تاریخ انتشار : یکشنبه 29 مهر 1397 - 1:46
کد خبر : 44484

محاصره دانشجویان خراسان شمالی در سیل مشکلات/ ۵ مشکل اساسی در کمتر از یک ماه!

محاصره دانشجویان خراسان شمالی در سیل مشکلات/ ۵ مشکل اساسی در کمتر از یک ماه!

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو از بجنورد، حدود یک ماه است که از شروع ترم تحصیلی جدید می‌گذرد. در همین چند هفته اخیر دانشجویان دانشگاه‌های خراسان شمالی با مشکلات ریز و درشتی دست و پنجه نرم کرده اند. مشکلاتی که یقینا باعث خواهد

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو از بجنورد، حدود یک ماه است که از شروع ترم تحصیلی جدید می‌گذرد. در همین چند هفته اخیر دانشجویان دانشگاه‌های خراسان شمالی با مشکلات ریز و درشتی دست و پنجه نرم کرده اند. مشکلاتی که یقینا باعث خواهد شد دانشجویان تمرکز خود را از دست بدهند و همواره استرس و اضطراب داشته باشند.

این مشکلات پیش از شروع ترم شروع شده است و هر لحظه بر حجم آن افزوده می‌شود. مشکلاتی که بعضا با پیگیری‌های ساده قابل حل است، اما این اتفاق نمی‌افتد و هرلحظه دانشجویان بیش از پیش تمرکز خود را از دست می‌دهند و گرفتار حواشی می‌شوند. بنا داریم به صورت اجمالی مشکلاتی که دانشجویان خراسان شمالی تا کنون و در همین مدت کوتاه با آن مواجه بوده اند را بررسی کنیم.

کمبود خوابگاه، اساسی‌ترین مشکل/ آیا برای حل این معضل برنامه‌ای وجود دارد؟
پیش از شروع ترم یکی از مشکلات جدی‌ای که می‌توانست دانشجویان را بسیار نگران کند، وضعیت خوابگاه هایشان بود. هرچند پسران شاید نگرانی زیادی در این موضوع نداشتند، اما کسی منکر نگرانی دختران برای دریافت خوابگاه نمی‌تواند باشد. از همان ابتدا دانشجویان در ارتباط خود با خبرگزاری دانشجو این مشکل را بسیار جدی توصیف کردند. افزایش قیمت ها، عدم ثبت نام خوابگاه‌ها و عدم اختصاص خوابگاه به دانشجویان ورودی جدید در دانشگاه بجنورد مسائلی بود که در این حوزه بسیار مشکل ایجاد کرد. در ادامه‌ی روند مشکلات ترم تحصیلی آغاز شد و دانشجویان به دانشگاه آمدند، اما عده‌ی زیادی از دانشجویان در این زمینه بلاتکلیف بودند. به طور مثال در یکی از کانال‌های دانشجویی دانشگاه بجنورد تصویر زیر منتشر شد. این تصویر فقط یک مثال است تا متوجه شویم خطر این موضوع چقدر جدی است. tumv_photo_2018-10-20_17-56-26.jpg (1280×1231)

کمبود خوابگاه‌های دولتی و خودگردان را می‌توان یکی از اساسی‌ترین مشکلات دانشجویان دانست. تقریبا تمام دانشگاه‌های استان هر ساله تعداد دانشجوی بیشتری به نسبت سال گذشته جذب می‌کنند و این موضوع نیازمند یک برنامه ریزی دقیق برای خوابگاه‌های دانشجویی است. به نظر می‌رسد این برنامه ریزی فعلا در استان وجود ندارد و مشکلات اینچنینی هر ساله ادامه دارد.
در این حوزه بی برنامگی‌ها آنقدر زیاد بوده که در بجنورد شاهد آن بودیم که دانشجویان وارد ساختمانی شده اند که تقریبا چیزی ندارد! اما پیوسته مشکلات این خوابگاه حل شد و اینک شرایط مساعد‌تر است. تصویر زیر یکی از اتاق‌های خوابگاه دانشجویی خودگردان در ابتدای ترم تحصیلی است. 

اعتراضات غذایی، همواره بدون نتیجه!
در ادامه‌ی روند مشکلات این بار خبر اعتراض دانشجویان شیروانی به گوش رسید. دانشجویان شیروان به کیفیت پایین غذا اعتراض داشتند. آن‌ها معتقد بودند پیش از این وعده‌هایی به دانشجویان داده شده بود، اما عملی نشده است.

حقوق حداقلی عقب مانده‌ دانشجویان
یکی دیگر از مشکلات دانشجویان در همین یک ماه، عدم پرداخت حقوق حداقلی کار‌های دانشجویی بود. مسئله‌ای که شدیدا دانشجویان را عصبی کرده بود و این موضوع باعث شده بود دانشجویان پیوسته در شبکه‌های اجتماعی اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.
هر چند این مسئله پس از پیگیری‌های فراوان حل شد، اما این سئوال مطرح است که یک دانشجو با داشتن چنین دغدغه‌ای که توسط مسئولان ساخته می‌شود، می‌تواند به درس و فراگیری علم بپردازد؟

خطری بزرگ/ آیا قبل وقوع فاجعه جلوی این خطر گرفته می‌شود؟
یکی از مشکلات اساسی و تکراری دانشجویان دانشگاه بجنورد در این چند سال، مشکل ایاب و ذهاب بوده است. مشکلی که دیگر آنقدر در رسانه‌ها تکرار شده که به موضوع بی ارزش تبدیل شده است. اما آیا واقعا چنین است؟
اگر بدانید دانشگاه بجنورد در فاصله ۴ کیلومتری شهر قرار دارد و لذا سرویس‌ها مجبورند در جاده حرکت کنند و از طرفی گاهی آنقدر اتوبوس پر می‌شود که حتی درب اتوبوس باز و بسته نمی‌شود، میزان خطر را حس کنید.
شورای صنفی این دانشگاه در نامه‌ای خطاب به استاندار این طور ماجرا را شرح می‌دهد:
از یک سو با پدیده‌ی سرویس‌هایی که بسیار بیش از حد مجاز مشغول به جابجایی دانشجوها، آن هم در مسیر خارج شهری که بسیار میتواند خطر آفرین باشد مواجه هستیم و از سوی دیگر هر روز تعداد زیادی از دانشجو‌ها به خصوص در ایستگاه‌های انتهایی، به علت کمبود فضا موفق به سوار شدن به سرویس‌ها نمی‌شوند و در نهایت برای رسیدن به دانشگاه مجبورند هزینه‌های زیادی را متحمل شوند که با وجود قشر‌های مختلف، پرداخت این هزینه‌ها برای عده‌ای کاملا خارج از حد توان می‌باشد. این وضعیت نا به هنجار و شلوغی بیش از حد در سرویس ها، سبب بروز مشکلات بهداشتی نیز شده است.

آیا حل این مشکل دشوار است؟ آیا اضافه کردن چند اتوبوس برای یک استان اینقدر دشوار است که این طور با جان دانشجویان بازی می‌کند؟
۱۵۹ نفر در بیمارستان/ تیری بر پیکره‌ اعصاب و روان دانشجویان
آخرین حاشیه‌ دانشجویان استان، بیماری ۱۵۹ نفر از دانشجویان دانشگاه کوثر بود. مسئله‌ای که باعث شد دانشجویان استان خطر را به خود خیلی نزدیک بدانند.

این موارد بخشی از مشکلات دانشجویان استان، فقط ظرف مدت یک ماه بود. مشکلات کوچک و بزرگی که باعث خواهد شد دیگر داشجویان بیش از این که به فکر درس و تحصیل باشند، در مجامع خصوصی خود بگویند اگر از این شهر سالم برویم جای شکر است!
این روند ابدا جای توجیهی باقی نمی‌گذارد. مشکلات دانشجویان خراسان شمالی فروان است و تقریبا هر ۵ روز یک حاشیه‌ی اساسی دانشجویان را مورد خطر قرار می‌دهد. بر مسئولان استان واجب است فکری اساسی برای حل مشکلات انجام دهند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد