تاریخ انتشار : یکشنبه 17 اردیبهشت 1396 - 8:21
کد خبر : 5769

آب ضرورت امروز نیاز فردا/ نظرپور: شیراز آب کافی ندارد

آب ضرورت امروز نیاز فردا/ نظرپور: شیراز آب کافی ندارد

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، در تاریخ آمده است که مرحوم محمد نمازی، سال ۱۳۲۴ و در مسیر حل مشکلات بهداشتی و درمانی مردم، دستگاه آب شیراز را همزمان با احداث بیمارستان نمازی، راه‌اندازی و هفت سال بعد یعنی در سال ۱۳۳۱ و با

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، در تاریخ آمده است که مرحوم محمد نمازی، سال ۱۳۲۴ و در مسیر حل مشکلات بهداشتی و درمانی مردم، دستگاه آب شیراز را همزمان با احداث بیمارستان نمازی، راه‌اندازی و هفت سال بعد یعنی در سال ۱۳۳۱ و با پشت سر گذاشتن چالش‌ها و مشکلات فراوان، آب لوله‌کشی را برای ۶ هزار شهروند آن روز شیراز تامین کرد.

آبی که آن روز وقف بود و درآمد حاصل از آن باید در زمینه بهداشت و درمان همین مردم هزینه می‌شد. اکنون شیراز ۶۶۱ هزار مشترک دارد و بحران آب، یکی از مهم‌ترین چالش‌های مردم این دیار محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت در جمع خبرنگاران بر این نکته تاکید کرد که علی‌رغم بارندگی‌های نسبتا مطلوب، شیراز همچنان با غول بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند و گاه تا مرز مغلوب شدن می‌رود، خصوصا در ایامی که فصل گرم سال را شامل می‌شود.

خدابخش نظرپور با بیان این‌که در فصل زراعی جاری، شیراز همانند بخش‌هایی از جنوب و شرق فارس، بارندگی خوبی را تجربه کرد، گفت: بر اساس آمارها حجم بارندگی در شیراز حدود ۴۰ درصد نسبت به سال زراعی قبل افزایش داشت؛ اما برداشت‌های بی‌رویه سال‌های گذشته آن‌قدر زیاد بوده است که هنوز حال منابع آب این کلانشهر، خوب نیست!!

او با یادآوری این‌که ۷۷ درصد از کل آب مصرفی شیراز را منابع آب زیرزمینی تامین می‌کنند، گفت: عمق‌ چاه‌های آب در شیراز زمانی حداکثر ۱۵۰ متر بود اما امروز کمترین آن ۳۰۰ متر است!! سال گذشته ۸ چاه مهم را از دست دادیم و علی‌رغم تمام فشارها و مشکلات، تابستان دشوار ۹۵ را به سلامت از سرگذراندیم.

نظرپور با بیان این‌که سال گذشته در ابتدای تابستان ورودی شبکه آب ۵۵۰۰ لیتر در ثانیه و در انتهای تابستان ۵۲۰۰ لیتر در ثانیه بود، خاطرنشان کرد: امسال با توجه به افزایش تعداد مشترکان آب، ۶ هزار و ۸۴ لیتر در ثانیه نیاز داریم تا پاسخگوی مصرف مشترکان باشیم.

وی از کمبود حدود ۶۰۰ لیتری در ورودی شبکه آب شیراز خبر داد و گفت: هم‌اینک ورودی آب شبکه شیراز بالغ بر ۵ هزار و ۴۰۰ لیتر در ثانیه است و این موضوع ۱۴ درصد کمبود را نشان می‌دهد؛ اگرچه ۴ حلقه چاه را تا پایان خرداد تجهیز کرده و تا شروع فصل گرما امیدواریم ۲۵۰ لیتر بر ثانیه به ورودی آب اضافه کنیم.

مدیرعامل آب و فاضلاب شیراز با تاکید براین‌که تمام توان برای تامین نیاز آبی مشترکان به‌کار گرفته شده است، گفت: امسال اصلاح ۱۰۰ کیلومتر از شبکه آب را در دستور کار قرار داده‌ایم، برای هر کیلومتر از این کار نیازمند ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار هستیم و نکته این‌که بخشی از اصلاح شبکه مربوط به شبکه‌هایی است که حجم دبی عبوری آنها متناسب به مشترکان نیست.

او با اشاره به این‌که ۸۵ درصد از کل آب مصرفی شیراز مربوط به مشترکان خانگی است، تصریح کرد: مهم‌ترین راهکار برای داشتن تابستانی بدون مشکل، مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف است؛ امروز هر مشترک خانگی در شیراز روزانه بیش از ۱۳۰ لیتر آب مصرف می‌کند.

نظرپور با اشاره به این‌که استاندارد مصرف آب در فصل خشکسالی ۱۰۵ لیتر و در زمان بحران و تنش آبی، ۵۰ تا ۷۵ لیتر آب در روز است، گفت: اکنون ما در دوران تنش و بحران آب قرار داریم و لازم است تا حد امکان، مصرف آب را مدیریت کرده و کاهش دهیم.

به گفته نظرپور، حجم آبی که در یک ماه به دلیل چکه کردن یکی از شیرها در هر خانه هدر می‌رود بالغ بر ۸۰ لیتر است؛ از طرفی اگر هر شهروند ۳ دقیقه از زمان استحمام خود کم کند، در هر ماه ۲ هزار و ۸۰۰ لیتر آب ذخیره خواهد شد.

مدیرعامل آبفای شیراز گفت: با توجه به این‌که امسال هم مشترکان جدیدی به شبکه آب اضافه خواهند شد، باید تلاش کنیم تا با مصرف بهینه، زمینه برخورداری همگان را از این نعمت الهی که نیاز امروز و ضرورت فردا است، فراهم کنیم.

او با بیان این‌که همه واحدهای مسکونی و اداری خصوصا واحدهای بیمارستانی باید به مخازن ذخیره آب متناسب با جمعیت تحت پوشش مجهز باشند، گفت: متاسفانه برخی از واحدهای بیمارستانی در شیراز مخازن ذخیره متناسب ندارند و در زمان قطعی احتمالی جریان آب با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند.

نظرپور با تصریح این‌که دست یاری به سمت رسانه‌ها دراز کرده‌ایم، گفت: امیدواریم رسانه‌ها نه تنها در زمان برگزاری نشست‌های خبری که در تمام ایام سال، با ارتقاء آگاهی‌های مردم، ما را در مدیریت مصرف آب یاری رسانند.

وی تصریح کرد که آب شیراز به لحاظ استانداردهای موجود کاملا سالم و بهداشتی است و نیازی به دستگاه‌های تصفیه خانگی برای قابل شرب کردن ندارد.

نظرپور گفت: براساس استانداردها، حجم املاح موقت آب باید بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی‌گرم در لیتر باشد، حال آن‌که این شاخص در آب شرب شیراز حداکثر ۷۰۰ میلی‌گرم در لیتر است؛ از طرفی دانشگاه علوم پزشکی و آزمایشگاه‌های شرکت آبفا نیز به شکل مستمر سلامت آب را براساس شاخص‌های استاندارد کنترل می‌کنند.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد