تاریخ انتشار : شنبه 12 مرداد 1398 - 7:15
کد خبر : 60548

کاهش ازدواج طی سال گذشته/ درخواست اجباری شدن مشاوره قبل از ازدواج داریم / مجمع خیرین ازدواج شکل خواهد گرفت/ افزایش رقم وام ازدواج تاثیر در امر ازدواج نداشت

کاهش ازدواج طی سال گذشته/ درخواست  اجباری شدن مشاوره قبل از ازدواج داریم / مجمع خیرین ازدواج شکل خواهد گرفت/ افزایش رقم وام ازدواج تاثیر در امر ازدواج نداشت

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار اجتماعی برنا ؛ مراسم روز ملی ازدواج با حضور مسعود سلطانی فر؛ وزیر ورزش و جوانان، معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در امور زنان ، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات ،محمد مهدی تندگویان؛ معاون وزیر ورزش و جوانان، حجت

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار اجتماعی برنا ؛ مراسم روز ملی ازدواج با حضور مسعود سلطانی فر؛ وزیر ورزش و جوانان، معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در امور زنان ، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات ،محمد مهدی تندگویان؛ معاون وزیر ورزش و جوانان، حجت نظری ؛ عضو شورای شهر تهران، فریده اولادقبا نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مقامات کشوری صبح امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما به میزبانی وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.

محمد مهدی تندگویان معاون وزیر ورزش و جوانان در این همایش گفت : وزارت ورزش و جوانان  در هفته ازدواج برنامه های به صورت عملیاتی در دستور کار دارد  که دستاورد آنها ، گرایش بیشتر جوانان حوزه ازدواج است.

تندگویان خاطرنشان کرد: موضوع دفاتر مشاوره ازدواج با دستور وزیر محترم ورزش و جوانان رونق گرفت و امروز در سراسر کشور می‌توانیم اعلام کنیم که حدود ۴۰۰ مراکز مشاوره تخصصی وجود دارد.

معاون وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد :در برخی استانها ،با توافق نهادها ،مشاوره پیش از ازدواج اجباری شد. در این رابطه حدود ۲۵ درصد به افزایش ازدواج منجر شد و از برخی از ازدواج‌هایی که با آسیب طلاق همراه خواهد بود نیز جلوگیری به عمل آمد. حتی استان‌هایی مکلف شده‌اند قبل از طلاق مشاوره های ازدواج صورت بگیرد که این افراد به کاهش طلاق منجر شد . خوشحالم که به امر ازدواج پایدار مبادرت کرده ایم و جلوگیری از امری به عمل آمد که آسیب‌های زیادی برای جامعه دارد.

وی افزود: درخواست جامعه مشاوره از قانون گذاران این است که بتوانیم امر مشاوره را تحت تاثیر پوشش بیمه قرار دهیم به این ترتیب دفاتر رونق پیدا می‌کند و همچنین مراجعان با رغبت زیادی به دفاتر مشاوره  ازدواج مراجعه می‌کنند.  درخواست اصلی من این است که امر مشاوره قبل از ازدواج اجباری شود. اجبار به مشاوره قبل از ازدواج با توجه به مسائل جدیدی که ایجاد شده است اهمیت فراوانی داشته  و نیاز برای اجرایی شدن این اتفاق وجود دارد تا زوجین از مشاوره بهره ببرند و چه چیزی مهمتر از اینکه مشاور برای زندگی بهتر تا آخر عمر کنارشان باشد.

تندگویان ادامه داد:  امروز مهارت علمی در آموزش و پرورش  داده می‌شود اما نیاز داریم تا مهارت زندگی و اجتماعی را به فرزندانمان یاد بدهیم.

وی تأکید کرد: امسال با نگاه تغییر نگرش و تحقیر فرهنگ فعالیت خود را شروع کردیم و امیدوارم به اتفاقات خوبی برسیم.

 تندگویان با اشاره به فعالیت‌های که سال جاری در ستاد ازدواج صورت گرفته است گفت: شب گذشته جشنواره فیلم ازدواج با همکاری بنیاد ملی فارابی همراه با نقد و بررسی نظریه های ساخته شده، آغاز شد.

تندگویان با اشاره به جشنواره فیلم که به مناسبت هفته ازدواج برگزار شده است عنوان کرد : آثار فاخر دراین زمینه  پس از سال ها مورد توجه قرار می گیرد. اولین محصولی که در جشنواره فیلم به آن پرداخته شد محصول مرحوم علی معلم است.

وی افزود : این روزها شاهد کاهش امر ازدواج و افزایش سن  ازدواج هستیم ، نگرش‌های فرهنگی در امر ازدواج باید مورد توجه قرار بگیرد.  کاهش ازدواج صرفاً به مباحث اقتصادی ارتباطی ندارد امروز شاهد هستیم که برخی جوانان از نظر اقتصادی مشکل ندارند اما تعهد پذیر نیست و این نشان می دهد که فرهنگ سازی مناسبی برای ایجاد تعهد ایجاد نشده است تا به  حدی  که ازدواج را قبول ندارند. رسانه، فیلم، فرهنگ و هنر باید قوی تر عمل کنند.

تندگویان خاطرنشان کرد: باید برای بهداشت اجتماعی و روانی جامعه کارهای هنری را انجام بدهیم و با تغییر گام های موثری برای بهبود وضعیت کنونی برداریم مشاورین ما فعال و پویا هستند در وزارتخانه اعتبارات خوبی تخصیص داده شده است و برای اولین بار افرادی که متقاضی دفتر مشاوره ازدواج و توسعه آن بودن وامی تا شد از سوی دیگر با نگاه به استان‌های محروم از جمله استان سیستان که در گذشته دفتر مشاوره ازدواج نداشتن چهار دفتر فعال شد.

معاون وزیر ورزش و جوانان اظهار کرد:  نگرش ما به تاسیس دفاتر ازدواج مناطق محروم است.همچنین بنا است مشاوره با اولین مراجعه رایگان باشد. از سوی دیگر در هفته ازدواج دفاتر مشاوره ازدواج از خدمات رایگان استفاده کنند و برای اولین بار نیز خیرین حوزه ازدواج مورد توجه قرار گرفتند.

وی اضافه کرد : این کار های مختلف برای زوجین اعم از مسکن جهیزیه و اشتغال تاکنون انجام داده اند اما شاکله ملی برای آنها وجود نداشته است تا افراد بتوانند از امتیازات مناسبی بهره ببرند از این رو در ۱۴ استان خیرین ازدواج مورد توجه قرار گرفتند.

معاون وزیر ورزش و جوانان اظهار کرد: انتظار ما از قانونگذاران است که معافیت برای خیرین ازدواج داشته باشند تا این افراد رغبت زیادی داشته باشند. همچنین با کمک دولت مجمع خیرین ازدواج شکل خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه موضوع ازدواج در جامعه اهمیت زیادی دارد عنوان کرد: طی سال گذشته به ازای هر سه ازدواج یک طلاق داشته که این آمار مناسبی برای کشور ما نیست. از این رو از قوه قضائیه درخواست کردیم تا امروز روز بدون طلا اعلام کنند ما در امر فرهنگ سازی باید تلاش بیشتری کند و باید به قبل طلاق نیز پرداخته شود زیرا ای کاش تبدیل  روز بدون طلاق یک روز داشته باشد ای کاش این موضوع تا حد زیادی بد باید باشد که جوانان به این سمت نروند.

وی اظهار کرد: با توجه به ثبت ۵۵۰ هزار ازدواج طب سال گذشته باز هم به نسبت به سال ۹۶ با کاهش ازدواج روبرو بودیم. با اینکه دولت و مجلس کمک های زیادی برای افزایش وام ازدواج داشتم اما به نظر می رود این افزایش تاثیر در بالا رفتن ازدواج نداشته است از شبکه بانکی وزارت تشکر می‌کنم چرا که در حوزه وام ازدواج افرادی که سال‌ها در نوبت بودند پرداختهایی صورت گرفت.

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: طی سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است امسال پیش بینی می کنیم که ۳۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شود و افرادی که این روزها در سقف وام ازدواج حسن حداکثر یک ماه منتظر خواهند بود.

وی تاکید کرد : در مجموع افزایش رقم وام ازدواج تاثیر در امر ازدواج نداشته است. شاید این افزایش وام‌ها کمک آنچنانی نکند تا فرهنگسازی صورت گیرد.

تندگویان در ادامه با اشاره به  برنامه های هفته ازدواج عنوان کرد: کارگاه های آموزشی در موضوع ازدواج برگزار شد که طی سال ۹۷ حدود ۸ هزار کارگاه برگزار شد این کارگاه ها به صورت عمومی برای مردم رایگان بود و همچنین مشاورین را برای آموزش تخصصی جهت ازدواج آموزش دادیم که این امر برای اولین بار صورت گرفت. از سوی دیگر کتابی تدوین شد که موضوع آموزش قبل و بعد از ازدواج در آن مورد بررسی قرار گرفته است امیدوارم رسانه ها کمک کنند تا با استقبال روبرو شود. از سوی دیگر جشنواره آیین های ازدواج اقوام در همه استان‌ها برگزار شد نشست‌های همه اقوام نیز به صورت ملی در استان گلستان به مدت چهار روز صورت خواهد گرفت و حدود ۵۰ هزار نفر در جشنواره حاضر خواهد شد همچنین رونمایی از هم در حوزه ازدواج انجام خواهد گرفت و از عوامل حوزه ازدواج نشست‌های تخصصی تقدیر خواهد شد و همچنین از زوج های موفق نیز تقدیر به عمل خواهد آمد که همه این کارها سعی می کنیم تا تغییری در امر ازدواج صورت بگیرد

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد