تاریخ انتشار : شنبه 17 شهریور 1397 - 5:26
کد خبر : 40988

تعیین رنگ و نوع لباس فرم دانش‌آموزی در اختیار شورای مدرسه است / رعایت حال عموم دانش‌آموزان درباره هزینه‌ها شود

تعیین رنگ و نوع لباس فرم دانش‌آموزی در اختیار شورای مدرسه است / رعایت حال عموم دانش‌آموزان درباره هزینه‌ها شود

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از اولویت‌های ویژه ما توسعه فرهنگ حجاب و عفاف است، اظهار کرد: بنا داریم کارهای خوبی در این زمینه انجام دهیم؛ عضو کارگروه

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از اولویت‌های ویژه ما توسعه فرهنگ حجاب و عفاف است، اظهار کرد: بنا داریم کارهای خوبی در این زمینه انجام دهیم؛ عضو کارگروه ساماندهی مد و لباس هستیم و طبیعتاً وظایفی که به ما محول شود، دنبال می‌کنیم و درباره موارد مطرح شده در شورا نظر می‌دهیم.
وی افزود: پوشش را نمی‌توان از فرهنگ یک جامعه جدا کرد؛ علاوه بر آن لباس نقش جدی در آرامش روحی و روانی و آراستگی دارد و بیانگر نگرش درونی افراد در حوزه سبک زندگی است و بسیاری از باورهای انسان‌ها از طریق پوشش قابل دریافت است.
کاظمی با بیان اینکه در آموزش و پرورش چگونگی انتخاب پوشش در مدارس را به عنوان تکلیف در قوانین و آیین‌نامه های اجرایی مدارس دنبال می‌کنیم، گفت: مسئله فرهنگی پوشش و توسعه فرهنگ عفاف و حجاب نیز مطرح است و هدف غایی ما در پوشش و الگوهای پوششی همین است.
وی ادامه داد: اکنون در آموزش و پرورش از مهم‌ترین استراتژی‌هایی که داریم، اجرای متوازن سند تحول بنیادین است؛ ۳۵۱ برنامه ذیل ۶ زیر نظام سند تحول دیده شده که از این تعداد حدود ۴۰ برنامه مرتبط با حوزه پرورشی است و چهار برنامه به حجاب و عفاف برمی‌گردد یعنی ۱۰ درصد برنامه‌ها به مقوله حجاب و عفاف برمی‌گردند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون برنامه‌های مهمی را در همین راستا در دستورکار قرار دادیم، افزود: تدوین ویژگی‌های پوشش مناسب، متنوع، زیبا، آراسته و مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی و مراحل رشد دانش‌آموزان و متناسب با تفاوت‌های فرهنگی را در دست طراحی داریم.
وی ادامه داد: تعیین رنگ و نوع لباس در اختیار شورای مدرسه است و تنوع رنگ را کاملاً مشاهده می‌کنید اما درباره قیمت و هزینه تمام شده، شورای مدرسه، رعایت حال عموم دانش آموزان را می‌کند وگرنه به‌ویژه دانش‌آموزان ضعیف‌تر آسیب می‌بینند.
کاظمی با اشاره به وجود کارگروه فرم مدارس در مناطق آموزش و پرورش گفت: این کار‌گروه‌ها با همکاری اتحادیه پوشاک، اصنافی که قابلیت تولید دارند را شناسایی می‌کنند و سبدی از جنس و مدل در رنگ‌های متفاوت ارائه می‌دهند ولی به هرحال باید به سمتی برویم که ذائقه دانش‌آموزان را ببینیم.
وی در واکنش به این گفته که فرم مدارس از عوامل حجاب‌گریزی در دانش آموزان است، گفت: اتفاقا تنها جایی که در آن دانش‌آموزان با حجاب انس می‌گیرند در مدرسه و در قالب همین پوشش و فرم مدرسه است؛ معتقدم لباس فرم مدارس در نهادینه شدن فرهنگ حجاب و عفاف اثر دارد؛ قبول دارم ممکن است لباس باب طبع برخی دانش‌آموزان به لحاظ جنس نباشد اما حجاب گریز نیست؛ به جز مدرسه کجا می‌توان حجاب را یاد داد و تعمیق کرد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: البته قبول داریم باید الگوهای جدیدتر و مناسب‌تری مناسب با زیستگاه و محل سکونت و فرهنگ بومی بچه ها انتخاب کنیم تا انس و الفت را با حجاب بیشتر کنیم؛ یکی از برنامه‌هایی که داریم توجه به همین امر است.
وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ما که رونمایی خواهد شد برپایی نمایشگاه‌های مدرسه‌ای حجاب و عفاف است، اظهار کرد: علاوه بر این امسال در ۱۵۰۰ مدرسه ابتدایی، هر هفته یک روزنامه دیواری رونمایی و نصب می‌شود و ۲۵ روزنامه دیواری داریم که الگوها، داستان‌ها و نمادهای خوبی در آن ارائه شده است.
کاظمی افزود: جشنواره مد و لباس را هم حتما با کمک معاونت آموزشی و بخش کاردانش که تولیدکننده بخشی از لباس فرم مدارس هستند دنبال می‌کنیم و تصمیم داریم جشنواره مد و لباسی ایجاد کنیم که مدارس از مدل‌های موجود استفاده کنند.
وی با بیان اینکه مجلس با حمایت‌های معنوی و مادی خود در کنار آموزش و پرورش بوده است، گفت: مجلس در عرصه‌های مختلف ظرفیت هایی دارد که یکی از آنها منابع مالی است و ما همیشه برای فعالیت فرهنگی نیاز به منابع داشته‌ایم به همین دلیل تقاضای وقت از کمیسیون فرهنگی کرده‌ایم تا بتوانیم اقدامات را به شکل بهتری دنبال کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امسال آمار دانش‌آموزان به بیش از ۱۴ میلیون رسیده است؛ دانش آموزان در مراحل رشد هستند و ممکن است لباس فرم سال بعد کوچک شود و این مسئله از حیث اقتصاد خانواده مهم است.
وی در پاسخ به گلایه برخی دانش‌آموزان از خوش پوش نبودن برخی معلمانشان، اظهار کرد: فکر نمی‌کنم فردی باشد از شیک پوشی بدش بیاید؛ امیدوارم معیشت معلمان به سطحی برسد که هر هفته یک کت و شلوار شیک بپوشند. با همه اینها باز هم معلمان الگوهای ماندگار در گفتار و پوشش و کردار دانش‌آموزان هستند و پایگاه‌های مرجع آنها هستند.هرچند این موضوع را نمی‌توان جدا از اقتصاد فرهنگیان تحلیل کرد.
کاظمی با بیان اینکه امروز جامعه ما دچار تعارضات متعدد است و یکی از دلایل بدحجابی ناشی از همین تعارضات در فضا و نهادهای خانواده، مدرسه و جامعه است، گفت: به شدت به کمک خانواده‌ها در این زمینه نیازمندیم؛ در حوزه حجاب همیشه دچار افراط و تفریط شدیم که ناشی از فقدان درک درست از مسئله حجاب هم هست.

وی افزود: معتقدیم روش‌های اقناعی، پرهیز از بایدها و نبایدها و توجه به سلیقه دانش‌آموزان و زیبایی و توجه به پوشش بومی و منطقه ای باید مورد توجه قرار گیرد؛ تحقیقات نشان می‌دهد بی حجابی و فقدان پوشش مناسب عامل ۷۵ درصد برخی آسیب های اجتماعی و بیش از ۷۰ درصد مزاحمت‌ها برای خانواده‌هاست.

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد