تاریخ انتشار : دوشنبه 11 شهریور 1398 - 3:23
کد خبر : 62887

فراگیر شدن فساد؛ زمینه‌ساز قیام عاشورا/ حاکمیت اشرار نتیجه مستقیم ترک امر به معروف و نهی از منکر است

فراگیر شدن فساد؛ زمینه‌ساز قیام عاشورا/ حاکمیت اشرار نتیجه مستقیم ترک امر به معروف و نهی از منکر است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ابتلای حکومت اموی به فساد سیستماتیک و فراگیر و وقوع قیام عاشورا از سوی امام حسین(ع) برای مقابله با این فساد همه‌جانبه گفت: حماسه عاشورا جنبه‌های متفاوت معنوی، فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارد، اما در راستای

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ابتلای حکومت اموی به فساد سیستماتیک و فراگیر و وقوع قیام عاشورا از سوی امام حسین(ع) برای مقابله با این فساد همه‌جانبه گفت: حماسه عاشورا جنبه‌های متفاوت معنوی، فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارد، اما در راستای پاسخ به این سؤال به یکی از آیات قرآن که مبنای حرکت حضرت سیدالشهدا(ع) بود اشاره می‌کنم. خداوند در بخش پایانی آیه ۲ سوره «مائده» می‌فرماید: «تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ واتَّقُوا اللَّهَ اِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ» (در نیکوکارى و پرهیزگارى با یکدیگر همکارى کنید و در گناه و تعدّى دستیار هم نشوید و از خدا پروا کنید که خدا سخت‌کیفر است.)

بیعت با یزید؛ مصداق تعاون و همیاری با حکومت ظلم

وی افزود: خداوند در این آیه ۲ دستور شفاف، صریح و محکم به اهل ایمان و اسلام داده است؛ دستور اول تعاون در بر و نیکی است. یعنی مسلمانان همواره و به صورت جمعی همدیگر را در فراگیر شدن خوبی‌ها و ارزش‌ها یاری کنند. دستور دوم هم عدم همکاری و همراهی در گناه و فساد است و مسلمانان وظیفه دارند هیچ‌گونه همکاری و همدلی با مفسدان و ظالمان نداشته باشند، ولذا امام حسین(ع) براین مبنا قیام عاشورا را شکل دادند.

تویسرکانی اظهار کرد: به عبارتی بیعت با یزید مصداق همراهی و تعاون در رواج فساد و همکاری با دستگاه ظلم اموی بود و امام حسین(ع) و اصحاب‌شان براساس همین نهی پروردگار از بیعت و همکاری با دستگاه اموی امتناع ورزیدند.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج بیان کرد: امروز هم در جامعه نیروهای انقلابی و ارزشی این دو وظیفه را برعهده دارند و جریانی که ارزش‌ها و تقوا را ترویج می‌کند باید به صورت جبهه‌ای عمل کند تا این مفاهیم در جامعه توسعه یابد و از طرفی با افراد و جریان‌هایی که به دنبال تباهی، فسق و فساد هستند وارد مبارزه عاشورایی شود تا دامنه و سطح فساد روز به روز در جامعه کمتر شده و در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اثرگذار نباشد.

حاکم شدن اشرار، نتیجه بی‌توجهی به فراگیری فساد

حجت‌الاسلام تویسرکانی درباره تبعاتی بی‌تفاوتی به فساد در هر جامعه‌ای، گفت: در پایان همین آیه‌ای که بیان شد، خداوند می‌فرماید: «واتَّقُوا اللَّهَ ِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ»؛ به عبارتی اگر این دو دستور پروردگار مورد عنایت اهل ایمان قرار نگیرد تقوا و ارزش‌های الهی از جامعه رخت می‌بندد و فساد و تجاوز به حقوق دیگران در جامعه حاکم می‌شود. حاکمیت ظلم و ستم در جامعه همان عقاب الهی است که پس از فاجعه کربلا در جامعه اسلامی اتفاق افتاد و مسلمانان کاملا «اِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ» را در جامعه مشاهده کردند و افراد شرور بر جامعه اسلامی حاکم شدند و حجم بالایی از کشتار، خشونت و جنایت رخ داد و این دستور خداوند هم اختصاص به هیچ زمان و مکان خاصی ندارد و یک سنت الهی است و ما نیز قطعاً در معرض این امتحان الهی در نوع برخورد با فساد هستیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین درباره پیام قیام امام حسین(ع) مبنی بر حساسیت ویژه بر روی امر به معروف و نهی از منکر حاکمان نسبت به مردم و اولویت دادن به مفاسد آن‌ها نسبت به افراد عادی جامعه گفت: یکی از کارکردهای مجالس عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) باید تقویت بعد اجتماعی دین باشد. متأسفانه برخی از ما شیعیان بیشتر به بعد فردی دین اهمیت می‌دهیم و برای نمونه اگر یک روز نماز صبح‌مان قضا شود خیلی ناراحت می‌شویم، اگرچه دغدغه مقدسی است، اما این ناراحتی و نگرانی را نسبت به بعد اجتماعی دین نداریم.

وی تصریح کرد: علما و روحانیون ما باید بیش از گذشته به احکام اجتماعی دین توجه کنند. ترک امربه معروف و نهی از منکر، ترک مساعدت و تعاون، بی‌تفاوتی نسبت به ظلم به مظلومان و امثال این مسائل اجتماعی گناهان کبیره‌ای است که عقابش قطعاً بیشتر از گناهان فردی است، اما متأسفانه قبح گناهان اجتماعی ریخته شده در حالی که گناهان فردی قبیح دانسته می‌شود. واقعاً بی‌توجهی به وضعیت فقرا گناه بیشتری دارد یا نگاه به نامحرم؟ در واقع در جامعه اهم و مهم بودن این دو نوع گناه و اولویت هر یک بر دیگری فراموش شده است. البته هر دو فسق و گناه است اما فسق اجتماعی تأثیرات مخرب‌تری بر جامعه می‌گذارد.

ضرورت احیای بعد اجتماعی دین

نماینده ولی فقیه در بسیج با تأکید باید بر نگاه جامع‌تر و فراگیرتر نسبت به دین، گفت: باید چنین نگاهی به دین در جامعه احیا شود. در رابطه با گناهان اجتماعی اولویت امر به معروف و نهی از منکر به حاکمان و مسئولان است و اینکه مسئولان و کارگزاران توسط جامعه امر به معروف و نهی از منکر نشوند گناه کبیره است. ترک امر به معروف و نهی از منکر نسبت به مسئولان به تعبیر امام علی(ع) باعث حاکمیت اشرار بر جامعه می‌شود که همان مسئولان فاسدند و آنگاه هرچقدر دعا هم انجام شود مستجاب نمی‌شود.

تویسرکانی در پایان بیان کرد: در واقع حقیقت امر به معروف و نهی از منکر نسبت به اصحاب زر و زور است که قدرت و تریبون دارند. مردم کوچه و بازار را باید با موعظه، نصیحت و محبت به دین جذب کرد و اگر قرار است فریادی زده شود، غضبی شود، هیجانی شکل بگیرد و تعصبات مقدس نمایان شود باید نسبت به مسئولانی باشد که به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد