تاریخ انتشار : شنبه 18 خرداد 1398 - 3:41
کد خبر : 57011

میزگرد فارس/از انتقاد اصولگراها به ضعف مدیریت دولتمردان در کردستان تا دفاعیه نمایندگان حزب اصلاح‌طلب

میزگرد فارس/از انتقاد اصولگراها به ضعف مدیریت دولتمردان در کردستان تا دفاعیه نمایندگان حزب اصلاح‌طلب

خبرگزاری فارس استان کردستان؛ شرایط سخت اقتصادی کشور که بخشی از آن به تحریم‌های اقتصادی برمی‌گردد، بر هیچ کس پوشیده نیست و کسی منکر این امر نیست که در چنین شرایطی مدیریت صحیح و استفاده از ظرفیت‌های داخلی زمینه‌ای برای برون‌رفت از مشکلات و تسهیل شرایط کنونی است. کردستان یکی از استان‌های مرزی است که

خبرگزاری فارس استان کردستان؛ شرایط سخت اقتصادی کشور که بخشی از آن به تحریم‌های اقتصادی برمی‌گردد، بر هیچ کس پوشیده نیست و کسی منکر این امر نیست که در چنین شرایطی مدیریت صحیح و استفاده از ظرفیت‌های داخلی زمینه‌ای برای برون‌رفت از مشکلات و تسهیل شرایط کنونی است.

کردستان یکی از استان‌های مرزی است که جدای از عقب‌ماندگی تاریخی، نبود سرمایه‌گذاری‌های کلان، عدم برخورداری از کارخانه‌های بزرگ، آمار بالای بیکاری، کمبود درآمد سرانه نسبت به میانگین کشور و بسیاری از مسائل دیگر موجب شده، مردم این استان در  شرایط کنونی با سختی‌های زیادی مواجه شوند.

از آنجایی که کارشناسان اقتصادی و اساتید دانشگاه و عامه مردم بیشتر این مشکلات در کردستان را ناشی از ناتوانی مدیریت استان می‌دانند لذا بر آن شدیم تا در میزگردی با حضور نمایندگان احزاب سیاسی این موضوع را آسیب‌شناسی کنیم.

در این میزگرد صلاح‌الدین فتحی دبیر حزب کارگزاران استان، سیدخالد حسینی دبیر حزب ایران‌زمین در استان، احمد زارع دبیر حزب وحدت و همکاری ملی در استان، عباس حسین‌پناهی مسؤول جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی استان و منصور نصرتی‌شعار دبیر جمعیت اسلامی فرهنگیان سنندج حضور داشتند ضمن اینکه از آقای متین بیگلری دبیر حزب اعتماد ملی و رئیس خانه احزاب کردستان نیز دعوت شده بود اما به هر دلیلی در جلسه حضور نیافت.

فارس: هر چند شرایط اقتصادی کردستان تابع شرایط اقتصادی کشور است اما براساس اعلام رسمی مرکز آمار ایران، کردستان در تورم نقطه‌به نقطه استان اول کشور است این درحالی است که مسؤولین اقتصادی استان این آمار را انکار می‌کنند، دیدگاه شماها در این مورد چیست؟ چرا کردستان در شاخص‌های منفی جزو استان‌های اول اما در شاخص‌های مثبت جزو استان‌های آخر کشور است؟

منکر وجود مدیران ناتوان در استان نیستیم

صلاح‌الدین فتحی دبیر حزب کارگزاران استان کردستان: شرایط اقتصادی استان تابعی از شرایط کل کشور و همچنین شرایط پیش‌آمده در جهان است، هیچ کسی نمی‌تواند انکار کند که فشارها و تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر ایران بی‌تاثیر بوده اما بخشی از این آمار و ارقامی که ارائه ‌شده واقعی و بخشی هم غیرواقعی است.

سوای از اینکه فردی اصلاح‌طلب هستم و خواسته و ناخواسته در پیروزی این دولت نقش داشتم اما معتقدم کل اخبار و اطلاعاتی که در رسانه‌های استان منتشر می‌شود این است که از بین کل مدیران و مسؤولان استان فقط روی چند نفر از مسؤولین تراز اول زوم شده که تمام تیرها، نشانه‌ها و نوک تمام پیکان‌ها به سمت این چند نفر است این درحالی است که چندین و چند مدیرکل و رییس در ادرات و سازمان‌ها داریم که در چندین دولت رییس و مسؤول بودند اما هیچ‌کس حتی نام آنها را نمی‌داند.

اگر استان کردستان گران‌ترین استان در برخی از اقلام است دلیل آن معاون اقتصادی استان نیست بلکه دلیل آن مرزی‌بودن استان است، متاسفانه حضور مردم عراق در بازارهای استان و خرید بی‌رویه اقلام اساسی از بازارهای استان دلیل این تورم و گرانی است و همین باعث شده که قیمت برخی کالاها و اقلام از استان‌های مرکزی کشور بیشتر شود.

شرایط آنطوری که برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها اعلام می‌کنند، نیست، این درست نیست که فکر کنیم هیچ کار مثبتی انجام نشده است مثلا در حوزه راه و شهرسازی باید متوجه باشیم که شرایط محیطی استان خیلی متفاوت از استان‌های دیگر است و هزینه هر کیلومتر راه در کردستان چندین برابر استان‌های دیگر است.

البته منکر این نمی‌شویم که برخی مدیران ناتوان را هم داریم ولی شرایط آنطور که در رسانه‌ها تحلیل می‌شود، نیست.

اینکه دوستان چقدر دلشان از ناکارآمدی برخی مدیران خون است من هم به عنوان یک اصلاح‌طلب همانقدر دلم خون است، اما باید قبول کنیم که امریکا و تمام جهان می‌گویند اقتصاد ایران را نشانه گرفته‌ایم و در یک جنگ تمام عیار اقتصادی با ایران هستیم اما  شما تمام مشکلات اقتصادی را گردن معاون اقتصادی استان می‌اندازید مطمئنا اگر امروز متخصص‌ترین اقتصاددان دنیا را هم بیاورند نمی‌تواند وضع موجود را سامان دهد.

مشکلات اقتصادی ناشی از ناکارآمدی و بی‌مسؤولیتی مدیران است

 سیدخالد حسینی دبیرحزب ایران زمین در استان کردستان: دلایل جناب فتحی را اصلا قبول ندارم، ما در اکثر شاخص‌ها مثل بیکاری، تورم، فلاکت و … اول هستیم اگر بگوییم به دلیل مرزی بودن است پس ۱۵ استان دیگر مرزی کشور هم باید این مشکلات را داشته باشند اما همانطور که مشاهده می‌کنیم آنها این مشکلات را ندارند، چرا باید فقط در کردستان گرانی و تورم باشد.

در بین ۱۵ استان مرزی در کشور، استان کردستان از لحاظ منابع خدادادی و طبیعی از جمله آب، خاک حاصلخیز، معدن و… جزو غنی‌ترین استان‌های کشور است پس این وضعیت بد اقتصادی توجیهی ندارد.

مشکلات زیرساختی و وضعیت نامناسب جاده‌های استان هم نمی‌تواند دلیل بالا‌بودن هزینه ساخت در کردستان باشد، اگر جاده‌های کردستان را با جاده‌های سایر استان‌ها مقایسه کنید متوجه می‌شوید تمام استان کردستان به اندازه جاده رشت ـ قزوین کوه ندارد پس نتیجه می‌گیریم دلیل اصلی این مشکلات مربوط به ناکارآمدی مدیران و بی‌مسؤولیتی ادارات است.

این ادعا را که نمایندگان اجازه انتصابات را نمی‌دهند نمی‌پذیریم

 اداره راه و شهرسازی کردستان چندین ماه بود که مدیر نداشت سوال من این است در میان نیروهای اصولگرا و معتدل که هیچف اما آیا در میان اصلاح‌طلبان مردی پیدا نمی‌شد که خیلی زودتر از این، به عنوان مدیر راه و شهرسازی معرفی شود.

البته اینکه مسؤولان دولتی اعلام می‌کنند که نمایندگان مجلس اجازه نمی‌دهند و در انتصابات دخالت می‌کنند را نیز قبول نداریم چون مگر دولت به حرف نماینده مجلس گوش می‌کند؟ مگر جناب استاندار اعلام نکردند که خودمان تصمیم می‌گیریم که چه کسانی را انتخاب کنیم بنابراین این ادعا را نمی‌پذیریم که نمایندگان اجازه انتصابات را نمی‌دهند.

امروز تمام مدیران استان نیم ساعت اول کل سخنرانی‌هایشان را به تعریف و تمجید از معاون استاندار اختصاص می‌دهند پس مطمئنا زمانی برای فکرکردن و برنامه‌ریزی در امورات محوله خود ندارد.

مطمئنا افرادی مثل معاون اقتصادی استاندار از لحاظ شخصیت حقیقی فردی مورد قبول ماست اما حرف ما این است که کاربلد نیست.

در طول ۱۶ سال از قدرت اصلاح‌طلبان بر منصب قدرت چرا ۱۶ قدم مثبت برای کردستان برداشته نشده است.

معاون اقتصادی سیاست‌های استاندار را اعمال می‌کند

احمد زارع دبیر حزب وحدت و همکاری ملی در استان کردستان: با بخشی از سخنان سیدخالد حسینی موافق نیستم، یعنی در طول ۴۰ سال، تمام مدیرانی که روی کار آمده‌اند کل کارهایی که انجام داده‌اند درست بوده؟ آیا توانسته‌اند آنگونه که باید و شاید در خدمت مردم باشند؟

چرا ما امروز باید تمام کاسه کوزه‌ها را سر افرادی بشکنیم که بومی و دلسوز این استان هستند؟ آیا این افراد که نوک پیکان به سمت آنهاست هیچ کار و فعالیت مثبتی انجام نداده‌اند؟ چرا ما فقط مسائل منفی را می‌بینیم باید قبول کنیم که برخی طرح‌های ما طرح ملی است و تصمیم‌گیری و اختصاص اعتبار آنها از دست مسؤولین استان خارج است.

اینکه گفته می‌شود کردستان گران‌ترین استان کشور است درست، اما باید این مسئله را ریشه‌یابی کنیم نه اینکه آن را فقط گردن افراد بیندازیم.

آیا ریشه گرانی فقط افراد هستند؟ آیا افراد به تنهایی می‌توانند گرانی، تورم، طلاق و بیکاری ایجاد کنند؟ پس نهادهای دیگر چه وظیفه‌ای دارند چرا به آنها نقد نمی‌کنیم؟

ما باید با دید باز مسائل را بررسی کنیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم ۴۰ سال است که استان کردستان جزو استان‌های محروم کشور است، آیا در طول هشت سال می‌توانیم خودمان را از آن محرومیت نجات دهیم.

در بحث اقتصاد ما باید واقع‌بین باشیم انتقاد نباید فقط مخرب باشد بلکه باید سازنده باشد، اگر نوک پیکان را به سمت یک نفر می‌گیریم و آن را تخریبب می‌کنیم خواهشا سیاه‌نمایی نکنیم.

باید واقعیت را بگوییم آیا تمام اقدامات مدیر اقتصادی استان ضعف است و هیچ کار مثبتی انجام نداده است؟ مرز بین انتقاد سازنده و مخرب باید از هم جدا شود در بعضی موارد انتقادها به هتاکی تبدیل شده است.

همانطور که نقاط ضعف را بیان می‌کنیم نقاط قوت را هم بگوییم، فردی که معاون اقتصادی استاندار است زیر نظر و مدیریت استاندار فعالیت می‌کند، آیا این فرد می‌تواند خارج از برنامه‌های استاندار و خارج از سیاستی که ایشان تعریف می‌کند سیاست دیگری را اعمال کند؟

به نظر من انتقاد مخرب بوی نفاق و واگرایی می‌دهد که این خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری است که بر وحدت تاکید دارند.

متاسفانه انتقادهای ما سوگیری است امروز عده‌ای به دلیل اینکه دولت منتخب آنها روی کار نیست به شیوه‌های مختلف دنبال آتوگرفتن و نقطه‌ضعف‌ها هستند اما آیا اگر دولت منتخب شما روی کار بود باز این انتقادها را می‌کردید.

کردستان رها شده است/بخاطر رفاقت واقعیت‌ها را انکار نکنیم

عباس حسین پناهی مسؤول جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی کردستان: امروز دیگر دوستان نباید با تعصب صحبت کنند، به نظر بسیاری از کارشناسان، مدیریت مهمترین و موثرترین عامل پیشرفت یک جامعه است پس امروز اگر می‌بینیم یک جایی مشکلی سر باز می‌کند ناشی از ضعف مدیریت است.

نباید بخاطر بحث رفاقت و تعصب واقعیت‌ها را انکار کنیم، امروز اگر دلسوز مردم هستیم باید واقعیت‌ها را بیان کنیم امروز واقعیت این است که استان کردستان یک استان رها است هم در بازارش، هم در مدیریتش و هم در اقتصادش.

فردی که تخصصش چیز دیگری است امروز در راس هرم اقتصادی استان قرار گرفته این فرد کجا می‌تواند موفق باشد مگر من به عنوان فردی که روانشناسی خوانده‌ام می‌توانم در مدیریت اداره برق استان موفق شوم؟ مطمئنا در آنجا بجز گندزدن کاری از دستم برنمی‌آید و در واقع امروز گندزدن کردستان در اکثر بخش‌ها و حوزه‌ها هم به دلیل عدم توانمندی و تخصص مدیران است.

دوستان اعلام می‌کنند که مشکلات اقتصادی استان به دلیل مرزی‌بودن آن است در حالیکه مرز برای ما نعمت است و این را باید قدر بدانیم و از آن به بهترین شیوه ممکن استفاده کنیم نه اینکه دلیل مشکلات موجود را گردن مرزی بودن استان بیندازیم، مرزی بودن نعمت است اما مدیریت می‌خواهد که نداریم.

امروز ۱۰ الی ۱۲ نفر بر مدیریت استان چنبره زده‌اند که حتی اجازه ورود اصلاح‌طلبان واقعی را به دایره خودشان نمی‌دهند، این افراد فقط به دنبال منافع شخصی خود هستند و منافع استانی و مردم را رها کرده‌اند.

ما موفقیت دولت را موفقیت نظام می‌دانیم اما متاسفانه بعد از هفت سال موفقیت دولت در کردستان را نه در حوزه سیاسی، نه اجتماعی، نه فرهنگی و نه ….  نمی‌بینیم که آمارهای رسمی مرکز آمار ایران گواه این ادعاست که در همه شاخص‌‌های منفی، استان اول کشور هستیم.

امروز وضعیت استان ناشی از تیم ناکارآمد اقتصادی است پس تا این تیم ناکارآمد در استان کردستان باشد وضعیت همین است.

مسئولین پاسخگو نیستند

منصور نصرتی‌شعار دبیر جمعیت اسلامی فرهنگیان سنندج: تاسف می‌خورم که چرا مملکت اینطور شده است، در دوران جنگ از نوجوان ۱۳ ساله تا پیرمرد ۸۰ ساله جان خود را در کف دست می‌گذاشت و بدون هیچ مزد و منتی برای دفاع از نظام، انقلاب، خاک و وطن می‌جنگید اما امروز به جایی رسیده‌ایم که به حرام‌زاده و دزد می‌گوییم، آقازاده، چرا جای کلمات عوض شده است.

امروز باید تکلیف خود را مشخص کنیم که آیا می‌خواهیم به نمایندگی از مردم صحبت کنیم و درددل آنها را بیان کنیم یا صدای مسئولین باشیم، اینکه قرار است به نام مردم حرف بزنیم یا مسؤولین.

فرقی ندارد، در همه دوره‌ها گندکاری بوده و نمی‌توانیم منکر آن شویم پس باید همیشه حق را بگوییم.

اینکه برخی مدیران چون دوست بنده هستند پس در مقابل ناکارآمدی آنها سکوت کنیم درست نیست، اگر مسؤولی چه امروز و چه در دوره‌های گذشته کاری انجام داده منتی ندارد چرا که وظیفه‌اش بوده است و اگر کم‌کاری کرده، خیانت کرده و باید محاکمه شود.

کمبودها و عقب‌ماندگی استانی چون کردستان فقط مربوط به دولت روحانی نیست بلکه این نتیجه پروسه ۳۰ و ۴۰ ساله است اما آیا این دلیل نمی‌شود که من مسؤول جوابگوی مردم نباشم و بگوییم این مشکل مربوط به گذشته است.

در برخی از ادارات یک کارشناس ساده سه مسؤول دفتر دارد مردم نمی‌توانند آنها را ببینند، در برخی ادارات مسؤولین حتی جواب سلام ارباب‌رجوع را نمی‌دهند در حالیکه این مسؤول است که باید نوکر و خدمتگزار مردم باشد و مردم ارباب آنها.

دوستان اعلام کردند دلیل مسائل اقتصادی مرزی‌بودن استان است و مردم عراق به دلیل پایین بودن ارزش ریال به خرید کالاهای ما در حجم وسیع اقدام می‌کنند سوال من این است چه کسی باید جلوی این کار را بگیرد؟ شما مسؤول یا ….؟ در بخش توسعه اقتصادی استان در گذشته کم‌کاری شده امروز هم کم‌کاری می‌شود.

در بحث توزیع کالاهای تنظیم بازار هیچ نظارتی صورت نمی‌گیرد، دلیل عدم نظارت را می‌پرسیم، مسؤولین اعلام می‌کنند که به اندازه کافی نیرو نداریم در حالیکه در جلسه با استاندار، نماینده ولی‌فقیه، فرماندار و مسؤولین مرتبط اعلام کردیم که برای رفع این مشکل مثل ۲۰ سال گذشته از ناظرین مردمی استفاده کنید اما کو گوش شنوا.

چندین سال است که فریاد می‌زنیم هر استانی پتانسیل اقتصادی خاص و بالقوه مخصوص به خود را دارد که باید روی آن کار شود اما چرا انجام نمی‌شود، استان کردستان از لحاظ معدن، کشاورزی و گردشکری بهترین پتانسل را دارد اما هیچ اقدام مثبتی در این راستا انجام نشده است.

سال‌هاست که فریاد می‌زنیم به دلیل اینکه کردستان در تولید برخی محصولات کشاورزی برند کشوری است می‌شود با کمترین اعتبار صنایع تبدیلی راه‌اندازی کرد اما چرا روی آن کار نمی‌شود؟ چرا در حوزه معادن مشکل خام فروشی داریم و سودی عاید مردم استان نمی‌شود؟ چرا روی گردشگری استان تمرکز نمی‌کنیم، در کل در هیچ دوره‌ای ادرات ما، بازار ما و جامعه ما اینطور رها نشده بود.

فارس: از دولت‌های گذشته تا امروز عرف بوده هر دولتی سرکار می‌آید فقط افراد نزدیک به تفکر خود را سرکار می‌آورد و شایسته‌سالاری، تخصص و تعهد در نظر گرفته نمی‌شود و این مربوط به این دولت و دولت‌های گذشته هم نیست، اما در این دولت آنقدر زیاد شده که حتی اعتراض برخی اصلاح‌طلبان را نیز درآورده است چراکه افرادی سرکار آورده شده‌اند که تناسبی با آن جایگاه ندارند، دیدگاه شما در این مورد چیست؟

ترسیم دایره خودی و تنگ‌تر کردن آن اشتباه است

زارع: ما امروز در برهه‌ای از تاریخ انقلاب هستیم که هیچگاه در طول این ۴۰ سال دشمن اینگونه شمشیر را برای نابودی نظام از رو نبسته است پس به جای انتقادهای مخرب و سوگیرهای شخصی بیاییم با همگرایی سیاسی از منافع کشور دفاع کنیم، مطمئنا هر چیزی که بوی نفاق و تفرقه دهد فقط دشمن از ان استفاده می‌کند و بس.

استاندار فردی اخلاق‌مدار، توانمند و دلسوز است که تمام پتانسیل‌ها و توانمندی‌های موجود در استان را کاملا می‌شناسند و براساس آنها جلو می‌رود.

آیا انتخاب مدیر فرهنگی بومی برای استان در دوره‌های قبل تابو نبود؟ آیا استاندار این تابو را نشکست؟ امروز در راس مدیریت اداره‌کل ارشاد اسلامی، دانشگاه کردستان، دانشگاه علوم پزشکی، جهاد کشاورزی و … نیروهای بومی اهل سنت قرار دارند آیا اینها اقدامات مثبتی نبوده که انجام شده است.

البته من هم منکر این نیستم که نقاط ضعف زیادی هم وجود دارد اما نقاط قوت را هم ببینیم.

هر وقت ما دایره خودی را ترسیم کردیم و هر روز آن را تنگ‌تر کردیم مطمئنا خودی‌های بیشتری از آن دایره خارج می‌شوند.

ما منکر این نیستم که برخی مدیران در استان سال‌هاست که مدیر هستند و این در حالی است که هر مدیری بعد از چهار سال کارایی‌اش را از دست می‌دهد در واقع این ضعف است که گردش نخبگان و گردش مدیریتی در استان زیاد اتفاق نیفتاده است.

اینکه برخی افراد ناکارآمد هم در برخی پست‌ها قرار گرفته‌اند قبول داریم، اما در بین همین انتصاب‌ها مدیران بومی موفقی داریم که در زمان بیان مسائل باید آنها را هم دید.

در حوزه سیاسی هم در طول ۶ سال جلسات متعددی بین اصولگرا و اصلاح‌طلبان برگزار شده است، این رویه و فضای سیاسی باز در این دولت ایجاد شده است فضایی که در دولت آقای احمدی‌نژاد وجود نداشته است.

قبای برخی مدیران کردستان با پست آنها هم‌خوانی ندارد

حسینی: می‌گویند تخریب بوی نفاق می‌دهد، سوال من این است آقایان اصلاح‌طلب از کدام اتحاد سخن می‌گویند؟

تمام انتقادهایی که در این سال‌ها در رسانه‌ها انجام داده‌ایم را رصد کنید البته نه با نگاه و دید حزبی، ببینید به جز اینکه خواستار توجه به منافع مردم و حرکت در مسیر ارزش‌ها بوده‌ایم چیز دیگری هست!

اینکه هر کسی را بهر کاری ساخته‌اند، حرفی نیست که ما بخواهیم قالب کنیم اما به این مهم در این دولت اصلا توجهی نشده، فردی را از نهضت سوادآموزی برمی‌دارند و در دستگاهی که رسالت آن ساخت و ساز و عمران است بکارگیری می‌کنند، آیا واقعا این کار شایسته‌‌سالاری است!

اصلا بحث ما بومی و غیربومی نیست هر مدیری که کار کند از هر نقطه‌ای آمده باشد برای ما قابل احترام و تقدیر است و دستش را باید بوسید، اما نباید صرف اینکه فلان مدیر بومی استان است ناکارآمدی در حوزه مدیریتیش را نادیده بگیریم.

مسؤولان بومی داشتیم که واقعا توانمند بوده‌اند، هرگز دنبال دیدن نیمه خالی لیوان نیستیم اما این نگاه را که هر مدیر بومی توانمند است و هر مدیر غیربومی ناتوان اصلا درست نیست.

کسی که ایمان به مردم، کار، خدمت و توانایی داشته باشد و برای استان کار کند مدیر توانمندی است حال چه بومی باشد و چه غیربومی ملاک ما در ارزیابی مدیران نباید متراژ بومی و غیربومی بودن باشد ملاک در این عرصه تنها تخصص، تعهد، کار و دلسوزاندن برای مردم و نظام است.

برخی مدیرانی که امروز در استان بر مسند مدیریتی دستگاه‌های مختلف قرار گرفته‌اند هر چند بومی و از بچه‌های این استان هستند ولی واقعیت این است که قبای آنها با پستی که در دست دارند مطابقت ندارد و این واقعیتی است که باید گفت.

امروز تنها کار برخی مدیران، چاپلوس‌گویی و ثناگویی است

 چاپلوس‌گویی و ثناگویی تنها کاری است که این مدیران یاد گرفته‌اند که این رویه نه تنها دردی از مردم و استان دوا نمی‌کند بلکه زمینه را برای عقب‌تر افتادن استان از ریل توسعه فراهم کرده است، نمی‌شود دلمان را به این موضوع که این مدیران بومی و از بچه‌های همین استان است خوش و واقعیت‌ها را نادیده بگیریم.

باید از عملکرد مدیرانی دفاع کنیم که حداقل در میان طیف و حزب‌های خودشان مورد قبول باشند، امروز خود اصلاح‌طلبان از عملکرد تیم اقتصادی استان و به ویژه شخص معاون اقتصادی ناراضی هستند.

عزیزان اصلاح‌طلب تمام مشکلات اقتصادی امروز در کشور و استان را ناشی از توطئه و تحریم‌های اقتصادی می‌دانند، معتقدم اگر امروز از سوی دشمنان تحت فشار اقتصادی هستیم ناشی از ندانم‌کاری‌هایی است که خروجی آن دستیابی دشمن به اطلاعات اقتصادی کشور و برنامه‌ریزی براساس آن است، اما نباید تمام این مشکلات اقتصادی را به تحریم‌های اقتصادی دشمنان و عهدشکنی‌های امریکا نسبت دهیم.

مشکل اصلی ما در حوزه اقتصاد خاصا در استان کردستان با وجود تمام ظرفیت‌های موجود قرارگیری تیم ناکارآمد و بدون تخصص و توانایی در حوزه اقتصاد است افرادی در نوک پیکان بخش اقتصاد قرار دارند که هیچ تخصص و توانایی در این بخش نداشته و نمی‌توان بیش از این از آنها انتظار داشت.

مشکل اصلی در حوزه اقتصاد در استان کردستان این است که افراد خبره این کار بر مسندها حضور ندارند و کسانی سکان مدیریت بخش اقتصاد را در دست گرفته‌اند که هیچ تخصصی در این حوزه ندارند، تناسب بین مدرک تحصیلی و توان مدیریتی آنها وجود ندارد.

هجمه اقتصادی دشمنان سخت‌تر از دوران جنگ نیست

نصرتی‌شعار: در بسیاری از مواد شنیده‌ایم که تیم مدیریتی دولت در کشور و استان تمام مشکلات اقتصادی را به تحریم‌ها و جنگ اقتصادی دشمنان نسبت می‌دهند سوال بنده این است، که آیا ملت ایران نخستین باری است که با تحریم‌های اقتصادی دشمنان روبه رو بوده است؟

ما همان ملتی هستیم که در سال‌های نخست پیروزی انقلاب در شرایطی که انقلاب نوپا بود به صورت همزمان مجبور به مقابله و دفاع در برابر دو هجمه اقتصادی و نظامی دشمنان بودیم، آمریکا در آن دوران تمام قد و با تمام امکانات نظامی پشت سر صدام قرار گرفت که این نظام را نابود کند.

مگر امروز هجمه اقتصادی دشمنان سخت‌تر از آن دوران است، نه اما تفاوتی که وضعیت امروز ما با وجود تمام توانایی‌ها و پیشرفت‌ها نسبت به اوایل انقلاب در این است، که در آن دوران همه یک صدا و یک رنگ بودند فرقی بین سرباز و سردار در عرصه دفاع وجود نداشت! اما از روزی که اصلاح‌طلبی و اصولگرایی خود را نشان داد و به جای حزب و حزب‌بازی به باند و بازی تبدیل شد این وضعیت و مشکلات به وجود آمد.

ما ایرانیان متاسفانه عادت به تقلید کورکورانه کرده‌ایم و نتیجه همین تقلید کورکورانه به وجودآمدن باند اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به جای حزب است، حزب‌ها معمولا نخبگان جامعه خود را شناسایی، حمایت و آنها را رشد می‌دهند و زمانی که ببینند همین نخبه به مردم و جامعه آنها خیانت می‌کند از مسند به زیرش می‌کشند، ولی ما می‌بینیم که فرد کاملا آشکارا خیانت می‌کند ولی همچنان دست از حمایت کردنش برنمی‌داریم.

نجار بدترین استاندار اصولگرا بوده است و امروز هم بدترین مدیران را که استان کردستان در طول تاریخ تجربه کرده است، داریم.

وضعیت نابسامان اقتصادی امروز در استان و افزایش قیمت به صورت افسارگسیخته در بازار را ناشی از ورود افراد از آن طرف مرز و خرید کالاهای اساسی به واسطه پایین بودن ارزش پولی کشور نسبت به کشور همسایه می‌دانید سوال اینجاست این هرج و مرج را چه کسی باید نظارت کند؟ از بیرون مرزها که نمی‌آیند بر روند فعالیت بازار ما نظارت کنند، دولت و دستگاه‌های متولی در این حوزه باید به رسالت خود عمل کنند، البته اگر تیم اقتصادی قوی در استان وجود داشت قطعا این نظارت‌ها به نحو احسن انجام می‌گرفت و هیچ بهانه‌ای را از سوی دستگاه‌های متولی قبول نمی‌کرد.

متاسفانه دولتمردان نه تنها بر این وضعیت نابسامان نظارت نمی‌کنند، زمانی هم که قوه قضائیه ورود پیدا می‌کنند همین آقایان فریاد می‌زنند این دخالت‌ها از جاهای دیگر آب می‌خورد و فلان و بهمان!

تعصبات حزبی در کردستان باعث افزایش مشکلات می‌شود

به عنوان فعالین سیاسی نباید اجازه دهیم تعصب‌های حزبی و رفاقت بیش از این، مشکلات در استان را افزایش و مردم را در تنگنا قرار دهد، واقعیت‌ها را باید به صورت کاملا واقع‌بینانه ببینیم و قبول داشته باشیم تمام مشکلات اقتصادی امروز تنها به دلیل تحریم‌های اقتصادی دشمنان نیست و یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در این حوزه به مدیریت ناکارآمد برخی مسوولان برمی‌گردد.

بحث مدیران بومی و غیربومی در جهان نمانده، موضوع در حوزه مدیریت تنها توانمندی و تخصص است و افرادی با این ویژگی‌ در هر کجا باشند قطعا منشا خیر خواهند بود، چرا مردم کردستان بعد از ۵۰ سال هنوز با علاقه و عشق از رئوفی استاندار تعریف می‌کنند، بخاطر اینکه برای مردم کار کرده است.

بنده ارادت خاصی نسبت به استاندار فعلی استان دارم و معتقدم که انسان بااخلاق و متدین است، اما واقعیت‌ را نباید فدای رفاقت کرد، مردم در فشار هستند، فشاری که هر لحظه ممکن است به انفجار تبدیل شود و در صورت چنین اتفاقی، اصولگرا و اصلاح‌طلب نمی‌پرسند و همه را مقصر وضعیت موجود می‌دانند.

حرف ما این است چرا صدای دلسوزان نظام را نمی‌شنوند، نخبگان استان بارها و بارها برای خروج از این وضعیت طرح و برنامه دادند چرا به هیچ کدام این این برنامه‌ها توجهی نمی‌شود.

ملاک مدیران در استان فعالیت ستادی آنهاست

بارها و بارها گفته‌ایم که هیچ سنخیتی بین تخصص افراد با پست‌هایی مدیریتی که قرار گرفته‌اند وجود ندارد، متاسفانه امروز تعدادی انگشت‌شمار که اغلب شب‌ها جلسات دارند حتی جواب استاندار را هم نمی‌دهند.

ملاک در انتخاب مدیران امروز ما در استان فعالیت‌های ستادی است و عده‌ای برستادی مزد فعالیت خود را با گرفتن پست‌های مختلف در بدنه دولت گرفته‌اند.

بارها و بارها گفته‌ایم این مدیر توانمند نیست با دلیل و مدرک! این افراد ناکارآمد چرا برداشته نمی‌شود؟ مدیرانی داریم که دولت‌های مختلف را پشت سر گذاشته و بیش از یک دهه است بر مسند نشسته‌اند ، چگونه و با چه ترفندی توانسته‌اند آقایان را از خود راضی نگه دارند موضوعی است که جا برای حرف زیاد دارد!

برخی مدیران شاید تخصص نداشته باشند اما تجربه دارند

فتحی: تعدادی از دوستان به ویژه در دولت فعلی تخصص آنها با پستی که گرفته‌اند هم‌خوانی ندارد معتقدم کسانی این مباحث را مطرح می‌کنند که شاید مانند من موفق به گرفتن پستی نشده باشند، اما واقعیت این است اگر در بین ۲۰۰ مدیر و مسوول در استان وجود چند مدیر که تخصص و پستشان با هم همخوانی ندارد طبیعی است.

زمانی که برخی از این افراد انتخاب شدند بنده نیز به عنوان اصلاح‌طلب انتقاد کردم حتی در محافل دوستانه و جلسات مختلف انتقاد کرده‌ایم، اما نباید تجربه آنها را نادیده بگیریم!

همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند برخی تجربه‌ها جایگزینی ندارند گاهی عده‌ای از همین افراد انتخاب شده به عنوان فرماندار و مدیرکل و غیره شاید تخصص نداشته باشند اما تجربه دارند، تجربه گاها مافوق علم است.

انشاءالله جامعه ما به سمتی برود که افراد متخصص در مسندی که به تخصص آنها مربوط است قرار گیرند، قبول داریم در استان کردستان افرادی در مسندی قرار گرفته‌اند که واقعا توانایی کاری که به آنها واگذار شده ندارند، اما تعدادشان انگشت‌شمار است!

امروز ناکارآمدترین افراد به برکت این دولت ناتدبیر و ناامید مسوول شده‌اند

حسین‌پناهی: تیم فعلی دولت در استان کردستان هیچ اعتقادی به بحث سیاسی و فعالین این عرصه ندارند که اگر داشتند در تصمیماتی که در بحث انتصاب مدیران و فرمانداران و غیره در خانه احزاب به عنوان نماد احزاب گرفته می‌شد احترام می‌گذاشتند.

اولین بیانه‌ را در دولت منتصب به اصولگران علیه شهبازی استاندار دولت احمدی‌نژاد دادیم که دلیل آن ناکارآمدی دولت‌مردان وقت در آن دوران در حوزه سیاسی بود، امروز هم ناکارآمدترین افراد به برکت این دولت ناتدبیر و ناامید مسوول شده‌اند.

به عنوان جمعیت مردمی نیروهای انقلابی دست اصلاح‌طلب واقعی را که برای این مردم کار می‌کند می‌بوسم، ولی واقعیت امروز در استان ما این است، که یک فرد غیرمتخصص و بی‌سواد برای استان تصمیم‌گیری می‌کند.

اگر امروز مدیرکل فلان دستگاه ما افرادی را که به لحاظ سنی و تحصیلی ملاک لازم را برای بکارگیری ندارند بکارگیری و بعد از مدتی پست معاونت حسابداری در واحد شهرستانی را به همین فرد بکارگیری شده می‌دهند داده شده به واسطه گرم بودن پشت این آقای مدیرکل به مسوولان ارشد استانی است که اگر غیر از این بود جرأت چنین کاری را به خود نمی‌داد و یا حداقل برخوردی با او صورت می‌گرفت.

امروز مردم در مناطق حاشیه شهرها به لحاظ اقتصادی در فشار شدید هستند در چنین شرایطی آقای مدیرکل برای حفظ مسند و صندلی به نمایندگان مجلس کارت هدیه می‌دهد!

چند فرماندار در استان بخاطر برستادی و باندبازی انتخاب شده‌اند

واقعا چند نفر از فرمانداران در این دولت نه به واسطه برستادی بودن و باند و باندبازی بلکه بخاطر تخصص و توانایی که دارند انتخاب شده‌اند؟ اینکه هر دولتی در چیدمان مدیران اغلب، هم طیف‌های سیاسی و فکری خود را انتخاب می‌کند هیچ شکی نیست اما سوال اینجاست چرا باید با وجود نیروهای متخصص و توانمند در استان، از افرادی که هیچ تخصص و توانایی جز تملق‌گویی و چاپلوسی ندارد استفاده می‌شود؟

در بین اصلاح‌طلبان از بومی و غیربومی افراد دارای تخصص و توانایی زیاد وجود دارند اما چون با جریان آقایان مسوول یکی نیستند مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند و در حاشیه قرار گرفته‌اند.

الان تیمی ۱۰ تا ۱۲ نفره استان را می‌چرخانند و همین رویه وضعیت بخش‌های مختلف اقتصادی و غیره را به این روز درآورده است، امروز جریان سیاسی در استان کردستان کاملا بیمار است و افرادی فرصت‌طلب استان را می‌چرخانند و وضعیت امروز هم ناشی از وجود این افراد است.

امروز در بحث انتصاب افراد ملاک دیگری به جز فعالیت ستادی و چاپلوسی وجود ندارد و در چنین شرایطی شایسته‌سالاری کاملا رنگ باخته است.

فردی با تخصص زیست‌شناسی بهتر است در آزمایشگاه و یا حوزه‌های مرتبط با همین رشته قرار گیرد، چنین افرادی را چه به گرفتن سکان فرمانداری! امروز هیچ تناسبی بین تخصص‌ها و گرفتن پست‌ها وجود ندارد.

فارس: ارزیابی شماها به عنوان نمایندگان احزاب سیاسی از وضعیت اجتماعی و فرهنگی استان چگونه است؟

به جای انداختن توپ کم‌کاری‌های صورت گرفته در میدان یکدیگر باید به دنبال راهکارهای مناسب در این حوزه باشیم

فتحی: معضلات اجتماعی وجود دارد، اما این مشکلات تنها به چند سال اخیر بر نمی‌گردد این مسائل ریشه در گذشته دارد و رفع آن نیز قطعا زمان‌بر خواهد بود.

بازخورد و نتیجه برنامه‌ریزی‌های بلندمدت که برای این حوزه انجام می‌شود گاها ۱۰ و حتی ۱۵ سال بعد خود را نشان می‌دهد، مشکلات که در این حوزه وجود دارد را نباید به یک دولت اصلاح‌طلب و حتی اصولگرا ربط دهیم واقعیت این است که تهاجمات فرهنگی، گسترش ارتباطات، شبکه‌های مختلف در فضاهای مجازی همه و همه در به وجود آمدن شرایط امروز در بحث معضلات اجتماعی تاثیر داشته‌اند.

امروز دانش‌آموزان ما با یک گوشی به سهولت وارد برنامه‌ها، سایت‌ها و شبکه‌های مختلف فضای مجازی می‌شوند و در این فضا با مسائل مختلف همچون مواد مخدر صنعتی و غیره آشنا می‌شوند.

دستگاه‌ها و مسوولان متولی در این حوزه باید راهکارها و سیاست‌هایی که تا به امروز داشته‌اند تغییر دهند چرا که وضعیت امروز بیانگر این است که سیاست‌های که در حال حاضر وجود دارد جوابگو نبوده و نیاز به ارائه راهکارهای جدید با توجه به وضعیت کنونی هستیم.

اینکه برای وضعیت امروز در حوزه معضلات اجتماعی دنبال مقصر بگردیم و کم‌کاری‌ها را به هم نسبت دهیم و بخواهیم با سخنرانی و شعار از کنار موضوع گذر کنیم دردی را دوا نمی‌کند به جای انداختن توپ کم‌کاری‌های صورت گرفته در میدان یکدیگر باید به دنبال راهکارهای مناسب در این حوزه باشیم.

همه نهادها در کنار هم قرار گیرند و با تقسیم‌بندی درست وظایف زمینه را برای رفع معضلات اجتماعی فراهم سازیم در غیر اینصورت شاهد از بین رفتن بزرگترین سرمایه‌های نظام یعنی افراد جامعه خواهیم بود.

دولت در شرایط فشار اقتصادی کنونی تمام بودجه‌های عمرانی را به پرداخت حقوق اختصاص داده و همه ما این واقعیت را می‌دانیم وقتی بودجه عمرانی نداشته باشیم، عملا ساخت و ساز و اشتغالی صورت نمی‌گیرد، در جامعه‌ای هم که اشتغال وجود نداشته باشد آمار بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی هم افزایش خواهد یافت.

الان در هر استانی تعداد زیادی پروژه‌های عمرانی نیمه تمام به دلیل نبود اعتبار تعطیل هستند در کنار این موضوع دخالت‌های غیرضروری نمایندگان در بحث انتصاب مدیران و تغییر و تحولات برخی مدیران وجود دارد.

در بحث مسائل مدیریتی و انتصابات نمایندگان ما دخالت دارند و جلوی انتصاب برخی افراد را می‌گیرند البته ممکن است در موارد هم حق داشته باشند و انتخاب برخی افراد به صلاح نباشد.

مسؤولین نسبت به خیلی قوانین بی‌تفاوت هستند

نصرتی‌شعار: معضلات اجتماعی محصول یک مسؤول یا دو مسؤول اخیر نیست بلکه ریشه چندین سال دارد اما چیزی که امروز مشهود است این است که مسؤولین ما در حال حاضر خیلی از قوانین را شل می‌گیرند و بی‌تفاوت شده‌اند.

امروز داشتن عقده و تبعیض در جامعه باعث اعتیاد، ناامنی، طلاق، بزه‌کاری و … شده است.  

عوامل زمینه‌ساز بزه‌کاری در کردستان فراهم است

حسین‌پناهی: عوامل زمینه‌ساز بزه‌کاری امروز کاملا در کردستان فراهم است، محیط، عوامل اجتماعی، مسئولین، مدرسه و دانشگاه از عوامل زمینه‌ساز بزه‌کاری است، متاسفانه حاشیه‌نشینی در شهر سنندج زیاد است و این مهمترین عامل بزه‌کاری است، بسیاری از مردم روستاهای اطراف در مناطق حاشیه شهر با کمترین امکانات رفاهی و تفریحی سکونت دارند که همین باعث بروز معضلات اجتماعی می‌شود.

مسئله بیکاری و عدم اشتغال خود زمینه بزه‌کاری را ایجاد می‌کند البته در کنار بیکاری، بی‌اعتمادی و طلاق هم مهمترین عامل بزه‌کاری است.

امروز فردی هم فرماندار است و هم پروفسور این جای تاسف دارد چطور است در حالیکه شما فرماندار هستید و باید ۲۴ ساعت در خدمت مردم باشید چرا که بخشی از معضلات اجتماعی به حوزه مسئولیتی شما برمی‌گردد اما شما آنقدر بی‌دغدغه هستید که مردم را فراموش کرده‌اید و دنبال تحقیق و پروژه برای پروفسور شدن هستید در واقع برخی مسؤولین به جای اینکه کار کنند کار سیاسی بخاطر ماندن در قدرت می‌کنند و این بزرگترین ضربه است.

عوامل بزه‌کاری به سن خاصی یعنی دوران نوجوانی برمی‌گردد امروز چه زمینه‌ای را برای اوقات فراغت نوجوانان فراهم کرده‌ایم.

متولیان در پست‌های فرهنگی براساس شایستگی و توانمندی انتخاب نمی‌شوند

حسینی : ریشه مسائل فرهنگی و به تبع اجتماعی به تاریخ بشر برمی‌گردد، طبق گفته کارشناسان غربی اگر می‌خواهید هر سیستم و یا نظامی را نابود کنید آموزش و پرورش آن را نابود کنید و متاسفانه امروز در بعد آموزش و پرورش ما کم کار شده است و این باعث ایجاد مشکلات و معضلات اجتماعی و فرهنگی شده است.

یعنی در حوزه آموزش و پرورش ما گذری پرشی را انجام دادند و تبعیت از کشورهای اروپایی از مکتبخانه صرف به حات ایده‌آلیست پرش کردند و همه مکتب‌ها و دیدگاه‌ها را باهم ترکیب کردند و همین باعث ایجاد یکسری ناهنجاری‌های اجتماعی، رفتاری، عاطفی و خانوادگی شد بطوریکه امروز به جایی رسیده‌ایم که اولیا نمی‌توانند با با بچه خود حرف بزنند، حتی معلم و مدیر هم نمی‌تواند تذکری و یا نقدی به دانش‌آموز داشته باشد.

امروز آنقدر دست متولیان فرهنگی را بسته‌اند که رفتارهای ناهنجار و نامناسب اجتماعی به مدارس کشیده شده است، بودجه‌های فرهنگی در بخش‌های اجرایی و یا تبلیغات حزبی و گروهی صرف می‌شود اما چه کسی هست که بررسی کند بودجه‌های فرهنگی کجا، چگونه و توسط چه کسانی هزینه می‌شود.

البته متولیان در پست‌های فرهنگی نیز براساس شایستگی شناخت و توانمندی انتخاب نمی‌شوند، امروز آیا در صدا و سیما ما آن اندازه که به مطرب ارزش داده می‌شود به شخصیت‌های فرهنگی هم بها داده می‌شود.

معضلات اجتماعی درد مزمنی است که در یکی دوسال درمان نمی‌شود

زارع: امروز معضلات اجتماعی گریبانگیر جامعه شده است اعتیاد یکی از معضلات اجتماعی درد مزمنی است که در طول یکی دو سال اخیر به وجود نیامده و مطمئنا با یکی دو سال کار کردن هم قابل حل نیست.

رشد جمعیت، مهاجرت افرادی از استان‌های دیگر به کردستان که با فرهنگ کردستان همخوانی ندارند، ایجاد شهرک‌های اقماری بدون هیچگونه امکانات رفاهی و تفریحی در کنار شهرها از عوامل ایجاد معضلات اجتماعی در استان است.

هرچند باید نهادهای فرهنگی برای اوقات فراغت افرادی که در سن بزه هستند برنامه داشته باشد اما متاسفانه هیچ برنامه‌ای ندارند و چون ندارند باعث شروع و ایجاد معضلات اجتماعی از جمله اعتیاد در این شهرک‌های اقماری می‌شود.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد