تاریخ انتشار : دوشنبه 12 فروردین 1398 - 8:05
کد خبر : 54097

تشانه‌های الهی را تخریب نکنیم/ دستور صریح پیامبر(ص) بر حفاظت از منابع آب

تشانه‌های الهی را تخریب نکنیم/ دستور صریح پیامبر(ص) بر حفاظت از منابع آب

محمد مجابی، کارشناس و فعال محیط زیست، در گفت‌وگو با ایکنا؛ به اهمیت والای طبیعت در فرهنگ ایرانی و توجه ویژه اسلام به محیط زیست اشاره و اظهار کرد: در فرهنگ ایرانی توجه به طبیعت حائز اهمیت است، در دین اسلام نیز به طبیعت بسیار توجه شده به همین دلیل است که ایرانیان در آئین‌های

محمد مجابی، کارشناس و فعال محیط زیست، در گفت‌وگو با ایکنا؛ به اهمیت والای طبیعت در فرهنگ ایرانی و توجه ویژه اسلام به محیط زیست اشاره و اظهار کرد: در فرهنگ ایرانی توجه به طبیعت حائز اهمیت است، در دین اسلام نیز به طبیعت بسیار توجه شده به همین دلیل است که ایرانیان در آئین‌های سال نو به مظاهر طبیعت بدون آسیب ورود کرده‌اند. از دیدگاه اسلام نیز تمامی موجودات توسط خداوند آفریده شده‌اند و به قول شیخ اشراق «هر آنچه در طبیعت هست نشانه ذات اقدس خداوند است» و هر موجودی به این دلیل که خداوند آن را آفریده نشانه قدرت اوست پس باید به طبیعت به دیده احترام نگاه کنیم.

نگاه احترام آمیز به طبیعت یعنی آن را تخریب نکنیم

وی با تأکید بر اینکه در سفر‌های نوروزی هم باید به مظاهر طبیعت با دید احترام نگاه کرد، گفت: این احترام باید منجر به این شود که به هیچ عنوان زباله در مسیر‌ها رها نکنیم، تلاش کنیم آتش روشن نکنیم و در صورت روشن کردن آتش هم حتماً آن را مهار و در نهایت خاموش کنیم، در مسیر حاشیه رودخانه‌ها و دریا هم مراقب باشیم موجب آلودگی و تخریب محیط نشویم.

استفاده از امر به معروف و نهی از منکر راهکار حفظ محیط زیست

معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز تأسف از اینکه در نوروز یعنی دقیقاً در زمان شکوفه دادن درختان برخی به شاخه‌های آن‌ها تاب می‌بندد که این مسئله به درخت آسیب می‌زند، گفت: بر اساس قانون اساسی حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است و همه باید به آن توجه کنند. در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری نیز استفاده از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان راهکاری برای حفظ محیط زیست مورد اشاره قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: حفظ محیط زیست فقط در صورتی تحقق پیدا می‌کند که یک اجماع همگانی برای آن رخ دهد که می‌توان از فرصت عید برای آگاهی مردم برای حفاظت از محیط زیست و ایجاد این اجماع استفاده کرد.

مجابی با اشاره به فعالیت سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در حوزه محیط زیست، فعالیت‌های خیریه در این حوزه و وجود خیرین محیط زیست، گفت: کار‌های خوبی در این زمینه انجام شده از جمله تجربه پاکسازی سواحل و حاشیه‌های رودخانه‌ها؛ اگر این اقدامات مورد توجه و اقبال مردم قرار گیرد می‌توان به جلب مشارکت مردم امیدوار بود.

وی ادامه داد: اگر نهاد‌های مردمی در مسیر سفر‌های نوروزی در کنار مردم باشند و به آن‌ها هشدار‌ها و آموزش‌های لازم را ارائه دهند تأثیر زیادی بر مردم خواهد داشت، البته آموزش و پرورش هم باید از دانش‌آموزان بخواهد در این زمینه فعال باشند.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه برخی از نهاد‌ها بر اساس قانون تکلیف دارند که آموزش‌های لازم را برای حفاظت از محیط زیست به مردم ارائه دهند، گفت: بر اساس قانون حفاظت و به سازی، قانون هوای پاک و قانون شکار و صید سازمان محیط زیست مسئولیت قانونی دارد که برای مردم شرایط آموزشی و فرهنگی را فراهم کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بر اساس مصوبات مجلس شورای اسلامی در قوانین مختلف از جمله حفاظت و احیای تالاب‌ها، شکار و صید و … صدا و سیما، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، وزارت کشور، شهرداری‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای و … دارای تکالیفی هستند که باید آن‌ها را اجرا کنند.

مجابی در پاسخ به این سؤال که آموزه‌های دینی چه مقدار می‌تواند در توجه به محیط زیست تأثیر داشته باشد؟ گفت: در اسلام قائده‌ای به عنوان قائده اولا بودن داریم. وقتی در دستورات مربوط به صدر اسلام بررسی می‌کنیم می‌بینیم حضرت رسول (ص) می‌فرمایند در جنگ‌ها چاه‌ها را مسموم و تخریب نکنید، درخت‌ها را ریشه کن نکنید و …. وقتی در شرایط جنگی پیامبر (ص) چنین دستوری را می‌فرمایند به طریق اولا باید در شرایط عادی و در زمان صلح هم چنین دستوراتی رعایت و از درخت‌ها، منابع آبی و … محافظت شود.

انتهای پیام

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد