تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 فروردین 1398 - 8:39
کد خبر : 53892

تلاش‌ در حوزه صنایع کم آبخواه برای تحقق رونق تولید ضروری است

تلاش‌ در حوزه صنایع کم آبخواه برای تحقق رونق تولید ضروری است

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایرنا ، محمدکاظمی نسب امروز چهارشنبه در نخستین شورای اداری سال جاری شهرستان افزود: به‌رغم مشکلات موجود در حوزه اقتصادی و ۱۴.۱ درصد جمعیت بیکار از سال ۱۳۹۵، باید حتی یک‌دهم درصد بیکاری را مهار و در راستای کاهش آن

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایرنا ، محمدکاظمی نسب امروز چهارشنبه در نخستین شورای اداری سال جاری شهرستان افزود: به‌رغم مشکلات موجود در حوزه اقتصادی و ۱۴.۱ درصد جمعیت بیکار از سال ۱۳۹۵، باید حتی یک‌دهم درصد بیکاری را مهار و در راستای کاهش آن قدم برداریم .
وی اضافه کرد: یکی از شاخص‌های حیات اقتصاد و توسعه، اشتغال است که سال گذشته ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و فراگیر در ابرکوه پرداخت شد .
این مسئول ادامه داد: با پرداخت این میزان تسهیلات به کارآفرینان و متقاضیان اشتغال، ۹۲ درصد طرح‌های اشتغال‌زا به بهره‌برداری رسید و زمینه اشتغال افزون بر ۳۰۰ نفر فراهم شد.
رئیس کارگروه اشتغال ابرکوه اضافه کرد: از برخی طرح‌ها در سال ۹۸ بهره‌برداری می‌شود و از ۴۳ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال فراگیر و روستایی استان یزد ، نیمی از آن پارسال تحقق یافت .
کاظمی نسب با اشاره به اینکه ابرکوه یکی از ۱۴ شهر نمونه گردشگری کشور است ، تأکید کرد: با توجه به تعطیلات نوروزی و توجه به این صنعت روزانه ۱۰ درصد به تعداد گردشگران افزوده می شد.
رئیس ستاد خدمات سفر ابرکوه اظهار امیدواری کرد که در دور دوم سفرهای نوروزی گردشگران بیشتری به این شهرستان سفر و آن را به‌عنوان یکی از مقصدهای گردشگری خود انتخاب کنند.
وی در مورد توسعه کشت گیاهان و محصول کم آبخواه و نوین خاطرنشان کرد: با توجه به تبعات پدیده خشکسالی و کم‌آبی ،تغییر الگوی کشت و نیز ترویج گیاهان و محصول کم آبخواه در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی قرار دارد.
فرماندار ابرکوه ادامه داد: همچنین توسعه صنایع کم آبخواه و کم آلاینده در دستور کار است و بعضاً گفته می‌شود صنعت در ابرکوه به خاطر مشکلات کم‌آبی ضرورتی ندارد، این تفکر درست نیست.
کاظمی نسب با اظهار اینکه به دلیل کمبود آب، رویکرد جدید شهرستان ایجاد صنایع کم آبخواه و کم آلاینده انتخاب شد، تأکید کرد: هم‌اکنون بیشترین آبی که در صنایع استفاده می‌شود ۶۰ لیتر در ثانیه است .
وی بیان کرد: با این میزان آب در واحد فولادسازی ، چهار واحد تولید کاشی و سرامیک و صنایع تکمیلی، تبدیلی و دیگر صنایع کوچک شهرستان سه هزار و ۵۰۰ نفر فرصت کار پیدا کردند.
رئیس شورای کشاورزی ابرکوه خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی با استحصال ۶ هزار و ۵۰۰ لیتر آب در ثانیه حدود هشت هزار فرصت شفلی فراهم است.
وی با اشاره به اینکه رشد بیکاری در استان و شهرستان رو به افزایش است و همه بیکاران هم تحصیل‌کردگان واحدهای دانشگاهی هستند، ادامه داد: لذا در مقام مقایسه نمی‌توانیم صنایع فوق را کنار بگذاریم.
فرماندار ابرکوه تأکید کرد: کشاورزان با همکاری مسئولان عزم خود را برای مدیریت برداشت آب با توسعه اجرای آبیاری نوین و تغییر الگوی کشت گیاهان کم آبخواه جزم کنند.

**مطالعات راهبردی شهر ابرکوه انجام شد
همچنین شهردار ابرکوه در این نشست گفت: سال گذشته مطالعات راهبردی این شهر تاریخی انجام شد و بر اساس آمایش شهر و بر اساس اسناد موجود به یک گفتمان رسیدیم .
سید علیرضا رسولی افزود: در سال ۱۴۰۴ خورشیدی ابرکوه به‌عنوان یک شهر گردشگری باید زیرساخت‌های مناسب انسان‌محور و خلاق داشته باشد که از سال گذشته تلاش‌های زیادی در حوزه گردشگری و زیرساخت ها انجام شد ولی هنوز نواقصی وجود دارد.

** برداشت آب در بخش کشاورزی ۴۵۰۰ لیتر در ثانیه است
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه نیز گفت: برداشت آب در این حوزه با توجه به طرح خاموشی ۲ ماهه در سال ۹۷ به چهار هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه رسیده است.
مهدی غیب الهی بابیان اینکه برای استفاده و بهره‌وری بهتر از منابع آب اقداماتی انجام ‌شد،یادآور شد: چهار هزار هکتار اراضی شهرستان به کشت پسته اختصاص دارد.
وی ، کاشت ۸۰ هکتار زعفران به‌عنوان دومین شهرستان استان یزد ، صدور ۵۰ هکتار مجوز ساخت محصول گلخانه‌ای، تجهیز چهار هزار هکتار آبیاری نوین به‌عنوان رتبه نخست اجرای این طرح در استان را بخشی از فعالیت‌ها برای بهره‌وری آب و افزایش تولید محصول بیان کرد.
این مسئول یادآور شد: برای خودکفایی به محصول گندم و کلزا ، ضروری است کشاورزان با اجرای آبیاری طرح « تیپ » در توسعه و کاشت گندم و گلزا اقدام کنند.

** تأثیرگذاری تصمیم‌ها در زندگی آینده جوانان
همچنین محمود حکمت نیا،معاون فکری و اجتماعی وزارت دادگستری در شورای اداری ابرکوه گفت: برای جوانان باید تصمیم‌هایی گرفته شود که در زندگی آینده آن‌ها تأثیر مثبت داشته باشد. و هدفی که می‌خواهیم انتخاب کنیم تأثیر مثبت در زندگی مردم داشته باشد.
وی تاکید کرد: اکنون وضعیت مناسبی در این زمینه نداریم و پارسال رتبه ایران در فساد در میان کشورها در ردیف ۱۳۷ قرار داشت .
دبیر کنوانسیون مبارزه با فساد وزارت دادگستری خاطرنشان کرد: دست ما نیست و دلیل این است که ۱۷ طریق برای بررسی فساد وجود دارد، که نوع نگاه به آن‌ها مباحثی است که ما در اداره‌ها به شوخی می‌گیریم.
حکمت نیا یادآور شد: « تخلف اداری خط منفی است، اگر شفاف هم نباشد به‌عنوان فساد از ۱۷ طریق رصد می‌شود».
معاون وزارت دادگستری بیان کرد: برای ابرکوه نباید برند فقر تعریف شود، بلکه برندها مبتنی بر خلاقیت و حوزه‌های اولویت و تعریف ظرفیت ها تعریف شود و باید به سمتی حرکت کنیم که می‌توانیم مطالبه گری کنیم.
حکمت نیا افزود: خلاقیت در تعارض اتفاق می‌افتد و انسان‌های خلاق آغاز کارشان تعارض است اینکه آب نداریم باید کشاورزی را تعطیل کنیم، خلاقانه نیست.
وی اضافه کرد: رنج‌ و درد است که خلاقیت را آغاز می‌کند، این شهر را به سمت ظرفیت‌های نهفته هدایت کرد، باید به این ظرفیت در استان و کشور باور داشته باشیم و پیگیری شود.
معاون فکری و اجتماعی وزارت دادگستری ، خطاب به مسئولان تصریح کرد : در ابرکوه می‌توان انجمن زردآلو و انجمن آب کویر را راه‌اندازی کنید و از این طریق از نقطه مزیت آن بهره‌مند شوید و می‌توانید پژوهش‌های بسیاری انجام دهید.
وی بابیان اینکه ابرکوه را مرتب تاریخی نکنیم، تاریخ زمانی مهم است که برای رفاه امروز به کار گرفته شود، اظهار داشت: اگر ما برای ابرکوه به خواهیم کاری کنیم برند ابرکوه ، برند خلاقانه باشد نه برند محتاج که بگوییم ما چیزی برای ارائه داریم که هدفش به دست آوردن مزیت برای شهرستان است.
همچنین معاون درمان تأمین اجتماعی استان یزد در این نشست به سبک زندگی سالم اشاره کرد و گفت: برای سلامتی علاوه بر ورزش مرتب و منظم ، باید روزانه هشت تا ۱۰ لیوان آب نوشید و در هر زمان ممکن آب نوشید که بهترین نوشیدنی هاست .
دکتر خلیل ارجمند زاده با اشاره به اینکه ورزش نباید در زندگی روزمره مردم حذف شود افزود: نگهداری ، پیشگیری و درمان سه مؤلفه حفظ سلامتی است .
این دانش‌آموخته دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی بابیان اینکه هر ایرانی سالانه ۳۵ کیلوگرم قند مصرف می‌کند که این عدد نزد شهروندان خارجی هفت کیلوگرم است .
این مسئول اضافه کرد: ۱۴ درصد جمعیت استان با مشکل بیماری دیابت دست‌ و پنجه نرم می‌کنند، شهروندان یزدی و سمنانی رتبه نخست کشور را در ابتلا به بیماری دیابت( قند) دارند.
ارجمند زاده از آسایش خود و خانواده به‌عنوان مهم‌ترین مؤلفه زندگی آرام یادکرد و گفت: نباید کارهای استرس ساز روزمره را به خانواده منتقل کرد .
مرکز شهرستان ۵۳ هزار نفر ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد
۷۵۴۰/ ۲۰۴۷/
انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد