جامعه دینی باید پزشکی را ارتباط بین روح و جسم انسان ببیند/ دنیا در حال خروج از پزشکی سکولار است
حسن رحیم پور ازغدی در جمع دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه تهران پیرامون پزشکان در جامعه امروز و در تمدن اسلامی به سخنرانی پرداخت. وی گفت: متاسفانه شاهد برخی رفتارهای تحقیرآمیز در جامعه پزشکی هستیم این در صورتی است که پزشک باید ابتدا مراقب خودش باشد که وسوسه نشود منظو راز وسوسه، وسوسه مالی در کار
حسن رحیم پور ازغدی در جمع دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه تهران پیرامون پزشکان در جامعه امروز و در تمدن اسلامی به سخنرانی پرداخت.
وی گفت: متاسفانه شاهد برخی رفتارهای تحقیرآمیز در جامعه پزشکی هستیم این در صورتی است که پزشک باید ابتدا مراقب خودش باشد که وسوسه نشود منظو راز وسوسه، وسوسه مالی در کار کردن است. برخی پزشکان مریضهای خود را تحقیر میکنند این در حالی است که انسان دردمند گرفتار است و تمام امیدش برای حل گرفتاری بیمارستان است به همین دلیل نباید رنج او را دو چندان کرد.
رحیم پور ازغدی ادامه داد: اولین اصل اسلامی در حوزه کاری پزشکان این است که طرف شما آن فرد بیمار نیست بلکه طرف شما خداوند است. دوم اینکه باید توجه پزشکان به این باشد که ببینند خیر کارشان در چیست نه اینکه به دنبال منفعت و مصلحت خودشان باشند بلکه باید تنها به بهترین راه و خیرترین راه انجام کار خود فکر کنند.
وی با اشاره به سخن پیامبر درباره بیماریها گفت: از پیامبر راجع به بیماریها سوال کردند و ایشان فرمودند: به جز آنهایی که عجل قطعی شان رسیده است تمام بیماریها درمان دارند بروید و درمان بیماریها را پیدا کنید. اگر دردی داری و علاج نشده است تحمل صبر آن به تو عجر میدهد و وقتی علاج شود شکرش به تو علاج میدهد. شفای انسان دردمند یک عمل عبادی است اگر به بعد عبادی اش توجه نکنیم در واقع انگار یک کاری انجام دادیم که فقط پولش را گرفته ایم، اما وقتی به جنبه عبادی آن توجه میکنیم ممکن است خیلی از خدمت رسانیها را کسی نفهمد و تشکر نکند، ولی مهم این است که تو کارت را درست انجام دادهای و به هدفت رسیده ای. خداوند هم در دنیا و هم در آخرت برایت جبران میکند.
این تحلیلگر و استاد دانشگاه ادامه داد: در درمان بیمار هدفت فقط درمان انسان باشد ما در روایات داریم که حتی اگر انسان سگی را که مجروح شده و یا تشنه است کمک نکند و بی تفاوت از کنارش عبور کند عذاب الهی برایش وجود دارد باید بدانیم که این نام مسئولیت شرعی دارد ممکن است یک کسی بگوید که من تقوا دارم و حواسم هست که به خانواده بیمارم توهین نکنم، اما خیلی هم به خودم زحمت نمیدهم در روایات آمده است که والیجتهد یعنی باید درباره کارت و در این باره اجتهاد کنی مثلا برای رسیدگی به بیمار میتوانی وقت بگذاری، اما میگویی من ساعت کاریم تمام شده و بیمار را به حال خودش رها میکنی و میروی. حدیث میگوید که هر جامعهای که وارد امر پزشکی و پرستاری شود طرفش خداست و هیچ چیزی از زیر دست خداوند در نمیرود. این عبارت والیجتهد یعنی در کارت تنبل نباش چه میخواهی وزیر باشی چه وکیل چه رئیس جمهور و چه پزشک.
رحیم پور ازغدی تصریح کرد: در نگاه اسلامی توجه به آخرت هست، اما به زندگی نیز توجه میشودیک هدف خوب در تمدن اسلامی این است که مردم از زندگی شان لذت ببرند حتی در روایات آمده است که غذا را به چه نحوی باید جوید تا بیشتر لذت ببریم، اما میگویند به هدف لذت غذا نخورید، ولی از خوردن غذایت لذت ببر. امام صادق (ع) در روایات میفرماید ۴، ۵ چیز است که اگر در زندگی نباشد از زندگی لذت نمیبریم اولین بهداشت و سلامتی دوم امنیت سوم رفاه چهارم غنائت و پنجم انیس الموافق (رابطه گرم و عاطفی انسانی) تمام اینها سلامت و صحت انسان و زندگی اش را حفظ و کمک به لذت بردن از زندگی میکنند متاسفانه امروز در کشورمان به گونهای شده که پزشکان برای مریض هایشان وقت نمیگذارند این در حالی است که استاندارد جهانی میگوید پزشک برای هر مریض باید چیزی حدود یک ربع تا ۲۰ دقیقه وقت بگذارد، اما پزشکان ما امروز بیماران را به صورت قطاری ویزیت میکنند و در یک ربع چند بیمار را همزمان معالجه میکنند. این رشته با بزرگترین موهبت الهی در انسان سر کار دارد بهداشت و سلامت بدن گواراترین و بهترین ثروتهای انسان است.
وی گفت: امیرالمومنین در وصیت خود به فرزندانشان گفتند از جمله گرفتاریهایی که اگر با آن روبه رو شدید باید صبوری کنید یکی فقر است و بدتر از فقر بیماری بدن، و بدتر از بیماری بدن بیماریهای روحی و اخلاقی است. بیماری بدن به مراتب از فقر و بیماری روح از بیماری بدن به مراتب بدتر میشود. پزشکان ایران اسلامی از جمله بهترین پزشکان جهان بودند. ابن سینا فقیه، فیلسوف و مفسر بوده است در عین حال یکی از چند نابغه پزشکی در تاریخ بشر تا به امروز است. هنوز برخی نظریاتش در دانشگاههای جهان در حال تدریس است. بوعلی در کتاب قانون وقتی پزشکی را تعریف میکند میگوید پزشکی علمی است که در آن باید تمام حالات بدن انسان دقیق شناخته شود. حتی اولین دستورات فیزیوتراپی در کتب ابوعلی سینا آمده وی منشا بیماریهای جسم و روح را میگوید.
رحیم پور ازغدی اظهار داشت: بسیاری از علمای اخلاق شناس پزشک نیز بوده اند در همین امر متخصصان پزشکی اسلامی بحث دارند بر سر این که تغذیه بر اخلاق آدمی چه تاثیری میگذارد مثلا گوشت خوک یک سری صدماتی به روح و جسم میزد از نظر اخلاقی گوشت خوک تاثیراتی بر روح انسان دارد که من جمله آن همین برهنگی است چرا که موجب بی غیرتی جنسی میشود البته نمیتوان گفت: تنها دلیل برهنگی استفاده از گوشت خوک است، اما یکی از دلایلش همین است.
وی گفت: هدف علم پزشکی حفظ سلامت بدن است نظریه پردازان الهی در باب پزشکی در حال حاضر در دنیا هستند که آنها اگر چه با نگاه اسلامی نگاه نمیکنند، اما صحبت شان عبور از بیمارستان و پزشکی سکولار است و این که باید در پزشکی علاوه بر جسم افراد به روح افراد نیز توجه کنیم. درد ابزار تجارت در پزشکی نیست ما باید به عنوان یک جامعه اسلامی ایرانی پیشرفتهای پزشکی جهان را بیفزاییم و هم چنین توجه به بدن انسان را جدی بگیریم. چگونه میتوان این همه نظم و دقت در بدن را سکولار نگاه کرد چه طور میشود فرد بدن انسان را ببیند، ولی به خالق آن پی نبرد.
رحیم پور ازغدی تاکید کرد: چگونه میشود راتباط بدن ما با طبیعت را ببینند، اما به منشا آن پی نبرند.
وی گفت: خلقت فرزند از بدن زن صورت میگیرد به همین دلیل است که بدن زن مقدس است و حجاب برای آن بیشتر اهمیت دارد نسبت به مرد، یکی از دلایل حجاب برای زنان نیز همین مسئولیت مادری است. بدن هر کسی با روح او هماهنگی دارد امروز وقتی اسمت را کسی میگوید و میخواهی خودت را تصور کنی بدون بدن نمیتوانی خود را تصور کنی در واقع بین جسم افراد و روح شان ارتباط وجود دارد و ما با آگاهی بدون واسطه از طریق همین بدن با هویت خود در ارتباط هستیم. این در حالی است که در نگاه سکولار فقط بدن را هویت خودشان میدانند در حالی که در نگاه دینی میگوییم این بدن من است و در اختیار من است آن زمان میشود که همه چیز جنبه امانت الهی پیدا میکند و تو دیگر نه حق داری به خودت ضربه بزنی و نه به دیگران.
رحیم پور ازغدی اظهار داشت: حتی در عالم بزرخ و قیامت نیز جسم انسان مطرح است و آدمی با جسمش ظاهر میشود. معاد ما معاد جسمانی است از این رو بدن و جسم اهمیت معنوی دارد که حتی همین جسم مادی را هم بشر ذرهای از اهمیتش را نمیداند.
وی گفت: در جهان امروز افراد تمرینهایی را انجام میدهند که به وسیله آن میتوانند بر جسم خود کنترل داشته باشند که این از لحاظ پزشکی بی معناست اینها را افرادی گفتند که مسلمان نیستند یعنی بین روح انسان و جسم او ارتباطی وجود دارد و جسم انسان آنقدر پیچیدگی دارد که هنوز پیچیدگی اش شناسایی نشده است.
رحیم پور ازغدی بیان داشت: در نگاه سکولار تصمیم میگیرند که کی خانواده تشکیل شود و چه زمانی خانواده جدا شود چرا که خانواده مفهومی ندارد بلکه خانواده را غریضه و هرمون میدانند. کسی که عشق را شهوت میداند اول از همه نمیداند که این عشق خود الهی است و حتی همین شهوت نیز الهی است او اینها را نمیفهمد وقتی که به خانمها میگویند بدنتان را بپوشانید برای حفظ همین روابط خانوادگی است اگر زنی برهنه شود بدنش مورد هجوم مردان قرار میگیرد و بعد هم به تصرف آن میرود زنا یعنی تصرف در بدن کسی بدون تعهد، اما در ازدواج افراد تعهد میکنند که هم از اخلاق و هم از بدن لذت ببرند و نسبت به هم مسئولیت و تعهد دارند و برهنگی و بی حجابی استفاده بد از جسم و بدن محسوب میشود.
وی با اشاره به فسادهای اقتصادی گفت: یکی از بزرگترین پروژههای فساد اقتصادی پروزه خرید فروش بدن انسان است چه از طریق برده جنسی چه از طریق فیلمهای پورن و چه از طریق خرید و فروش اسلحه که هر سه اینها برای بدن انسان مضر است و اسمش را هم میگذارند آزادی حقوق زنان در حالی که اینها اضافه حقوق برای مردان است. این را بدانید به غیر از مردان با تقوا همه مردان مخالف حجاب زنان هستند، چون میخواهند راحت آنها را نگاه کنند برای همین حجاب را که در راس حقوق زن است نادیده میانگارند.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰