تاریخ انتشار : جمعه 21 تیر 1398 - 8:13
کد خبر : 59157

تاثیر مستقیم عفاف و حجاب بر امنیت و آرامش جامعه

تاثیر مستقیم عفاف و حجاب بر امنیت و آرامش جامعه

خبرگزاری فارس هرمزگان؛ مجتبی ناصری: حجاب و عفاف از دیر باز در تاریخ و فرهنگ جامعه  ایرانی و اسلامی بوده و هست. حجاب همان پوششی است که در برابر فرهنگ برهنگی و بی‌بند و باری و خواسته‌های حیوانی جلوگیری می‌کند و زن را در جامعه به یک نقطه متعالی شدن می‌رساند و عفاف همان متانت

خبرگزاری فارس هرمزگان؛ مجتبی ناصری: حجاب و عفاف از دیر باز در تاریخ و فرهنگ جامعه  ایرانی و اسلامی بوده و هست. حجاب همان پوششی است که در برابر فرهنگ برهنگی و بی‌بند و باری و خواسته‌های حیوانی جلوگیری می‌کند و زن را در جامعه به یک نقطه متعالی شدن می‌رساند و عفاف همان متانت و حیا زن است.

در جامعه ما گاهی معنای این دو مقوله دست خوش  ایرداتی می‌شود که برخی مغرضانه و برخی  با عدم آگاهی از مسایل اسلام است. اسلام برای هر فعالیت اجتماعی تعریفی دارد که نه افراط و نه تفریط در آن جایگاهی ندارد.

نه تنها در جامع ایرانی بلکه هر جامعه‌ای دیگر برای اینکه بتواند برخی ناهنجاری‌ها را کنترل کند قوانینی باید در همه ابعاد و خصوصا این مقوله برنامه‌ریزی کند.

نامگذاری روز حجاب و عفاف

بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است. روزی که دژخیمان رضاخان مردم معترض به کشف حجاب را درمسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید.

به مناسبت فرا رسیدن روز عفاف و حجاب به سراغ مریم ریاضی تهرانی رییس جمعیت بانوان فرهیخته در عرصه دین استان هرمزگان رفتیم تا ابعاد مختلف عفاف و حجاب و نقش این دو امر مهم در تحکیم بنیان خانواده و تامین و حفظ آرامش و امنیت روانی جامعه را بیش از پیش برای مخاطبان تبیین کند.

حجاب و عفاف محصول حیام محوری و عفت باوری است 

 مریم ریاضی تهرانی در خصوص رابطه بین حجاب و عفاف به خبرنگار فارس اظهار داشت: حجاب یک امر واجب الهی است و خداوند متعال در قرآن کریم در ۱۶ آیه، زن و مرد را به حفظ پوشش در جامعه اسلامی توصیه کرده است. 

وی حجاب را یک امر اجتماعی و الهی دانست و افزود: زن و مرد در پوشش طبق تعریف قرآن یکسان هستند و هر دو باید حیا، عفت و غیرت داشته باشند به عبارت دیگر حجاب و عفاف یک امر شخصی، اجتماعی و الهی است.

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه حجاب و عفاف، محصول حیا باوری و عفت مداری است گفت: خداوند از بندگان خود مخصوصا زنان که نوامیس الهی هستند می‌خواهد با اجرای قانون حجاب که اطاعت  امر الهی است امنیت و هویت خود را به خوبی حفظ کنند.

ریاضی تهرانی با اشاره به اینکه حجاب در قرآن کریم  یک حکم الهی و ساختگی نیست افزود: همه ما باید اوامر الهی را اطاعت کنیم چراکه دین شامل بایدها و نبایدهای مشتمل بر دستورات خداوند است،  از مجموع ۱۶ آیه پیرامون حجاب، ۷ آیه مربوط به حفظ حیا و حفط آن است.

 رییس جمعیت بانوان فرهیخته در عرصه دین هرمزگان با اشاره به  فرهنگ‌سازی خداوند در درحیا باوری جامعه گفت: سوره مبارکه نور آیه ۳۰ و ۳۱ خداوند حیا را نخست به مردان و سپس در آیه ۳۱  همین سوره به بانوان دستور می‌دهد که در نوع نگاه کردن، خویشتنداری‌ها را رعایت کنند.

وی اظهار داشت: خداوند در جای دیگری از قرآن کریم می‌فرماید «حیا را در زبان خود ایجاد کنید» به عبارتی حیا را در زبان و ادبیات خود از کلماتی که در حقیقت زمینه حجب و رعایت کلام ایجاد می‌شود استفاده کنید.

ریاضی تهرانی خاطرنشان کرد: خداوند در سوره بقره آیه ۲۷۳ حیا را در امور اقتصادی تبیین فرموده که حتی فردی فقیر و دارای مشکلات مالی و اقتصادی باید صبر کند و از درخواست‌های منجر به فساد، جلوگیری کند و با این فعل زیبا سدی در برابر سودجویان شود.

رسالت اجتماعی حجاب؛ امنیت و آرامش است 

رییس کارگره تخصصی بسیج جامعه زنان افزود: پوشش کامل، امنیت می‌آورد و این احساس امنیت سبب موفقیت در زمینه رسالت و نقش‌های اجتماعی خواهد شد.

وی ابراز داشت: حجاب یک فعل واجب است و من به عنوان یک زن، برای اینکه بندگی خود را برای خدا ثابت کنم این فعل را با جان و دل انجام می‌دهم و زحمت هم نیست وقتی یک بنده، شیرینی اطاعت حس کند و یک فعل واجب را با تمام عشق انجام دهد نه تنها زحمت نیست بلکه انجام این فرمان الهی یعنی پوشش کامل داشتن باعث ابهت و زیبایی خاص و متانت در زنان و مردان خواهد شد. از این رو امر خداوند نه تنها زحمت نیست بلکه بر حسب وظیفه و یک لطف الهی است.

 مسؤول واحد خواهران نهاد رهبری دانشگاه هرمزگان با اشاره به امنیت و آرامش زنان در غرب، بیان داشت: آن چیزی که در غرب اتفاق می‌افتد با آنچه تبلیغ می‌شود یک دنیا متفاوت است، در جوامع غربی، تعرض‌ها و نا امنی‌ها در حق زنان، کودک آزاری و تجربه‌های بد دختران در سنین نوجوانی بیانگر عدم امنیت و آرامش برای جامعه زنان در این جوامع است.

 ریاضی تهرانی تاکید کرد: اگر به حجاب از منظر زیبایی‌نگری نگاه کنیم در آن یک نوعی راز بندگی است، حجاب همان اطاعتی است که بنده در برابر خداوند متعال دارد باید با حفظ پوشش و بهره‌مندی از زیبایی‌های آن، جلوه‌ای از زنان جامعه اسلامی به نمایش بگذاریم.

وی ابراز داشت: در پس پرده اقدام برخی خانم‌ها که با پوشش بد و یا بی حجاب در جامعه حاضر می شوند اغراض زیادی وجود دارد که برخی از آنها تقلید کورکورانه از جامعه غربی است و سبک رفتاری و کرداری زندگی خود را به سمت غرب معطوف کرده‌اند.

رییس جمعیت بانوان فرهیخته در عرصه دین استان هرمزگان با برشمردن دلایل بدحجاب برخی از زنان در جامعه، عدم اعتماد به نفس، کمبود محبت و محدودیت را از جمله این دلایل برشمرد و گفت: این دسته از افراد با این انجام چنین رفتارهایی قصد دارند خود را نشان دهند و یا محبت را از اجتماع گدایی کنند.

ریاضی تهرانی افزود: جامعه‌ای که دستورات خداوند را رعایت می‌کنند آرامش و امنیت بیشتری دارد و تحقق این امر مهم نیازمند ارتقاء آگاهی‌ها و سواد دینی مردم، تقویت غیرت دینی آنان، افزایش قدرت حیا محوری، حیا باوری و همچنین عفت مداری، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی و افزایش بصیرت و معرفت اقشار جامعه است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد