تاریخ انتشار : دوشنبه 20 اسفند 1397 - 7:35
کد خبر : 52881

آمر به معروف باید شرایط لازم را داشته باشد

آمر به معروف باید شرایط لازم را داشته باشد

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از روز دوشنبه ایرنا به نقل از دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان قزوین ، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، د رجمع دانش آموزان دبیرستان نمونه دولتی علامه جعفری افزود: این فریضه الهی از جمله مسائلی است که بدون برخورداری از شرایط لازم،

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از روز دوشنبه ایرنا به نقل از دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان قزوین ، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، د رجمع دانش آموزان دبیرستان نمونه دولتی علامه جعفری افزود: این فریضه الهی از جمله مسائلی است که بدون برخورداری از شرایط لازم، نمی‌توان آن را انجام داد
وی در این دیدار که در فضایی صمیمی و به منظور پاسخ به سؤالات و شبهات دینی و سیاسی دانش آموزان برگزار شد در پاسخ به سئوالی اظهار داشت : امر به معروف و نهی از منکر تعریف، مراحل و مقدمات دارد و کسی که می‌خواهد این فریضه را انجام دهد باید شرایط آن را داشته باشد
وی اضافه کرد: ممکن است کسی کار منکری را انجام دهد، اما متوجه انجام منکر خود نشده باشد و این کار او از سر ناآگاهی و عدم توجه نباشد، بلکه از روی غفلت باشد. بنابراین اینجا جای امر به معروف و نهی از منکر نیست، بلکه جای تذکر است.
امام جمعه قزوین اضافه کرد: ممکن است کسی منکری را از عدم آگاهی انجام می‌دهد، باید به او آموخت و این مرحله نیز قبل از امر به معروف و نهی از منکر قرار دارد و اگر در این مرحله مشکل حل شود، نیازی به امر به معروف و نهی از منکر نداریم واگر کسی با آگاهی و توجه کامل، مرتکب منکر می‌شود، باید ببینیم ما برای ارتقای فرهنگ او چه کاری انجام داده‌ایم؟ آیا فعالیت های فرهنگی ما متناسب با رشد فکری و ایمانی افراد جامعه انجام شده است؟! باید کارهای فرهنگی به صورتی انجام شود که افراد را در مسیر رشد دینی قرار دهد و انگیزه‌های دینی را در آنها بیدار کند تا شوق گفت و گوی با خداوند را پیدا کنند. بیاییم خیرخواهی کنیم و نشان دهیم که ما از سر دلسوزی می‌خواهیم ارزش و اهمیت ارزش‌های دینی را به او نشان دهیم و این مراحل همگی پیش از مرحله امر به معروف و نهی از منکر قرار دارد.
آیت الله عابدینی در پاسخ به سئوالی در خصوص نماز و قرائت قرآن در ادارات ، گفت: قانون تعریف کرده است که کارمندان در زمان اداری نماز خود را با زمان متعارف بجا بیاورند و این موضوع اشکال ندارد. اما اگر کسی بیش از آن برای کارها و فرایض دیگر، زمان صرف کند و باعث ناراحتی مردم شود، حرام است و نباید این کار را انجام دهد و اگر با چنین مسأله‌ای برخورد کردیم می‌باید مسأله شرعی را به او منتقل کنیم.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه آیا استاد می‌تواند کلاس درس دانش آموزان و یا دانشجویان را برای نماز تعطیل کند؟ اظهار داشت: کلاس‌ها باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که با ساعت نماز تداخل نداشته باشد و بین معلم و دانش آموز بحث تعطیل شدن و یا تعطیل نشدن کلاس پیش نیاید و ضروری است همه کلاس‌ها با نماز هماهنگ شوند چرا که هر کاری در زمان نماز انجام شود، برکت ندارد و خیال می‌کنیم کاری انجام می‌دهیم و آورده‌ای در زندگی ما نخواهد داشت.
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص تشخیص مرز تذکر و امر به معروف و نهی از منکر گفت: اینکه بخواهیم با اصرار ثابت کنیم کسی مرتکب منکر می‌شود، کار درستی نیست. مثلاً اگر خانم و آقایی را در خیابان می‌بینیم که قدم می‌زنند و صحبت می‌کنند حق نداریم به آنها بگوییم شما چه نسبتی با یکدیگر دارید و در کار آنها دخالت کنیم. باید حسن ظن داشته باشیم و از سوء ظن پرهیز کنیم. خداوند در قرآن می‌فرماید ای کسانی ایمان آورده‌اید از بسیاری از گمان‌ها اجتناب کنید و بد گمانی و تجسس را کنار بگذارید و این‌ها در نگاه دین ممنون است و نگاه ما باید این باشد که همه بنده خدا هستند، مگر اینکه بدی آنها ثابت شود.
۶۰۱۲
انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد