تاریخ انتشار : یکشنبه 22 اسفند 1395 - 13:33
کد خبر : 4284

قدرت خرید در دوره «روحانی» ۵۰ درصد کاهش یافته/ رهبرانقلاب هنوز تصمیمی درباره ریاست مجمع نگرفته‌اند

قدرت خرید در دوره «روحانی» ۵۰ درصد کاهش یافته/ رهبرانقلاب هنوز تصمیمی درباره ریاست مجمع نگرفته‌اند

 به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو محسن رضای دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه در خصوص جلسات اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: عمده بحث ما در این جلسات برنامه ششم توسعه و بودجه سال

 به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو محسن رضای دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه در خصوص جلسات اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: عمده بحث ما در این جلسات برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۹۶ بود.

 

رضایی در خصوص برنامه ششم توسعه گفت: این برنامه ۱۴نوع مغایرت با سیاست های کلی داشت که به شورای نگهبان ارسال و شورا آن ۱۴ مغایرت را به مجلس شورای اسلامی ابلاغ کرد که مواد مربوط را اصلاح کنند بر اساس این روند مجلس ۷ مورد را اصلاح و ۷ مورد دیگر باقی ماند که مجدداً شورای نگهبان به مجلس ابلاغ کرد و عنوان کرد که این مواد  را باید اصلاح کرد و مجلس نیز  اصرار کرد این موارد قابل اصلاح نیست لذا اختلاف شکل گرفته تحت عنوان مغایرت های اصراری نام گرفت که این مغایرت ها با مخالفت های مرسوم بین آن ها متفاوت است و آیین نامه اصلاحی آن نیز تفاوت می کند.

 

وی ادامه داد: بر اساس این روند توسط رئیس مجلس این ۷ مورد به شورای نگهبان ابلاغ شد و شورا نیز به ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داد که دو مورد از آن ها مربوط به بازنشستگان بود  که به توافق رسیدیم که متناسب سازی مستمری بگیران و حقوق بگیران را مجلس جدی بگیرد و مورد دوم  مربوط به برقراری عدالت در نظام پرداخت و رفع تبعیض بین شاغلین ، بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشگری بود که به تصویب رسید.

 

وی تصریح کرد: بر اساس این روند دولت مکلف شد در طول برنامه ششم توسعه این عدالت را در نحوه پرداخت به این عزیزان لحاظ کند.

 

سال ۹۶ اولین سال اجرای برنامه ششم توسعه خواهد بود

 

وی ادامه داد: سه مورد دیگر را از مجلس خواستیم که اصلاح و حذف کند لذا برنامه ششم توسعه با این تغییرات قابل اجرا و عملیاتی شدن است و سال ۹۶ اولین سال اجرای برنامه ششم توسعه خواهد بود و بودجه های ۵ ساله آینده بر اساس این برنامه تنظیم خواهد شد .

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  افزود: بر اساس این روند ۴ اختلاف بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بوده   که به ما در مجمع  تشخیص مصلحت رسید و مجلس اختلافات پیش آمده در این ۴ مورد را بررسی کرد ۲ مورد از موارد ذکر شده نظر شورا و یکی نظر مجلس و دیگری را اصلاح کردیم .

 

وی در خصوص مصوبات مربوط به بودجه ۹۶ نیز گفت:  مصوبه سوم مربوط به مغایرت های بودجه ۹۶ با سیاست های کلی بود که سه نوع مغایرت وجود داشت که آن را به شورای نگهبان ابلاغ کردیم و شورا نیز آن را به مجلس ابلاغ خواهد کرد.

 

 

رضایی این سه نوع مغایرت ها را صندوق توسعه ملی، حداقل قرار درآمدهای دولت، پرداخت بدهی های دولت از محل ناشی از واگذاری های اصل ۴۴ دانست .

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این نشست خبری به ارائه گزارشی از عملکرد ۵ ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام تحت ریاست مرحوم آیت الله هاشمی اشاره و افزود:  این شورا ۵۴ مصوبه داشت و ۲۹۷ جلسه دائمی و تخصصی تشکیل داد.

 

وی مصوبات اخیر مجمع را شامل ده سیاست کلی مانند سیاست های محیط زیست، اقتصاد مقاومتی، بررسی ۳۰ طرح و لایحه اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان و همچنین حل معضل استقلال بانک مرکزی یاد کرد و ادامه داد:  در مورد آخر ما در مجمع به مدلی مطابق قانون اساسی رسیدیم که ثبات در بانک مرکزی را با این مصوبه حل و فصل کردیم.

 

رضایی نظارت های مجمع تشخیص مصلحت نظام را در دو سال اخیر بر اساس آیین نامه نظارت مقام معظم رهبری دانست و تصریح کرد: مطابق قانون اساسی دو نوع نظارت وجود دارد که نوع اول نظارت شورای نگهبان بر قوانین مجلس است که با شرع و قانون اساسی مغایر نباشد و نوع دوم آن نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام است که از طرف رهبری به عهده مجمع گذاشته شد.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص اقدامات اخیر ۵ ساله مجمع نیز گفت: این موارد شامل مسئله اقتصاد مقاومتی، سیاست های کلی محیط زیست، سیاست های کلی انتخابات که در بحث انتخابات ابهاماتی وجود داشت، سیاست های قانونی گذاری کشور، سیاست های کلی خانواده و جمعیت، سیاست های کلی سلامت، سیاست های کلی حمایت از تولید ملی است.

 

وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که ۲۴ اسفند حکم اعضای مجمع به پایان می رسد آیا ریاست مجمع مشخص شده است یا خیر گفت: تاریخ تشکیل دوره های مجمع  بر خلاف خبرنگان، مجلس و ریاست جمهوری مسئله اصلی و قید شده در قانون نیست اما بر اساس عرف ۲۴ اسفند ماه این احکام صورت می گرفت.

 

مقام معظم رهبری هنوز تصمیمی در خصوص ریاست مجمع نگرفته اند/ صدور احکام جدید به سال آینده موکول خواهد شد

 

رضایی ادامه داد: اما این دوره صدور احکام به سال آینده موکول خواهد شد و رهبری هنوز تصمیمی در خصوص ریاست مجمع تشخیص نظام نگرفته اند و ریاست فعلی به عهده آیت الله موحدی کرمانی و ما مشکلی در حل و فصل امور و تشکیل جلسات نداریم.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ورود پیدا خواهد کرد گفت: دعا کنید که با همان لباس سبز به شهدا ملحق شویم و در همان مسیر خدمت کنیم من بارها گفته ام برنامه ای برای این کار ندارم.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به نقش نظارتی مجمع  آیا دولت تاکنون اقتصاد مقاومتی را عملیات کرده است یا خیر گفت: ما در مجمع وظیفه نظارت داریم و گزارشی در همین خصوص در حال عملیاتی شدن است و تا قبل از ارائه این گزارش به مقام معظم رهبری آن را رسانه ای نخواهیم کرد.

 

رضایی در خصوص موضوع اختلافی بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان مبنی بر  تعیین سقف پرداختی به مدیران گفت: بنا بر این شد که مبنی بر رای شورا عمل شود اما دولت باید لایحه  ای را که آماده کرده است را تا ظرف دو ، سه ماه آینده به مجلس ارائه بدهد.

 

 

در جبهه نیروی مردمی انقلاب عضویت ندارم

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: من در جبهه  نیروی مردمی انقلاب عضویتی ندارم اما از هر نوع وحدت نیروهای انقلابی حمایت می کنم چون به اعتقاد من در شرایط فعلی کشور نیازمند وحدت است

 

وی در خصوص پیش بینی انتخابات سال آتی نیز گفت: به اعتقاد من رقابت جدی بین رقبا به وجود خواهد آمد و نیروهای انقلاب با برنامه خوبی برای حل مشکلات کشور به طور تیمی به صحنه خواهند آمد.

 

رضایی ادامه داد: اطلاعات حاکی از این است که بسیاری از اختلافات کنار خواهد رفت و فرد در انتخابات نیروهای انقلاب در جمع خلاصه می شود و نیروهای انقلاب سعی می کنند جمع را مطرح کنند.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر این که حضور شما در جلسه نیروهای مردمی انقلاب شائبه دخالت نظامیان را در انتخابات قوت بخشیده است گفت: من و آیت الله موحدی کرمانی به عنوان مهمان در این نشست شرکت کردیم وهر دو به عنوان عضو مجمع  حضور داشتیم

 

در زمان روحانی ۴۰ – 50 درصد قدرت پول ملی کاهش پیدا کرده است

 

وی در خصوص کاهش پول ملی نیز گفت: در طول دوره ریاست جمهوری روحانی ۴۰- ۵۰ درصد قدرت خرید پول ملی کاهش یافته است و ۴۵ درصد پول مردم در بانک ها فریز شده است  به همین دلیل در سال آینده ما نیازمند اقدامات نجات بانکی هستیم چون علاوه بر تحریم بین المللی یک تحریم پولی خودساخته نیز داریم و دولت و مجلس هر چه زودتر در خصوص پول ملی اقدام جدی کنند.

 

رضایی در پایان این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که فعالیت شما در توییتر با توجه به فیلتر بودن این سایت چه طور توجیه می شود گفت: اگر کار، کاری مقدس باشد و برای روشنگری و بصیرت افزایی انجام پذیر من آن را لازم می دانم.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد