نگاه بخشنامهای در « امربه معروف و نهی از منکر» جواب نخواهد داد
مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که «برنامههای آموزش و پرورش در خصوص اجرای مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در مدارس کشور چگونه است؟»، اظهار داشت: معروف یعنی آنچه برای فطرت محبوب است و منکر،
مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که «برنامههای آموزش و پرورش در خصوص اجرای مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در مدارس کشور چگونه است؟»، اظهار داشت: معروف یعنی آنچه برای فطرت محبوب است و منکر، یعنی آنچه خوشایند فطرت بشر نیست.
وی ادامه داد: در امر به معروف و نهی از منکر باید نگاهمان بسیار وسیعتر از لباس و پوشش باشد؛ فطرت بشر از نوعدوستی، احسان، انفاق و نیکی به والدین خوشش میآید و اینها معروف میشوند.
فیض با اشاره به مصادیق منکر متذکر شد: فطرت انسان از ظلم و بیعدالتی، تبعیض، دروغ و تهمت بدش میآید و باید قبل از هر چیز، امر به معروف و نهی از منکرهای فطری را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: آموزش و پرورش باید شرایط را به گونهای مهیا کند تا دانشآموز به طور طبیعی در محیط مدرسه معروف را انجام دهد و این فضا، فضای تحقق معروف باشد؛ فضایی که دانشآموز را به منکر وادار نکند یعنی معلم به شکلی رفتار نکند تا دانشآموز مجبور به دروغ گفتن بشود.
وی بیان داشت: منِ معلم کاری نکنم تا دانشآموز مجبور شود در خانواده خود به خاطر فشار درسی، از احسان به والدین کوتاهی کند و اینها چیزهایی است که ما به عنوان متولیان آموزش و پرورش باید به آنها دقت کنیم تا فضای کاری خودمان فضایی باشد که به طور طبیعی مروج معروف و ناهی از منکر باشد و بیش از هر چیزی، عمل ما امر به معروف و نهی از منکر میکند نه زبان ما.
فیض خاطرنشان کرد: چیزی که در آموزشهای دینی به ما یاد دادند، این است که با عملمان دعوت به خیر کنیم و مروج امر به معروف باشیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که برای «فرهنگسازی امر به معروف و نهی از منکر برای دانشآموزان چه اقداماتی انجام شده است؟»، افزود: خواسته ما بیشتر به فعالیتهای درونی خودمان مربوط میشود و مهم این است که فکری کنیم و تغییر تفکر و اندیشه ایجاد کنیم؛ تغییر اندیشه نیز با دستورالعمل نیست بلکه با تولید فکر و اندیشه است.
وی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «بعضیها فکر میکنند چون آثار شهید مطهری را داریم، این برای نسل امروز کفایت میکند»، گفت: این در حالی است که آثار شهید مطهری نیاز به بازتولید اندیشهای دارد و باید افرادی روی این آثار کار کنند و متناسب با مقتضیات امروزی مطالب این شهید را بازتولید کنند.
فیض تأکید کرد: در حوزه امر به معروف و نهی از منکر نیاز به بازتولید اندیشه داریم، اما بازتولیدی که مبتنی بر اندیشههای شهید مطهری صورت گیرد و در این بازتولید اگر بتوانیم این نگاه را برای همکاران فرهنگی خود ایجاد کنیم تا همه حرکات و سکنات آنها در مدرسه و حتی عدم اقدامهایی که انجام میدهند، مورد توجه قرار گیرد میتواند تأثیر تربیتی داشته باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: اگر بخواهیم با فرهنگسازی این کار را کنیم، باید فضای آموزشی و مدرسهای ما فضایی باشد که به دانشآموز میدان دهد تا حتی بتواند مسئول مدرسه خود را نیز امر به معروف و نهی از منکر کند، نه اینکه منِ معلم احساس کنم بر دانشآموز مسلط هستم و من باید دانشآموز را امر به معروف و نهی از منکر کنم و او باید فقط شنونده باشد.
وی تأکید کرد: این نیاز به کار فکری دارد و کار فکری نیز بر عهده خودمان است و نگاه دستورالعملی و بخشنامهای جواب نخواهد داد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰