تبیین تجسم اعمال براساس ترتب عوالم کلی وجود (ماده، مثال، عقل)
چکیده تجسّم و تمثّل اعمال، از پیچیدهترین مباحث معاد است که آرای پرشماری در مورد عقلانی بودن یا نبودن آن وجود دارد؛ حتی برخی از متکلمان به دلیل اعتقاد به عرض بودن اعمال و عدم قابلیت عرض برای بقا، به لحاظ عقلی منکر تجسم اعمال شدهاند. هر شیء، عقیده، عمل و موجودی در سه عالم
چکیده
تجسّم و تمثّل اعمال، از پیچیدهترین مباحث معاد است که آرای پرشماری در مورد عقلانی بودن یا نبودن آن وجود دارد؛ حتی برخی از متکلمان به دلیل اعتقاد به عرض بودن اعمال و عدم قابلیت عرض برای بقا، به لحاظ عقلی منکر تجسم اعمال شدهاند. هر شیء، عقیده، عمل و موجودی در سه عالم ماده، مثال و عقل، یک حقیقت واحدی دارد که آن حقیقت در هر یک از این عوالم، متناسب با شرایط آن عالم، صورت و حالت خاصی به خود گرفته است و ملبس به لباس آن عالم میشود و این عوالم با هم، توالی و ترتب و تطابق دارند. درنتیجه اعمال آدمی، بعد از انجام در اثر تکرار، دارای آثار ماندگاری در نفس شده و به شکل ملکه درآمدهاند و با استقرار در صقع وجودی نفس، با نفس آدمی به عوالم دیگر منتقل گشته، در آنجا ممثّل میشوند. برخی آیات قرآن هم مؤید عوالم سهگانه است و وجود اشیا با حقیقت واحد در این عوالم را تأیید میکند. نوشتار حاضر بر آن است تا وجود و تمثّل اعمال آدمی را در هر یک از نشئههای سهگانه تبیین و تحلیل عقلی کند.
واژگان کلیدی: تجسم اعمال، تمثّل، عوالم سهگانه، نشئه، ملکات، عرض، صور باطنی.
نویسنده:
جعفر هدائی
فصلنامه اندیشه نوین دینی – سال دوازدهم – شماره ۴۴ – بهار ۱۳۹۵ .
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰