تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 آبان 1397 - 10:48
کد خبر : 44773

عزاداری معلول است و باید سراغ علت برویم/ نهضت سیدالشهدا(ع)؛ قیام در برابر سلطان جائر

عزاداری معلول است و باید سراغ علت برویم/ نهضت سیدالشهدا(ع)؛ قیام در برابر سلطان جائر

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا؛ آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی امروز دوم آبان ماه در درس خارج خود در مسجد اعظم در سخنانی گفت: در وسائل‌الشیعه ۳۵ هزار حدیث و در مستدرک‌الوسائل نیز ۲۲ هزار حدیث نقل شده که مجموعاً ۵۷ هزار حدیث را

روزانه چندین خاشقچی در یمن کشته می‌شود و دنیا ساکت استبه گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا؛ آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی امروز دوم آبان ماه در درس خارج خود در مسجد اعظم در سخنانی گفت: در وسائل‌الشیعه ۳۵ هزار حدیث و در مستدرک‌الوسائل نیز ۲۲ هزار حدیث نقل شده که مجموعاً ۵۷ هزار حدیث را تشکیل می‌دهند و یک فقیه باید همه این‌ها را مطالعه و از جهت سند، محتوا و رجال بررسی کرده باشد.

وی با بیان اینکه شناخت و ولایت اهل بیت(ع) پایه دینداری است، افزود: از امام باقر(ع) روایتی نقل شده که اسلام بر ۵ چیز بنا شده و در رأس آن ولایت است؛ بنابراین کلید همه عبادات، ولایت است، زیرا «ولی» راهبر و رهبر مردم است.

آیت‌الله نوری همدانی همچنین در بخش دیگری از سخنانش در مورد اربعین تصریح کرد: مسیحیان معتقد بودند که مسیح بالای دار رفت تا گناه آنان بخشیده شود. برخی همین مسئله را در مورد امام حسین(ع) می‌گویند و این سخن در دوره‌ای پرطرفدار بود. در کنار آن هم نگاه صوفیانه پیدا شد که گفتند چون امام حسین(ع) می‌خواست به مقام بالایی برسد با عشق در این راه رفت و میان عقل و عشق کشاکشی رخ داد که این هم درست نیست؛ زیرا عشق و عقل حقیقی همراه هم هستند.

این مرجع تقلید بیان کرد: تفکر دیگر درباره عاشورا این است که رسم روزگار بود که عزاداری و مصیبت وجود داشته باشد؛ این‌ها معلول است و باید سراغ علت‌ برویم؛ قرآن در مباحث تاریخی به علت‌ها در کنار معلول می‌پردازد. قیام امام(ع) برای امر به معروف و نهی از منکر و جلوگیری از نابودی دین بود و باید به این ریشه توجه شود.

این استاد حوزه با تاکید بر اهمیت امر به معروف اظهار کرد: امام حسین(ع) در توجیه قیامشان به روایتی از پیامبر(ص) استناد فرمودند که اگر کسی در برابر سلطان جائر سکوت کند، جایگاهش در جهنم در کنار آن سلطان است؛ مردم باید این درس را بدانند تا زیر بار ظلم و استکبار نروند و مبلغان باید این مسائل را تبیین کنند.

وی افزود: امیر مؤمنان(ع) فرموده است که خداوند از جهال مؤاخذه نکرده مگر اینکه از علما مؤاخذه فرمود که چرا آنان را تعلیم نکردند؛ بنابراین شاید در گذشته علما این ریشه و مطالب را برای مردم بیان نکرده و تنها سراغ معلول‌ها رفته‌اند. روز هشتم ذی‌حجه همه سمت عرفات رفتند اما امام(ع) به سمت کربلا حرکت فرمود و مردمی که در حج بودند، باید تکلیف خود را از امام(ع) می‌پرسیدند و علت حرکت امام(ع) را جویا می‌شدند.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه مردم باید با این شناخت و درس به سمت کربلا در اربعین حرکت کنند و در برابر دشمنان و استکبار بایستند، تصریح کرد: این روزها این همه برای کشته شدن خاشقچی، غوغا کردند ولی در یمن در هر لحظه چندین خاشقچی را می‌کشند و دنیا در برابر آن سکوت کرده است؛ بنابراین ما باید از قیام امام(ع) درس بگیریم و در برابر این جنایات بایستیم. باید در برابر کل استبداد و ظلم بایستیم تا مقدمات ظهور فراهم شود.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد