تاریخ انتشار : جمعه 26 مرداد 1397 - 7:51
کد خبر : 39133

رسوخ فرهنگ غرب و تغییر در پوشش سنتی بانوان استان کهگیلیویه و بویراحمد

رسوخ فرهنگ غرب و تغییر در پوشش سنتی بانوان استان کهگیلیویه و بویراحمد

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس در طول تاریخ، بشر همیشه در جست و جوی وسیله ای برای حفظ امنیت و حریم خود بوده است. از انسان­های بدوی که به غارها و کوه­ها پناه برده برای در

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس در طول تاریخ، بشر همیشه در جست و جوی وسیله ای برای حفظ امنیت و حریم خود بوده است. از انسان­های بدوی که به غارها و کوه­ها پناه برده برای در امان ماندن از خطر حیوانات وحشی و حفظ جان، تا امروز که بشر در امن­ترین خانه­ها با امکانات امروزی  برای حفظ حریم و امنیت خانواده خود سکنی گزیده است .

 

امنیت به قدری مهم است که هیچ انسان عاقلی حاضر نیست از آن چشم بپوشد زیرا حیات او وابسته به امنیت است. امنیت اقسام مختلفی دارد به عنوان مثال امنیت در حوزه نظامی برای دفع تجاوز، امنیت در حوزه بهداشت برای حفظ سلامت جسمی جامعه و در آخر امنیت روح و روان افراد جامعه برای حفظ نشاط و رشد جامعه است.

 

استان کهگیلویه و بویر احمد با پیشینه کهن تاریخی همیشه دارای پوشش و حجاب مناسب مورد تمجید و ستایش بوده است. در استان زنان از گذشته­های دور با پوشیدن لباس­های سنتی و به اصطلاح محلی نوع مناسبی از پوشش را بر تن داشته که ارزش حجاب و عفاف را به خوبی نملیش داده و با پوشش مناسب و خاص خود همگام با مردان در زمینه های مختلف اجتماعی حضور و نیز نقش های مادری و کمک به مرد خانواده را با خود به همراه داشته اند .

 

دختران خانه با الگو قرار دادن پوشش مادر یادگرفته کدام پوشش را برای ادامه زندگی بر تن داشته باشند. این پوشش در خانه ، مهمانی ها ،در مراسمات قومی و قبیله ای همراه زنان بوده است. زنان با این پوشش حریم خود و اجتماع را ارج نهاده و از طرفی مورد حرمت و احترام در بدنه جامعه بوده است.

 گذر زمان و تغییر در افکار و اندیشه ها و فرهنگ بشری،  پوشش های سنتی را دستخوش تغییر نمود اما این پوشش زنان استان کهگیلویه و بویر احمد تا مدت های زیادی به صورتی مناسب آن هم به دلیل روحیه و تفکر ارزشمند مذهبی،  ایلی، سنتی و اصالت خانواده کمتر با تغییر مواجه شد. 

 

اما با تغییر سریع و رو به رشد رسانه های تصویری و حتی صوتی از قبیل تلوزیون و رادیو ، ماهواره، رسانه های مجازی و… و نیز تحولات اجتماعی نظیر گردشگری و توریسم و نیز تفکرات وارداتی که محصول روشنفکران غرب گرایی است  و نیز  از طرفی تبعیت و تقلید دور از اندیشه از دیگران پوشش سنتی و مذهبی دچار تغییر و به عبارتی تخریب قرار داد.

 

 تلویزیون و رادیو ا از طریق انتشار محتوای تصویری نظیر آثار و فیلم ها بر علیه پوشش و نیز سعی در تغییر افکار ارزشی از طریق رادیوهای بیگانه به نوبه خود و ماهواره از طریق ترویج انواع پوشش و سعی در جذاب نشان دادن آن و نیز حمله به ارزشهای پوشش و حجاب به عنوان مانع و وسیله­ای برای عدم نقش آفرینی در تحولات جامعه و اجتماع برای فریب افکار و اندیشه های ارزشمند بومی و تغییر در پوشش و حجاب سعی و تلاش فراوان به کار بردند.

در ماهواره با ابزار قرار دادن زن به عنوان مدل و شعار دروغین، نقش آفرینی زن تحت نام حوق زنان و وسیله قرار دادن آن در اثار و فیلم ها و وسیله جنسی و نیزمعرفی و نوع پوشش غلط خود را به عنوان الگوی پوشش، وسیله و راهی برای تزریق افکار خود و نیز فروش محصولات خود و نیز باور به نیاز پوششی جدید در جوامع مختلف نهادینه نموده است.

 

تبلیغات در این حوزه به قدری وسیع است که اگر فردی با پوشش سنتی و ارزشمندو مذهبی در جامعه ظاهر شود مورد هحجمه و تخریب توسط این رسانه جهانی قرار می گیرد . نوع دیگری از رسانه که حوزه اطلاع رسانی وسیعتری را در بر میگیرد حوزه مجازی است که باتلاش گسترده تر و البته با حمایت عوامل داخلی پروژه حجاب زدایی و پوشش نامتعارف و نیز حمله به ارزشهای اعتقادی و بومی شروع  وبا برداشتن علنی حجاب و پوشش در برخی نقاط کشور در حال ادامه دادن است.

 باید اشاره کرد مجموعه این عوامل روی هم رفته سب تغییر در پوشش و حجاب چه در سطح کشور  و چه در استان کهگیلویه و بویراحمدرا سبب شده است . یکی از شاخصه های امنیت در حوزه روح و روان وابستگی پوشش مناسب به این مقوله است . به عبارتی به هر اندازه که پوشش مناسبتر باشد اثرات منفی حاصل بد پوششی و بدحجابی بر سلامت روان کمتر خواهد بود و البته روح و روان فرد کمتر معطوف به این مقوله می شود .

 

نباید انتظار داشت در استان یا هر جای دیگر اگر پوشش متناسب با فرهنگ بومی و مذهبی نباشد حتی مقوله تامین امنیت برای خود فرد فراهم باشد زیرا فرد به نوعی با نادیده گرفتن حریم اجتماع ،حریم فردی و شخصی خود را به نمایش گذاشته و دیگران و افکار آنها را نادیده گرفته و به علت اینکه جامعه با ساختارهای فرهنگی و مذهبی و بومی آمیخته است ، نوع پوشش بدون توجه به این ساختارها زمینه برانگیختن احساسات و عکس العمل منفی را در پی داشته و چه بسا به امنیت خود فرد لطمه زند.

آمارها نشان می دهد بد پوششی حتی می تواند به استحکام خانواده لطمه وارد نموده زیرا حس تنوع طلبی و سیری ناپذیری جنسی را در وجود فرد و روان او برانگیخته می کند  و ممکن است سبب خیانت و حتی افزایش آمار طلاق شود نباید فراموش کرد در الگوهای دینی پوشش همیشه از اهمیت والایی برخوردار بوده است.

 

به عنوان مثال در واقعه کربلا بعد از شهادت امام حسین علیه السلام ، حضرت زینب س در اوج مصیبت و سختی و بلا شان و شخصیت و منزلت زن بودن خود را فراموش نکرد و با ارزنده ترین پوشش و کامل ترین حجاب نشان داد می نوان با وجود سخت ترین شرایط  پاسدار حریم پوشش و عفت و حیاء بود حضرت زینب (س) با همین عفت و پوشش درونی که تجلی آن در اعمال بیرونی نمایانگر است توانست پیام و ارزش و حماسه کربلا را در تاریخ معرفی نماید و به عبارتی کامل تر باید گفت کربلا در کربلا می ماند اگر مجموعه فضیلت های حضرت زینب نبود که پوشش و حجاب یکی از بارزترین ارزشهای این بانوی بزرگوار بود. 

 

امید است که روند افزایش رسوخ فرهنگ غلط غرب و بیگانه از طریق آگاه سازی و نیز معرفی تبعات و از طرفی دیگر معرفی الگوهای کامل دینی و نیز ارزش های بومی و سنتی در جامعه کاسته شده و جامعه و به تبع استان  هرچه بهتر به سمت بهترین پوشش ها و ارزش ها سوق داده شود. 

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد