تاریخ انتشار : شنبه 19 آبان 1397 - 17:52
کد خبر : 45549

تعارض منافع؛ ریشه اصلی فساد‌های مالی و اداری در شهرداری

تعارض منافع؛ ریشه اصلی فساد‌های مالی و اداری در شهرداری

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فائزه آقا؛* شفافیت و پیشگیری از فساد در طول زمان های مختلف از خواسته های مردم از شورای اسلامی شهر بوده است.   می توان گفت ریشه اصلی فساد های مالی و اداری موجود در شهرداری تعارض منافع است. بدین معنا که فرد یا سازمان در جایگاهی قرار میگیرد که در

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فائزه آقا؛* شفافیت و پیشگیری از فساد در طول زمان های مختلف از خواسته های مردم از شورای اسلامی شهر بوده است.

 

می توان گفت ریشه اصلی فساد های مالی و اداری موجود در شهرداری تعارض منافع است. بدین معنا که فرد یا سازمان در جایگاهی قرار میگیرد که در آن بین منافع شخصی یا سازمانی و منافع شهر تعارضی وجود دارد.

 

در کشورهای مختلف توسعه یافته و در حال توسعه تلاش شده است با هدف ارتقای اعتماد عمومی به نظام سیاسی و اداری کشور، پیشگیری از تأثیر منافع شخصی، مقامات، مسئولان و کارمندان بر نحوه انجام وظایف و اختیارات قانونی آن ها، ارتقای شفافیت در امور عمومی جامعه، تقویت پاسخگویی نظام سیاسی و اداری در برابر مردم، ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و نهایتا ارتقای کارآمدی و کارایی مقامات، مسئولان و کارمندان، با وضع قوانین و اتخاذ تدابیر لازم ابتدا حوزه های مهم تعارض بین منافع عمومی و شخصی شناسایی شده و سپس با اتخاذ تدابیر مناسب نسبت به پیشگیری از بروز تعارض منافع و مدیریت تعارض های پیش آمده اقدام شود.

 

طرح مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران که روز سه شنبه ۹۷/۰۷/۰۱ با ۶۱ رأی موافق از ۸۱  نفر از حاضرین و بدون حذف حتی یک بند از آن در صحن علنی شورا به تصویب رسید، از دستاوردهای شورای اسلامی شهر تهران است. با پیشنهاد اعضا در صحن علنی شورا ممنوعیت استخدام بستگان مدیران شهرداری در زمان تصدی مسئولیت که در این طرح پیش بینی شده بود با رأی اکثریت موافق به ممنوعیت استخدام بستگان شورای شهر تسری یافت.

 

مهم ترین مفاد این طرح عبارت است از:

 

شرکت هایی که مدیران شهرداری تهران یا بستگان ایشان در آن ها به میزان بیش از پنج درصد سرمایه شرکت سهامدار هستند یا مسئولیت مدیرعاملی، عضویت در هیئت مدیره یا هیئت نظارت، بازرسی، حسابرسی، مشاوره و نمایندگی شرکت را بر عهده دارند، نمی توانند طرف معامله ی شهرداری تهران حق استفاده از هیچ یک از صلاحیت های مندرج در پروانه سازمان نظام مهندسی ساختمان خود را در شهر تهران ندارند.

 

شرکت هایی که مدیران شهرداری تهران یا بستگان ایشان در آن ها به میزان بیش از پنج درصد سرمایه شرکت سهامدار هستند یا مسئولیت مدیرعاملی، عضویت در هیئت مدیره یا هیئت نظارت، بازرسی، حسابرسی، مشاوره و نمایندگی شرکت را بر عهده دارند، نمی توانند طرف معامله ی شهرداری تهران حق استفاده از هیچ یک از صلاحیت های مندرج در پروانه سازمان نظام مهندسی ساختمان خود را در شهر تهران ندارند.

 

مدیران شهرداری تهران که همزمان عضو هیئت مدیره یا امنای واحد های تابعه شهرداری تهران و شرکت های اقماری هستند نباید از محل این عضویت هیچ گونه وجهی به عناوین مختلف از جمله عضویت و پاداش و عیدی مگر در موارد مصرح در قانون دریافت کنند.

 

به کارگیری بستگان مدیران شهرداری تهران و اعضای شورای اسلامی شهر تهران به سبب موقعیت شغلی آنان طی دوره مسئولیت در شهرداری تهران و واحدهای تابعه ممنوع است.

 

شفافیت:

شهرداری تهران مکلف است فهرست مشخصات نام، نام خانوادگی، کد ملی، سال تولد، مدارج تحصیلی،مسئولیت( تاریخ انتصاب و محل خدمت) احکام سرپرستی، سوابق شغلی، سوابق کار در شهرداری، کلیه حقوق و مزایا و دریافتی های مدیران شهرداری تهران را به طور کامل در دسترس عموم قرار دهد. کلیه اطلاعات اشاره شده در خصوص هرگونه استخدام کارکنان جدید در شهرداری تهران نیز باید منتشر و به صورت بر خط در دسترس عموم قرار گیرد.

 

شهرداری تهران مکلف است فهرست کارکنان دارای پروانه سازمان نظام مهندسی ساختمان شهر تهران را منتشر و در دسترس عموم قرار دهند. همچنین این لیست را به عنوان لیست ممنوعه در سامانه شهرسازی اعمال نماید. شهرداری تهران موظف است فهرست اشخاصی حقوقی دریافت کننده کمک از شهرداری تهران، اسامی اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل، مبلغ دریافتی و دلیل کمک مالی را به صورت عمومی منتشر کرده و به صورت مستمر بروزرسانی کنند.

 

شهرداری تهران مکلف است، مشخصات کلیه سفر های خارجی مرتبط با مسئولیت کاری مدیران و کارکنان شهرداری تهران و واحدهای تابعه که از تاریخ ابلاغ مصوبه انجام پذیرفته حداکثر تا سه هفته پس از اتمام سفر منتشر و در دسترس عموم قرار دهد.

علاوه بر تصویب این طرح در شورای شهر تهران کلیات طرح الزام شهرداری تهران به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی در تاریخ ۴۲/۷۰/۷۹ در شورا با اجماع ۲۰ نفر اعضای حاضر در جلسه به تصویب رسید. بر اساس این طرح شهرداری موظف به انتشار اطلاعات کامل شهرسازی پلاک های ثبتی است که در سال ۷۹ اقدام به تشکیل پرونده و اخذ پروانه ساخت کرده است.

با نگاهی به شورای شهر شیراز متوجه خواهیم شد که تا چه اندازه در بحث شفافیت نیاز به تصمیم گیری ها و اقدامات جدی وجود دارد.

شفافیت آرا اعضای شورای شهر، انتشار عمومی مصوبات شورای شهر، انتشار عمومی بودجه شهرداری به صورت ماشین خوان، انتشار حقوق و دستمزد اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری، شفافیت و انتشار کلیه اسناد مناقصات و قراردادهای شهرداری با مبلغ بیش از ۱۰۰ میلیون تومان و انتشار فیلم، صوت و متن مشروح تمامی مذاکرات جلسات شورا و کمیسیون های شورای شهر محورهای شفاف سازی در شورای شهر می باشد که باید به آن توجه کافی شود.

فائزه آقا، عضو شورای مرکزی مجمع آرمان دانشگاه شیرازانتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد