تاریخ انتشار : سه شنبه 20 شهریور 1397 - 9:02
کد خبر : 41306

جامعه دینی، انسانی‌ترین جامعه بشریت است/ امر به معروف؛ فرع بر اصل خیرخواهی

جامعه دینی، انسانی‌ترین جامعه بشریت است/ امر به معروف؛ فرع بر اصل خیرخواهی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از فارس، سعید قاضی‌پور، مدرس دانشگاه شب گذشته، ۱۹ شهریورماه در نخستین نشست «اصول انسانی در جریان کربلا» که در ایام دهه اول محرم هر شب در مسجد امام صادق(ع) شیراز برگزار می‌شود، گفت:‌ امام صادق (ع) در شب‌های

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از فارس، سعید قاضی‌پور، مدرس دانشگاه شب گذشته، ۱۹ شهریورماه در نخستین نشست «اصول انسانی در جریان کربلا» که در ایام دهه اول محرم هر شب در مسجد امام صادق(ع) شیراز برگزار می‌شود، گفت:‌ امام صادق (ع) در شب‌های اول محرم، بیرق عزای امام حسین(ع) را برپا می‌کردند و با شاگردان به عزاداری می‌پرداختند لذا لازم است که شیعیان به آن حضرت تأسی داشته باشند.
وی با بیان اینکه اگر مسلمان، اصول فطری و انسانی را فراموش کند، دینش پوشالی است، افزود: جامعه دینی و اسلامی، انسانی‌ترین جامعه بشریت است.

کربلا؛ تجلی‌گاه اصول انسانی
قاضی‌پور با تأکید بر اهمیت توجه به اصول انسانی در جریان کربلا تأکید کرد که مبادا ما در شناخت جنبه‌های انسانی حرکت کربلا، کم بگذاریم زیرا کربلا تجلی‌گاه این اصول هستند و هر آنچه از اصول انسانی بخواهیم در واقعه کربلا وجود دارد.

انسانیت انسان مقدم بر دین‌داری اوست
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: این نکته کاملاً واضح است که انسانیت انسان مقدم بر دین‌داری اوست و اصلاً این پیام اسلام، پیام انبیا و پیام قرآن است و مگر می‌شود دین‌دار بود و انسانیت نداشت، مسلمانی که انسانیت انسان را مخدوش نمی‌کند.
وی با تأکید بر اینکه غیر ممکن است که اصلی بیاید و انسانیت انسان را مخدوش کند،‌ گفت: در این محرم تلاش می‌کنیم تا بخشی از این اصول انسانی را با هم مرور کنیم.

امر به معروف فرع بر اصل خیرخواهی است
قاضی‌پور یکی از این اصول را اصل خیرخواهی برشمرد و گفت: امر به معروف که یکی از اهداف اساسی قیام امام حسین(ع) است، فرع بر اصل خیرخواهی است و انسان باید به فطرت انسانیش، خیرخواه همه باشد.
این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه انسان، انسان نیست مگر آن که اول از همه خیرخواه انسان‌های دیگر باشد، گفت: اهل بیت(ع) اینگونه بودند و در همه حال برای همگان، حتی برای دشمن خود نیز خیرخواه بودند.

برای همه خیرخواه باشیم
وی با بیان اینکه انسان برای همه هستی حتی برای خدای خودش نیز باید خیرخواه باشد، گفت: انسان به ماهو انسان نمی‌تواند خیرخواه نباشد و بعد ادعای انسانیت هم کند.
قاضی‌پور در عین حال این نکته را یادآور شد که اگر امربه معروف و نهی از منکر را از گذرگاه کربلا بیان می‌کنیم، باید از معبر اصل خیرخواهی بگذرد.
انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد