تاریخ انتشار : دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 - 5:39
کد خبر : 5391

تأثیر «قرآن» در زندگی دانش‌آموزان/ لزوم آشنایی معلمان قرآن با روش‌های جدید تدریس

تأثیر «قرآن» در زندگی دانش‌آموزان/ لزوم آشنایی معلمان قرآن با روش‌های جدید تدریس

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سی‌ و پنجمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان شهر تهران، ۳۱ فروردین در بخش دختران و اول اردیبهشت در بخش پسران برگزار شد. در این دوره از مسابقات ۲۸۰۰ نفر از دانش‌آموزان

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سی‌ و پنجمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان شهر تهران، ۳۱ فروردین در بخش دختران و اول اردیبهشت در بخش پسران برگزار شد. در این دوره از مسابقات ۲۸۰۰ نفر از دانش‌آموزان تهرانی در ۱۴ رشته حضور داشتند و در منطقه ۱۹ تهران به رقابت پرداختند.

مجید حسینی‌فر رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران که مدت ۲۵ سال است در فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش اشتغال دارد در تشریح فرآیند این مسابقات اظهار داشت: نیمی از دانش‌آموزان تهرانی در مسابقات قرآن، عترت و نماز شرکت می‌کنند که ۷۰ هزار نفر از آنها در مرحله منطقه‌ای پذیرفته می‌شوند و از جمع آنها امسال حدود ۲۸۰۰ نفر به مرحله نهایی شهر تهران راه یافته‌اند که در اردیبهشت‌ماه از ۵۰۰ دانش‌آموز به عنوان برگزیده نهایی تقدیر خواهد شد.

وی افزود: از لحاظ بودجه در برگزاری مسابقات مشکلی نداریم و سالانه بالغ بر ۱۵۰ هزار جلد کتاب در سطح شهر تهران، برای دانش‌آموزان جهت شرکت در مسابقات منتشر می‌کنیم.

*قرآن برای کسی که با آن مأنوس است بازدانده از پلیدی‌هاست

محمد درویشی دانش‌آموز مدرسه البرز است و در رشته قرائت در این مسابقات شرکت کرده است، او ۶ سال است که فعالیت‌های قرآنی دارد.

وی در خصوص این دوره از مسابقات و فعالیت‌هایش، گفت: امکانات مدرسه البرز در حوزه قرآن بسیار خوب است اما تا کنون به دارالقرآن نرفته‌ام.

درویشی ادامه داد: قرآن را برای کسی که با آن مأنوس است بازدارنده از پلیدی ‌ها می‌دانم و این مسأله را در زندگی تجربه کرده‌ام.

علی محمد نجفی دانش‌آموز دیگری است که او هم در رشته قرائت در منطقه رتبه اول را کسب کرده و به این دوره از مسابقات راه یافته است. وی گفت: مدرسه البرز قاریان خوبی دارد و به فعالیت های قرآنی توجه خوبی می‌شود اما به نظرم معلمان دینی خیلی قوی نیستند و درس قرائت را هم جدی نمی‌گیرند، گاهی چهار نمره درس قرائت آزمون گرفته نمی‌شود.

*معدلم ۲۰ است و دوست دارم طلبه شوم

محمد امین سلیمانی که دانش آموز پایه هشتم است، اظهار داشت: معدلم بیست است و دوست دارم در حوزه علمیه درس بخوانم.

وی اضافه کرد: هرچه داشته‌ام از قرآن داشته‌ام و از پدر و مادرم ممنونم که مرا در مسیر قرآن قرار دادند. سعی می‌کنم در بین دوستانم نقش اثرگذار و هدایت کننده داشته باشم و تاثیرپذیر و منفعل نباشم.

*انس با قرآن استرس را از من دور می‌کند

محمدحسین علی بابایی از منطقه ۱۷ و کلاس هفتم است. وی معدلش ۱۹ و نیم است و فعالیت‌های قرآنی را باعث آرامش خود عنوان کرد؛ علی‌بابایی گفت: از طریق معلم قرآنم برای شرکت در فعالیت‌های قرآنی تشویق شدم و حافظ ۴ جزء قرآن هستم اما در این مسابقات در بخش تواشیح شرکت کرده‌ام.

وی افزود: انس با قرآن استرس را از من دور می‌کند و در مکان‌های مختلف که تواشیح اجرا می‌کنیم اصلا استرس ندارم. خانواده، مشوقم بودند.

عرفان فرهادی در مدرسه نمونه دولتی درس می‌خواند و سه سال است که در منطقه در رشته تواشیح رتبه یک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورد و دو سال پیاپی هم رتبه دوم استانی کسب کرده و رتبه اولی امسال را مال خود می‌داند، عرفان اظهار داشت: دوست دارم در رشته تواشیح ادامه کار دهم و در هیأت‌ها هم اجرا دارم و انس با قرآن _بخشی از اجراهای ما قرآنی ست_ تأثیرات مثبت فراوانی در زندگی بنده داشته است.

 

*کتاب های دینی و قرآن، خوب از لحاظ متن و بد از لحاظ تدریس

محمود کریمی داور بخش حفظ ویژه که حدود سی سال است به فعالیت‌های قرآنی اشتغال دارد و خود حافظ کل قرآن کریم است در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در رابطه با این دوره از مسابقات اظهار داشت: کیفیت مسابقات به طور میانگین متوسط است و دانش‌آموزانی که حاضر بودند از طریق مؤسسات و دارالقرآن‌ها به حفظ قرآن کریم پرداخته‌اند.

وی در خصوص ارزیابی کتب دینی بیان داشت: اهداف تعیین شده در کتاب‌های دینی و قرآن خوب است اما اینکه دانش‌آموزان به اهداف تعیین شده نمی‌رسند به اجرا و معلمان قرآن برمی‌گردد. متأسفانه یا معلمان قرآن قوی نداریم یا وقت ندارند آنچه در کتاب‌ها پیش‌بینی شده است، در مدرسه اجرا کنند.

کریمی ادامه داد: مربی ضمن خدمت معلمان قرآن هستم و در کتاب‌های قرآن در سال‌های گذشته به مفاهیم و تدبر بیشتر از گذشته توجه شده است که اتفاقی مبارک است اما مهم این است که معلمان بتوانند این مفاهیم را به خوبی تدریس کنند.

این استاد تدریس قرآن کریم با تأکید بر اینکه بازخوردهای مثبتی از کتاب‌های فعلی گرفته‌ایم، اظهار داشت: معلمان قرآن باید دوره‌های ضمن خدمت را جدی‌تر بگیرند؛ معلمان علاقه‌مند هستند اما با روش های جدید آشنا نیستند.

وی به تأثیر مثبت قرآن در زندگی شخصی‌اش اشاره کرد و گفت: قرآن حصاری به دور کسی که منسوب به آن است، می‌کشد و باعث جدا شدن او از گناه و خطا می‌شود. برکت‌های بسیاری از انس با قرآن و حل مشکلات زندگی‌‌ام به عینه دیده‌ام که البته این مسائل، ظاهری است و برکات باطنی به این برمی‌گردد که چقدر از قرآن بهره بگیریم.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد