تاریخ انتشار : سه شنبه 4 دی 1397 - 9:15
کد خبر : 48546

فقر و نبود آینده شغلی از چالش های سوادآموزی در دزفول

فقر و نبود آینده شغلی از چالش های سوادآموزی در دزفول

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایرنا طبق تعاریف سازمان بین المللی یونسکو سواد در ۶ بخش شامل سواد عاطفی، ارتباطی، سواد مالی، رسانه ای، رایانه و آموزش و پرورش است که بسیاری از افراد جامعه به دلایلی از جمله جنگ، بلایای طبیعی، فقر و شرایط

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایرنا طبق تعاریف سازمان بین المللی یونسکو سواد در ۶ بخش شامل سواد عاطفی، ارتباطی، سواد مالی، رسانه ای، رایانه و آموزش و پرورش است که بسیاری از افراد جامعه به دلایلی از جمله جنگ، بلایای طبیعی، فقر و شرایط اجتماعی در کسب مهارت این سوادها عقب می مانند.
سواد آموزی در جامعه ایرانی در سال ۱۳۱۵ آغاز شد و تا به امروز نیز تحت عناوین مختلف از جمله پیکار با بیسوادی و اکابر و پس از انقلاب اسلامی نیز طبق فرمان امام راحل با عنوان نهضت سوادآموزی کار خود را ادامه داده و نظام مقدس جمهوری اسلامی توانسته با پیگیری بر اجرای این هدف، بی سوادی را از ۳۸ درصد سرشماری سال ۱۳۵۵ به بیش از ۹۵ درصد در سرشماری سال ۱۳۹۰ برساند.
در روزگاری که برخی افراد چندین مدرک در رشته های مختلف دانشگاهی اخذ می کنند برخی نیز به دلایل مختلف به ویژه مشکلات اقتصادی و فرهنگی از تحصیل باز می مانند.
این امر علاوه بر سرخوردگی در زندگی فردی، آسیب های اجتماعی فراوانی در جامعه ایجاد می کند به همین دلیل ضرورت دارد برای در امان ماندن از این آسیب های اجتماعی نسبت به آگاه سازی افراد بیسواد و ترغیب آنها به سمت سوادآموزی اقدام کرد.
طبق آمار سرشماری سال ۱۳۹۵، ۱۳ درصد از جمعیت دزفول اعلام بی سوادی کرده اند که لازم است اقدامات و برنامه ریزی مدونی برای ریشه کنی بی سوادی در این شهرستان انجام شود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر دزفول میزگردی با موضوع بررسی موانع و چالش ها و همچنین راهکارهای ریشه کنی بی سوادی در سطح این شهرستان با حضور مسئولان و کارشناسان مربوطه برگزار کرده که در ادامه مشروح آن آمده است.

** ۴۹ هزار نفر بیسواد در دزفول وجود دارد
رئیس نهضت سوادآموزی مدیریت آموزش و پرورش دزفول در این میزگرد خبری گفت: افزون بر ۱۳ درصد جمعیت این شهرستان طبق سرشماری ۱۳۹۵ بی سواد هستند که این جمعیت، مناطق شهری و روستایی دزفول را شامل می شود.
علیرضا شیرین صحرایی افزود: طبق تعریف، هرکس مدرک سوم ابتدایی را نداشته باشد جزو افراد بیسواد محسوب می شود و می تواند تحت پوشش آموزش های رایگان سوادآموزی قرار گیرد.
وی اظهار داشت: طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت افراد ۶ سال به بالا در دزفول ۳۹۰ هزار نفر هستند که طبق خوداظهاری افراد ۴۹ هزار نفر از آنها بیسوادند.
شیرین صحرایی افزود: البته برخی از این افراد برای دریافت امتیازاتی خود را بیسواد معرفی می کنند.

** بیسوادان دزفول نسبت به سوادآموزی احساس نیاز نمی کنند
رئیس نهضت سوادآموزی دزفول با بیان اینکه جذب افراد بیسواد برای آموزش های سوادآموزی دشوار است، اظهار داشت: با وجود اهمیت سوادآموزی و تلاش ها برای ترغیب بیسوادان، همچنان بیشتر این افراد برای سوادآموزی احساس نیاز نمی کنند و با بهانه های مختلف از این آموزش ها فراری هستند.
وی با بیان اینکه مردان برای سوادآموزی بیشتر از زنان مقاومت می کنند، افزود: مسئولیت های زندگی و سپری کردن بیشتر وقت برای کسب درآمد باعث بی رغبتی مردان نسبت به سوادآموزی شده است.
شیرین صحرایی گفت: قانون افراد را مجبور به سوادآموزی نمی کند و در واقع الزامی در این خصوص ندارد ولی طبق قانون حمایت از حقوق کودکان اگر والدین مانع از حضور فرزند خود در مدارس شوند مجرم شناخته شده و تحت تعقیب قرار می گیرند.
وی افزود: آموزش و پرورش در صورت ثبت نام نکردن افراد در مدرسه به هر دلیل با خانواده دانش آموزان تماس می گیرند و علت را جویا می شوند که امسال با ۴۶ خانواده در دزفول تماس گرفته شد.

** دسترسی به بیسوادان با توجه به پراکندگی آنها دشوار است
رئیس نهضت سوادآموزی دزفول با بیان اینکه مبارزه با بیسوادی از خانواده دانش آموزان آغاز شد، گفت: اکنون موفق به شناسایی یکهزار و ۵۰۰ نفر از والدین بیسواد شده ایم که بیشتر آنها در مناطق مهاجرنشین و سردشت و شهیون ساکن هستند.
وی پراکندگی و دسترسی نداشتن به بیسوادان را از مشکلات پیش روی نهضت سوادآموزی دانست و افزود: ۳۲ هزار نفر از بیسوادان دزفول شناسایی شده اند ولی به دلایل مختلف دسترسی به آنها ممکن نیست که بهترین راهکار برای جذب آنها تبلیغ و اطلاع رسانی است.
وی با بیان اینکه بیشترین بیسوادان دزفول در سنین بین ۳۰ تا ۴۹ سال هستند، افزود: فقر و وضعیت معیشتی نابسامان خانواده ها، جابه جایی عشایر و مخالفت خانواده ها برای حضور زن و دختر در کلاس درس نیز از دیگر مشکلات سوادآموزی در دزفول می باشند.
مدیر نهضت سوادآموزی دزفول با اشاره به اینکه ۷۰ درصد بیسوادان این شهرستان در بخش مرکزی ساکن هستند، افزود: طبق سرشماری ۲۷ هزار نفر از بیسوادان دزفول در مناطق شهری این شهرستان ساکن هستند.
وی گفت: شهرداری دزفول می تواند در قراردادهای خود پیمانکار را ملزم به ارائه آموزش های سوادآموزی برای کارگران بیسواد کند.

** ریشه کنی بیسوادی نیازمند اقدام جهادی است
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) دزفول نیز در این میزگرد خبری یکی از رسالت های کمیته امداد را توانمندسازی فکری، فرهنگی و آموزشی مددجویان دانست و گفت: افراد بیسواد هنگام جذب در کمیته امداد شناسایی و برای سوادآموزی آنها برنامه های تشویقی در نظر گرفته می شود.
مسعود رحیمی افزود: ۳۵ نفر بین سنین ۱۰ تا ۴۹ ساله از افراد زیرپوشش کمیته امداد دزفول بیسواد هستند که از این تعداد ۲۰ نفر به دلیل مشکلات جسمی و معلولیت توانایی خواندن و نوشتن ندارند و ۱۵ نفر باقیمانده به نهضت معرفی خواهند شد.
وی با بیان اینکه باید اقدامی جهادی برای ریشه کنی بیسوادی در دزفول انجام شود، اظهار داشت: هرکس باید در جایگاه خود در راستای اعتلای فرهنگی و توسعه پایدار در این شهرستان ورود کند.
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) دزفول فقر فرهنگی را عامل فقر اقتصادی دانست و گفت: متاسفانه مشکلات معیشتی فرصت علم آموزی را به افراد نمی دهند.
وی افزود: بالا بودن سن انگیزه ای برای سوادآموزی افراد باقی نمی گذارد از طرفی چون این افراد تصور می کنند اظهار بیسوادی برای آنها امتیاز دارد و مفید است، همواره اعلام بیسوادی می کنند.

** رونق اشتغال و فرهنگ سازی در جذب سوادآموزان موثر است
رحیمی گفت: اشباع مدارک تحصیلات عالی و بیکاری دانش آموختگان موجب بی رغبتی افراد برای سواد آموزی شده است از سوی دیگر مشاغل دست پائین کارگری نیازی به مدرک تحصیلی خاصی ندارند.
وی به شرایط نامطلوب اقتصادی نیز اشاره کرد و افزود: تا زمانی که بی سوادی به عنوان یک عیب و نقص در جامعه مطرح نباشد و فرد بیسواد از اظهار بیسوادی سودی کسب کند نباید انتظار ریشه کنی بیسوادی را داشته باشیم.
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) دزفول به بیان راهکارهای ریشه کنی بیسوادی در این شهرستان پرداخت و گفت: اگر هزینه تحصیل و رفت و آمد سوادآموزان رایگان باشد افراد بیشتری به سمت این آموزش ها سوق می یابند ضمن اینکه دستگاه های اجرایی نیز می توانند به ازای سوادآموزی خدماتی به افراد ارائه کنند.
رحیمی رونق بخشی به اشتغال و فرهنگ سازی و تبلیغات را در جذب سوادآموزان موثر خواند و افزود: آسیب های بیسوادی باید همواره در جامعه مطرح شوند تا ملکه ذهن شهروندان شوند و افراد به سمت سوادآموزی روی آورند.
وی نداشتن اطلاعات آماری دقیق درخصوص بیسوادی در ادارات مختلف را یکی از ضعف ها دانست و گفت: خانواده های بیسواد تحکیم ندارند و درصد طلاق و جدایی در آنها بیشتر است.

** مدارس دزفول برای تحصیل معلولان مناسب نیستند
رئیس اداره بهزیستی دزفول نیز در این میزگرد خبری گفت: جمعیت زیادی در حاشیه شهر دزفول ساکن هستند که آمار بالایی در بیسوادی دارند.
فریدون عبدی با بیان اینکه فضای ورودی مدارس برای ورود معلولان مناسب نیست، افزود: متاسفانه امکاناتی در مدارس برای تحصیل معلولان در نظر گرفته نشده است.
وی اضافه کرد: طبق قانون حمایت از معلولان، هیچ تفاوتی نباید بین معلولان و دانش آموزان دیگر برای تحصیل وجود داشته باشد و دولت موظف به طراحی و مناسب سازی فضای مدرسه برای حضور معلولان است.
رئیس بهزیستی دزفول گفت: تاکنون طرح های زیادی برای مناسب سازی فضای شهری ویژه معلولان به شهرداری دزفول داده شده ولی هنوز به مرحله اجرا نرسیده اند.
وی افزود: ۶ هزار معلول در شهرستان دزفول وجود دارد که به دلایل مختلف به ویژه مشکلات اقتصادی قادر به سوادآموزی نیستند.

** طلاق و اعتیاد رابطه مستقیمی با بیسوادی دارند
رئیس بهزیستی دزفول اظهار داشت: طلاق و اعتیاد ارتباط مستقیمی با بیسوادی دارند و افرادی که بیسواد هستند بیشتر دچار چنین آسیب هایی می شوند.
وی با بیان اینکه ۸۰ درصد افرادی که ترک تحصیل می کنند دچار مشکلات اقتصادی و اجتماعی می شوند، افزود: دولت باید برای ارتقای سطح سواد جامعه سرمایه گذاری ویژه ای داشته باشد.
عبدی اظهار داشت: بیشتر جرایم اجتماعی از جمله کودک آزاری، همسرآزاری و آزار جنسی و همچنین اعتیاد در افراد بیسواد رخ می دهند که این موضوع باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
وی عشایر و کوچ نشینان را از مهمترین جامعه هدف سوادآموزی دانست و افزود: افزون بر ۴۸۵ بازمانده از تحصیل در سال ۱۳۹۷ به بهزیستی دزفول معرفی شدند که از این تعداد ۸۵ نفر معلول ذهنی بودند و توانایی تحصیل نداشتند و ۳۸ نفر نیز با همکاری موسسات خیریه در مدارس ثبت نام شدند.
رئیس بهزیستی دزفول نیز گفت: اگر همگام با تکنولوژی پیش نرویم به طور قطع در سال های آینده با مشکلات جدی مواجه می شویم.
عبدی افزود: تبعات بیسوادی در تمام زمینه ها و مشاغل مشهود است که همه این عوامل در توسعه پایدار موثرند و در عصری که نیروی انسانی به عنوان یک سرمایه ملی مطرح است باید توجه بیشتری به سوادآموزی صورت گیرد.

** انجمن های مردم نهاد برای ریشه کنی بیسوادی ورود کنند
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری دزفول نیز در این میزگرد خبری گفت: باید از ظرفیت روحانیون و انجمن های مردم نهاد برای جذب افراد به آموزش های سوادآموزی استفاده کرد.
علی توحیدی افزود: شهرداری دزفول برنامه های فرهنگی ویژه ای در طول سال برای مادران حاشیه شهر با موضوع فرزندپروری و دیگر موضوعات موردنیاز برگزار می کند که با استقبال بانوان همراه بوده است.
وی درخصوص نحوه ارائه آموزش های سوادآموزی به کارگران بی سواد شهرداری اظهار داشت: کارگران شهرداری زیرنظر پیمانکار هستند و شهرداری درخصوص بکارگیری کارگران حجمی هیچ دخالتی ندارد.

** سواد سطح مطالبه گری افراد را بالا می برد
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری دزفول با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در جامعه افزود: اگر افراد جامعه از ضرورت سوادآموزی آگاهی داشته باشند و بدانند سواد بر رفتارهای اجتماعی و فرهنگی آنها موثر است به طور قطع بیشتر جذب این آموزش ها خواهند شد.
وی گفت: اطلاعات آماری کاملی از افراد بیسواد باید در دسترس باشد تا نسبت به ریشه کنی آن اقدام شود.
توحیدی افزود: مطالبه گری مردم یکی از ضروریات توسعه پایدار است که هرچه سواد جامعه بالاتر رود میزان مطالبه گری مردم نیز بالاتر می رود و این مطالبه گری مسئولان را وادار به ارائه خدمات می کند.

** بازاریان بیسواد به نهضت سوادآموزی معرفی می شوند
محمد کاظم خدایی رئیس اتاق اصناف دزفول نیز با بیان اینکه اصناف این شهرستان ۱۵ هزار نفر را زیرپوشش دارند، گفت: افرادی که قصد ورود به بازار دزفول را دارند برای صدور پروانه کسب باید حداقل مدرک سوم ابتدایی را داشته باشند در غیر این صورت به نهضت سوادآموزی دزفول معرفی می شوند.
وی افزود: سال های گذشته تعدادی از بازاریان و کارگران آنها بیسواد بودند ولی در حال حاضر این رویه تغییر یافته و درصد کارگران بیسواد کم شده است.
۷۲۷۸/۳۰۲۲
انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد