تاریخ انتشار : دوشنبه 26 فروردین 1398 - 20:08
کد خبر : 54513

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی چیست؟

در بعضی از موارد، بهترین راه برای پایان دادن به مشکلات زناشویی، طلاق توافقی است که البته ما آرزو می‌کنیم هیچ‌وقت برای شما و نزدیکانتان اتفاق نیفتد. اما به قول مارک توین: " حقیقت به احساسات شما اهمیت نمی‌دهد." نمی‌توان انکار کرد که امروزه بیش از یک پنجم ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شود. به طوری

در بعضی از موارد، بهترین راه برای پایان دادن به مشکلات زناشویی، طلاق توافقی است که البته ما آرزو می‌کنیم هیچ‌وقت برای شما و نزدیکانتان اتفاق نیفتد. اما به قول مارک توین: " حقیقت به احساسات شما اهمیت نمی‌دهد." نمی‌توان انکار کرد که امروزه بیش از یک پنجم ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شود. به طوری کلی، طلاق‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از: طلاق به درخواست مرد، طلاق به درخواست زن و طلاق توافقی. ما می‌خواهیم شما را به صورت کامل با مورد آخر، مراحل آن و هزینه‌اش آشنا کنیم. اگر دوست دارید در این مورد اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، ما را همراهی کنید.

 

طلاق توافقی چیست؟

همان طور که از اسم آن مشخص است، در این گونه طلاق، دو طرف برای جدا شدن با یکدیگر به توافق می‌رسند. همین موضوع باعث می‌شود تا مراحل جدا شدن به مراتب سریع‌تر باشد. مهریه، حضانت بچه‌ها، قرار ملاقات بچه‌ها، نفقه و اجرت المثل زن از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که زوجین باید در مورد آنها به توافق کامل برسند. معمولاً بیشتر افراد باور دارند که در طلاق توافقی زن باید همه مهریه خودش را ببخشد که این موضوع واقعیت ندارد. طرفین باید در مورد مهریه به توافق برسند؛ گاهی ممکن است مهریه بخشیده شود و گاهی نیز بر روی میزان آن توافق صورت می‌گیرد.

 

مراحل طلاق توافقی

اساساً طلاق یک مقوله طولانی است که گاهی می‌تواند تا چند سال نیز به طول بینجامد. اما اگر قرار باشد طرفین با توافق از یکدیگر جدا شوند، این مراحل با سرعت خیلی بیشتری انجام می‌شود. بعد از این که زوجین درخواست خود را تسلیم کردند، دادگاهی بر اساس محل سکونت آنها صورت می‌گیرد و سپس محل و زمان دقیق جلسه دادگاه به طرف اعلان می‌گردد. بعد از این که آنها به جلسه دادگاه مراجعه کردند، باید به قاضی عدم امکان سازش را ثابت کنند. بعد از این موضوع، قاضی طرفین را به داوری ارجاع می‌دهد.

 

داوری

ابتدا دادگاه از زن و شهر درخواست می‌کند که هر کدام داورانی را از بین اقوام و آشنای خود انتخاب کرده و معرفی کنند. اگر زوجین قادر به انجام این کار نباشند، دادگاه خودش این موضوع را بر عهده می‌گیرد و داوران مورد اعتماد خودش را انتخاب می‌کند. به جز داوری، دادگاه حکمی صادر می‌کند که به مبادرت آن، طرفین باید به نزد مشاوری مورد اعتماد مراجعه کنند و سپس به طرح مشکلات خود بپردازند. مشاور تا جایی که امکان داشته باشد سعی می‌کند که زن و شوهر را از طلاق منصرف کند. اگر این سازش صورت نگیرد، مشاور نظر قطعی خود را به دادگاه تسلیم می‌کند.

 

 

 

مراجعه مجدد به دادگاه

بعد از این که نظر کارشناس مربوط به دادگاه ارجاع پیدا کند، قاضی آن را به صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌دهد و سؤالاتی نیز در این مورد از طرفین می‌پرسد. اگر هیچ راه دیگری وجود نداشته باشد، وی گواهی عدم سازش را صادر می‌کند. همچنین دقت داشته باشید که در این جلسه دادگاه، طرفین باید حق فرجام خواهی خود را باطل کنند تا حکم نهایی صادر شود.

 

مراجعه به دفتر ثبت ازدواج و طلاق

بعد از این که گواهی عدم سازش صادر شد، طرفین به مدت ۳ ماه فرصت دارند که سایر مدارک را تکمیل کرده و به دفتر مراجعه کنند. دقت داشته باشید که این گواهی عدم سازش تنها ۳ ماه اعتبار دارد. اگر زوجه باکره باشد، باید به آن اقرار کرده باشد و سپس برای تأیید آن به پزشکی قانونی مراجعه کند تا گواهی بکارت بگیرد. اما اگر باکره نباشد، باید آزمایش خون بدهد تا مشخص شود که او باردار است یا خیر. اگر زوجه باردار باشد، طلاق نمی‌تواند صورت بگیرد. بعد از ارائه دادن مدارک فوق، صیغه طلاق توسط دفتر ثبت طلاق انجام می‌شود.

 

اگر برای حضور در دفتر ثبت طلاق هر یک از زوج یا زوجه حاضر نشوند، یک اخطاریه برای آنها صادر می‌شود. اگر زوج در محل وجود داشته باشد و زوجه مراجعه نکند، صیغه طلاق به صورت یک طرفه جاری می‌شود و نتیجه آن به پیوست به آگاهی زوجه خواهد رسید. اما اگر زوجه به دفتر آمده باشد اما زوج خود را نرساند، تنها در صورتی که زوجه به سبب صدور حکم دادگاه وکالت بلاعزل داشته باشد، می‌تواند به صورت یک طرفه طلاق بگیرید. به همین دلیل دقت داشته باشید که حتماً وکالت بلاعزل را در دادگاه بگیرید تا از به وجود آمدن چنین مشکلاتی پیشگیری کنید.

 

هزینه طلاق توافقی

هزینه طلاق توافقی به مراتب از سایر موارد کمتر است. این هزینه‌ها به صورت کلی شامل مواردی مانند هزینه ثبت درخواست طلاق، هزینه جاری شدن صیغه طلاق در دفترخانه و هزینه مشاوره خانواده می‌شود. در صورتی که هر یک از طرفین از وکیل استفاده کند، مسلماً باید هزینه آن را نیز پرداخت کند. به خاطر این که طلاق توافقی است، هزینه دادرسی بر عهده کسی می‌باشد که اولین بار دادخواست را مطرح می‌کند. اما اگر هر دو نفر توافق داشته باشند، این هزینه توسط زوجین پرداخت می‌شود. تمام هزینه‌هایی که در بالا گفته شد، در شهرهای مختلف متغیر است و به همین دلیل نمی‌توان رقم دقیقی در مورد آن اعلان کرد.

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد