تاریخ انتشار : سه شنبه 22 فروردین 1396 - 19:29
کد خبر : 5027

اعتکاف؛ فصل بارش باران رحمت و تجلی خدا پرستی

اعتکاف؛ فصل بارش باران رحمت و تجلی خدا پرستی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافذ آنلاین،اعتکاف، در فرهنگ دینى خصوصا دین اسلام از جایگاه بس والا و عظیمى برخوردار است و در روایات نیز تعبیرات گران سنگ و با ارزشى از اعتکاف شده است؛ با توجه به چنین

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافذ آنلاین،اعتکاف، در فرهنگ دینى خصوصا دین اسلام از جایگاه بس والا و عظیمى برخوردار است و در روایات نیز تعبیرات گران سنگ و با ارزشى از اعتکاف شده است؛ با توجه به چنین جایگاهى که براى اعتکاف وجود دارد، شایسته است برنامه اعتکاف را به گونه‌ اى طرح ریزى کنیم که بیش‌ ترین و بهترین بهره‌ها را در آن ببریم.

اسلام براى غفلت ‌زدایى و تقویت ارتباط انسان با خدا، علاوه بر عبادت هاى روزانه مانند نمازهاى یومیه، عبادت هفتگى همچون نماز جمعه و نیز عبادتهاى فصلى و سالانه همچون حج و روزه ماه رمضان، عبادت هاى مستحبى خاصى را نیز در نظر گرفته که از آن جمله مى‌توان به سنت حسنه اعتکاف اشاره کرد.
یکی از اعمال مستحب در ماه رجب، اعتکاف است. مسلمانان روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب، در مساجد جامع گرد هم می‌آیند و برای نزدیکی به خدا، به مدت سه روز با رعایت آداب و احکام خاص، به عبادت می‌پردازند.

اعتکاف، تجلی خداپرستی است و همه جلوه‌های عبادت، مانند نماز، روزه، شب زنده‌ داری، تلاوت قرآن، نماز شب، ذکر، دعا و مناجات در آن خلاصه شده است.
در منابع دینى توصیه شده است که اوقات زندگى و شبانه روز خویش را به سه قسمت تقسیم کنیم: بخشى براى کار و تلاش، بخشى براى استراحت و تفریح، و بخشى نیز براى عبادات و بندگى خدا.

متأسفانه حرص و ولع بشر باعث شده که کار و تلاش براى دنیا و زندگى، تمام اوقات او را پر کند و نتواند آنچنان که باید و شاید با خدا و خویشتن خویش خلوت و گفتگو داشته باشد.
خلوت و تنهایی اعتکاف برای یک مسلمان، فرصت خوبی است، تا به فرا خور توان خود، برای مدتی از مردم و جامعه جدا شود و به درون خود روی آورد. این خلوت کردن با خود و اندیشه در نقطه‌ های ضعف و قوت خود، رهاورد بسیار خوبی برای انسان است.
معتکف در فضای روحانی مسجد و خلوت خود، فرصت می‌ یابد با معبود خویش اُنس بیشتری یابد و زمینه‌ مناسبی برای کاوش در انگیزه‌ ها و توانایی‌ های روحی و معنوی خود پیدا کند و بال و پری برای اوج گرفتن به‌ سوی معنویات به دست آورد.
در فرهنگ اسلامی روی آوردن به اعتکاف، علاوه بر بهره برداری از فیض معنوی آن، جهاد مقدس نیز هست؛ زیرا این مراسم عبادی، معنوی، نقش بسیار مهمی در رویارویی با نفوذ فرهنگ بیگانه ایفا می‌کند. جوانی که در مراسم اعتکاف، طعم شیرین ایمان و انس با خداوند را می‌ چشد، لذت‌ های مادی و شهوانی در دیدگانش، حقیر و بی‌ ارزش می‌ شود وبه آسانی در گرداب فساد و باورهای ضد دینی گرفتار نمی‌شود.
از سوی دیگر، چنین مراسمی خود پیامی عملی و درسی عبرت‌ آموز برای مردم است. حضور جمعی از مؤمنان در مسجد برای عبادت، در حقیقت نوعی دعوت به خداپرستی و دین مداری است و آثار سازنده ‌ای بر جامعه خواهد داشت، از همین رو، در رویارویی با تهاجم فرهنگی دشمن نباید نقش مؤثر سنت هایی که در باور عمومی مردم ریشه ‌های عمیق دارند، نادیده گرفته شود.
بی‌تردید مساجد، حسینیه‌ ها، تکایا، هیئت‌ های مذهبی، زیارت و اعتکاف، نقش مهمی در تربیت جامعه و گسترش فرهنگ دینی ایفا کرده و می‌کنند. این مقوله‌ها با آثار مثبت جانبی که دارند، اهرم‌ های توانمندی در مقابله با فرهنگ بیگانه‌ می باشند.
از اهداف اعتکاف، تفکّر بوده است. زندگی روزمره و اشتغال به آن، گاه فرد را دچار غفلت می‌کند و اعتکاف، فرصت خوبی برای تفکّر است تا اینکه انسان از حالت غفلت خارج شود و هوشیارانه به زندگی خود ادامه دهد. توبه، یکی از اعمال مهم اعتکاف است. معمولاً شخص معتکف پس از دعا و اقرار و اعتراف، آمادگی و حال توبه را پیدا می‌کند و به آن توفیق می‌یابد.
آری، اعتکاف سنت حسنه‌ای است که فرد را از غفلت خارج می‌سازد و عزم او را در حیات اجتماعی جدی ‌تر می‌نماید و شخص درصدد جبران گذشته برمی آید. اعتکاف، فرصت خوبی برای اعتراف است.

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد