عدم بیعت بایزید، مقدمه نهضت حسینی(ع) برای نابودی بزرگترین منکر بود

حجتالاسلام والمسلمین رضا حق پناه در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص زمینه شکل گیری قیام عاشورا و حرکت تاریخی امام حسین(ع) بیان کرد: برخی معتقدند امام حسین(ع) میان دو معذور مردد بود که اگر می ماند و قیام نمی کرد، به نوعی و اگر قیام می کرد به نوعی دیگر به شهادت
حجتالاسلام والمسلمین رضا حق پناه در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص زمینه شکل گیری قیام عاشورا و حرکت تاریخی امام حسین(ع) بیان کرد: برخی معتقدند امام حسین(ع) میان دو معذور مردد بود که اگر می ماند و قیام نمی کرد، به نوعی و اگر قیام می کرد به نوعی دیگر به شهادت می رسید و بین این دو معذور بود که این حرکت را انتخاب کردند.
وی افزود: اما واقعیت امر چیز دیگری است؛ حرکت امام حسین(ع) ریشه تاریخی دارد. حضرت خاتم الانبیاء(ص) اسلام را برای هدایت بشریت بنیان نهادند. قرآن برای هدایت بشر نازل شد. از طرفی پیامبر خاتم(ص) برای اجرای احکام اسلام دست به هجرت زده و در مدینه حکومت اسلامی را تشکیل دادند.
این استاده حوزه اظهار کرد: تا حکومت اسلامی تشکیل نشود، اجرای جامع احکام در ابعاد مختلف اعم از ظاهری، اقتصادی، اجتماعی و معنوی میسر نیست و لذا هدایت بشر با این شرایط محقق نخواهد شد.
حجت الاسلام حق پناه ادامه داد: بعد از رحلت حضرت رسول(ص) و انحراف یافتن جریان خلافت و جانشینی، بیم آن بود که مساله هدایت گری به طور کلی از جامعه رخت بربندد و مردم به یکسری آداب و عادت ظاهری از دین دلخوش شوند و همه اسلام را همان ظواهر بپندارند.
وی گفت: این ظاهر دین خالی از سیاست، اجرای تمام و کمال احکام دین و بدون توجه به مفاسد اقتصادی و اجتماعی بود که بسنده کردن مردم به پوسته دین، بزرگترین انحراف و منکر عظیم بود که در جامعه آن دوران رخ داد و در این شرایط، اسلام با آن عظمت در حد مراسم و مناسک جزئی و خشک تنزل یافته بود.
استاد حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: امام حسین(ع) در پیام و وصیت خویش فرمودند «برای اصلاح امت جدم قیام می کنم» که منظور از این بیان امام ، اصلاح جامعه اسلامی و احیاء سیره رسول الله(ص) و امیرالمومنین(ع) برای ریشه کن شدن منکر بزرگ بود که این هدف جز با تشکیل حکومت دینی امکان پذیر نبود.
وی بیان کرد: تشکیل حکومت دینی نیازمند رهبری برای اجرای احکام است در این جامعه رهبر، حسین ابن علی(ع)، قانون جامعه برگرفته از قرآن و سنت و مردم هم مخاطبان جامعه هستند که در چارچوب قانون حرکت می کنند.
حجت الاسلام حق پناه افزود: اصل حرکت تاریخی امام حسین(ع) احیاء سنت در سایه قرآن و اسلام و اجرای احکام دینی برای هدایت جامعه بشری بود.
این استاد حوزه با اشاره به اینکه حرکت امام برای فرار از بیعت با یزیده نبود تاکید کرد: بیعت نکردن با یزید مقدمه ای برای هدف اصلی امام بود؛ هدفی که در پی آن اسلام احیا، منکر ریشه کن و هدایت گری بشر به اصالت خود بازمی گردد.
وی گفت حضرت سیدالشهداء(ع) برای احقاق دین خدا، غیورانه، ایثارگرایانه، شجاعانه در میدان نبرد اسلام اصیل را به همگان معرفی می کنند و مردم را از خواب غفلت بیدار می کنند.
انتهای پیام
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰