تاریخ انتشار : جمعه 30 آذر 1397 - 9:06
کد خبر : 48166

معضلات امروز جامعه نتیجه جدایی از نور امام زمان(عج) است

معضلات امروز جامعه نتیجه جدایی از نور امام زمان(عج) است

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا؛ آیت‌الله محمد امامی کاشانی، عضو مجلس خبرگان رهبری، امروز، ۳۰ آذرماه در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران، با اشاره به آیه ۳۰ سوره ملک، « قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُکُمْ غَوْرًا فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِمَاءٍ مَعِینٍ؛ ای پیامبر

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا؛ آیت‌الله محمد امامی کاشانی، عضو مجلس خبرگان رهبری، امروز، ۳۰ آذرماه در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران، با اشاره به آیه ۳۰ سوره ملک، « قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُکُمْ غَوْرًا فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِمَاءٍ مَعِینٍ؛ ای پیامبر بگو: به من خبر دهید اگر آب‌هاى (سرزمین) شما در زمین فرو رود، چه کسى مى‏تواند آب جارى و گوارا در دسترس شما قرار دهد؟!»، اظهار کرد: این آیه شریفه ظاهرش این است که آب را خدا خلق می‌کند و آب ماده حیات است، البته در قرآن کریم از اینکه آب ماده حیات است در دو مورد مطرح شده است. یکی آنجا که می‌فرماید «خدای متعال هر موجود زنده‌ای را از آب آفریده است»؛ « جَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کلَّ شَیءٍ حَی* جَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کلَّ شَیءٍ حَی » و در جای دیگر می‌فرماید «خداوند هر دابه‌ای را از آب به وجود آورد» پس آب منشأ حیات و اساس زندگی در طبیعیت است و ظاهر آن زمین است و به عالم ملائکه کار ندارد».
وی بیان کرد: پس آب عزیزترین شی در طبیعت است که این آیات نشان دهنده توجه دادن به آب است. مفسرین در اینجا مطرح می‌کنند که آب به عنوان عزیزترین نعمت است اما مقصود همه نعمت‌های الهی است که به بشر اعطا شده و بشر براساس آن زندگی می‌کند. در روایات مقصود از آب و حیات چیست؟ خیلی از مفسرین معتقدند مقصود از آب حیات و زندگی است. کلمه آب به عنوان «فرد شاخص» مطرح است اما اصل حیات است و زندگی.
خطیب جمعه تهران ابراز کرد: در روایات آمده است «هنگامی که گردش روزگار ادامه پیدا کرد و طول کشید و مردم گفتند اگر امام زمانی بود ظاهر می‌شد بنابراین آمده است و رفته است ــ همانطوری که برخی از علمای اهل سنت به اشتباه گفته‌اند امام عسکری(ع) فرزند داشت اما او از بین رفت ــ عده‌ای بر روی زمین به دنبال منجی و مصلح هستند لکن می‌گویند پس کجاست و چرانمی‌آید و معلوم است از دنیا رفته و استخوان‌هایش پوسیده است. آن زمان که غیبت طولانی شد و مردم به دنبال ظهور بودند و اختلاف کلمه پیدا شد و مردم در یأس و ناامیدی بسر بردند، در آن زمان آماده و امیدوار باشید که ندای او از مسجد‌الحرام به کعبه خدا بلند می‌شود و پخش می‌شود و آن هنگام از هر طرف به سمت و سوی او بشتابید ولو اینکه سینه خیز بروید که نجات اینجاست» نکته اینست که دنیای علم دنیای فرهیختگان چه در غرب و شرق افرادی هستند که روی این اساس فکر می‌کنند که بالاخره این جهان به کجا خواهد انجامید. یکی از این عالمان فیلسوف فرانسوی مسیحی «هایدگر» است که کتابی پیرامون این دارد که جهان از درون تهی و خالی است و روح ندارد و حیات ندارد چون همه جهان در ظلم و فساد است و این را مطرح می‌کند و می‌گوید باید فکری کرد و شاگرد او پرفسورد کُربن دارد که در زمان آیت‌الله مرحوم طباطبایی به ایران آمد و جلسات زیادی با او داشت در پاسخ به این کتاب هایدگر می‌گوید که پاسخ شما درباره تهی بودن جهان در میان شیعیان است و آن زمان که مهدی(عج) ظهور پیدا می‌کند و اینجاست که مسئله امامت و ولایت اصالت پیدا می‌کند.
امامی کاشانی با تأکید بر اینکه فرهیختگان از گذشته تا کنون به ایران اهمیت بالایی می‌دهند، اضافه کرد: ایران از لحاظ ایدئولوژی قوی‌ترین کشور است. در روز جمعه هنگامی که زیارت امام زمان(عج) می‌خوانیم در آن به نور خدا سلام می‌کنیم و می‌گوییم «فرادی که دنبال هدایت هستند به تو هدایت می‌شوند و مؤمنان و اهل ایمان فرج را در تو می‌بینند». سؤالم از خودم و دیگر مردم ایران و دیگر کشورهای اسلامی این است هنگامی که خطاب بر امام زمان(عج) می‌کنیم که سلام بر تو ای خلیفه خدا بر زمین و سلام بر تو که نور خدایی و هدایت با تو و نور تو است، آیا این مربوط به عصر ظهور است و یا الان را نیز دربر می‌گیرد؟ بلکه زمان حاضر را نیز شامل می‌شود حالا باید دید که چه میزان به امام زمان(عج) توجه داریم و آیا نور امام عصر(عج) را احساس می‌کنیم و آیا به دنبال آن هستیم، اگر به دنبال این نور هستیم پس این‌همه معضلات چون طلاق و خانواده‌های متلاشی شده و… چیست؟ این با توجه به امام عصر(عج) سنخیت ندارد.
خطیب جمعه تهران ادامه داد: در کشوری چون ایران که این‎همه فداکاری شده و این‎همه شهید داده است و در تراز بالایی از لحاظ عزت و اقتدار است آیا وضع اقتصادی‌اش درست است و آیا اینهمه گران‌فروشی و احتکار درست است؟! این چه فسادی است که جامعه ما را گرفته است و این چه جدایی از امام زمان(عج) است. البته در کشور ما جوانان شجاع و فداکار و پدران و مادران ایثارگر زیاد دارد و نباید این رویش‌ها را نادیده گرفت اما باید توجه به امام زمان(عج) را همیشه و هموار مدنظر داشت. خودم و دیگران را به تقوا، ورع و توجه به امام عصر(عج) توصیه می‌کنم.

این گزارش در حال تکمیل است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد