دولت عهدهدار فرهنگسازی بین مردم نباشد/ بدحجابی؛ مخل امنیت فکری جامعه
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلمین مهدی عنایتزاده استاد موسسه بینش مطهر، نهم اردیبهشتماه در کرسی آزاد اندیشی عفاف و حجاب با موضوع «امنیت در حجاب ظاهری یا باطنی؟» که در تالار غدیر دانشگاه آزاد قم برگزار شد، بیان کرد: عفاف
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلمین مهدی عنایتزاده استاد موسسه بینش مطهر، نهم اردیبهشتماه در کرسی آزاد اندیشی عفاف و حجاب با موضوع «امنیت در حجاب ظاهری یا باطنی؟» که در تالار غدیر دانشگاه آزاد قم برگزار شد، بیان کرد: عفاف یک صفت درونی است که به صورت فعال درون همه انسانها وجود دارد و گاهی این صفت را بروز میدهیم و یا گاهی این عفاف را تحت تاثیر عوامل بیرونی لگدمال میکنیم.
وی با تاکید بر اینکه مسائل فردی و اجتماعی را در جامعه نباید برای یکدیگر وارونه جلوه دهیم، افزود: اینکه بگوییم حجاب مخصوص خانمهاست فرهنگ غلطی است که در اذهان مردم جا افتاده و اگر به منطق دین توجه کنیم در مسئله عفاف و حیا ابتدا تاکید روی عفت آقایان بوده پس مسئله حیا و عفت مختص به خانمها نیست؛ حجاب نیز مقدم بر عفاف نیست بلکه عفاف مقدم بر حجاب است و اگر فضایی برای ما قرار دادند که فقط یک چادر سر کنیم در دانشگاه یا مکانهای دیگر نمیتوان نگاه ارزشی به آن .داشت اما قانونی است که باید اجرا شود
وی تصریح کرد: دانشگاهها باید این فرهنگ را در ذهن دانشجویان ایجاد کنند که عفاف مقدم بر پوشش است و در این زمینه در ابتدا فرهنگسازی لازم است.
آزادی؛ رهایی مطلق نیست
استاد حوزه علمیه خواهران قم با بیان اینکه اگر صحبت از آزادی میکنیم نباید آزادی به معنای رهایی باشد، گفت: در کتب علوم سیاسی و اجتماعی متاسفانه شاهد این تعریف از آزادی هستیم که آزادی به معنای رهایی مطلق است و اگر مسئولی میخواهد وارد میدان رقابت شود شعار آزادی میدهد برای اینکه جلب توجه کند.
وی تصریح کرد: تعریف آزادی از منطق غیر دین نیز اگر بررسی شود به معنای رهایی نیست؛ انسان یک موجود تک بعدی نیست و از دو بعد انسانیت و حیوانیت تشکیل شدهاست و اگر صحبت از آزادی میشود نباید بعد حیوانی مطرح شود و اگر آزادی را به معنای رهایی ترجمه کنیم آن وقت در بعد پایین باقی میمانیم اما اگر انسان را دو بعدی در نظر بگیریم و همه رفتارها و کنشهای ما در راستای آزادی باشد موفق خواهیم بود.
عنایتزاده با یادآوری اینکه آزادی در جهان غرب برای ما نباید به معنایی رهایی باشد، ادامه داد: اگر آزادی را به معنای محدودیتزدایی و رهایی تعریف کنیم حجاب و چادر مانع میشود اما اگر آزادی را به معنای گذار انسان از خود دانی به خود غایی و متعالی بدانیم عفاف و حجاب معنای واقعی خود را پیدا میکندو
برهنگی بازگشت به گذشته است
وی با بیان این که خانمی چادر بگذارد اما عفاف نداشته باشد به او باحجاب نمیگویند با تاکید بر اینکه حجاب عامل آزادی است نه مانع آزادی، گفت: در جامعه به فردی که چادری است امل میگویند اما بنا بر مکتب اسلام محوریت با آزادی معنوی است نه آزادی مادی و بر اساس قرآن کریم « وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّهِ الْأُولَىٰ؛ به آن صورتی که جاهلیت حجاب میکرد، حجاب نکنید.» برهنگی به معنای امل بودن و برگشتن به گذشته است.
وی یادآور شد: اسلام به کسانی که عفاف ندارند و به حجاب توجهی ندارند امل میگوید نه اینکه در رابطه با کسانی که عفیف و با حجاب هستند این عبارت را به کار ببرند.
فیلترکردن؛ تئوری منسوخ
در ادامه این نشست آزاداندیشی محمد خنیاگر دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد قم و عضو نخبه مرکز پژوهشهای شورای نگهبان گفت: در کرسیهای آزاد اندیشی حجاب آیا میخواهیم به جامعه قالب کنیم که حجاب امر خوبی است و چون امر خوبی است آن را در جامعه قانون میکنیم؟ اگر این امر درستی باشد آیا ما هر امر صحیحی را باید جزء قانون قرار دهیم؟ برای مثال نماز خواندن امر واجبی است اما آیا در این مورد باید قانون وضع کنیم؟ قانون حجاب آیا صحیح است؟ آیا در حال اجراست؟.
عضو پژوهشکده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در گذشته برای کنترل اندیشه و عمل جوامع، اطلاعات ورودی آن جامعه را محدود یا فیلتر میکردند اما ۶۰ سال است که این تئوری منسوخ شدهاست، بیان کرد: ما امکان محدود کردن رسانه و فضای مجازی را نداریم؟ وقتی دانشگاهی قانون وضع میکند که دانشجو برای ورود به دانشگاه باید چادر داشته باشد، آیا با این شرایط ما در وضع و اجرای قوانین موفق بودهایم یا فقط قصد داریم جوامع را با اندیشههای خودمان موافق کنیم؟.
موافق عفاف اجباری هستم
عنایت زاده در پاسخ به سوال این دانشجو با بیان این که من مدافع حجاب اجباری هستم اما پیش از آن مدافع عفاف اجباری هستم، گفت: حجاب دو روی فردی و اجتماعی دارد؛ چادر ارزشی است که فرد با مقدم کردن عفاف بر حجاب و با اختیار و انتخاب خودش برگزیدهاست.
بدحجابی مخل امنیت فکری است
وی تصریح کرد: در آمریکا شراب خوردن در مکان خاصی جایز است اما اگر در خیابان و ملا عام انجام دهند ممنوع است زیرا مصلحت و امنیت جامعه اینگونه تامین میشود و لذا در مسئله عفاف و پوشش باید در کنار بعد فردی، بعد اجتماعی را نیز در نظر داشته باشیم؛ وظیفه هر حکومت حفظ امنیت افراد جامعه است ، در حوزه اجتماع نباید امنیت فکری و جنسی مردم به خطر بیفتد، اگر زن یا مرد بدون حجاب مناسب در خیابان بیایند اول مساله جنسیت او به نظر ما میآید نه انسانیت او.
عنایتزاده با تاکید بر این که اگر زن و شوهری نسبت به یکدیگر عفاف داشته باشند منجر به صمیمت و تحکیم بنیان خانوادهها میشود، اظهار کرد: چادر حجاب برتر است و لذا در احکام شرعی داریم که اگر زنی با مانتوی باحجاب باشد میتواند با آن نماز بخواند و مشکلی ندارد.
انتقاد از برخورد تند با بدحجابان
این پژوهشگر با بیان اینکه من به برخورد نادرست با بدحجابی در جامعه منتقد هستم، افزود: در برخورد با افراد بی حجاب یا بدحجاب باید متانت به خرج دهیم و محترمانه با او رفتار کنیم و آرام آرام او را به سمت حجاب پیش ببریم.
وی با اشاره به اینکه اگر با دیدگاه افراد ضدانقلابی جلو رویم عفت یک امر نسبی تلقی میشود، بیان کرد: زمانی میتوانیم بگوییم عفت نسبی است که سکولار باشیم نه دینمدار؛ عفت امری نسبی نیست و ممکن است برخی گذارهای اخلاقی که جزء هنجارهاست امری نسبی باشد اما عفت اینگونه نیست بلکه عفت حسن و قبح ذاتی دارد.
چهارشنبه سفید؛ عفاف را هدف گرفته است
عنایتزاده با بیان اینکه وقتی فرد وارد اجتماع میشود به منظور حفظ امنیت آن جامعه قوانینی را رعایت میکند، گفت: اگر ما در مسئله بیحجابی آزاد باشیم این امر موجب به خطر افتادن امنیت جنسی جامعه میشود؛ چهارشنبههای سفید که متاسفانه در ایران در حال رواج است امنیت جامعه را به خطر انداخته و مسیح علی نژاد در این کمپین پیش از اینکه قصد برداشتن حجاب دختران را داشته باشد روی مساله بیبند و باری، هرج و مرج و بی نظمی تاکید میکند و عفاف جوانان را هدف گرفتهاست.
استاد حوزه ضمن مخالفت با توزیع کتب آموزش مسائل جنسی به دانشآموزان در مدارس، اظهار کرد: بچه برای اینکه بد وخوب را تشخیص دهد باید اطلاعات کافی و آگاهی کامل به او داده شود تا نیت فرد مقابل خود را تشخیص دهد که مورد آزار و سواستفاده جنسی قرار نگیرد اما نباید جزئیات برای او تشریح شود؛ در خصوص کتابی که قرار بود بین مدارس توزیع شود به جای صحبت درمورد مسائل جنسی، دوستدختر و دوست پسری را به دانشآموزان یاد میدادند.
آموزش جنسی استراتژی میخواهد
وی افزود: با آگاه کردن کودکان و نوجوانان در خصوص مسائل جنسی مخالف نیستم اما برای هر سنین باید یک استراتژی خاص تعریف شود و کلیات را برای کودکان و نوجوانان تا حدی که لازم است بیان کنند زیرا ذکر جزئیات لزومی ندارد و اگر با حزئیات بیشتر آشنا شوند کنترل کردن آنها تا سن ازدواج کار دشوار و نشدنی است.
وی ضمن تاکید بر اینکه متاسفانه نظریهپردازی درمورد مسائل فرهنگی و حجاب در دست دولت است بیان کرد: متاسفانه دولتمردان کشور نظریهپرداز حکومت اسلامی میشوند، قوه مجریه قوه اجراست نه نظریه پرداز، و لذا باید بدانیم که فرهنگسازی تا زمانی که از دستان دولت خارج نشود درست نمیشود.
دولت عهدهدار فرهنگسازی نباشد
عنایتزاده با تاکید بر اینکه دولت نباید عهدهدار فرهنگسازی بین مردم باشد، یادآور شد: تا زمانی که فرهنگسازی بین مردم به عهده دولت باشد کار از کار پیش نمیرود و لذا این کار باید توسط انجمنها و تشکلهای مردمی انجام شود تا در سطح جامعه و بین مردم کاربردیتر باشد.
وی در پایان با اشاره به اینکه رسانه ملی نیز در این فرهنگسازی بسیار تاثیرگذار است، بیان کرد: رسانه ملی فیلمهایی میسازد که میتینگ مسائل جنسی بانوان است و لذا به شیوه فیلمسازی صداوسیما انتقاد داریم، برای مثال به اسم گسترش اطلاعات عمومی برنامههایی مانند « برنده باش» را خوراک مردم جامعه میکنند.
یادآور میشود، تعدادی از دانشجویان در فضایی آرام به بیان نکات و انتقادات درباره مباحث مختلف اجتماعی ، مذهبی و آموزشی با محوریت حجاب و عفاف پرداختند .
انتهای پیام
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰