اینجا صدای دردهای تهران را میشنوند+ درمان
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا؛ روزانه دهها نفر از مردم تهران برای دریافت خدمات تخصصی مشاوره خانوادگی، حقوقی، بالینی، آسیبها و … با خط تلفن ۱۴۸۰ تماس میگیرند. افراد با طیف مختلف و گستردهای از مشکلات با یک شماره گیری ساده به متخصصانی متصل
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا؛ روزانه دهها نفر از مردم تهران برای دریافت خدمات تخصصی مشاوره خانوادگی، حقوقی، بالینی، آسیبها و … با خط تلفن ۱۴۸۰ تماس میگیرند. افراد با طیف مختلف و گستردهای از مشکلات با یک شماره گیری ساده به متخصصانی متصل میشوند که آنها را نه به نام بلکه با یک کد میشناسند و در هر تماس ۲۵ دقیقه فرصت دارند پشت تلفن مشکلاتی که حتی نمیتوانند به محرمترین و آشناترین عضو خانواده خود بگویند را با مشاوران مطرح و راهکارهای تخصصی و علمی برای رفع مشکل دریافت کنند.
اینجا مرکز جامع خدمات مشاوره بهزیستی یا همان خط مشاوره ۱۴۸۰ است. ساختمان آن حدود چهار سال پیش افتتاح شد و هر طبقه متشکل است از کابینهای متعدد که در هر کدام یک مشاور در حال پاسخگویی به سؤالهای مردم است، البته به افرادی که نیازمند دریافت مشاوره حضوری هستند هم این جنس از مشاوره ارائه میشود.
در این مرکز ۷۰ متخصص در دو شیفت کاری با تمرکز و دقت کامل به حرف های افرادی که معتاد هستند، در خانواده عضو معتاد دارند، می خواهند معتاد نشوند، نگران معتاد شدن یکی از اعضای خانواده خود هستند، دختر یا پسر نوجوان ناسازگار دارند، میخواهند خانواده سالم داشته باشند، نمیخواهند همسرشان به آنها خیانت کند، همسرشان به آنها خیانت کرده و اکنون که فهمیدهاند نمیدانند چه کنند، دارند طلاق میگیرند، نمیخواهند طلاق بگیرند، میخواهند خودکشی کنند، دچار استرس، اضطراب، افسردگی و … هستند، مورد تجاوز قرار گرفتهاند اما نمیتوانند این مسئله را با کسی در میان بگذارند، مشکل حقوقی دارند اما نمیتوانند هزینه وکیل را پرداخت کنند و … گوش میدهند و به آنها کمک میکنند تا مشکل خود را حل کنند.
کسی این مشاوران را نمیبیند و نمیشناسد؛ ناشناخته ماندن مشاوران و تماس گیران جزو اصول کار است و همین موجب شده افراد با خیال راحت صحبت کنند.
سعید آزادی، سوپروایزر ارشد مرکز جامع خدمات مشاوره بهزیستی است. وی در گفتوگو با ایکنا در پاسخ به این سؤال که آیا مشاوره تلفنی جایگاه خود را در میان مردم یافته است؟ گفت: بله؛ طی شش سال اخیر تعداد تماسها روند افزایشی داشته و حتی پشت نوبت تماس ایجاد شده است که هم میتواند ناشی از شناخت مردم از خدمات خط مشاوره ۱۴۸۰ باشد و هم ناشی از افزایش مشکلات و تلاش مردم برای یافتن راهی برای دریافت مشاوره.
مردم مشکلات مالی را مانعی برای استفاده از مشاوره حضوری اعلام میکنند
وی با اشاره به اینکه از همه اقشار جامعه با این مرکز تماس میگیرند، گفت: اینکه مردم تمایل پیدا کردهاند که به مشاوران مراجعه کنند رخداد مثبتی است اما اینکه مشکلات اقتصادی و اجتماعی به حدی بالا رفته که مردم در جستوجوی مشاور و روانشناس برای دریافت کمک هستند، نگران کننده است به خصوص اینکه مشکلات اقتصادی مردم موجب شده بسیاری نتوانند به دفاتر مشاوره مراجعه کنند. در این مرکز خدمات تلفنی رایگان به مردم ارائه میشود اما گاهی لازم است مردم پس از دریافت خدمات تلفنی، چند جلسه مشاوره حضوری نیز داشته باشند که در بسیاری از تماسها مردم مشکلات مالی را مانعی برای استفاده از مشاوره حضوری اعلام میکنند.
آزادی در پاسخ به این سؤال که در چه دورهای حس کردید که آسیب خاصی به شدت افزایش یافت؟ گفت: از سال ۹۵ تاکنون برخی از مسائل برجسته شدهاند؛ از جمله طلاق و روابط خارج از خانواده (خیانت).
نوجوانان هم برای دریافت مشاوره تماس بگیرند
آیا نوجوانان هم برای دریافت مشاوره با شما تماس میگیرند؟ این روانشناس کشورمان پاسخ داد: بیشتر خانوادهها و والدین هستند که به دلیل بروز مشکل با نوجوانان خود با مرکز تماس میگیرند و تعداد نوجوانانی که با ما تماس میگیرند بسیار کم است. البته نوجوانان در رده سنی قرار دارند که بیشترین گرایش آنها به همسالان خود است و تمایلی ندارند با والدین یا افراد خارج از ردههای همسالان خود مشورت کنند. نوجوانان احساسات و شرایط نوجوانانی خود را طبیعی میدانند و احساس نمیکنند که نیاز به دریافت مشاوره دارند اما قدر مسلم اگر با خط ۱۴۸۰ تماس بگیرند بسیاری از مشکلات آنها قابل حل است.
۲۵ دقیقه از مشکلاتتان بگویید
وی با اشاره به اینکه هر فرد ۲۵ دقیقه مشاوره دریافت میکند، گفت: البته افرادی که نیاز به دریافت مشاورههای بیشتر دارند کد مشاوره دریافت میکنند و در دفعات بعدی میتوانند با همان کد وارد شده و با مشاور خود که در جریان پرونده آنها است، دوباره صحبت کنند. البته اگر فرد نیازمند دریافت مشاوره حضوری باشد مراکز مشاوره حضوری دولتی یا خصوصی به آنها معرفی میشود.
وظیفه ما همدردی نیست بلکه ارائه کمکهای تخصصی است
آزادی که سالها تجربه ارائه مشاوره حضوری و تلفنی به مردم را دارد، در پاسخ به این سؤال که شنیدن دردها و مشکلات مردم آیا در روحیه و زندگی شخصی شما تأثیر منفی نمیگذارد؟ گفت: به عنوان یک انسان نمیتوانیم بگوییم اثری ندارد اما به عنوان یک فرد حرفهای وظیفه ما هم حسی و همدردی صرف نیست بلکه ارائه کمکهای تخصصی و بسیار فراتر از همدردی را بر عهده داریم.
سوپروایزر ارشد مرکز جامع خدمات مشاوره بهزیستی ادامه داد: اگر بخواهیم به همدردی اکتفا کنیم خودمان هم صدمه میبینیم و کمک زیادی به دیگران نخواهیم کرد. اما اصول، قواعد و فرایندهایی وجود دارد که مشاوران در زمینه آن آموزش دیدهاند تا همزمان با اینکه از آسیبهای منفی مشاوره خود را مصون نگهمیدارند بتوانند به افراد کمک کنند.
آیا وقتی با طیف گستردهای از آسیبها مواجه هستید نگاه شما به جامعه منفی نمیشود؟ آزادی پاسخ داد: نه؛ بیشتر این احساس را در ما ایجاد میکند که ببینیم چه کمکی از دست ما بر میآید. ما تلاش میکنیم در هر مقطعی بر اساس تکرار مشکلات مطرح شده، با مسئولان و همکاران راهی برای کاهش آسیبها پیدا کنیم.
وی در مواجهه با این سؤال که اگر رئیس بهزیستی بودید چه تغییری در روند ارائه مشاورهها ایجاد میکردید؟ گفت: اگر من مسئول بودم اولین اقدامم این بود که یاد بگیریم از تغییرات مثبت در جامعه نهراسیم و به استقبال تغییرات مثبت برویم. ما از لحاظ آموزشهای عمومی نتوانستهایم سطح متناسبی را ایجاد کنیم؛ به عنوان مثال طرحی آموزشی در یکی از مهدهای کودک کشورهای توسعه یافته را میدیدم که در آن قطعات مختلفی در اختیار بچهها قرار داده میشد که کاری را انجام دهند هر کدام از بچهها تلاش میکردند با تکهای که در اختیار دارند این کار را انجام دهند اما موفق نمیشدند سپس مربی به آنها نشان میداد که با کنار هم قرار دادن قطعاتشان میتوانند به صورت گروهی آن کار را انجام دهند.
حرکتهای اجتماعی همسان نداریم، تلاش هم نمیکنیم
وی ادامه داد: تنوع فرهنگی و رفتاری در جامعه ما زیاد است و چیزی که من به عنوان یک روانشناس آن را آسیب میبینیم این است که سطح تعاملات اجتماعی هم بسیار پایین است و حرکتهای اجتماعی همسانی را نداریم. ۱۰ نفر وقتی کنار هم قرار میگیریم نمیتوانیم با هم همفکری و همکاری کنیم. در حالی که در کشورهای پیشرفته به بچهها تفکر جمعی و کار جمعی یاد داده میشود ما به بچهها یاد میدهیم که اسباببازی خود را به کسی ندهد، اگر کسی وسیله او را برداشت آن را پس بگیرند و حتی کودکی را که وسیله او را برداشته بزند و … .
ارائه مشاوره به خانوادههای کشته شدگان کشتی سانچی پس از اطلاع از مرگ عزیزانشان
وی در خصوص سختترین مشاورهای که در این سالها ارائه کرده است، گفت: ما بلافاصله پس از آتش سوزی پلاسکو به آنجا رفتیم و به ارائه مشاوره پرداختیم. کشتی سانچی که آتش گرفت ما را به سرعت نزد خانوادههای این کشته شدگان که تازه از مرگ عزیزان خود باخبر شده بودند، بردند. زلزله کرمانشاه، دخترانی که در رزن آذربایجان دچار سوختگی شدند نیز از بحرانهای سختی بودند که با آن مواجه شدیم.
این روانشناس کشورمان در بخش پایانی سخنان خود گفت: در جامعه علاوه بر مشکلات مربوط به سلامت پزشکی مشکلات زیادی در حوزه سلامت اجتماعی و روانی داریم. مشکلات اقتصادی کنونی بر اساس گفته خود مسئولان در اثر تحریمها نیست بلکه در اثر عملکرد اجتماعی خودمان است که عمیقاً در آسیبهای مربوط به سلامت روان ریشه دارد. ما هر چه پیشتر میرویم با سیری ناپذیری بیشتری در جامعه مواجه میشویم. در گذشته مردم قانع بودند اما ما حریص شدهایم، رو به رشد و روبه ترقی نیستیم بیشتر حریص هستیم و چیزهای زیادی داریم که مورد نیاز نیست و اقداماتی انجام میدهیم که در زندگی ما لزومی ندارد و همه این نیازهای کاذب فشار روانی را افزایش میدهد.
آنسوی مشاوره تلفنی/ ساعتها کار در کابینی چوبی به اندازه یک میز
وارد یکی از کابینهای مشاوره میشویم؛ کابینها بسیار کوچک هستند. تنها میتوان یک میز و صندلی در آنها گذاشت. البته عمداً کوچک ساخته شدهاند تا تعداد بیشتری کابین برای مشاوره وجود داشته باشد. ساعتها ماندن در این کابینهای بسیار کوچک و شنیدن سختترین مشکلات مردم آن هم با کمترین پایه حقوقی ممکن در بین کارکنان دولت؛ هفته بهزیستی مبارک جهادگران بِه زیستن مردم ایران.
در این کابین خانمی مشاوره حقوقی ارائه میدهد. تلفن پشت سر هم زنگ میخورد. در خصوص اینکه بیشترین تماسها مربوط به چه مشکلات حقوقی است، میگوید: مشکلات خانوادگی از جمله مهریه و ارث و در ردههای بعدی مسائل مربوط به املاک. تلفن دوباره زنگ میخورد و ماندن در کابین یعنی معطل ماندن یک نفر پشت تلفن. از کابین بیرون میآییم.
در کابین دیگری یکی از روانشناسان در حال ارائه مشاوره روانی است؛ باید منتظر بمانیم.
لیلا مشرقیان، معاون پیشگیری شهر تهران است در همین فاصله در خصوص افزایش تماسها برای دریافت مشاوره با محور پیشگیری میگوید و توضیح میدهد: افراد زیادی تماس میگیرند و سوال میکنند که چگونه میتوانند زندگی موفقی با همسر خود داشته باشند؟ چه کار کنند که همسرشان هرگز به آنها خیانت نکند؟ چه کنند که فرزندشان معتاد نشود؟ یا چگونه فرزندی با اعتماد به نفس بالا تربیت کنند؟
با چند جمله افراد را از خودکشی منصرف میکنیم
مشاوره تمام میشود و وارد کابین میشویم. روانشناس جوان اما باتجربه حاضر در کابین مشاوره از سختیهای کار مشاوره تلفنی میگوید و اینکه در مشاور تلفنی باید شنونده بسیار خوبی باشید، احساسات و شرایط فرد را از صدای او تشخیص دهید، بتواند در لحظه واکنش درستی نشان دهید مثلاً بتوانید فردی که در آستانه خودکشی است را با چند جمله منصرف کند و … .
این روانشناس در پاسخ به این سؤال که چند درصد از تماس گیران نیاز به دریافت مشاوره حضوری دارند؟ میگوید: حدود ۵۰ درصد. در بسیاری از موارد افراد مشکلاتی دارند که مانع حضور آنها نزد مشاور میشود و ما تلاش میکنیم آنها را برای دریافت مشاوره حضوری آماده کنیم.
تلفن زنگ میزند؛ شاید کسی در حال خودکشی است و آخرین اقدامش تماس گرفتن با این مرکز است پس نباید معطل بماند. از کابین خارج میشویم، روانشناس تلفن را به سرعت برمیدارد.
ارائه مشاوره ژنتیک و مشاوره بالینی(هر دو به صورت حضوری) از دیگر بخشهای مهم این مرکز است. نوبتهای حضوری به دقت پشت سر هم تنظیم شده تا بیشترین مشاوره به مردم ارائه شود. همچنین کلاس بازآموزی و دورههای متعدد آموزشی نیز در طبقه آخر این ساختمان برای مشاوران و روانشناسان برگزار میشود تا به صورت مداوم هم در جریان تجارب همدیگر قرار گیرند و هم از جدیدترین روشهای ارائه مشاوره آگاه شوند.
فرزانه جوادی، معاون توسعه پیشگیری و درمان بهزیستی استان تهران امروز در مرکز جامع خدمات مشاوره بهزیستی میزبان تیم خبری ایکنا است. وی که خود نیز روانشناس است و برای احداث این مرکز که ساختمان آن قبلاً مسکونی بوده زحمات زیادی را کشیده و به نوعی به این مرکز دلبستگی دارد، به تشریح فعالیتهای مرکز مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ میپردازد و میگوید: در مرکز جامع خدمات مشاوره بهزیستی ۷۷ مشاور از هشت صبح تا هشت شب به ارائه مشاوره تلفنی می پردازند. این ۷۷ مشاور در حوزه های تخصصی خانواده، بین فردی، نوجوان، ازدواج، تحصیلی، تربیتی، بالینی، اختلالات و مشاوره های حقوقی فعالیت دارند. ۱۰ روانشناس و مشاور نیز در حوزه ارائه خدمات مشاوره حضوری فعالیت دارند و روزانه ۱۰ تا ۱۲ مراجع خدمات مشاوره دریافت می کنند. دو روانپزشک نیز بیمارانی که از سوی روانشناسان ارجاع داده شده اند را ویزیت می کنند.
چه کسانی بیشتر با تلفن ۱۴۸۰ تماس میگیرند؟
وی با اشاره به اینکه بررسیهای سه ماه اخیر فعالیت مرکز نشان داده است که بیشترین فراوانی تماس گیرندگان خانم هستند، دارای تحصیلات پیش دانشگاهی و دیپلم هستند و در رده سنی ۳۰ تا ۴۰ سال به سر می برند، گفت: بیشترین اختلالاتی که به خاطر آن با مرکز تماس گرفته میشود مشکلات بین فردی، مشکلات روانی ـ اجتماعی و مشکلات با همسر است و در سه ماهه اول سال ۹۸ ، ۵۶ هزار و ۵۱۶ تماس موفق داشتیم که خدمات مشاوره تخصصی را دریافت کرده اند که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته که بیش از ۴۱ هزار تماس موفق برقرار شده بود، افزایش تماس قابل توجهی داشتهایم.
معاون توسعه پیشگیری و درمان بهزیستی استان تهران در دسترس عموم بودن، سریع بودن، رایگان بودن، قابل استفاده بودن برای افرادی که به دلیل بیماری، کهولت سن، معلولیت و … امکان استفاده از مشاوره حضوری را ندارند، امکان استفاده در موقعیتهای بحرانی مانند زمان اقدام به خودکشی یا درگیریهای خانوادگی و تخصصی بودن را از مزیتهای مشاوره تلفنی عنوان و اظهار کرد: افراد پس از دریافت مشاوره تلفنی در صورت نیاز برای دریافت مشاوره حضوری دعوت میشوند. برای افرادی هم که دارای مشکل مالی هستند یاری برگ مشاوره حضوری داده میشود تا بتوانند از تخفیف دریافت مشاوره حضوری استفاده کنند.
تلفن را بردارید ۱۴۸۰ را شماره گیری کنید
تلفنها مدام به صدا در میآید؛ پشت سر هم و پشت هر خط یک انسان دردمند ناشناخته از مشکلاتش میگوید و یک درمانگر متخصص ناشناخته راههای رفع مشکل را بر میشمارد. اگر شما هم مشکلی دارید، هر مشکلی و یا اگر به دنبال پیشگیری و یادگرفتن راههای جلوگیری از بروز مشکل هستید، به راحتی تلفن را بردارید شماره ۱۴۸۰ را بگیرید و مشکلات خود را بیان کنید.
اما نکته مهم؛ تعداد دردمندان جامعه در حال افزایش است و باید تعداد درمانگران و مراکز ارائه خدمات مشاوره تلفنی نیز افزایش یابد.
صاحبان گوشهای شنوای دردهای مردم ایران، کارکنان خدوم بهزیستی! خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با افتخار خود را شریک اجتماعی شما دانسته و هفته بهزیستی را به شما تبریک میگوید.
انتهای پیام
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰