تاریخ انتشار : شنبه 16 اردیبهشت 1396 - 5:06
کد خبر : 5706

حال و هوای دهمین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان خراسان رضوی

حال و هوای دهمین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان خراسان رضوی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مسیری نه‌چندان طولانی را طی کردم. ۲۳، ۲۴، … و بالاخره با گذشتن از تعداد زیادی پله به سالن اجتماعات دبیرستان فاتح مشهد رسیدم. با خود اندیشیدم متسابقانی که در میان آ‌نها افراد میانسال

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مسیری نه‌چندان طولانی را طی کردم. ۲۳، ۲۴، … و بالاخره با گذشتن از تعداد زیادی پله به سالن اجتماعات دبیرستان فاتح مشهد رسیدم. با خود اندیشیدم متسابقانی که در میان آ‌نها افراد میانسال و مسن هم حضور دارند چگونه از این پله‌ها بالا آمدند. نفس زنان وارد سالنی شدم که قرار بود فینال دهمین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان استان خراسان رضوی در آن برگزار شود.
وقتی وارد سالن شدم استاد محمدجواد پناهی و مرتضی سادات‌فاطمی که داوری مسابقات را برعهده داشتند مشغول گفت‌وگو بودند و با لبخند و در کمال تواضع به حضار خوش‌آمد گویی می‌کردند. بر روی صندلی نشستم و منتظر آغاز مرحله فینال شدم.
 نسیم خنکی فضا سالن را فراگرفته بود؛ دیگر خبری از گرمای بیرون سالن نبود. متسابقان در داخل و بیرون سالن گرد هم جمع شده‌ بودند و به دور از هرگونه اضطراب برای مسابقات، گرم گفت‌وگو با یکدیگر بودند. فضا سالن کم‌کم در حال تکمیل شدن بود.
 با قرار گرفتن استاد حمید شاکرنژاد و محمدجواد رجایی در جایگاه فینال مسابقات آغاز شد. قرعه اول با دستان لرزان استاد مرتضی سادات‌فاطمی که هنوزم با وجود کهولت سن دغدغه قرآن و جامعه قرآنی را دارد، برداشته‌ شد.
حال و هوای دهمین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان خراسان رضوی
 قرعه اول به نام حمیدرضا ناظمی درآمد. قاری که با وجود سن نسبتا بالا، اما شور و اشتیاق جوانی را داشت که تازه پا در عرصه تلاش و رقابت گذاشته‌ است. وقتی از انگیزه‌اش برای شرکت در این مسابقات پرسیدم، گفت: به نظر من قرائت قرآن باعث می شود که آدمی به ارتقا سطح فکری در همه عرصه‌ها برسد. من به طور کامل از دوران کودکی که  در عرصه های قرآنی فعالیت داشتم، توانستم تاثیر این آیات الهی را در زندگی خود حس کنم.
این قاری متسابق یک خواهش از مسئولان قرآنی کرد آن هم این بود که از مسابقات قرآن به ویژه مسابقات قرآن شهرستان پشتیبانی و توجه بیشتری شود.
لبخند داوران؛ پرورش‌دهنده نهال عشق به قرآن
شرکت کنندگان یکی پس از دیگری به تلاوت کلام الله مجید می‌پرداختند. لبخندهای داوران قرآن در حین برگزاری مسابقات به شرکت‌کنندگان و حاضران انرژی مثبت زائدالوصفی انتقال می‌داد. این اساتید با لبخندشان نهال عشق به قرآن را در سینه یکایک متسابقان پربارتر می‌کردند.
تلاوت ۱۲ منتخب مرحله مقدماتی مسابقات به اتمام رسید و حاضران هم مشغول سلفی گرفتن با استاد محمدجواد پناهی، حمید شاکرنژاد و دیگر اساتید که همگی اسوه اخلاق و تواضع هستند، بودند و این شخصیت‌های گران‌مایه با روی گشاده با تک‌تک متقاضیان عکس یادگاری می‌گرفتند.
اختتامیه دهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان
زمزمه‌ها از هر سمت و سو به گوش می‌رسید. هریک از حاضران یک قاری را برگزیده می‌خواند. جوانانی که مشغول صرف چای در بیرون سالن بودند هم به محض آغاز مراسم اختتامیه به سالن برگشتند و منتظر بودند تا نتایج اعلام شود.
جمعیت حاضران نسبت به مرحله فینال کاهش یافته‌ بود. می‌شنیدم که یکی از حاضران می‌گفت: زمان مسابقات خوب نبود، باید زودتر مسابقات را آغاز می‌کردند تا افراد برای اختتامیه می‌ماندند.
مراسم اختتامیه با تلاوت قرآن توسط مختار دهقان، قاری منتخب مرحله مقدماتی مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان خراسان رضوی آغاز شد. زمزمه‌هایی از هر طرف شنیده می‌شد که گویای این امر بود؛ کسی که به مرحله کشوری راه پیدا کرده مختار دهقان است.
حال و هوای دهمین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان خراسان رضوی
معلم قرآن بودن؛ مدالی درخشان بر سینه
بعد از تلاوت قرآن سرود جمهوری اسلامی ایران در فضا طنین‌انداز شد و همه با قیامشان اقتدار ایران و ایرانی را به نمایش گذاشتند. بعد از آن براتعلی منصوریان، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی به جایگاه آمد و گفت: ۴۰۰ فرهنگی در دو بخش آوایی و پژوهشی در این مسابقات شرکت کردند. از سال گذشته به مسابقات فرهنگیان مرحله کشوری نیز افزوده‌ شده است و مسابقات به سطح بالاتری ارتقا یافته و باید تلاش کنیم که در این عرصه هم بدرخشیم.
وی ادامه داد: به لطف بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) خراسان رضوی استعدادهای قرآنی  فراوانی در بین دانش آموزان و فرهنگیان دارد. به اندازه ظرفیتی که برای استان ها تعیین می‌شود باید نمایندگانی به مجمع کشوری اعزام کنیم. اما حدود دو سال است که با دقت بیشتر و کم و کیف بهتر مسابقات برگزار می شود.
وی با تبریک هفته معلم به جامعه فرهنگیان و با بیان اینکه سرنوشت جامعه به دست معلمان است، گفت: تا پایان سال باید ۹۲ دارالقرآن احداث کنیم که تا به حال ۶۲ دارالقرآن احداث شده است و ما در این عرصه به حضور معلمان قرآنی بیش از پیش احتیاج داریم.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی با بیان اینکه بهترین معلم، معلم قرآن است افزود: این مدال افتخار بر سینه معلمان قرآن است و شما جزء بهترین‌ها هستید. همه معلمان خوب هستند اما معلمان قرآنی جزء خوبترین‌ها هستند.
دیگر زمان اعلام نتایج فرا رسیده بود. سکوتی فضا را پر کرده و در نهایت اسامی این دوره از منتخبان که به مرحله فینال راه یافته بودند اعلام شد که در رشته قرائت آقایان طبق پیش‌بینی حاضران مختار دهقان مقام اول را کسب نمود و لوح تقدیر را از علی‌ مهدوی‌خواه، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، منصوریان و سایر مسئولان حاضر دریافت کرد.
شکی که به یقین رسید
وقتی از حس و حال مختار دهقان پرسیدم با اعتماد به نفس و قاطعانه گفت: تلاوت بقیه فینالیست‌ها را گوش کردم و سنجیدم و به نظرم تلاوتم بی‌عیب و نقص‌تر از آنان است با اینکه مقداری شک داشتم اما باز هم حدس می‌زدم که مقام اول را کسب کنم.
حال و هوای دهمین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان خراسان رضوی
وی همچنین در پایان افزود: با علم به اینکه می‌دانم دوستان نهایت تلاش خود را به کار بردند تا مسابقات به بهترین نحو برگزار شود و از همه امکاناتی که وجود داشت نهایت استفاده را بردند اما فضای برگزاری مسابقات می توانست بهتر از این باشد.
یادآور می‌شود، دهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان خراسان رضوی ۱۴ اردیبهشت‌ماه طی یک روز با حضور ۴۰۰ نفر از فرهنگیان استان در رشته‌های قرائت بالای ۴۰ سال و زیر ۴۰ سال، حفظ ۱۰ جزء، ترتیل، نهج‌البلاغه و روش تدریس احکام ویژه آقایان و بانوان فرهنگی در مشهد برگزار شد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد