تاریخ انتشار : سه شنبه 10 اردیبهشت 1398 - 8:38
کد خبر : 55080

کودکانی که زود بزرگ می شوند!/ عروس شدن به جای عروسک بازی

کودکانی که زود بزرگ می شوند!/ عروس شدن به جای عروسک بازی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیر افلاک  هنوز هم برخی از روزها با عروسک های قد و نیم قدش که در کُنج اتاق چیده بازی می کند، خنده های بی بهانه و بازی های کودکی را شیرین

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیر افلاک  هنوز هم برخی از روزها با عروسک های قد و نیم قدش که در کُنج اتاق چیده بازی می کند، خنده های بی بهانه و بازی های کودکی را شیرین ترین لحظات زندگی می داند و فارغ از همه مشکلات و مسائل این دوران را سپری می کند.

 

"سمیرا" دختر ۱۳ ساله ای است که حالا به خانه بخت رفته است، می گوید تا کلاس اول راهنمایی درس خواندم که طبق تصمیم بزرگترها و خصوصا پدرم قرار شد ازدواج کنم، یکی از اقوام به خواستگاری آمد و من قرار شد در این سن به خانه بخت بروم، گرچه هنوز تصور درستی از ازدواج نداشتم، از مشکلات و مسئولیت ها خبر نداشتم اما ازدواج کردم.

 

خیلی از کارهای منزل و خانه داری را بلد نیستم اما خانواده ام می گویند کم کم یاد می گیری.

 

سمیرا هم یکی از دخترانی است که در سن پایین ازدواج کرده، گهگاهی دلش برای خاله بازی هایی که با دختر همسایه می کرد، تنگ شده و خیلی زود از دنیا کودکانه خود خداحافظی کرده و به دنیای متاهلی پا گذاشته است و حالا می خواهند یک زندگی را بچرخانند.

 

ازدواج دختران در سنین پایین آغاز مشکلات است، مشکلاتی که بعد از زیر یک سقف رفتن آغاز می شود چرا که این افراد هنوز به بلوغ فکری کامل نرسیده و وارد زندگی می شوند.

 

 

Image result for ‫ازدواج زودهنگام  کودکی جامانده‬‎

 

طبق آخرین آمار ۱۷ درصد دختران زیر ۱۸ سال ازدواج می کنند و حدود پنج درصد ازدواجها در سنین کمتر از ۱۵ سالگی ثبت می شود.

 

حمیدرضا بوالحسنی رئیس دادگستری در گفت و گو با سفیرافلاک اظهار داشت: ثبت نکاح تا زیر ۱۳ سال ممنوع است و تنها با اجازه پدر و نامه از دادگاه این ازدواجها ثبت می شود.

 

وی اضافه کرد: ازدواج زودهنگام می تواند معایبی داشته باشد به لحاظ این که فرد از لحاظ بلوغ فکری آماده نشده و بعد از ازدواج با مکلاتی روبرو می شود.

 

به گفته وی برخی از والدین بعد از بلوغ فرزندان برای این که به فساد نیفتند، به ازدواج های زودهنگام تن می دهند و در برخی از موارد انتخاب هایی صورت می گیرد و بعد از چند سال ممکن است این معیارها تغییر پیدا کند و سبب ایجاد مشکل و جدایی شود.

 

اعظم همتی جامعه شناس با اشاره به ازدواج در سنین پایین افزود: در گذشته ازدواج در سنین پایین صورت می گرفت اما با تغییر نگرش ها سن ازدواج بالا رفت.

 

وی اضافه کرد: البته ازدواج باید در سن مناسب خود انجام شود نه آنقدر در سنین پایین که آسیب های جسمی و روحی را در بر داشته باشد و نه در سنین بالا که سبب کاهش فرزندآوری و افسردگی و تنهایی شود.

 

به گفته وی ازدواج در سنین پایین بیشتر به دلیل فقر فرهنگی و فقر مالی است که متاسفانه یک نوجوانان مثلا ۱۳ ساله از دنیای کودکی و نوجوانی خود وارد یک زندگی متاهلی می شود و باید مسئولیت های زیادی را عهده دار شود.

 

همتی آسیب های جسمی و روحی را از مشکلات ازدواج زودهنگام برشمرد و گفت: ممکن است این فرد توانایی جسمی لازم را نداشته باشد و به محض بارار شدن با دنیایی از مشکلات روحی و جسمی مواجه شود و ممکن است حتی مهارت لازم را برای تربیت یک فرزند نداشته باشد.

 

وی بیان کرد: در برخی از موارد بعد از ازدواج در سنین پایین از سوی خانواده ها رها می شوند و حمایت های لازم صورت نمی گیرد که همین مشکلات و مسئولیت ها سبب ایجاد طلاق می شود به طوری که بعد از اعتیاد، فقر یکی از دلایل طلاق است.

 

  این جامعه شناس تصریح کرد: ازدواج زیر ۱۸ سال توصیه نمی شود و بهتر است فرد به بلوغ جسمی و فکری کامل رسیده باشد و توانایی و مهارت لازم را برای اداره کردن یک زندگی داشته باشد.

 

  رجبی رییس اورژانس اجتماعی بروجرد در این راستا افزود: افرادی که در سن پابین ازدواج می کنند به دلیل عدم مهارت لازم در زندگی با مشکلاتی روبرو می شوند که بیشتر این افراد در پنج سال اول زندگی از هم جدا می شوند و طلاق می گیرند.

 

وی اضافه کرد: ازدواج زیر ۱۸سال در سنی که فرد در دنیای نوجوانی است مشکل آفرین است و آمادگی شرایط خانه داری و بچه داری را ندارد.

 

Image result for ‫کودک همسری‬‎

 

به گفته وی برخی از این افراد بعد از ازدواج و روبرو شدن با مشکلات پس از چند سال برای طلاق اقدام می کنند تا از این وضعیت رها شوند در حالی که اگر ازدواج بعد از ۱۸ سالگی صورت گیرد فرد آمادگی لازم را دارد و با مهارت بیشتر مسئولیت یک زندگی را بر عهده می گیرد.

 

  به گفته وی ازدواج فرآیندی است که باید هر هر دو طرف همدیکر را به خوبی بشناسند و با علاقه و شناخت با هم ازدواج کنند ولی در ازدواج های زودهنگام این شناخت کمتر است و طرفین خیلی زود خسته می شوند.

 

 

  رییس اورژانس اجتماعی بروحرد تصریح کرد: کمتر از ۲۰ درصد ازدواجها در سنین زیر ۱۸ سال صورت می گیرد که برخی از افرادی که برای مشاوره قبل از طلاق مراجعه می کنند خانم هایی هستند که در سنین پایین ازدواج کرده اند.

 

به هر حال ازدواج یک مرحله حساس از زندگی است که باید طرفین با شناخت کامل و با داشتن آگاهی وارد یک زندگی شوند و از بلوغ فکری و جسمی لازم برخوردار باشند تا بتوانند یک زندگی موفق و سالم داشته باشند.

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد