تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 شهریور 1398 - 7:39
کد خبر : 63639

نهضت حسینی و ممانعت از منکر بزرگ

نهضت حسینی و ممانعت از منکر بزرگ

حجت‌الاسلام سیدحسین قاسمی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: نسبت به عمق و نهضت عاشورا به نظر می‌آید که ما هنوز باید به دو الی سه موضع ضرورتاً توجه بیشتری داشته باشیم؛ یک، اصل انگیزه و علت عاشورا، یعنی دلیل رخ دادن حادثه‌ای با این عظمت از جانب دشمن در مقابل امام حسین

حجت‌الاسلام سیدحسین قاسمی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: نسبت به عمق و نهضت عاشورا به نظر می‌آید که ما هنوز باید به دو الی سه موضع ضرورتاً توجه بیشتری داشته باشیم؛ یک، اصل انگیزه و علت عاشورا، یعنی دلیل رخ دادن حادثه‌ای با این عظمت از جانب دشمن در مقابل امام حسین (ع) و از جانب امام حسین(ع) در مقابل نظام سلطه آن زمان است که به نظر می‌آید توجه به این موضوع سال‌های سال و به تعبیر روایات، شاید تا قیامت، حرارت قتل امام حسین(ع) را همچنان نگه دارد.

وی ادامه داد: اصل نهضت حسینی به جهت پاسداری از حقانیت دین و رسالت نبوی بوده و تا زمانی که قیامت برپا شود نظام حقانیت حق همچنان باقی است و ظلم نیز در مقابل وجود دارد. به تعبیری، کلمه حق و کلمه باطل مادام در مقابل یکدیگرند؛ بنابراین باید به این مسئله توجه کرد که نهضت امام حسین (ع) اساساً یک مبنا دارد و آن مبنا، اصل حقانیت نظام ولایی است و اساس کار این است که حق و ولایت حق در جامعه حاکم باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه، خاطرنشان کرد: وقتی حکومتی مثل حکومت معاویه برقرار می‌شود مبنای کار نظام سلطه فریب است. طبیعتاً این نظام جبهه باطل می‌شود و بعد از آن هم قرار است حکومتی به نام اسلام تشکیل شود که یزید پرچم‌دار آن است؛ یزیدی که بنا به تعریف عمومی جامعه، حتی فرماندار خودش به‌اندازه‌ای مکر، خدعه و بطلان در زندگی‌اش وجود دارد که حاضر نیست حتی ظاهراً از دستورات دین پیروی کند.

قاسمی تصریح کرد: در چنین حکومتی طبیعتاً امام حسین علیه‌السلام نه می‌تواند بیعت کند و نه می‌تواند آرام بنشیند و این موارد، مبانی ارزشی نهضت امام حسین(ع) است. هر چه به عمق این نهضت توجه شود جان‌نثاری، فداکاری و ارزش ایستادگی این امام معصوم در مقابل یزید بیشتر آشکار می‌شود.

وی افزود: جلوگیری کردن از موضوع منکر، معروف را حاکم کردن و جلوگیری از منکر بزرگ که همان نظام انحرافی حکومت به نام دین است، یکی دیگر از مبانی مهم و قابل‌توجه نهضت حسینی است. هم‌اکنون در دنیا، کشورهای متعدد اسلامی وجود دارد، ولی در اصل، اکثر کشورهای اسلامی مبانی دینی نازل حضرت حق را عمل نمی‌کنند. یقیناً باید گفت که بسیاری با نام اسلام حکومت می‌کنند ولی متأسفانه نظام سکولار دارند و یا اگر احیاناً تأکید بر نظام سکولار نداشته باشند، انحراف در مبانی دینی‌شان وجود دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: بعد از اصل چرخه ولایت که یکی از مهم‌ترین رکن‌هاست، موضوع امر به‌ معروف و نهی از منکر، موضوع قابل‌ تأمل و بسیار مهمی از نهضت امام حسین (ع) در زمان ماست. امروزه شاهدیم که بسیاری از ارزش‌ها جایگاهشان را از دست‌ داده و به تعبیری نعل وارونه خورده است. هم‌اکنون بسیاری از حقایق دینی رنگ‌ باخته و طبیعتاً حالت منکر به خودش گرفته است؛ همچون اصل نظام خانواده، اصل پوشش، اصل حلال‌خوری و… و این موارد ارزش‌هایی است که در زمان کنونی قطعاً باید مورد توجه قرار گیرد.

قاسمی یادآور شد: امام حسین (ع) برای اجرای احکام الهی به شهادت رسید که بخشی از این احکام، احکام فردی و برخی مسائل اجتماعی بوده است. اگر زینب کبری(س) می‌گوید در کربلا جز زیبایی ندیدم، منظور از زیبایی، همان انجام به وظیفه و تکلیف الهی از سوی امام حسین (ع) و یاران او بوده است.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد