تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 مرداد 1398 - 9:57
کد خبر : 60878

حجاب متشکل از بحث رفتاری به همراه پوشش است

حجاب متشکل از بحث رفتاری به همراه پوشش است

معصومه هوشمند، کارشناس امور بانوان تبلیغات اسلامی هرمزگان، در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، مقصود از حجاب اسلامی، حجاب امری نیست که صرفاً به موضوع پوشش مرتبط باشد بلکه یک رفتار است که بخشی از آن داشتن پوشش مناسب است و بخش‌های دیگر آن رفتار است. کارشناس امور بانوان تبلیغات اسلامی هرمزگان افزود: رفتار به

معصومه هوشمند، کارشناس امور بانوان تبلیغات اسلامی هرمزگان، در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، مقصود از حجاب اسلامی، حجاب امری نیست که صرفاً به موضوع پوشش مرتبط باشد بلکه یک رفتار است که بخشی از آن داشتن پوشش مناسب است و بخش‌های دیگر آن رفتار است.

کارشناس امور بانوان تبلیغات اسلامی هرمزگان افزود: رفتار به معنی باوقار و سنگین و وزین بودن است و با اخم کردن و عبوس بودن منافات دارد.

هوشمند ابراز کرد: موضوع بدحجابی در جامعه ما از اموری است که ذهن بسیاری از دین‌داران جامعه را به خود مشغول کرده است تلقی بدحجابی به‌عنوان امری نابهنجار و نامطلوب نشانگر این است که ذهنیت فرهنگی و دینی ما برای بدحجابی آثار و تبعات نامطلوبی قائل است و به تعبیر دیگر آن را علت برخی پدیده‌های نامطلوب دیگر در جامعه می‌داند.

کارشناس امور بانوان تبلیغات اسلامی هرمزگان افزود: همان‌طور که از تـرکیب لفظی ‌مفهوم حجاب برمی‌آیـد، بـرای تعریف بـدحجابی بهتر است ابتدا حجاب حدود آن مشخص شود.

وی با بیان اینکه نخست باید دید که حجاب علاوه بر معنای لغوی، در شرع اسلام به چه معنا است، اظهار کرد: حجاب از نظر لغوی به معنای پوشیدن، پرده و حاجب به‌کار رفته و در هیچ موردی اصالتاً به معنای نوع و سبک پوشیدن خواص اطلاق نشده است.

کارشناس امور بانوان تبلیغات اسلامی هرمزگان بیان کرد: در اصطلاح فقهی نیز برای رساندن معنای پوشش زنان، از لغت حجاب استفاده‌ نشده و نمی‌شود، بلکه از لغت «سَتر» که به‌طور دقیق، در معنای پوشش و پوشاندن است، استفاده می‌شود.

هوشمند ادامه داد: در مورد میزان و مقدار پوشش بدن که در شرع اسلام برای زنان واجب شمرده‌ شده است، با نگاهی به رساله‌های علمیه مراجع تقلید می‌توان دریافت که حجاب صحیح و واجب عبارت است از، پوشانیدن تمام بدن به‌جز قرص صورت و دودست(از مچ دست به پایین)، اما این تعریف فقهی تعریف حداقلی است و با نگرشی وسیع‌تر و دیدی اجتماعی به احکام اسلام شاید بتوان گفت تعریفی ناقص است.

کارشناس امور بانوان تبلیغات اسلامی هرمزگان در پایان گفت: بر طبق رویکرد عالمان ژرف‌اندیش دینی، با تأمل دقیق در منابع آموزه‌های دینی، می‌توان از جنبه‌های فردی این حکم فراتر رفت و به ابعاد اجتماعی این رفتار متوجه شود. همان‌گونه که استاد شهید مرتضی مطهری گفت «پوشش و حجاب زن در اسلام این است که زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه‌گری و خودنمایی نپردازد».
انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد