفهان،جانشین مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان گفت: یکی از مبانی تفکری تربیتی امام حسین (ع) اراده بر اصلاح و مطالبه‌گری به حق در جهت امر به خوبی‌ها و نهی از بدی‌ها و عدم بی‌تفاوتی در زندگی است، منافقان با تزویر امر به بدی و نهی از خوبی می‌کنند چون منفعت آن‌ها در این است که مردم خوب نباشند.

حجت‌الاسلام حمیدرضا صادق‌زاده شامگاه یکشنبه در همایش مطالبه‌گران حسینی اظهار کرد: تفکر الهی در مقابل تفکر مادی و شیطانی در جایی به اسم نینوا با هم رویاروی  شدند و تفکر الهی برای همیشه ماندگار شد، مبانی این تفکر در درجه اول ادب به آداب الهی است، انسانی که مؤدب به آداب قرآنی است فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را هم بر اساس قواعد الهی و دستورات خدا انجام می‌دهد.ضمنا این همایش در۱۱۰ مسجداستان برگزار می گردد.

جانشین مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان گفت: نکته دوم در تفکر و تربیت الهی بحث «عشق» است، زندگی حرکت و درس سیدالشهدا همه عاشقانه بوده بنابراین مکتب عشق ماندگار شده است.

وی افزود: بحث سوم این تفکر، بدهکار نبودن امام حسین (ع) به دنیا است، یاران ایشان همین‌گونه هستند، وقتی قرار است انسان جان خود را بدهد در راه، مقصدی و مسیری که باید حرکت کند و می‌داند انتهای آن به جان دادن است خود را بدهکار این دنیا نمی‌داند و علاقه‌مندی به آن ندارد گرچه دقت نظر دارد و تلاش می‌کند.

صادق‌زاده با اشاره به بحث بعدی از مبانی تفکر و تربیت الهی بیان کرد: آیه ۱۰۴ سوره آل‌عمران درباره امر به معروف و نهی از منکر و مبنای دستوری امام حسین (ع) بین دو آیه آمده است، بر اساس این آیه یکی از مبانی تفکری تربیتی امام حسین (ع) اراده بر اصلاح و مطالبه گری به حق در جهت امر به خوبی‌ها و نهی از بدی‌ها است و در زندگی باید بی‌تفاوت نباشیم.

جانشین مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان اضافه کرد: این آیات شاید رفع شبهه‌ای از برخی دنیاطلبان باشد که ظاهر امر به معروف گرفته‌اند اما تا بحث برخورد با منکر می‌شود می‌گویند دوقطبی ایجاد نکنید، علت اینکه یکی از مسؤولان به اصطلاح روشنفکر عنوان کرده بود برخورد با ناهنجاری پوششی زنان بی‌حجاب دوقطبی ایجاد می‌کند و باید این امر به معروف کمرنگ شود این است که قرآن نخوانده است.

وی مطرح کرد: آیه ۱۰۴ سوره آل‌عمران بین دو آیه‌ای است که در آیه ۱۰۳ به مسلمان دستور وحدت می‌دهد و در آیه ۱۰۵ توصیه می‌کند مسلمانان از تفرقه به دور باشند و تفرقه باعث از بین رفتن نظام یک جامعه می‌شود که حلقه واسط این دو آیه امر به معروف و نهی از منکر است، یعنی نه تنها دوقطبی ایجاد نمی‌کند و باعث تفرقه نمی‌شود که عامل وحدت و همدلی و سوق مردم به سمت یک سمت درست است.

صادق‌زاده ابراز داشت: امروز در کل دنیا، از همه مکاتب، مذاهب، بزرگان، اندیشمندان، کتاب‌ها و وقایع روزگار چه عاملی می‌تواند همه را کنار هم جمع کند و در مسیر خدا قرار بدهد، برخی نیازهای مادی هم هست که همه انسان‌ها دارند اما عاملی که مردم را به سمت یکدیگر، یکدلی و خدا سوق می‌دهد حضرت سیدالشهدا (ع) است.

جانشین مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان تصریح کرد: ۲۰ میلیون از ملت‌های مختلف در اربعین به سمت کربلا حرکت می‌کنند که نظیر آن در هیچ کجای دنیا وجود ندارد، به این دلیل که امام حسین (ع) پرچم امر به معروف را بلند کرده است و این پرچم عامل وحدت است، اگر ما یاد بگیریم جزو خوبی‌ها باشیم و مردم را به خوبی‌ها سوق بدهیم چه کسی ناراحت می‌شود.

وی ادامه داد: جایی امر به معروف عامل ناراحتی مردم می‌شود که ما طور دیگری حرکت کنیم و فقط به زبان بیان‌کننده خوبی‌ها و ناهی از بدی‌ها باشیم، مردم به اعمال آمران به معروف نگاه می‌کنند، مشکل زمانی به وجود می‌آید که به جای اخلاص دوگانگی وجود داشته باشد، امام حسین (ع) هم در حرف و هم در عمل امر به معروف را نشان داد و با خانواده و نزدیکانش برای این کار قیام کرد.

صادق‌زاده تأکید کرد: امروز عده‌ای دم از اسلام می‌زنند که وقتی نگاه می‌کنیم بچه‌های آن‌ها سر از کانادا و انگلستان و آمریکا درآورده‌اند ۲۰ سال هم هست دارند درس می‌خوانند تا برگردند و به کشور خدمت کنند، خودشان هم بعضی دو تابعیتی هستند، این است که مردم گاهی اوقات دل‌نگران می‌شوند، از طرف دیگر بد امر به معروف کردن‌های انسان‌هایی که قرار است افراد را به خوبی سوق بدهند هم از عوامل مشکل‌زا در امر به معروف است.

جانشین مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان خاطرنشان ساخت: امام حسین (ع) به بهترین نحو اقدام به امر به معروف کرد، هیچ کجا از کوره در نرفت و تهدیدی که در زمان ایشان بود کلیت اسلام را نشان گرفته بود بنابراین ایشان نگفت چرا فلان مجلس را گرفتی و خرج کردی بلکه درباره اصل مشکل و ظالمیت حاکم، انحراف در اسلام و وجود افراد لاابالی و با نگاه مادی در رأس حکومت صحبت کرد، نگاه امام حسین (ع) وسیع بود.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های آمران به معروف و ناهیان از منکر گفت: نگاه وسیع امام حسین (ع) در امر به معروف به ما می‌آموزد که آمران و ناهیان باید اهل از کوره در رفتن و ناسزا گفتن نباشد، دارای نگاه وسیع و دقت نظر باشد، اهل اشدا علی الکفار و رحماء بینهم باشد، چون شما جزو بهترین‌هایی هستید که امر به معروف می‌کنید.

صادق‌زاده با بیان اینکه فردی که در مکتب امام حسین (ع) است بی‌تفاوت نیست، اظهار کرد: چند دسته از افراد هستند که در بحث امر به معروف و نهی از منکر نه وارد می‌شوند گاهی هم جلوی این کار را می‌گیرند، به تعبیر قران دسته اول منافقان هستند که با تزویر امر به بدی و نهی از خوبی می‌کنند چون نفع آن‌ها در این است که مردم خوب نباشند، ظاهر خود را اسلامی نشان می‌دهد اما در عمل می‌بیند که منفعتش در چیست.

جانشین مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان اذعان داشت: قانون حمایت از امران به معروف و ناهیان از منکر که بعد از چند سالی که با این تفکرات مقابله می‌کردند، در مجلس تصویب شد، رئیس‌جمهور زیر بار امضا و ابلاغ آن به دستگاه‌های اجرایی نمی‌رفت، چون اگر این قانون پا بگیرد یقه افرادی که اهل فساد هستند را می‌گیرد.

وی یادآور شد: امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ نامه‌ای به شورای عالی وقت نوشت و بیان کرد اداره‌ای باید شکل بگیرد اگر مسؤولی در جایی به انحراف رفت، فساد و تخلفی کرد به آن فرد تذکر داده و در صورت لزوم برخورد شود، شهید مطهری در این خصوص فرمود همان موقع اعضای حزب ملی و نخست‌وزیر موقت نسبت به این کار مخالفت کردند و این طرح تاکنون پیاده نشده است.

صادق‌زاده اضافه کرد: وقتی عنوان مسؤول در نظام جمهوری اسلامی بر روی فردی باشد فرقی نمی‌کند که در چه قوه‌ای مشغول به کار است، چون فرد مسؤول در محل سؤال قرار دارد باید به میان مردم بیاید، دل خوش کرده‌اند که بعضی روزها بدون واسطه ارتباط مردمی گذاشته‌ایم، مگر مطب دکتر است که مردم تا مریض شوند مراجعه کنند، مسؤول باید به میان مردم بیاید و گرفتاری مردم را حل کند.

جانشین مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان تصریح کرد: قران به مردم درباره امر به معروف و نهی از منکر نسبت به مسؤولان و عدم بی‌تفاوتی در برابر عملکرد آنان توصیه به استقامت کرده است، باید آن‌قدر گفته شود و پیگیر باشیم و مطالبه کنیم که در درجه اول بنا بر آنچه که رهبری فرموده‌اند امر به معروف نسبت به مسؤولان است.

وی با بیان اینکه امر به معروف در درجه دوم نسبت به خودمان است، مطرح کرد: بی‌تفاوت بودن مساجد و مسجدی‌ها نسبت به محل خوب نیست، ما نسبت به آسیب‌های اجتماعی و گرفتاری‌هایی که امروز در اطراف خودمان است مسؤولیم، یکی از منکرات بزرگ در جامعه اسلامی فقر است که هم حاکمیت و دولت برای مقابله با آن وظیفه دارد هم من مسجدی و هم‌محله‌ای وظیفه‌ای بر عهده دارم.

صادق‌زاده خاطرنشان کرد: مسجد نسبت به حل معضل فقر وظیفه دارد، از مسجدی‌ها نسبت به کار سؤال خواهد شد، گاهی گفته می‌شود که مساجد خلوت شده، کسی که در مسجد را نبسته است این بی‌تفاوت بودن ماست که علت آن است، مسجد باید مکانی باشد که همه بدانند اگر مشکلی دارند می‌توانند به آن رجوع کنند، امام جماعت نباید آخر اذان به مسجد بیاید و نماز که تمام شد مسجد را زود ترک کند تا مردم امکان بیان درد دل و یا پرسش سؤال را داشته باشند.

جانشین مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان تصریح کرد: بی‌تفاوتی نسبت به افراد در مسجد، اعضای محله و آسیب‌های اجتماعی موجود باعث خلوت شدن مساجد خواهد شد، گاهی حواسمان نیست که به حداقلی که می‌توانیم کاری انجام بدهیم، جوانان و نوجوانان در مسجد باید جایگاه داشته باشند و افراد برای آشتی با مسجد با کودکان و نوه‌ها و بچه‌های فامیل به مسجد بیایند و بچه‌ها سلطان مسجد باشند.

وی خاطرنشان کرد: در ایران ۷۰ هزار مسجد وجود دارد که باید محل پیاده کردن تمام خوبی‌ها و معروفات شود، اگر هر مسجدی هر ماه به ازدواج یک جوان کمک کند، ماهی هفتاد هزار به آمار ازدواج اضافه می‌شود، شهر اصفهان ۷۰۰ مسجد دارد و اگر ماهی جلوی یک طلاق گرفته شود و حل مشکل زوج‌های جوان صورت بگیرد مشکلات خانواده‌ها برطرف خواهد شد.

صادق‌زاده با بیان این‌که امر به معروف خیرخواهی و خوب برای مردم خواستن است، اذعان داشت: پیامبر اکرم (ص) آنقدر نسبت به مردم و جامعه دغدغه‌مند بودند که در قران خطاب به ایشان آیه‌ای آمده است که خودت را این‌قدر به زحمت نینداز.

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد