تاریخ انتشار : شنبه 23 شهریور 1398 - 11:24
کد خبر : 63827

عاشورا خاستگاه اعتقادی و عرفانی دارد

عاشورا خاستگاه اعتقادی و عرفانی دارد

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از گیلان، عبدالرضا مودب‌شعار، مدرس حوزه و دانشگاه، امروز، ۲۳ شهریورماه در نشست «تبیین فلسفه قیام عاشورا؛ درس‌ها و عبرت‌ها» که از سوی معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان برگزار شد، با اشاره به گذشت ۱۳۸۰ سال از واقعه

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از گیلان، عبدالرضا مودب‌شعار، مدرس حوزه و دانشگاه، امروز، ۲۳ شهریورماه در نشست «تبیین فلسفه قیام عاشورا؛ درس‌ها و عبرت‌ها» که از سوی معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان برگزار شد، با اشاره به گذشت ۱۳۸۰ سال از واقعه کربلا و قیام سیدالشهدا(ع)، اظهار کرد: عاشورا از نظر جامعه‌شناسی، تاریخ و فلسفه نیاز به بررسی و تحلیل دارد، زیرا قابلیت بقای آن بیش از هزار سال است.

وی با بیان اینکه عاشورا خاستگاه قلبی، اعتقادی و عرفانی دارد،بیان کرد:‌ قیام امام حسین(ع) قلوب را تسخیر کرده و بر سرنوشت آیندگان اثر گذاشته و حوادث مشابه خودش را در جامعه انسانی به وجود آورده است.

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به تلاش اندیشه‌های مدرنیته در منسوخ کردن توجه مردم و عالمان اجتماعی به تاریخ، بیان کرد:‌ اندیشه فلسفی غرب تاریخ را رجوع به گذشته‌ای معرفی می‌کند که مرده؛ لذا نمی‌تواند درمانگر درهای زمان حال باشد.

مودب‌شعار یکی از مبانی مدرنیسم را حذف گذشته و توجه به تاریخ دانست و بیان کرد: آموزه‌های دینی و قرآنی تاریخ را یکی از منابع معرفت‌شناسی می‌داند و آیه «قُلْ سیرُوا فِی الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ الْمُکَذِّبینَ» بر این مهم صحه می‌گذارد.

تاریخ؛ معلم حال و آینده

وی تاریخ را معلم حال و آینده دانست و اضافه کرد:‌ چیزی که اثر داشته باشد موجود است و تاریخ موجودیت دارد، زیرا تاریخ تعریفی از هزاران انسان زنده و تجمیعی از افکار و اندیشه‌هاست که حوادث را خلق کرده؛ لذا می‌تواند منبع علم و دانش باشد. عاشورا نیز یک پدیده تاریخی است که در زمان و مکان خاصی اتفاق افتاده و موجودیت دارد.

این کارشناس دینی با بیان اینکه بعثت پیامبر(ص) همه هنجارها و باورها و مقدسات جهان عرب آن دوران را زیر سؤال برد، گفت:‌ بذر کینه و بغض و عداوت با رسول‌الله(ص) از سوی سران و سلاطین عرب ایجاد و با معرفی امیرالمؤمنین علی(ع) به عنوان وصی تقویت شد. البته پیامبر(ص) در طول ۲۳ سال رسالت موفق شد به دین اسلام موضوعیت ببخشد، اما بعد از رحلت ایشان این کینه بروز و ظهور یافت و تخاصم با اهل بیت(ع) شدیدتر شد.

مودب‌شعار غدیر خم را اوج تعرفه ولایت دانست و بیان کرد:‌ به دنبال ماجرای سقیفه بنی‌ساعده این حق الهی از حضرت علی(ع) سلب شد، زیرا سران امت اسلام توانایی مقابله علنی با قرآن را نداشتند و لذا می‌خواستند مفسر و مبین قرآن را از بین ببرند تا بتوانند آیات را به نفع خود و قومشان تفسیر کنند.

وی تلاش برای حذف اهل بیت(ع) را تلاش برای تنها گذاشتن قرآن دانست و یادآور شد: قرآن بدون مفسر و مرجعیت علمی در مقام فهم و اجرا تنها می‌ماند و فضای فهم و تفسیر به رای قرآن باز می‌شود.

مدرس حوزه و دانشگاه ترور شخصیت اهل بیت(ع) را یکی از توطئه‌های دشمنان اسلام برای مقابله با رسول‌الله(ص) و قرآن ناطق دانست و اضافه کرد: برخورداری از عصمت و علوم لدنی ماهیت رهبران الهی است. معاویه با تحریف حقایق مسئله امامت را به خلیفگی تنزل داد و از جایگاه ولایت تقدس‌زدایی کرد. امروز نیز برخی از شبهات تلاش می‌کند قداست امام معصوم را حذف کند و عصمت را به عدالت و علوم لدنی را به اجتهاد تنزل دهد.

مودب‌شعار بیان کرد:‌ بسیاری از افراد در سپاه ۳۰ هزار نفری دشمنان سیدالشهدا(ع) در کربلا امام حسین را خارجی و ملحد می‌خواندند، اما امام حسین(ع) مظهر تمام صفات الهی است؛ لذا در روز عاشورا از شناسنامه و تبار خود سخن می‌گوید تا زمینه‌های تحریف را از بین ببرد.

رمز بقای عاشورا

وی امر به معروف و نهی از منکر را یکی از عناصر مهم حرکت امام حسین(ع) دانست و یادآور شد: چیزی که کلیت داشته باشد و خلافی در آن نباشد باقی می‌ماند لذا آزادی‌خواهی به عنوان فلسفه قیام عاشورا از این کلیت برخوردار است و آزادی امری ثابت برای همه انسان‌هاست. انسان به واسطه آزادی‌خواهی تحمل ظلم و جبر را ندارد.

این کارشناس دینی دفاع مقدس را یکی از جلوه‌های عاشورا دانست و افزود:‌ ضرورت به عنوان یکی از مولفه‌های بقای یک حادثه مقوله‌ای است که در آن گمان و امکان و احتمال و شاید و اما و اگر نباشد؛ لذا گاهی انسان سعادت و کمال خود را در ایستادن در مقابل تیر می‌داند.

مودب‌شعار رمز بقای عاشورا را زمان‌مند و مکان‌مند نبودن دانست و اضافه کرد:‌ چیزی که زمان‌مند و مکان‌مند نباشد مادی نیست.

وی لیبرالیسم را زیرمجموعه مدرنیته دانست و بیان کرد:‌ بنا به اصل تلورانس هیچ انسانی در قبال انسان دیگر مسئولیت ندارد، اما امر به معروف و نهی از منکر در مقابل تلورانس قرار می‌گیرد و جامعه را هنجارمند می‌کند. خداوند در قرآن کریم بهترین مردم را مردمی می‌داند که نسبت به جامعه خودشان احساس مسئوایت می‌کنند لذا سکوت در مقابل ظلم و تعدی جایز نیست.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر را بالاترین انگیزه خود در تقابل با حکومت یزید معرفی می‌کند، گفت: امام حسین در جریان حرکت خود از مدینه تا کربلا کارهای سیاسی و فرهنگی با هدف روشنگری انجام داد.

مودب‌شعار جهاد امام حسین(ع) را جهاد تدافعی دانست و یادآور شد: امروز باید زندگی خودمان را با عاشورا تنظیم کنیم و درس مقاومت، ظلم‌ناپذیری، عدالت‌محوری و عشق و مهربانی را از حرکت عاشورا بیاموزیم.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد