تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 اسفند 1397 - 10:59
کد خبر : 51959

نرخ جمعیتی استان اردبیل در سراشیبی سالمندی/ لزوم توجه ویژه به تحولات جمعیتی استان اردبیل

نرخ جمعیتی استان اردبیل در سراشیبی سالمندی/ لزوم توجه ویژه به تحولات جمعیتی استان اردبیل

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از اردبیل، طبق اطلاعات به دست آمده امروزه جمعیت استان اردبیل رو به سمت پیری و سالمندی می رود از همین رو نیاز به برنامه ریزی های دقیق در راستای رسیدگی به مشکلات آتی سالمندان و همچنین چگونگی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از اردبیل، طبق اطلاعات به دست آمده امروزه جمعیت استان اردبیل رو به سمت پیری و سالمندی می رود از همین رو نیاز به برنامه ریزی های دقیق در راستای رسیدگی به مشکلات آتی سالمندان و همچنین چگونگی تامین نیروی کار در جامعه و هم چنین جلوگیری از افزایش نرخ سالمندی و حفظ نیروی جوان در جامعه انجام شود. 

موضوع جمعیت یکی از مهم‌ترین مسائل در کشور است که با حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی مرتبط است و از همین رو باید برنامه‌ریزی‌های دقیقی در راستای رسیدگی به مشکلات و مسائل آن انجام گیرد.

در صورت ادامه روند کنونی در سالهای آتی با جامعه ای سالمند رو برو خواهیم بود که در این در خصوص لازم است برنامه ریزی هایی در خصوص تامین زیرساخت های مورد نیاز، مناسب سازی روند دسترسی افراد به مباحث مرتبط با سالمندی اجرا شود و در کنار آن توجه ویژه به سبک زندگی سالم که باعث کاهش بیماریها در افراد خواهد شد که در این صورت خانواده‌ها به راحتی می‌توانند از سالمندان مراقبت و نگهداری کنند.

علاوه بر موضوعلت مطرح شده افزایش تعداد سالمندان در جامعه به وقایع چهارگانه مانند میزان ولادت، وفات، طلاق و ازدواج وابسته است که بحث طلاق و ازدواج تاثیر بسیار زیاد و مستقیم در این امر داشته و در این راستا باید برنامه‌ریزی‌های لازم در جهت ازدواج آسان و کاهش طلاق در جامعه انجام شود.

اما امروزه یکی از مسائل مربوط به عدم تمایل زوجین برای افزایش تعداد فرزندان در خانواده خود به مسائل و مشکلات اقتصادی بازمی گردد که این موضوع نیز نیاز به بررسی بیشتر و عمیق داشته و باید از تجربیات کشورهای موفق در این امر بهره برد.

اما یکی از مهم ترین مسائلی که باید به آن توجه شود افزایش امید به زندگی و طول عمر در بین افراد است در این راستا باید تعریف سالمندی در جامعه تغییر یابد و خط حائل بین نیروی مولد و سالمندی حذف شود و در صورت احساس مفید بودن در جامعه باعث افزایش امید به زندگی در بین افراد خواهدشد.

لزوم توجه به آمار واقع بینانه در خصوص تحولات نرخ جمعیتی استان

شهریار شیری آراسته سرپرست سیاسی و امنیتی استانداری اردبیل در چهارمین جلسه شورای راهبردی جمعیت استان اردبیل اظهار کرد: با توجه به اینکه موضوع جمعیت از شاخص‌های اصلی اقتدار حاکمیت بوده و باید به این موضوع باتوجه اهمیت زیادی که دارد با دقت بیشتر توجه کرده و مسائل پیرامون آن بررسی شود.

وی افزود:در این خصوص نباید از واقعیت‌های موجود و حال حاضر جامعه غافل شویم و باید یک برنامه عملیاتی داشته باشیم زیرا درصورت ادامه روند کنونی در حوزه جمعیتی به اذعان کارشناسان امر در سالهای آتی با بحران جمعیتی روبرو خواهیم شد از همین رو باید اقدامات موثری در این راستا انجام گیرد.

آراسته بیان کرد: موضوع جمعیت شناسی و توجه به عوامل آن دارای ابعاد مختلفی بوده و اهمیت خاصی در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی دارد امروزه باید دغدغه مردم در خصوص تامین نیازهای فرزندان کاهش یابد و در کنار آن اگر برنامه هایی در خصوص افزایش جمعیت داشته باشیم باید الزامات آن به طور کامل در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تعریف شود و به دستگاه‌های مربوطه ارائه شود.

وی گفت: در کنار موارد مطرح شده در خصوص آسیب شناسی ها و بررسی دلایل پیرامون مسائل ازدواج و طلاق باید صورت دقیق بررسی شده و برنامه‌های واقع بینانه در این خصوص طرح ریزی شود تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

هرم سنی استان اردبیل به سمت میان سالی و پیری می‌رود

اسد حسن‌زاده مدیر کل ثبت احوال استان اردبیل  اظهار کرد: 
طبق آمار به دست آمده در حال حاضر جمعیت از لحاظ میانگین سنی و هرم سنی به سمت میانسالی و پیری پیش می رود و اگر در نرخ رشد تغییرات نداشته باشیم در آینده ۲۰ تا ۳۰ سال آتی نسبت پیری بیشتر خواهد شد و میزان نیروی مولد کاهش پیدا خواهد شد از همین رو باید برنامه های پیشنهادی و تشویقی در راستای رسیدگی به نیازهای سالمندان و همچنین توجه به نیاز جامعه در تامین نیروی مولد ارائه شود.

وی افزود: در جلسات قبلی در راستای سیاستهای جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و لزوم رصد و کنترل نقطه به نقطه وضعیت جمعیت حال حاضر استان اردبیل و همینطور نیازمند نیازسنجی های در راستای تقویت جمعیت و شرایط جمعیتی استان انجام گیرد.

حسن زاده بیان کرد: تحولات جمعیتی ۴۰ سال گذشته استان اردبیل بررسی شده است که طبق آمار به دست آمده نرخ ولادت در استان اردبیل حالت نزولی داشته و در کنار آن آمار وفات در استان نیز در ۱۰ الی ۱۵ سال اول با نوساناتی مواجه بوده اما پس از گذر از این دوران به حالت تعادل رسیده که این امر نشان از تاثیر مثبت برنامه‌های بهداشتی و مراقبتی و هم چنین کاهش بیماریهای واگیردار را دارد.

مدیر کل ثبت احوال استان اردبیل ادامه داد: در خصوص بحث ازدواج نیز آمار نشان می‌دهد که سیر صعودی در استان را شاهد بودیم و اما در کنار آن بحث طلاق نیز از نظر تعدادی با سیر صعودی مواجه بوده است و این امر نیاز به بررسی‌های بیشتر و توجه ویژه به دلایل و عوامل دخیل در آن دارد.

وی تصریح کرد: در خصوص برنامه های پیش بینی شده برای سالمندان گفت ارتقای آگاهی سالمندان افزایش دسترسی سالمندان به مسائل بهداشتی و خودمراقبتی جذب مشارکت های بخش های مختلف در حوزه بهداشت و سالمندی تشکیل خانه های سالمندان مناسب و توجه به مسائل رفاهی آموزش ثبت درست و شیوه زندگی افزایش امید به زندگی و طول عمر و غیره از جمله برنامه ها در راستای رسیدگی به نیازهای موجود در حوزه سالمندان است

حسن زاده گفت: مهار آسیب‌های اجتماعی توسعه امور شهروندی و مهارت آموزی سالمندان که در این راستا تشکیل خانه های سالمندی ارتقاء سلامت و رفاه همه‌جانبه تضمین توانایی و حمایت محیطی از نظر بهداشتی و اجتماعی تقویت همبستگی اجتماعی و جلوگیری از افزایش سالمندان مثمر ثمر خواهد بود باید برنامه‌هایی برای کاهش و همچنین جلوگیری از افزایش نرخ سالمندان را داشته و جوانی جامعه را حفظ کنیم.

بروز فاجعه عمیق در کاهش نیروی مولد جامعه

فریبرز دهقانی معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان اردبیل گفت: در حال حاضر ۵ درصد جمعیت کنونی بالای ۶۰ سال است و طبق آمار موجود در آینده نه چندان دور با موضوع پیری و سالمندی جامعه مواجه خواهیم شد.

وی افزود: در سال های آتی با فاجعه عمیق در خصوص کاهش نیروی مولد و نیروی کار در جامعه و همچنین افزایش نرخ سالمندان مواجه خواهیم بود به طوریکه تعداد نیروی کار در جامعه به صفر خواهد رسید.

دهقانی بیان کرد: در حال حاضر سالانه حدود ۱۰ هزار نفر نیروی کار در استان اردبیل جذب می شود و اما با روند کنونی ورود نیروی کار و جوان در آینده ای نه چندان دور به صفر خواهد رسید و از همین رو باید از امروز برنامه‌های دقیقی در این راستا داشته باشیم که تنظیم هرم های سنی برای سالهای آتی و همچنین بررسی تغییرات جمعیتی به وسیله این هرم های سنی در راستای برنامه ریزی دقیق می‌تواند بسیار موثر باشد.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار فارس از اردبیل، با توجه به اظهارات مسئولان و کارشناسان امر در حوزه جنعیت استان اردبیل لزوم توجه ویژه به موضوع  جلوگیری از روند افزایش نرخ سالمندی در جامعه و ارائه برنامه های دقیق در راستای افزایش نیروی کار و مولد در جامعه بیش از پیش احساس می‌شود.

*******************
گزارش از: مهران عقلمند
*******************

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد