رضاخان چون هیچ عرق ملی نداشت انگلیسیها او را انتخاب کردند
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، غلامحسین دشتی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: ۲۱ تیرماه سالروز حمله ایادی رضاخان به مسجد گوهرشاد است که با هدف ظاهری کشف حجاب در یکی از شهرهای مقدس و در حرم قدسی حضرت رضا
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، غلامحسین دشتی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: ۲۱ تیرماه سالروز حمله ایادی رضاخان به مسجد گوهرشاد است که با هدف ظاهری کشف حجاب در یکی از شهرهای مقدس و در حرم قدسی حضرت رضا (ع) انجام شد و در ایران به عنوان روز حجاب و عفاف نامگذاری شده که در این راستا هم فعالیتهای آموزشی-فرهنگی در کشور در جریان است.
وی افزود: اما اصل این موضوع بسیار عمیقتر و فراتر از بحث حجاب است چون موضوع رضاخان در تاریخ معاصر ایران با هدف تحریف و محو اسلام از جانب انگلستان طراحی شد.
انگلیس استعمارگر تمدن اسلامی را مانع اهداف خودش میدانست
این کارشناس سیاسی اضافه کرد: چون انگلستان به عنوان یک کشور استعمارگر غربی همواره در تلاش بود جریانهای مخالف و اندیشههایی که سد راه هم استعمار فرهنگی و هم استعمار اقتصادی بود را شناسایی کند و آنها را از سر راه خودش بردارد.
دشتی تأکید کرد: انگلیس تمدن اسلامی را بزرگترین مانع برای پیشبرد اهداف خودش شناخت که در دو-سه نقطه در جهان این تمدن شکل گرفت که دو تا از این بخشها مهمتر از دیگران بود.
وی ادامه داد: یکی امپراطوری عثمانی بود که در منطقه آناتولی و ترکیه فعلی شکل گرفت که این تمدن با گرایش اسلامی به سمت اروپا حرکت کرد و بخشهای زیادی از کشورهای هم آسیایی هم افریقایی و همچنین اروپایی را پشت سر گذاشت به اسپانیا رسید و قریب بیش از شش قرن در آنجا استقرار یافت و گستره تمدن و فرهنگ اسلامی را در بخش زیادی از اروپا رقم زد.
معاون اسبق سیاسی امنیتی استاندار یزد یادآور شد: البته امپراطور عثمانی حامل اسلام اصیل نبود و گرایشهای انحرافی هم در مبانی هم در روشها داشت اما همین که رنگ و لعابی از فرهنگ اسلامی داشت به دلیل ضعف مفرطی که در اروپا و آن هم مسیحیت تحریف شده و یهودیت ناکارآمد وجود داشت، توانست به سرعت حوزه فکری و تمدنی خودش را گستنرش دهد و حتی معماری و نظام مالیات اسلامی و بخشهای دیگری از ارزشهای فرهنگی اسلام را در این بخش که بخش مهمی هم بود توسعه دهد که بعدها به دلیل ناکارآمدیهایی که اتفاق افتاد امپراطوری عثمانی در جنگ جهانی اول از آنجا خارج شد و فروپاشید.
دشتی خاطرنشان کرد: حوزه دوم تمدنی که بسیار عمیقتر و اصیلتر بود و مورد شناسایی انگلستان قرار گرفت، حوزه تمدنی ایرانی اسلامی بود که از قرن سوم تا قرن نهم و دهم پیشتاز علم و تمدن در جهان بود و برای انگلستان -که تاریخش با استعمار و غارت پیوند خورده- هم از نظر فرهنگی و هم به لحاظ اقتصادی بسیار حائر اهمیت بود.
وی عنوان کرد: لذا انگلستان اقدامات متعدد و متنوعی را انجام داد نخستین اقدام این بود که دانشمندان هوشمندی را به سمت جهان اسلام مخصوصا ایران اسلامی و حوزه تمدنی ایران اسلامی فرستاد که از همین جا هم جریان یک شبکه مستشرقین شکل گرفت که همچنان هم ادامه دارد و یک تحقیقات بسیار وسیعی در حوزههای تمدنی ایران و عراق که مرکز تمدنی شیعی بود و همچنین مرکز تمدنی امپرطوری عثمانی بود مطالعات گستردهای را به عمل آورند.
فرقهسازی راه مقابله با تمدن اسلامی توسط انگلیسیها
این کارشناس سیاسی تصریح کرد: آنها تمدن ایرانی-اسلامی را عمیقتر از تمدنهای دیگر شناختند و حوزه تمرکزشان بیشتر روی ایران بود، لذا برای مقابله با اسلام به ویژه حوزه تمدنی ایرانی اسلامی اقدامات متعددی را انجام دادند که یکی از آنها فرقهسازی بود که برای مقابله با اهل سنت که یکی از جریانات پرتعداد اسلامی است یک نحله و فرقهای به نام وهابیت درست کردند و برای مقابله با تشیع که مرکزش هم ایران و جنوب لبنان بود فرقهای به نام بهاییت به وجود آوردند.
دشتی اضافه کرد: برای اینکه به نوعی جهان اسلام و مخصوصا حوزه تمدنی ایرانی را از آن ارزشها و اصالتهای دینی جدا و استحاله کنند و بعد هم بتوانند نیت باطنی خودشان -که انهدام فرهنگ و تمدن اسلامی است- را به ثمر برسانند اقدام به تضعیف ارزشهای اخلاقی و دینی در جامعه اسلامی کردند و با آنها مبارزه کردند، این در حالی است که البته اقدامات نظامی هم همزمان داشتند.
وی اظهار داشت: جالب اینجاست که در رأس مبارزاتشان با ارزشهای ملی و اسلامی مسئله حجاب بود چون حجاب یک قدمت هم ایرانی و هم اسلامی دارد و اینها تلاششان بر این بود با به بازی گرفتن زنان و بانوان از طریق بدحجابی و بیحجابی زمینه از بین بردن ارزشهای اخلاقی و ارزشهای انسانی را در جامعه ما رقم بزنند.
این کارشناس سیاسی ادامه داد: الگوهایی را در تاریخ ما درست کردند و تبلیغات فراوانی را به راه انداختند، حتی مراکز مختلف نمایشگاهی را به وجود آوردند و مدل لباس درست کردند، زبان انگلیسی را آن موقع با هدف ترویج فرهنگ غربی گسترش دادند، اما مسئله حجاب را در قالب یک برنامهریزی کاملا حساب شده شکل دادند و رضاخان یکی از مأموریت های اصلیاش مبارزه با حجاب تعیین شد.
رضاخان چون هیچ عرق ملی نداشت برای اهداف انگلیسیها مناسب بود
دشتی افزود: رضاخان یک نظامی قزاق بود اما شخصیت خاص و کمبودهای شخصیتی داشت، به دنبال به قدرت رسیدن و انجام هر مأموریتی برای بیگانگان بود، همچنین بیسواد بودن و در عین حال قلدر بودن و بیباک بودن برای پیشبرد اهداف از دیگر ویژگیهای او بود و مخصوصا اینکه هیچ روحیهای نسبت به ارزشهای ملی خودش نداشت وکاملا شخصیتی بیگانهپرست داشت. لذا او را مهره مناسبی دیدند که او را از قزاقخانهها بیرون آوردند و به عنوان عنصر نظامی قاطع که میتواند هر برنامهای را در ایران با زور و قلدری پیش ببرد انتخاب کردند.
وی گفت: سال ۱۳۱۳ او یک سفری به ترکیه داشت دید که همین مأموریت را به کمال اتاتورک دادند یعنی برای اضمحلال این دو حوزه تمدنی از عنصری به نام بدحجابی و بیحجابی استفاده کردند. آتاتورک در آنجا با توجه به زمنیههای فرهنگی که وجود داشت و ارزشهای دینی که در آنجا کمتر از ایران بود زودتر موفق شده بود در بخش قابل توجهی از جامعه ترکیه ترویج بیحجابی داشته باشد البته آنجا هم مقاومتهایی صورت گرفت اما آنجا هم با زور هم با پیشینههای فرهنگی توفیقات بیشتری داشتند.
دشتی اضافه کرد: رضا خان به ایران که برگشت مصمصم شد همان کار را انجام دهد، متأسفانه شروع این کار هم از دانشگاه تهران بود که در سال ۱۳۱۳ انجام شد یعنی مرکزی که باید برای توسعه فرهنگ و ارزشهای فرهنگی و علمی کشور باشد، همانجا را نقطه شروع بیحجابی و بدحجابی فرار داد.
وی اظهار داشت: البته شخصیتهای ملیگرا در این بخش به خاطر احساس بیهویتی که از خودشان داشتند و گرایشهایی که به غرب داشتند و همچنین ضعف نفسی که داشتند همکاری زیادی با رضاخان به عمل آورند؛ وزیر فرهنگ آن زمان مصمم به انجام این کار بود، حتی اینها این کار را برای دهنکجی و قبحشکنی به سه تا از شهرهای مذهبی کشیدند.
این کارشناس سیاسی افزود: یکی در شیراز بود که در جشن فرهنگ افزادی از خانواده همین روشنفکران روی صحنه تأتر رفتند که با مقاومت علما همراه شد و در آنجا با مجاهدتهایی که از سوی علمای شیراز صورت گرفت با موانعی روبرو شد. دوم در قم بود که با حضور شخص رضاخان انجام شد که در آنجا هم با مقاومت بزرگانی مانند آیتالله شیخ محمدتقی بافقی روبرو شد و سومین شهر مقدس ایران که مشهد بود و آن کشتار بزرگ و شهید کردن عده زیادی از مردم صورت گرفت که بعدها معلوم شد اینها را به صورت مخفیانه در گودالهایی در اطراف مشهد دفن کردند و یک فاجعه بسیار غمانگیزی اتفاق افتاد.
حماسه بانوان یزدی در مقابل توطئه کشف حجاب
دشتی بیان کرد: البته در برخی استانهای مذهبی مثل استان یزد هم اقدامات شدید و وحشیانهای در راستای برداشتن حجاب از سر زنان انجام شد و در استان یزد هم مقاومتهایی صورت گرفت و افتخار یزدیها این است که ماهها خانمها و بانوان یزدی حاضر بودند در خانههایشان بمانند و بیرون نیایند تا حجاب از سرشان برداشته نشود.
وی تصریح کرد: حتی روضهخوانیهایی که میخواستند داشته باشند چون کوچهها همه توسط پلیس قرق شده بود از راههای زیرزمینی که خانهها را به همدیگر مصتل کرده بودند مراسم روضهخوانی امام حسین (ع) برگزار میکردند و همچنین برای اولین بار در تاریخ یزد و شاید ایران اولین بیانیهای که برای رضاخان برای کشف حجاب فرستاده شد بانوان یزدی بودند که اسنادش در تاریخ یزد است و جز افتخارات بانوان استان یزد است.
دشتی تأکید کرد: مسئله حجاب هم موقعی که رضاخان اقدام کرد و هم اکنون که تلاش زیادی برای این صورت میگیرد فقط مسئله اخلاقی صرف نیست بلکه یک جریان برانداز و یک جریانی که در صدد است ارزشهای اساسی را از کانون خانواده که مادر، محور آن است را محو کنند و کاملا یک موضوع سیاسی و فرهنگی است.
وی گفت: جامعه ما باید این توطئهای که در تاریخ سابقه دیرینهای دارد و در یک مرحله مردم ما آن را به شکست رساندند، در مرحله جدید نسبت به آن هوشمند باشد و بانوان در این زمینه میتوانند پیشتاز مقابله با بزرگترین یورش فرهنگی و ضداخلاقی استعماری انگلیسی و امریکایی علیه ایران و علیه فرهنگ اسلام و تشیع داشته باشند.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰