تاریخ انتشار : دوشنبه 21 فروردین 1396 - 9:57
کد خبر : 4979

مردم انتخاب می کنند؛ شورای تاثیرپذیر یا تاثیرگذار؟

مردم انتخاب می کنند؛ شورای تاثیرپذیر یا تاثیرگذار؟

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، همه صاحبان نظران بر این عقیده هستند که کارهای فرهنگی اساس و زیر بنای دست یابی به یک جامعه سالم و توسعه یافته، راه حل انتخابی برای درمان و کاهش

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، همه صاحبان نظران بر این عقیده هستند که کارهای فرهنگی اساس و زیر بنای دست یابی به یک جامعه سالم و توسعه یافته، راه حل انتخابی برای درمان و کاهش معضلات و پیش زمینه اجرای برنامه های عمرانی و اقتصادی است.

کار فرهنگی یعنی چه؟

هرگاه با شیوع فرهنگ دینی در جامعه، جوانان ما با اصول اعتقادی و اخلاقی و معارف قرآنی و احکام شرعی آشنا شوند و ما بتوانیم با جذابیت های هنری و پیشرفته ترین امکانات روز، آنان را به سوی زیبایی های دین جذب کنیم، تا در فضایی سالم بتوانند به آرامش معنوی برسند، آن وقت می توانیم ادعا کنیم که کاری فرهنگی انجام داده ایم.

 وظایف فرهنگی شورای شهر

شورای شهر نیز همانند سایر نهادهای فرهنگی دارای وظایف فرهنگی است و کمیسیون فرهنگی نیز جزء کمیسیونهای اصلی شورای شهر که دارای اختیارات ویژه ای است و بنابر مسائل هر شهرستان می تواند برنامه ها و اقدامات مختلفی را در شورای شهر و سطح شهرستان پیگیری کند و در این راستا برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشد.

طبق ماده ۷۱ قانون و آیین نامه تشکیلات شوراهای اسلامی، شورای شهر دارای وظایف فرهنگی زیر است:

۱- بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسائیهای اجتماعی، فرهنگی و آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حلهای کاربردی در این زمینه ها، جهت برنامه ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذیربط.

۲- همکاری با مسئولین اجرائی و نهادها و سازمانهای مملکتی در زمینه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و عمرانی بنا به درخواست آنان

۳- برنامه ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی با موافقت دستگاههای ذیربط.

۴- تشویق و ترغیب مردم در خصوص گسترش مراکز تفریحی، ورزشی و فرهنگی با هماهنگی دستگاههای ذیربط.

۵- نظارت بر امور تماشاخانه ها، سینماها و دیگر اماکن عمومی که توسط بخش خصوصی تعاونی و یا دولتی اداره می شود.

۶- نظارت بر ایجاد گورستان غسالخانه و تهیه وسایل حمل اموات مطابق با اصول بهداشت و توسعه شهر.

۷- تصویب نامگذاری معابر، میادین، خیابانها، کوچه و کوی در حوزه شهری و همچنین تغییر نام آنها.

۸- تصویب مقررات لازم به پیشنهاد شهرداری جهت نوشتن هر نوع مطلب و یا الصاق هر نوع نوشته و آگهی و تابلو بر روی دیوارهای شهری با رعایت مقررات موضوعه و انتشار آن برای عموم.

و….

 که بسیاری از شوراهای شهر در این راستا می توانند برنامه های فرهنگی زیر را داشته باشند:

۱- شناسایی و بررسی نقاط ضعف و قوت فرهنگی اجتماعی در حوزه انتخابیه به منظور رفع کمبودها، نیازها و نارسایی ها و ارائه طرح ها و پیشنهادات اصلاحی

۲- شناسایی موانع پیشرفت کارهای فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و آموزشی و بررسی طرحها و پیشنهادات مردمی در حوزه فرهنگی با استفاده از مشاورین کارآمد

۳- سیاستگذاری امور فرهنگی اجتماعی و تهیه منشور فرهنگی شهر

۴- تهیه برنامه های اجرایی بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت امور فرهنگی -اجتماعی

۵- هماهنگی بین بخشی با سازمانها و نهادهای متولی فرهنگ در کلیه امور مذهبی، هنری، ورزشی و اجتماعی اعم از دولتی و غیر دولتی شهر

۶- برنامه ریزی برای مشارکت مردمی در امور فرهنگی، مذهبی، ورزشی و هنری

۷- تصویب پیوست فرهنگی اجتماعی پروژه های عمرانی شهرداری

۸- بررسی و تصویب عوارض و مقررات بخش فرهنگی اجتماعی

۹- نظارت بر حسن اجرای مصوبات فرهنگی اجتماعی

۱۰- تصویب و نظارت بر تبلیغات شهری

۱۱- نظارت و پیگیری و حمایت از هیئت های مذهبی، ورزشی وهنری مساجد و حسینیه ها

۱۲- پیگیری وحمایت از مؤلفین، مترجمان وتولید کنندگان محصولات فرهنگی هنری

۱۳- تصویب، پیگیری و نظارت بر نامگذاری اماکن، میادین، معابر

۱۴- پیگیری مصوبات شورا در حوزه های فرهنگی – ورزشی، اجتماعی و آموزشی و مشاوره ای و مطبوعاتی

 

از سویی دیگر اهتمام شوراها به توصیه های مقام معظم رهبری نیز نظیر برطرف کردن معضلات شهر و روستا، استقرار فضای فرهنگی سالم(که این مقوله ها با سبک زندگی اسلامی و مدیریت جهادی نیز ارتباط دارند)، تاثیر ناپذیری از نفوذ ثروتمندان و جاذبه های ثروت باید مد نظر باشد و در یک کلام شوراها باید تاثیرگذار باشند و نه منفعل و تاثیرپذیر. شوراها همواره باید با مردم ارتباط داشته و اهتمام جدی در خصوص اقدامات زیربنایی و فرهنگ سازی امور شهری داشته باشند.

در این میان باید به این مسئله توجه شود که کارهای فرهنگی، اقداماتی زودبازده نیستند و فرهنگ عمومی شهر هم با یک کار روزمره نتیجه بخش نیست. تاثیرگذاری یک کار فرهنگی سالها طول می کشد و نیاز به یک برنامه ریزی مستمر دارد. از سویی دیگر مسائل فرهنگی در ۲ بعد درونی و بیرونی قابل بررسی است. در بعد درونی می توان به اعتقادات، باورها و ارزشها و بعد بیرونی می توان به معماری جامعه و لباس پوشیدن مردم اشاره کرد.

یک کارشناس مسائل فرهنگی:

اقدامات فرهنگی شهر نباید منحصر به بخشنامه ها شود/مردم باید پرسش گر و مطالبه گر باشند

ذبیح الله جلالوند، کارشناس مسائل فرهنگی در گفتگو با ندای تفرش گفت: پتانسیلهای قوی در شهرستان تفرش وجود دارد که پرداختن به آنها سبب تقویت بعد فرهنگی شهرستان می شود. پتانسیلهای فرهنگی نظیر امامزاده محمد(ع)(جد مقام معظم رهبری) که می توان از این پتانسیل استفاده کرد و مشکلات فرهنگی سطح شهر را تحت تاثیر قرار داد و همچنین پروفسور حسابی در بعد علمی مطرح است. نظیر این پتانسیلها بازهم در شهرستان وجود دارد که استفاده از آنها می تواند در تقویت بعد فرهنگی شهرستان موثر باشد.

جلالوند به مبلمان شهری اشاره و اظهار کرد: مبلمان شهری جزء فرهنگ شهری است که در روح و روان مردم تاثیر جدی دارد و نشاط آور باشد. در سطح شهر زمین هایی وجود دارد که دیوار ندارند که می توان از طریق مصوبه شورای شهر و شهرداری می توانند دیوار کشی شده و روی آنها مزین به تابلوها و نوشته های فرهنگی شوند. برنامه های فرهنگی نباید منحصر به اجرای برنامه های روزمره و بدون محتوا شود.

وی نبود اقدامات کمک آموزشی برای دانش آموزان و دانشجویان را از دیگر خلاهای فرهنگی شهرستان عنوان و بیان کرد: در شهر تفرش، بسترهای لازم برای تقویت بعد آموزشی دانش آموزان و دانشجویان وجود ندارد و همچنین بسترهای تفریحی برای گذراندن اوقات فراغت کم است.

این کارشناس مسائل فرهنگی یادآور شد: در تفرش، فضای تفریحی ویژه بانوان با عنوان پارک بانوان وجود ندارد. فضای فرهنگی برای بانوان باید تعریف شود و روی آن کار شود.

جلالوند ادامه داد: باید در خصوص حفظ و استفاده از مکانهای موجود در شهر نظیر سینمای روباز، زمین چمن و… برنامه داشت و به کارکردهای مختلف فرهنگی آن توجه شود. کار فرهنگی تنها پلاکارد زدن و مراسمهای بی محتوا برگزار کردن نیست بلکه باید در روند روزمره و پایدار مردم تاثیر جدی گذاشت تا ضمن ایجاد آرامش خاطر برای مردم، آنها به نشاط روحی و روانی برسند.

وی تاکید کرد: یکی از خلاهای فرهنگی تفرش، نبود ارتباط بین مردم و مسئولین و در واقع نبود سمن هایی است تا بتوانند ساز و کار مطالبات مردمی را هدفمند و منعکس و از مسئولین در خصوص نیازهای مردمی مطالبه گری کنند.

این کارشناس مسائل فرهنگی بیان کرد: خروجی های فرهنگی شهر نیازمند انجام اقدامات هدفمند فرهنگی و مدیریت جهادی است و نباید به بخشنامه ها منحصر شد بلکه باید طبق نیاز شهرستان برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت فرهنگی تهیه و اجرا کرد.

جلالوند بیان کرد: اگر بخواهیم خلاهای فرهنگی موجود در سطح شهر برطرف شوند، باید کمیته های تخصصی بیشتری در شورای شهر با حضور دلسوزان، کارشناسان، سمنها و مردم تشکیل شوند تا مسائل شهرستان بهتر پیگیری شوند. وقتی چنین کمیته هایی وجود نداشته باشد، ارتباط مردمی کمتر، پشتوانه ها کمتر و ارتباط ها در حد سوال و جواب می شود و آن موقع نباید منتظر نقش موثر شورای شهر دربرنامه سازی و تصمیم سازی بود.

وی به مطالبه گری مردم اشاره و خاطر نشان کرد: مردم باید پرسش گر و مطالبه گر باشند تا جامعه حفظ شود و مسئولین درست عمل کنند. اگر شورای شهر، زبان تاثیر گذار مردم است و تصمیم گیری در حوزه های مختلف را برعهده دارد باید به این خلاها توجه کند و مردم هم درباره شهر خودشان بیشتر احساس مسئولیت کنند. حل مسائل فرهنگی شهرستان صرفا با کارهای فله ای و بخشنامه ای کار کردن و نداشتن خلاقیت حل نمی شود.

لازمه تاثیر گذاری شورای شهر در مسائل فرهنگی این است که شورای شهر یک بستر مناسب برای برنامه ریزی قوی و آینده نگرانه داشته باشد و با ارتباط با مردم فرهنگ سازی دینی و اسلامی را انجام دهد. البته مردم هم در این راستا وظایفی برعهده دارند که ضمن انتخاب افراد اصلح و به دور از هر گونه برخورد احساسی در انتخابات شوراها، پس از انتخابات نیز در ادامه کار در زمینه مسائل فرهنگی شهرستان مطالبه گری داشته باشند.

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد