اردبیل|حجاب اسلامی در بزنگاه هوشیاری ملی
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم از اردبیل، فرهنگ پوشش و حجاب همواره در تاریخ ایران ریشهای عمیق داشته و اینکه این روزها این فرهنگ کمی دچار تزلزل شده باید ریشهیابی شود؛ چرا که اسلام به عنوان دین کامل و جامع برای حجاب معیارهای
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم از اردبیل، فرهنگ پوشش و حجاب همواره در تاریخ ایران ریشهای عمیق داشته و اینکه این روزها این فرهنگ کمی دچار تزلزل شده باید ریشهیابی شود؛ چرا که اسلام به عنوان دین کامل و جامع برای حجاب معیارهای شفافی ارائه کرده که هیچ کدام از آنها نیاز به تغییر و تفسیر ندارد.
از طرفی حکایت این روزهای دختران بدحجاب و بیحجاب خیابانهای شهر با سر و وضع آنچنانی و حرکات و پوشش نامتعارف، درست حکایت زنان دورانی است که جاهلیت در آن بیداد میکرد؛ زمانی که انسانها به پیرو جاهلیتشان زینتهای خود را آشکارا به نمایش میگذاشتند و سبب ولع مردم، به ویژه مردان میشدند.
از نظر اسلام حجاب اهمیت بالایی دارد و در عین حال این جایگاه صرفا اختصاص به زن ندارد، بلکه نوعی پرده است که در روابط میان زن و مرد وجود دارد، در واقع پوشیدگی زنان و رفتار متین جوانان در اجتماع همواره سدی محکم در برابر وسوسههای شیطانی و بزههای احتمالی بوده است که اسلام این وسوسهها را به شدت نهی میکند.
اهمیت حجاب و پوشش اسلامی به قدری است که خداوند متعال در بسیاری از سورههای قرآن از آن به عنوان یک ضرورت یاد میکند و آن را حافظ انسان در برابر بسیاری از بیماریهای جسمی، روانی و جنسی میداند، به طوری که در آیه ۳۳ سوره احزاب به وضوح، دختران و زنان امت پیامبر را مورد خطاب قرار داده و میفرماید: "وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکَن وَ لَا تَبَرَّجْنَ تَبَرجَ الْجَاهِلِیَّهِ الْأُولَى؛ و در خانههایتان قرار گیرید و مانند روزگار جاهلیت قدیم، زینتهای خود را آشکار مکنید. "
از طرفی نمیتوان از اهمیت حجاب در تاریخ باستان نیز به راحتی گذشت، چرا که در این زمینه ناموران، بزرگان و مشاهیر دینی و ضددینی اظهاراتی با ادله و منطق داشتهاند، که ویلیام جیمز دورانت، تاریخ نگار و نویسنده آمریکایی در کتاب تاریخ تمدن خود در خصوص حجاب نوشته است: من متوجه نشدم اسلام "حجاب" داشت یا این ارزش از فرهنگ ایرانی وارد اسلام شده است؟ چیزی که مشخص است مسئله حجاب و رعایت شئونات اسلامی امری مهم در فرهنگ ایرانی-اسلامی به حساب میآید، در واقع حجاب ریشه در آیات قرآن و فرهنگ اصیل ایرانی دارد.
وقتی که عفت در نگاه، رفتار و کردار وجود داشته باشد، تحریکات جنسی، هیجانات و عشقهای کاذب که بسیاری از جوانان امروزی را به شدت در دام خود گرفتار کرده است، از بین میرود و سلامت اخلاقی بر جامعه حاکم میگردد.
ارزشی که نباید تبدیل به عادت شود
حجاب و پوشش به قدری در جهان اسلامی ارزشمند بوده که نباید به مرور زمان عادی شود، پوشش برای زنان و مردان میبایست به مثال یک ارزش والا بوده و این چنینی که هست باقی بماند، اما این روزها خلاف این انتظارات را در جامعه میبینیم، جامعهای که اکنون در آن کمی بیعفتی عادی شده است، عرضه اندام در کوچه و خیابان عادی شده، کامجویی مفت از بیشتر دختران و زنان عادی شده است، اما باید این را به خوبی آویزه گوش خود کنیم که اینها دلیل محکمی نیست، تا نهایتا همه اینها منجر به عادی سازی "قباحت" شود و این معضل، همان آزادی واهی یا کار پسندیدهای در جامعهای که با نام اسلام پرآوازه گشته، تلقی گردد.
اگر بخواهیم بیپرده سخن بگوییم و پوشش این روزهای زنان و دختران و حتی مردان در خیابانهای سطح شهرها؛ چه خرد و چه کلان را به تصویر بکشیم شاید بتوان گفت که پوشش این روزهای مردم ما پوششی است که نه نمادهای ایرانی در آن دیده میشود و نه عرف و باورهای عمومی جامعه؛ و افسوس که جامعه ما ملغمهای از فرهنگ مد و لباس غربی و شرقی شده است.
در اصل حرف ما با آن قشر از مردمی میباشد که به هر طریقی عرضه اندام و جلوه فروشی در ملاعام را به تبعیت از دستورات دینی و آموزههای قرآن ترجیح داده و چشم به عواقب و لطمات ناشی از این بی بند و باری، که به بدنه فرهنگ و نهایتا دین اسلام وارد میآورند فروبستهاند.
براندازی حجاب خط قرمز فرهنگ ایرانی است
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در خصوص حفظ حجاب در بین زنان مسلمان جامعه و کمرنگ شدن این ارزش فرهنگی و دینی با گذر زمان به خبرنگار تسنیم گفت: اگر اکنون در جامعه اسلامی آثاری چندان از پوشش عرفی و اسلامی از جانب بانوان و زنان مسلمان کشور نمیبینیم این در واقع اصلیترین دلیل زوال فرهنگ ایرانی است و قطعا درمان این مهم نیازمند حفظ حجاب از سوی مردان و زنان ما با میل شخصی است.
حجتالاسلام مهدی ستوده عفت و پاکدامنی را یکی از دلایل اصلی تمایز انسان از سایر موجودات زنده دانست و اظهار داشت: وقتی در خلفت انسان رشد و تعالی قرار دارد و انسان میتواند با رعایت چارچوبهای معین به سمت این تعالی قدم بردارد، نیاز است تا قاعدههای راستین آن را نیز به درستی فرا گرفته و به آنها عمل کند که یکی از این قاعده ها حفظ پوشش و عفت بشری است.
وی تصریح کرد: ضرورت دارد تا انسان عفیف زینت خود را در حجاب ببیند و با رعایت پوشش اسلامی خود هم خود را زینت بخشیده و هم از انحراف دیگران به سمت بطلان جلوگیری کند، یعنی در بحث امر به معروف و نهی از منکر نباید تعلل کرد بلکه در همه بحثها به ویژه در بحث حجاب نیازمند امر به معروف در سطح گسترده عمومی هستیم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه حجاب و عفت در واقع جزو آن دسته از اصولی است که انسانها باید آن را در درون خود پرورش دهند، افزود: انسانهای عفیف و محجبه نه تنها خود را از گزند حیلههای شوم و نگاههای هیز نامحرمان حفظ میکنند بلکه سبب میشوند تا میزان انحرافات اجتماعی در جامعه به حداقل میزان خود برسد و همه اینها در حقیقت از تاثیرات انکارناپذیر حفظ حجاب و عفاف میباشد.
ستوده شرط دستیابی به زندگی بدون استرس، دغدغه و اضطراب را حفظ حجاب و پوشش عرفی و اسلامی از سوی انسانها دانست و گفت: این مسئله تا حد قابل توجهی از بار نگرانیهای دینی و فردی انسان میکاهد و زمینه قرارگیری در معرض آزار و اذیت دیگران را به حداقل میرساند.
وی با اشاره به ضرورت اشاعه فرهنگ حجاب و عفاف در سطح جامعه فرهنگی و اسلامی تصریح کرد: همان گونه که هویت زنان اسلامی عفاف و حجاب سالم و بدون ایجاد ریبه در جامعه اسلامی تعریف شده است در این رابطه هر چیزی که عامل شود تا نگاه مردان به سمت زنان اسلامی معطوف گردد، شرعا مورد مزمت واقع میشود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تاکید بر اهمیت حفظ حجاب و عفاف و الگوگیری از سیره ناب حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: حفظ حجاب و پاکدامنی در جامعهای که به لحظه مورد تهاجم فرهنگهای ناآشنا قرار میگیرد بسیار حائز اهمیت بوده و رعایت این مهم در نهایت آرامش و امنیت عمومی را در پی خواهد داشت.
بیعفتی برای هیچ کس شان و منزلت نمیآورد
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل ضمن تاکید بر حفظ تقوا و پرهیزگاری، حفظ عفت، حیا و پاکی را از سوی مردان و زنان در سعادت کلی جامعه بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: اگر حق تابع نفس شود آسمان و زمین از مفسدان نفس و خودتابع پر میشود و در آن هنگام عذاب و بلایای زیادی گریبان گیر جامعه خواهد بود.
آیتالله سیدحسن عاملی بیحجابی زنان و دختران در جامعه را مسبب بسیاری از مشکلات دانست و افزود: همه ما باید بدانیم که در هیچ کجای این جهان اسلامی بیعفتی شان و منزلت محسوب نشده و دختران و زنان امروزی تنها با گرایش به بیحجابی خود را موجودی مبتذل و در واقع آماده باش جنسی برای همگان معرفی میکنند و در چشمان نامحرمان به دنبال زیبایی سیرت و صورت گمشده خود میگردند.
وی بیان کرد: کجای بیعفتی و بیحجابی فخر بشر است، بشر باید بداند که عفت و سلامت نفس یک زن یا یک مرد تنها در صورتی محقق خواهد شد که اعمال وی با دستورات الهی مطابقت داشته باشد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همچنین سعادت انسان را در تسلیم در برابر حق تعالی دانست و ادامه داد: خداوند همواره برای بشر مشتری است البته اگر انسان تسلیم استدلال قرآن و اسلام بوده و در برابر برهان الهی عنود نباشد و اگر چنین نشود خداوند خریدار او نخواهد بود.
آیتالله عاملی حق و کف نفس را دو کفه ترازوی خداوند تبارک و تعالی دانست و گفت: خداوند دو کفه ترازو دارد که اولین آن "حق" است و دومین کفه، کفهای است که قیمتی ندارد و آن این است که خداوند در روز حساب خواهد دید که انسان در دنیا چقدر کف نفس داشته است و آیا مرد و زن در دنیا شرف خود که همان تقوا باشد را حفظ کردهاند؟ اگر بلی و یا خیر تا چه حد بوده است.
وی فراگیری علم بشریت، علم معنویت و علم عرفانی را از ضروریات سعادت انسان دانست و گفت: تمامی علوم برای انسان لازم است اما همانطور که پیامبر گرامی اسلام فرمودهاند واجبتر از همه علوم آن علمی است که خطا و فساد نفس را به انسان بگوید و افضلترین علم، علم اخلاق است.
افزایش خزنده بیحجابی در سطح شهرها
خودنمایى و جلوه فروشى توسط برخی دختران و زنان در سطح شهرها به حدی افسار گسیخته شده است که هماکنون هیچ ارشادی صورت نمیگیرد، در آن سوی ماجرا و در بعد فرهنگی و اجرایی نیز هیچ یک از مسئولان نه نای پاسخگویی دارند و نه توان انجام عملی، و اینجاست که بیحجابی میماند و بی بند و باری و صدها آسیب و آفت.
در واقع وقتی برخی معرفها در فرهنگی ریشهدار، همچون فرهنگ ایرانی و اسلامی دچار لغزش شود، یقینا برخی واژهها به راحتی معنای خود را از دست میدهند که این روزها واژه "آزادی" به سهولت در فرهنگ ایرانی و در برابر خواسته انفس رنگ باخته و تسلیم شده است.
چه خوبست اگر بدانیم که حجاب مایه اسارت زن نیست بلکه مایه آزادی و رهایی از بند هرگونه هوس و شهوت است، خوبست بدانیم که حجاب به معناى پوشیدن چادر نیست؛ اما چادر بهترین نوع حجاب از منظر اسلام است.
وقتی سبک زندگی ایرانی_اسلامی رنگ میبازد
اکنون که به دخترکهای بیحجاب کف خیابان نگاهی میاندازیم تازه میفهمیم که چقدر در سالها، ماهها و روزهای پشت سر گذاشته شده غافل بودیم، غافل از دخترانمان، غافل از پسرانمان و نهایتا غافل از فرهنگ ایرانی و اسلامیمان…شاید گفتن این حرف برای بسیاری از جوانان امروزی حکم یک جمله مضحک را داشته و در عین حال تمسخر و اغراقآمیز باشد، اما باید با نهایت تلخی و تاسف گفت که این عین حقیقت است.
وقتی دسیسههایی برنامهریزی شده از سوی دشمنان اسلام بیجواب بماند، وقتی در برابر این توطئهها انسجام و پیروی از آموزههای دینی و اسلامیِ ملی نباشد، وقتی جوانان ما به سهولت باورهای غلط غربی را پذیرا باشند، نمیتوان توقع داشت که فرهنگ رواج یافته در جامعه، همان فرهنگ مقبول اسلام باشد.
باید بدانیم که بسیاری از جوانان امروزی ما قربانی بیطرف یک دسیسه شدند، دسیسهای که در آن هدف اصلی ترویج بدحجابی و بیحجابی در قالب یک پروژه مهم دشمن به منظور نفوذ در کشور بوده و دشمنان دین و اسلام در این موضوع براحتی بر افکار جوانان ما حکمرانی میکنند.
گفتمانسازی حجاب به روش اسلامی
کارشناس فرهنگی در رابطه با حجاب و ملزومیت آن از منظر فردی و اجتماعی گفت: حجاب هم مقولهای اخلاقی است و هم مقولهای حقوقی، چرا که اگر به عنوان مقوله فردی به آن بنگریم، اخلاقی است و اگر به عنوان مقولهای اجتماعی نگریسته شود، حقوقی است، چرا که در مقوله پوشش، حقوق افرادی که پیرامون ما هستند باید به دقت مورد توجه واقع شده و نگریسته شود.
رقیه صادقی با اشاره به اینکه بهترین راهکار ترویج حجاب در حقیقت بهرهگیری از گفتمانی است که پیامبر اکرم از آن استفاده میکرده یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام با اتخاذ راهکار مناسب در طول بیست و اندی سال جامعهای گریزان از ارزشها را به جامعهای طالب و علاقمند به ارزشها تبدیل کرد. ضمن اینکه پیامبر با افرادی مواجه بود که اصل دین را قبول نداشتند، پس میتوان گفت که گفتمان پیامبر ابعاد زیادی داشت و مراحل زیادی هم در این باب قابل تامل است که این ابعاد ضرورت گرایش به این گفتمان در جامعه امروزی را آشکار میسازد.
وی ادامه داد: باید در نظر داشت که در گفتمان شرط اصلی تداوم است، حال باید دید در جامعه ما برای ترویج ارزشها گفتمانسازی میشود یا همواره حرکتهای مقطعی بینتیجه را از سوی متولیان حجاب و فرهنگی در جامعه خود شاهد هستیم؟ که البته این موضوع باید در سطح گسترده و بدون اتهام زنی به جبههای یا فردی خاص مورد مطالعه و کندوکاو قرار گیرد.
این تحلیلگر فرهنگ و مدرس دانشگاه یکی دیگر از ابعاد گفتمان دینی و ارزشی پیامبر گرامی اسلام در زمان دور را ارزش دادن زیاد به مقام بانوان دانست و اظهار کرد: باید به منظور بررسی موضوع حجاب و عفاف بانوان اکنون در جامعه ارزش گذاریهای این موضوع مهم فرهنگی و دینی را در پی گفتمان دینی بررسی کرد به طور مثال باید دید که چند درصد از کابینه دولت یا نمایندگان مجلس یا پستهای کلیدی را بانوان تشکیل میدهند و بر همین اساس باید جایگاه زنان ارزشگذاری شود.
صادقی ضمن ابراز نگرانی و انتقاد از اوضاع کنونی جامعه به تبع پیروی و تقلید کورکورانه از برخی مدهای غیردینی و غیراسلامی اظهار داشت: متاسفانه باید اذعان داشت که در عصر حاضر همه ما از ابعاد این گفتمانسازی غافل هستیم و در نقطه مقابل انتظار داریم تا حجاب و پوشش اسلامی در جامعه ما ترویج شود که این باوری غلط میباشد.
وی همچنین معرفی الگوهای مناسب پوشش که پوشش و زینت را یک جا دارا باشد را برای نسلهای جوان امروزی ضروری دانست و تصریح کرد: نمیتوان انتظار داشت یک گونه پوشش آن هم با یک رنگ خاص را همگان بپذیرند، باید برای گروههای سنی مختلف با لحاظ شرایط حجاب، پوششهای مختلف تعریف کرد که در این زمینه امیدوارم دست اندرکاران فرهنگ و اجتماع، با اتخاذ راهکارهای مناسب، بسترهای مناسبی برای ترویج ارزشهای اسلامی را فراهم نمایند تا بلکه شاهد برخی بی بند و باریها و عارضههای فرهنگی و گاه اجتماعی در سطح کشور نباشیم.
آسیبهایی که گاه غیرقابل مهار میشود
بی شک در عصر حاضر که بعضی آن را "عصر برهنگی" و "آزادی جنسی" نامیدهاند و بی بند و باری زنان را جزئی از آزادی میدانند، سخن گفتن از بدحجابی و پیامدهای آن برای برخی ناخوشایند و برای برخی دیگر همچون آب سردی در زیر آفتاب داغ خواهد بود که درد عمیق دلشان را التیام بخشیده و سبب خوشحالی آنها میشود.
زمانی که بدحجابی در جامعه افزایش یابد آمار خشونت و جنایت علیه زنان بالا میرود چنان که شاهد هستیم امروزه در غرب آزارهای جنسی و مسئله خشونت علیه زنان روز به روز گسترش مییابد.
هم اینکه باید غفلت از حجاب در کشور را به فال نیک گرفت؛ هر چند بدحجابی و بی حجابی بسیاری از زنان و دختران با انگیزه مخالفت آنها با دین نیست و تنها نوعی بیتوجهی و سهلانگاری بوده، اما با دقت و تامل در این ناهنجاری اجتماعی درمییابیم که اخیرا عواملی سبب افزایش فوقالعاده بدحجابی در سطح جامعه شده است که اگر آگاهیهای کافی نسبت به این معضل اجتماعی و پیامدهای مخرب ناشی از آن به مردم ارائه نگردد، بدون شک در آینده نزدیک با مشکلات کلانی مواجه خواهیم بود.
به دنبال عدم مهار بیحجابی و بدحجابی در جامعه اسلامی همچون جمهوری اسلامی ایران آسیبها و ناهنجاریهای زیادی متوجه مردم میشود و مفاسد بیشمار، مشکلات و گرفتاریهای اخلاقی روزافزونی گریبان گیر مردم کشورمان خواهد بود؛ چرا که بیحجابی و بدحجابی علت اصلی رواج فساد اخلاقی در جامعه است و فساد اخلاقی مهمترین عامل انحطاط و نابودی فرهنگ یک جامعه به حساب میآید.
هنگامی که بی بند و باری در یک جامعه بیحد و اندازه شود، آن جامعه دیگر قادر به حیات واقعی نخواهد بود و در مقابل با تلنگری ضد فرهنگی و ضد دینی، هرچند جزئی و ناچیز فورا از پای درخواهد آمد، و در پی این تهاجم فرهنگی بسیاری از مولفههای فرهنگی، چارچوب اعتقاد عمومی و نهایتا سلامت جامعه به خطر میافتد؛ در تهاجم فرهنگی نیز رواج بیحجابی و هرزگی در جامعه بهترین ابزار دشمن به شمار میرود، شرایطی که دقیقا هم اکنون کشور ما به سختی درگیر آن است.
بی حجابی و بدحجابی پیامدهای سهمگین فراوانی دارد که کاهش ازدواج، افزایش طلاق و ازدواج سفید، گسترش روابط نامشروع، افزایش آمار جنایت و خشونت علیه زنان، افول چشمگیر محبوبیت زنان، تضعیف حرمت زنان و دختران، نبود امنیت روحی، زوال دینی و نهایتا کاهش میزان بازدهی کار و تحصیل در جامعه و بسیاری دیگر از ناهنجاریها از نمونه این پیامدها میباشد که در صورت اهمال و سهلانگاری در مواجهه با این پیامدها باید متحمل شرایط سخت و سهمگینتری در جامعه بود.
مانکنهایی متحرک و پلاس در سطح شهرها
در عین ناباوری، این روزها بیشتر از مانکنهای پشت شیشه ویترین مغازهها و فروشگاهها، مانکنهای بیشمار متحرکی در سطح خیابانها و معابر میبینیم که زیباییهای ذاتی و خدادادیشان زیر رنگ و لعاب آرایش غلیظ و جلف گم شده است، مانکنهایی که این روزها سطح هر کوچه و هر خیابان برای آنها به مانند صحنه عرضه اندام شده است، کسانی که گویی فقط با جلوه فروشی و خودنمایی در معابر عمومی و مقابل چشمان نامحرمان، عقدههای تو در تو رفته دلهایشان از هم وامیشود.
در عین حال بسیاری از همین مانکنها ادعا دارند که ما گناهی نداریم بلکه باید مردان چشم از نگاه به ما فروبسته و آلوده به گناه نشوند؛ در حالی که خود اینان اسباب گناه هستند! در کل این موضوع اشتباه است که عدهای از دختران و زنان میگویند که ما نمیتوانیم تحت پوشش حجاب باشیم بلکه این مردانند که باید چشم پاک و نجیب باشند…لکن حقیقت کمی با این ادعا مغایرت دارد، باید حقیقت را پذیرفت که این خلاف سرشت آدمی است، علیالتخصیص در جوانان تازه به دوران رسیدهای که غرق در شهوات و غرائز سرکش به سر میبرند.
باید بدانیم که نمیتوان در عین داشتن بدحجابی و بیحجابی، نمایش زیباییهای زنانگی خود عجین شده با آلایش، مردان را از نگاه به خود منع کرد، چرا که نمیتوان گوشت گرم و تازه را مقابل گرسنه گذاشت و به او گفت نخور، نمیتوان پارچه آغشته به نفت و بنزین را مقابل آتش گرفت و به آن گفت نسوز و … چه قدر خوب میشود اگر برای حفظ پیوندهای مقدس اخلاقی و اجتماعی خود و کاستن از فحشاء و برای دور کردن نگاههای هیز و شهوت انگیز از خود پیکرمان را همانطور که اسلام سفارش کرده است بپوشانیم.
بیایید کمی ارزش خود را بدانیم و جایگاه زن در اسلام را ارج نهیم، چرا که دختران و زنان بمانند عروسکی نیستند که مردان هوس باز بخواهند از نگاه به سر و صورت و پیکر آنان لذت ببرند، بیایید با پیروی از فکر، اندیشه، عقل و منطق، از اسلام درس بگیریم و از حضرت زهرا (س) متابعت کنیم.
همزیستی حجاب با مد امروزی
در این میان زنان و دخترانی هم هستند که خود را در زمره محجبهها قرار داده و با پنهان کردن رخ در پشت چادر فقط نام حجاب را یدک میکشند، اما در اصل هیچگونه اثری از حجاب اسلامی و شرعی بر پیکره آنان دیده نمیشود، در واقع این دسته از دختران، هم آگاهی از پیامدهای بیحجابی دارند و هم در نقطه مقابل نمیتوانند دل از زرق و برق مدهای روز بکنند، که ماحصل این دو خواسته و آگاهی هم زیستی حجاب با مدهای امروزی میشود.
آثار این نوع هم زیستی را میتوان در برخی بوتیکهای حجاب، نمایشگاههای لباس و سایر تبلیغات پوشش دید که بسیاری به نام حجاب سوءاستفادههای کلانی از اعتماد و باور مردم میکنند و به خیال خود مروجان اصلی حجاب در هول و ولای جامعه کنونی هستند.
حجاب و محجبههای مجازی!
غافل نمانیم از وضعیت حجاب و بانوان باحجاب در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی که به هر نوعی شده با استفاده سوء از حجاب خود قصد خودنمایی دارند، قصد دیده شدن و تشویق شدن، نباید این دسته از زنان و دختران فریفته حیلههای غربی و ضددینی شده و به نام ترویج حجاب تصاویر خود را در مقابل چشمان محرم و نامحرم نشر دهند، چرا که رعایت حیا به منزله روح پوشش است و پوشش بدون حیا کالبد بدون روحی است که زن را از دستیابی به کمالی که قرار است با رعایت حجاب اسلامی به آن برسد وامیدارد.
باید دانست که اسلام دین تمام زمانهاست و احکام ناب آن با گذشت زمان منقضی نشده و نخواهد شد، و اکنون جای طرح این سوال است که اسلام کی و کجا انتشار عکس زنان و دختران مسلمان در دنیای واقعی و مجازی را، هرچند با رعایت شئونات و حجاب اسلامی، صلاح دانسته است؟ اسلام کی گفته است که می توان با انتشار عکس زنان باحجاب در شبکههای اجتماعی به تبلیغ دین و حجاب و نهایتا اسلام ناب اقدام نمود؟
دین مبین اسلام زنان را از خودنمایی نهی میکند اما دیدگاههای انحرافی که این روزها در سطح جامعه بیش از پیش رواج یافته، بر این است که همان میزان که انتشار تصاویر برهنه زنان در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی موجب گسترش بیحجابی میشود، انتشار تصاویر زنان محجبه نیز میتواند به گسترش پوشش اسلامی منجر شود که البته در این نوع اقدام غیر همسو اما یکسان، می توان رد پای اسلام آمریکایی به تعبیر امام خمینی(ره) و تشیع انگلیسی به تعبیر مقام معظم رهبری را مشاهده کرد.
بیحجابی؛ غفلتی که به اشتباه "آزادی" تلقی میشود
ناگفته نماند که این روزها در کوچه و بازار اگر بخواهیم به تبعیت از ارزشهای دینی چند تنی را دعوت به راستی و درستی کنیم شاید با جملههایی از این قبیل روبهرو شویم؛ "اینکه ما چه چیزی میپوشیم و چه تیپی میزنیم ارتباطی با کسی ندارد"، "مردم کار و مشکلات خود را رها کرده، فقط چشم به پوشش این و آن دوختهاند"، "ما آزادی خواهیم"!…. شاید هم آنان راست میگویند، همه این پوششها و شکستن حد حجاب "آزادی" است و ما از آن غافلیم، آزادیای که در شلوارهای کوتاه، بالاپوشهای رها، یک تکه پارچه رنگی روی سر و در نهایت خنک شدن و خنک ماندن زیر آفتاب سوزان بام این شهر، خلاصه میشود؛ درست همینجاست که به عمق این موضوع پی میبریم که چقدر معنای واژههای ما در گذران سالها دگرگون و دگرگونتر شده است.
آزادی که روزی به سبب حفظ میهن، ناموس، غیرت و مردانگی و آزادگی بر سر زبان رزمندگان و فرزندان غیور این سرزمین بود امروزه مدافعی برای بیحجابی تمام دختران سرزمینم شده است و افسوس از آن خونهایی که برای آزادی اسارتگونه امروزی شما دختران و زنان ریخته شد…افسوس از آن همه اشک چشمان مادران منتظری که هنوز هم در گوشه و کنار این کشور انقلابی در حسرت فراق پیکر فرزندانشان اشک ریخته و ماتم گرفتهاند… و صد افسوس از آن همه غیرت و غرور ایرانی که امروز از تمامی آنها فقط یک نام به یادگار مانده است و دیگر هیچ… .
" خواهرم! به یاد داشته باش که آزادی امروز تو در خیابانها و کوچهها خون بهای فرزندان دلیر این مرز و بوم است؛ آنهایی که روزی چفیه بستند و سر و دست دادند تا حجاب بماند، عفت و پاکدامنی بماند، و امید به اینکه روزی من و شما حافظ این ارزشها باشیم. خواهرم بدان که حجاب تو والاترین ارزش است، ارزش و میراثی که بر سر آن روزی در این سرزمین خاکی خونهای زیادی ریخته شده و لالههای زیادی پر پر شدند.. پس بیا با رعایت حجاب و نه گفتن به برهنگی و آزادی ساختگی غرب، حافظ قطره قطره خون آن دلاورمردان باشیم… بیا زینب باشیم و زینبیوار زندگی کنیم، چرا که زینب عفیفهای است که بر سر حجاب و عفت عباس میدهد اما نخ چادر نمیدهد. "
و اما کلام آخر
باید بدانیم که کوتاهی و سهلانگاری در حوزه مسئولیتهای دینی و مذهبی و رها کردن جبهه فرهنگی زمینه نفوذ و تصرف سنگرهای عقیدتی، دینی و مذهبی را برای دشمنان میسر میکند، پس شایسته است تا آنگونه رفتار نکنیم که خود با ولنگاری و سهلانگاری مسبب بسیاری از مشکلات جامعه باشیم.
شایان ذکر است که در این مطلب سعی داشتیم تا کمی از فایدههای حجاب، مضرات بدحجابی و بیحجابی و نهایتا از آسیبی که عدم رعایت حجاب و شئونات اسلامی به بدنه فرهنگ ایرانی وارد میآورد، بحث کنیم، لکن قصد و نیت ما توهین و تحقیر عدهای خاص و تعریف و تمجید از قشری دیگر نبود.
گزارش از: نوشین سلامت
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰