تاریخ انتشار : سه شنبه 11 تیر 1398 - 5:41
کد خبر : 58421

امیری: ممنوعیت دریافت کمک از منابع ناشناس در انتخابات با قانون «شفافیت» تضمین می‌شود

امیری: ممنوعیت دریافت کمک از منابع ناشناس در انتخابات با قانون «شفافیت»  تضمین می‌شود

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، در مورد  لایحه شفافیت گفت:  لایحه شفافیت که در جلسه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ هیئت وزیران با هدف ارتقاء سطح شفافیت و تحقق اقتصاد سالم و پویا در هیأت وزیران به تصویب رسیده و برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارائه

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، در مورد  لایحه شفافیت گفت:  لایحه شفافیت که در جلسه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ هیئت وزیران با هدف ارتقاء سطح شفافیت و تحقق اقتصاد سالم و پویا در هیأت وزیران به تصویب رسیده و برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده، در صورت تصویب در مجلس،‌ نقطه عطفی در جهت شفاف سازی عملکرد دولت و حاکمیت ، مبارزه با رانت و فساد اقتصادی ،‌سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.

وی ادامه داد: این لایحه همچنین افزایش نظارت و اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت را به دنبال داشته و مشارکت همگانی مردم و دولت برای مبارزه با فساد را تقویت خواهد کرد.

معاون امور مجلس رئیس جمهور خاطر نشان کرد: لایحه شفافیت از مزایای متعددی برخوردار است که از بین بردن زمینه های فساد و بهبود سلامت نظام اداری،‌ قاعده مند کردن افشای فساد، ارتقای پاسخگویی مقامات و مسئولان کشور و ارتقاء و بهبود اعتماد عمومی به نظام جمهوری اسلامی از جمله این مزایاست.

امیری در این‌باره اضافه کرد: از روزی که لایحه شفافیت ماهیت قانون یافته و لازم الاجرا شود،‌ تمام فعالیت های دولت و حاکمیت ، در اتاق شیشه ای و در منظر و محضر ملت واقع خواهند شد به این ترتیب بسیاری از زمینه های فساد، رانت و تبانی و سوء استفاده های مالی و ویژه خواری‌ها کاهش خواهد یافت.

وی افزود: با تصویب لایحه شفافیت در مجلس، مقامات و مسئولین کشور در تمام سطوح و در حوزه های مختلف، موظف به پاسخگویی خواهند شد. همچنین افشاگری و معرفی مفسدین اقتصادی از حالت سلیقه ای و شخصی فاصله گرفته و از ضوابط و و قواعد مشخص پیروی خواهد کرد.

امیری در ادامه تأکید کرد:‌ با قانونی شدن لایحه شفافیت، اعتماد عمومی به ارکان و بخش های مختلف نظام که این اواخر دچار آسیب شده است، تا حدود زیادی بهبود یافته و منجر به تقویت اعتماد مردم به مسئولین نظام خواهد شد.

وی گفت :‌ لایحه  شفافیت،‌ حفظ حریم خصوصی اشخاص و نیز حفظ اسرار تجاری و حرفه ای اشخاص، همچنین کاهش بروکراسی اداری، امکان پیش بینی علل رد تقاضای درخواست کنندگان تسهیلات از موسسات، ممنوعیت دریافت کمک مالی احزاب و نیز ممنوعیت دریافت هرگونه کمک از منابع ناشناس از سوی احزاب و تشکل های مردم نهاد را تضمین خواهد کرد.

معاون امور مجلس رئییس جمهور، علاوه بر مزایای لایحه شفافیت، به مواردی نیز به عنوان نوآوری های این لایحه اشاره کرد و گفت :‌ مشارکت شهروندان، موسسات عمومی و خصوصی ذینفع در فرایند تصمیم گیری اداری، فراهم نمودن زمینه نظارت بر عملکرد مدیران و تسهیلات و امکالنات رفاهی کارکنان، ایجاد شفافیت درخصوص عملکرد نمایندگان، از نوآوریهای لایحه شفافیت است.

وی افزود : قابلیت دسترسی به مشروح مذاکرات هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و هیأت عمومی دیوان عالی کشور در مقام صدور رأی وحدت رویه، دسترسی به مشروح مذاکرات جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام، دسترسی به مشروح مذاکرات جلسلات شورای نگهبان درخصوص مصوبات مجلس و تفاسیر قانون اساسی نیز جزو نوآوریهای لایحه شفافیت محسوب می شوند.

امیری در خاتمه، انتشار فهرست موسسات برخوردار از معافیت یا تخفیف مالیاتی و دستگاه‌هایی که اظهارنامه مالیاتی را ارائه نکرده‌اند و از پرداخت مالیات خودداری می ‌کنند را نیز یکی از نوآوری‌های لایحه شفافیت عنوان کرد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد