تاریخ انتشار : شنبه 8 تیر 1398 - 14:44
کد خبر : 58306

افزایش پرونده های دعاوی خانوادگی در خراسان جنوبی

افزایش پرونده های دعاوی خانوادگی در خراسان جنوبی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری برنا خراسان جنوبی، محمدجعفر عبداللهی واشان روز جمعه در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه بیرجند افزود: سال گذشته چهار هزار و ۷۵۸ فقره پرونده مربوط به دعاوی خانوادگی رسیدگی شد که شامل طلاق، مهریه، جهیزیه، اجرت المثل و

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری برنا خراسان جنوبی، محمدجعفر عبداللهی واشان روز جمعه در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه بیرجند افزود: سال گذشته چهار هزار و ۷۵۸ فقره پرونده مربوط به دعاوی خانوادگی رسیدگی شد که شامل طلاق، مهریه، جهیزیه، اجرت المثل و غیره می شود.

وی بیان کرد: سال ۹۷ به یک هزار و ۱۸۸ فقره پرونده طلاق رسیدگی کرده ایم که پنج درصد نسبت به سال ۹۶ کمتر بوده است.

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب شهرستان بیرجند با بیان اینکه ۲۲ درصد از پرونده های دعاوی طلاق سال گذشته ختم به سازش شده است گفت: هر پرونده طلاق منجر به افزایش آسیب های اجتماعی برای زوجینی که از هم جدا شده و فرزندان طلاق می شود.

وی کاهش هدفمند جمعیت کیفری زندان ها را از برنامه های دستگاه قضایی عنوان کرد و افزود: با عفو رهبری جمعیت زندان های خراسان جنوبی یک هزار و ۵۸۷ نفر کاهش یافت.

عبداللهی اظهار داشت: ۲ هزار و ۳۰۰ نفر به مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب در بهمن سال گذشته مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند که از همین رو به مناسبت های مختلف تعدادی از زندانیان به مرخصی بدون بازگشت رفته اند و این امر نمونه عملی برنامه دستگاه قضا در راستای کاهش هدفمند جمعیت کیفری زندان ها است.

وی کاهش ورود پرونده های دعاوی به محاکم دادگستری ها را از رویکردهای فعلی قوه قضاییه در کشور عنوان کرد و گفت: تا سال گذشته بیش از ۱۶ میلیون پرونده به دستگاه قضایی وارد شده که با احتساب یک میلیون پرونده تک رایی رقم آن به ۱۷ میلیون می رسد.

وی ادامه داد: با وجود این آمار هر قاضی ۱۲۰ پرونده را باید در ماه رسیدگی کند که این مسئله باعث ایجاد کار طاقت فرسا علیرغم همت قضات شده است به طوری که گاهی مجبور به ۱۶ ساعت خدمت در شبانه روز هستند ولی کار مضاعف هیچگاه باعث کم کاری دستگاه قضایی نبوده است.

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب بیرجند گفت: یکی از هدف های اصلی سازمان زندان های کل کشور تربیت زندانی و بازگشت هدفمند به جامعه است که در این راستا موضوع حرفه آموزی در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به رتبه پنجم خراسان جنوبی در حوزه بهداشت داخل زندان های کشور اضافه کرد: خراسان جنوبی رتبه دوم کشوری را در بحث اشتغال و حرفه ای آموزی در بین زندان های کشور کسب کرده است.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه قضا در تشخیص اراضی ملی و موات با مردم همنوا است اظهار داشت: در این زمینه از میان ۸۵۴ پرونده اراضی ملی رسیدگی شده که ۶۵ درصد آرا به نفع مردم صادر شده و تنها ۱۴ درصد این دعاوی حکم به بطلان دعوی شهروندان بوده است.

عبداللهی ادامه داد: سال گذشته ۱۳۵ زندانی جرایم مالی که ۱۶ میلیارد تومان بدهی داشتند از زندان آزاد شدند که مبلغ ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان این بدهی توسط شکایت کنندگان گذشت شده و مابقی وجوه از محل کمک های ستاد دیه تامین شده است.

وی با اشاره به راه اندازی پویش مردمی مهربانی از ابتدای امسال گفت: با راه اندازی این پویش ۱۳ نفر زندانی و بدهکاری مالی با یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان بدهی آزاد شدند.

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب شهرستان بیرجند بیان کرد: ۶۸۰ میلیون تومان از این میزان بدهی توسط شاکیان بخشیده و ۷۵۰ میلیون تومان در پویش مهربانی جمع آوری شده است.

وی از صدور ۲۸ هزار و ۱۵۸ فقره اسناد مالکیت تک برگی در حوزه اسناد رسمی استان خبر داد و گفت: یک هزار و ۸۷۴ فقره سند دولتی، ۵۰ هزار قطعه کاداستر شهری و ۱۳ هزار و ۵۴۵ قطعه روستایی نیز در سال گذشته صادر شده است.

عبداللهی ادامه داد: فعالیت های ثبت اسناد استان تنظیم اسناد رسمی دومین درآمد برای قوای حاکم را در میان سازمان دولتی بعد از اداره کل امور مالیاتی داشته است.

وی گفت: بیش از ۵۵ میلیارد و ۴۳۶ میلیون ریال درآمد ملی به حساب استان و سپس به خزانه کشور واریز شده و بیش از ۴۹ میلیارد و ۸۹۴ میلیون ریال درآمد استانی است که به خزانه کشور واصل شده است.

وی بر انجام معاملات با سند رسمی تاکید کرد و گفت: از منظر دستگاه قضا مالک رسمی کسی است که سند داشته باشد لذا در صورت معامله منزل خودرو یا هر معامله دیگری حتماً سند به نام خریدار باید صادر شود.

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب شهرستان بیرجند با بیان اینکه شهروندان باید در معاملاتی که انجام می دهند به قول و تعهد خود وفادار باشند افزود: سال گذشته مجموعه تخلفات عدم تعهد مردم ۲۴ هزار و ۹۰۸ پرونده بوده که رسیدگی شده و نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد میزان خلف وعده مردم افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به ابلاغ الکترونیکی ۹۰ درصد درخواست های قوه قضائیه ادامه داد: ۷۵ درصد این ابلاغ ها واقعی بوده است.

عبداللهی با بیان اینکه فضای مجازی فرصت بوده ولی تهدید آن بیشتر است اظهار داشت: لازم است مراقبت در خانواده از والدین شروع شود و به فرزندان نیز سرایت کند.

وی همچنین گفت: انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی باعث تبدیل نگرش عده ای به شهید بهشتی شد و دیدگاه منفی آنها نسبت به این شهید تغییر کرد چون بهشتی مسلط بر مباحث دینی علمی روزگار خود بود و صداقت و صراحت لهجه داشت.

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب شهرستان بیرجند با بیان اینکه قوه قضاییه برنامه های خاصی پیش رو دارد افزود: این قوه با ریاست آیت الله رئیسی اعتقاد به ارتباط دوسویه بین دستگاه قضایی و توده مردم دارد.

وی بیان کرد: افزایش ارتباط دستگاه قضا با دانشگاهیان و فرهنگیان موجب خدمت رسانی مطلوب به شهروندان می شود.

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد