تاریخ انتشار : دوشنبه 10 دی 1397 - 10:39
کد خبر : 49017

جریاناتی در کشور به دنبال بحران‌سازی هستند/ مردم نظام را می‌خواهند/ بیشترین نارضایتی مربوط به سیاست‌های دولت می‌شود

جریاناتی در کشور به دنبال بحران‌سازی هستند/ مردم نظام را می‌خواهند/ بیشترین نارضایتی مربوط به سیاست‌های دولت می‌شود

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، وحید یامین پور، فعال رسانه‌ای در همایشی که با عنوان بررسی توطئه دشمن بعد از ۴۰ سال شکست به همت بسیج دانشجویی و امور طلاب مدرسه عالی شهید مطهری به مناسبت گرامیداشت حماسه ۹ دی برگزار

جریاناتی در کشور به دنبال بحران سازی هستند/ مردم نظام را می‌خواهند/ بیشترین نارضایتی مربوط به سیاست‌های دولت می‌شود

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، وحید یامین پور، فعال رسانه‌ای در همایشی که با عنوان بررسی توطئه دشمن بعد از ۴۰ سال شکست به همت بسیج دانشجویی و امور طلاب مدرسه عالی شهید مطهری به مناسبت گرامیداشت حماسه ۹ دی برگزار شد، گفت: مشروعیت از مهمترین مفاهیم حوزه سیاست است و به عنوان یکی از رایج‌ترین دعوا‌های سیاسی و تبلیغاتی بین نظام‌های سیاسی کاربرد دارد و این نظام‌ها از طریق میزان مشروعیت همدیگر را به نداشتن و یا کاهش مشروعیت متهم می‌کنند.   وی با بیان اینکه مشروعیت برای جمهوری اسلامی از دیگر نظام‌ها معنای بیشتری پیدا می‌کند، افزود: مشروعیت اعتباری است که نظام در نزد شهروندان دارد و حقی است که شهروندان به حاکمیت برای اعمال قدرت می‌دهند. همچنین مشروعیت میزان پذیرشی و یا میزان حمایتی است که شهروندان از یک حاکمیت و یا یک نظام سیاسی دارند.

این فعال رسانه‌ای گفت: همواره این سوال مطرح است که آیا امروز میزان مشروعیت نظام ما افزایش و یا کاهش پیدا کرده است. معتقدم مهمترین عامل مشروعیت نظام رای مردم به جمهوری اسلامی بوده است.

یامین پور با اشاره به اینکه میزان شرکت در انتخابات نشان دهنده مشروعیت یک نظام است تا رای که در صندوق‌ها ریخته می‌شود، اظهار کرد: پس از انتخابات سال ۷۶ و با روی کار آمدن دولت اصلاحات خانش جدیدی مبنی بر اینکه نظام مشروعیت خود را از دست داده ارایه شد؛ در واقع اصلاح طلبان این خانش را براساس آرا ریخته شده به صندوق ارایه می‌دادند.

وی با بیان اینکه در آن زمان پرتکرارترین مفهومی که در سرمقاله‌های روزنامه‌ها منتشر می‌شد، مفهوم تغییر نظام بر اساس نظریات پارسونز و وبر بود و حجاریان و دوستانش موکدا روی این موضوع پافشاری می‌کردند که نظام از مرحله رهبری کاریزماتیک به رهبری مدرن وارد شده و لذا باید تمام سیاست ورزی نظام عرفی باشد، تصریح کرد: آن‌ها می‌گفتند دوران خانش‌های دینی، مذهبی و انقلابی از تحولات سیاسی گذشته و ما وارد دوران جدیدی شده ایم؛ با این وجود رسما سکولاریزم را در روزنامه‌ها تبلیغ می‌کردند و دولت اصلاحات را تازه‌ترین فاز جمهوری اسلامی می‌دانستند. در واقع در آن زمان جمهوری اسلامی را یکی از اقمار آمریکا مطرح کرده و لیبرالیسم را به عنوان نظریه پایه نظام جمهوری اسلامی معرفی می‌کردند.

این فعال رسانه ای به توبه نامه ۶ صفحه‌ای سعید حجاریان اشاره کرد و افزود: حجاریان می‌گوید ما اصلاح طلبان سال‌ها تحولات نظام را براساس نظریه پارسونز و وبر دنبال می‌کردیم؛ از این رو نظر ما این بود دوران ولایت فقیه و آرمان‌های انقلاب اسلامی تمام شده، ولی ما اشتباه می‌کردیم در واقع ۹ دی باعث شد که حجاریان این توبه نامه را بنویسد؛ البته این متن خیلی مورد توجه قرار نگرفت و حتی از طرف اصلاح طلبان هم انکار شد آن‌ها می‌گفتند حجاریان تحت فشار این متن را نوشته است، اما چه کسی می‌توانست حجاریان را برای نوشتن این متن علمی تحت فشار قرار دهد.

یامین پور با اشاره به اینکه در دوران اصلاحات از نتایج انتخابات سال ۷۶ خانش ضد انقلاب می‌کردند و خانش آن‌ها هم این بود که رای به رئیس دولت اصلاحات، معنایش این است که انقلاب دچار فروپاشی شده، اظهار کرد: البته ۵۵ درصد از مردمی که به رئیس دولت اصلاحات رای داده بودند، رای آن‌ها به خاطر تورم سال ۷۵ و معیشت بوده و از طرفی در آن موقع وانمود می‌شد که ناطق نوری، نماینده هاشمی است.

وی با طرح این سوال که آیا امروز نظام با بحران مشروعیت مواجه یود و یا چیز دیگری است، افزود: معتقدم باید ابزار‌هایی داشته باشیم که میزان مشروعیت سیاسی نظام را با آن بسنجیم. امروز برخی‌ها می‌گویند نظام در چهلمین سالگرد انقلاب در بدترین وضعیت در حوزه مشروعیت سیاسی قرار دارد و عدله و ارزیابی‌های هم ارائه می‌کنند.

این فعال رسانه ای با بیان اینکه نظریه پردازان سوسیالیست ضد انقلاب مشروعیت سیاسی نظام را در ۳ لایه تحلیل می‌کنند، اظهار کرد: لایه اول لایه رضایت مندی شهروندان از اقدامات و سیاست‌های روزمره جمهوری اسلامی، لایه دوم لایه راهبردی و لایه سوم لایه مبانی است.

یامین پور با اشاره به اینکه لایه اول شامل رضایت مندی شهروندان از اقدامات و سیاست‌های روزمره جمهوری اسلامی که در برگیرنده تصمیمات دولت است، می‌شود، افزود: لایه راهبردی نیز شامل سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی است؛مثلا اینکه ما تصمیم گرفته ایم از دولت بشاراسد حمایت کنیم و یا اینکه انرژی هسته‌ای داشته باشیم یا نداشته باشیم یک تصمیم راهبردی از جانب نظام است و ربطی به دولت‌ها ندارد. همچنین لایه سوم که شامل لایه مبانی سطحی است که نظام بر آن استوار شده و ولایت فقیه، اسلام و نهاد‌هایی مانند شورای نگهبان را درمی گیرد.

وی ادامه داد: در لایه اول ممکن است شهروندان از برخی سیاست‌های دولت ناراضی باشند، در لایه دوم نیز که لایه راهبردی است ممکن است بگویند چرا ما با آمریکا رابطه نداریم و یا چرا جوانانمان را به سوریه می‌فرستیم و آن‌ها را به کشتن می‌دهیم همچنین در لایه سوم شهروندان ممکن است بگویند چه کسی گفته نظام ما مبتنی بر ولایت فقیه باشد ما نظام لیبرال می‌خواهیم.

این فعال رسانه  ای بیان کرد: اگر مردم نارضایتی دارند و همراهی نمی‌کنند، باید ببینیم که این نارضایتی در کدام سطح است؟ واقعیت این است که امروز ما در بدترین شرایط پس از انقلاب از حیث نابسامانی بازار ارز، تورم و گرانی قرار داریم؛ با این وجود بیشترین نارضایتی مردم در این خصوص که مربوط به سیاست‌های دولت می‌شوند، مربوط است.

یامین پور اظهار کرد: اگر صرفا بخواهیم براساس لایه اول حکم کنیم، می‌توانیم بگوییم مردم دچار نارضایتی شده اند. اما مردم با حضور در انتخابات در چارچوب نظام دست به تغییر می‌زنند و این یعنی نظام مشروعیت دارد؛ البته در سال ۸۸ گروهی از مردم رسما اعلام کردند ما ساختار انتخابات موجود را قبول نداریم و مجریان انتخابات را صالح نمی‌دانیم بنابراین به خیابان‌ها می‌آییم.

وی بیان کرد: اگر تعداد آدم‌هایی که به این مرحله رسیده اند که نظام در چارچوب قانون ناکارآمد است باید حکم کنیم که نظام دچار فروپاشی مشروعیت شده است، اما سوال این است آیا مردم ما از اینکه به سوریه رفتیم ناراضی هستند؟ آیا شهدای مدافع حرم برای مردم قابل احترام نیستند؟ آیا امروز برای مردم بیش از گذشته مسجل نشده که آمریکا قابل اعتماد نیست؟ اگر این گذاره‌ها را به نظرسنجی بگذاریم، خواهیم دید که لایه‌های دوم و سوم مشروعیت نظام در نزد مردم مستحکم‌تر شده و آن‌ها همراهی بیشتری با نظام داشته اند.

این فعال رسانه ای با بیان اینکه اگر مردم بخواهند نظام را نقد کنند متکی به مبانی انقلاب این کار را انجام می‌دهند و وضعیت فعلی را با امام، شهدا و شهید رجایی قیاس می‌کنند، گفت: اینکه مردم با سنجه‌هایی از جنس انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی را می‌سنجند؛ یعنی نظام را می‌خواهند.

یامین پور بیان کرد: در ماجرای نماینده سراوان در عین حالی که این موضوع یک مصیبت بود، اما واکنش مردم نیز امیدبخش و الهام بخش بود، چون این واکنش نشان می‌دهد مردم تسرعن را تاب نمی‌آورند براین اساس اعلام می‌کنند دوران خان و خان بازی تمام شده و نماینده ارباب مردم نیست و این‌ها سنجه‌هایی از جنس انقلاب اسلامی است.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به اینکه سنجه ساده زیستی که مردم به آن واکنش نشان می‌دهند سنجه‌ای است که امام آن را تولید کرد افزود: ما با سنجه‌های امام خمینی و رهبر معظم انقلاب می‌توانیم مردم را راضی نگه داریم واقعیت این است که رهبری یک شخصیت استدلالی دارد و مشروعیت ایجاد می‌کند.

یامین پور از سردار قاسم سلیمانی نیز به عنوان شخصیتی که دارای ظرفیت استدلالی است نام برد و افزود: تمام شخصیت‌های سیاسی ما مانند احمدی نژاد، رئیس دولت اصلاحات، ظریف و روحانی در این چند سال افول داشته است و امروز همه این‌ها با فاصله پشت سر سردار سلیمانی هستند.

وی با تاکید بر اینکه تا وقتی مردم با سنجه‌های تولید شده انقلاب اسلامی نظام را ارزیابی می‌کنند نظام ما دچار عدم مشروعیت نیست و امروز ما وضعیت خوبی داریم، افزود: مضمن شدن نارضایتی‌ها در لایه اول به لایه‌های بعد نشت می‌کند؛ یعنی مردم وقتی که می‌بینند راهکاری برای حل مسائل نیست به مبانی و کارآمدی نظام نیز آرام آرام شک می‌کنند.

این فعال رسانه‌ای تصریح کرد: البته امروز در سطح دنیا و البته در اروپا نیز شهروندان نسبت به توانمندی حاکمیت دچار شک شده اند و مثلا می‌گویند لیبرالیسم توان اداره کشور را ندارد؛ فرانسه ۲۰۰ سال سابقه فریب مردم را دارد و عملیات فریب، چپاول و نهادینه کردن بنیاد‌های لیبرالیسم را تجربه کرده است، اما علیرغم تمام این پیچیدگی‌ها امروز شاهدیم مردم به خیابان‌ها ریخته اند معتقدم نباید جلیقه زرد‌ها را در فرانسه دست کم بگیریم.

یامین پور با بیان اینکه امروز زیر پوست آمریکا و اروپا اتفاقات مهمی در جریان است، افزود: بعد از انتخاب ترامپ نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد میزان طرفداران احزاب افراطی و میزان جوانانی که از احزاب افراطی مانند نازیسم و چپگرایی نئومارکسیستی ۳ برابر شده است. کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات نشانه افول نظام‌های فردی است؛ با این وجود ما از حیث مشروعیت دست برتر را داریم و قدرت اغنا و ظرفیت استدلالی ما بالاتر است، ولی ما یک سری سیاستمدار داریم که بحران مشروعیت را به لایه دوم و سوم می‌برند و علاقه دارند برای خود رای سازی کنند و یکی از این افراد روحانی است که این خصلت را از اصلاح طلبان یاد گرفته است.

وی بیان کرد: علت اینکه روحانی برای فرار از بحران مشروعیت مشکلات را از لایه اول که مخاطبش خود اوست به لایه‌های دوم ارجاع می‌دهد این است که دولت باید این مشکلات را حل کند؛ از این رو با فرافکنی از توان موشکی و رفراندوم حرف می‌زند، ولی رفراندوم حرف مردم نیست.

این فعال رسانه‌ای بیان کرد: اگر روحانی مساله مشروعیت را به لایه دوم ارجاع می‌دهد و آن را متوجه لایه سوم نمی‌داند به خاطر این است که او خودش نیز لباس روحانیت برتن دارد در واقع او می‌خواهد بگوید مشکلات به خاطر سیاست‌های کلان در لایه دوم است.

یامین پور تصریح کرد: اینکه برخی سیاستمداران یک مساله را به بحران تبدیل می‌کنند این یک رفتار پوپولیستی است و ترامپ هم این کار را می‌کند و مسائل این کشور را به نظام آمریکا و همه گذشته این کشور مرتبط می‌داند و اتفاقات او راست می‌گوید، ولی این رویکرد در مورد ایران مصداق پیدا نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ما در لایه دو و سوم یعنی لایه راهبردی و مبانی دچار مشروعیت بحران نیستم، اظهار کرد: جریاناتی در کشور به دنبال بحران سازی هستند تا مردم را عصبانی کردند در واقع آن‌ها دنبال این هستند که بگویند نظام توان اداره کشور را ندارد.

این فعال رسانه‌ای با تاکید براینکه هیچ آلترناتیوی در مقابل جمهوری اسلامی وجود ندارد و هیچ کس نیست که رهبری جریانات معترض را بر عهده بگیرد، تصریح کرد: رضا ربع پهلوی است و رهبر ریستارت هیچ کدام توان این رهبری را ندارند.

یامین پور با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی به دلیل ظرفیت‌های استدلالی آلترناتیوی ندارد، ولی ما می‌توانیم با بحران مواجه شویم، تصریح کرد: امروز غرب به شکل عمیق تری با بحران مشروعیت در لایه دوم و سوم درگیر است؛ با این وجود اگر قرار است کسی در راند آخر بر روی رینگ بوکس زانو بزند این ما نیستیم و آن رغیب ماست البته امروز برخی‌ها ترسیده اند و دچار هراس شده اند.

وی با اشاره به برگردانده شدن لایحه بودجه سال ۹۸ توسط رهبر معظم انقلاب افزود: رهبر معظم انقلاب این لایحه را برگرداندن، چون مطابق با شرایط غیرعادی در کشور نبود.

همچنین صباغیان نماینده مردم یزد و بافق در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: بنده از دوستان که زحمت کشیدند و این مراسم را برگزار کردند قدردانی می‌کنم منتهی تقدیر از خود را نظر لطف آن‌ها می‌دانم.

وی افزود: مجلس جایگاهی دارد که فراموش شده است کار اصلی مجلس قانونگذاری و نظارت است با این وجود باید نوک پیکان به سمت مجلس باشد.

صباغیان با اشاره به اینکه نماینده مجلس قابل تغییر نیست و نماینده می‌تواند در تمام امور داخلی و خارجی اظهار نظر کند افزود: با وجود تمام این ظرفیت‌ها پس چرا از این ناظر واقعی سوال نمی‌شود؟

نماینده مردم یزد و بافق همچنین اظهار داشت: اگر امروز سوءاستفاده و اختلاسی صورت می‌گیرد به خاطر ضعف نظارت مجلس است.

لازم به ذکر است، در این مراسم از صباغیان به دلیل شفاف سازی در خصوص حقوق دریافتی خود از مجلس با اهدای لوح تقدیر قدردانی به عمل آمد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد