تاریخ انتشار : جمعه 1 شهریور 1398 - 9:48
کد خبر : 62024

رشد فرهنگی جامعه نیازمند رصد اخلاق از سوی اندیشمندان است

رشد فرهنگی جامعه نیازمند رصد اخلاق از سوی اندیشمندان است

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا؛ آیت‌الله محمد امامی کاشانی امروز اول شهریورماه، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با اشاره به دیدار اخیر هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب گفت: در این دیدار ایشان نکات آموزنده و مهمی را مطرح کردند؛ اولین

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا؛ آیت‌الله محمد امامی کاشانی امروز اول شهریورماه، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با اشاره به دیدار اخیر هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب گفت: در این دیدار ایشان نکات آموزنده و مهمی را مطرح کردند؛ اولین نکته مسئله اقتصاد، رونق اقتصاد و نجات کشور از فقر بود که ایشان به آن توصیه کردند و فرمودند نه مثل کشورهای سرمایه‌داری که سرمایه‌داران یک طرف و فقرا و خاک‌نشینان یک طرف هستند.

وی ادامه داد: سرمایه گذاشتن و تولید کردن و ایجاد کار از سوی سرمایه‌گذار با هدف سود بردن است اما نکته این است که این کار به چه صورتی باشد؟ پول باید صرف کارهایی شود که برای کشور مفید است مانند تولید و نه خرید و فروش‌هایی که مفید نیست یا حتی مضر است. سرمایه‌گذار باید به کار نگاه کند نه درآمد. دولت هم باید قوانین دست و پاگیر را رفع کند و مجلس این مقررات را بردارد تا موانع برداشته شود، امنیت در کشور زیاد شود و در این صورت سرمایه‌گذار از سرمایه اش استفاده کند و کار و اشتغال زیاد شود و از طرف دیگر هم باید کمک و حمایت شود. چون وقتی پول بود و مالیات داد، کمک است. وقتی خمس و زکات داده شود کمک است. در این شرایط همه در کشور توانگر می شوند. در واقع فقر در کشور نباید باشد زیرا فقر بلای بسیار بدی است.

امامی کاشانی اظهار کرد: اجمالاً باید از اقتصاد کشور مراقبت کرد و جلوی احتکار را گرفت. اگر انسان واقعا ذره‌ای دین داشته باشد، ذره‌ای از ولایت داشته باشد و بویی از امام علی(ع) و امام زمان(عج) استشمام کرده باشد، پولش را به خارج از کشور نمی‌فرستد، احتکار و گرانفروشی نمی‌کند. این همه مفاسد مالی نتیجه غفلت از خداست که انسان فکر نمی‌کند در آن دنیا آتش است و در خود دنیا هم بدبختی و ذلت می‌آورد.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: نکته دوم در سخنان رهبری مسئله فرهنگ و اهمیت به آن است. برای اینکه فرهنگ اسلامی رشد پیدا کند باید رفتارها و اخلاق در جامعه رصد شود؛ یعنی مراکز علمی آمار تهیه کنند و مثلاً وضعیت مساجد و نماز جماعات را توضیح دهند یا اینکه چقدر در دانشگاه‌ها و مدارس نمارخوان داشتیم، یا اینکه وضعیت حجاب در جامعه چگونه است، به حجاب توجه می‌شود یا خیر و اگر توجه نمی‌شود چه باید کرد؟ این همان رصد کردن اخلاق جامعه است.

وی ادامه داد: یا مثلاً وضعیت رباخواری چگونه است کم شده یا زیاد، دروغگویی کم شده یا زیاد، دادن حکم باطل در امور قضایی و غیر قضایی کم شده یا زیاد؟ این رصد کردن باید توسط دانشمندان انجام شود تا یک آمار علمی به دست بیاید تا بتوان به آن تکیه کرد و مسئولان تبلیغ کشور و صدا و سیما بر روی این آمار کار کنند و بگویند چه کاری باید کرد و افراد کاربلد را وارد کار کنند تا برای مردم صحبت کنند. در این زمان باید به اخلاق بیش از پیش اهمیت داد.

ادامه دارد…

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد