تبیین مصادیق امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک فعل اخلاقی همگانی در سازمانها
چکیده امر به معروف و نهی از منکر از جمله فرائضی است که در منابع دینی، بسیار مورد تأکید واقع شده؛ به نحوی که حتی جهاد در راه خدا در برابر این امر به قطرهای در برابر دریا تشبیه شده و اجرای آن سعادت و خیر جوامع بشری و رویگردانی از آن سقوط و ذلت
چکیده
امر به معروف و نهی از منکر از جمله فرائضی است که در منابع دینی، بسیار مورد تأکید واقع شده؛ به نحوی که حتی جهاد در راه خدا در برابر این امر به قطرهای در برابر دریا تشبیه شده و اجرای آن سعادت و خیر جوامع بشری و رویگردانی از آن سقوط و ذلت را برای انسانها در پی دارد. هدف از نگارش این مقاله شناسایی و استخراج مصادیق سازمانی امر به معروف و نهی از منکر بوده است. جهت تحقق این امر روش فراترکیب مورد استفاده قرار گرفته و در مجموع ۷۵ عنوان مقاله و کتاب جهت استخراج کدهای مورد نظر انتخاب شدهاند؛ سپس این کدها در قالب ۱۰ بعد، تحت عناوین فردی، مرتبط با کارفرما، مرتبط با کارکنان، مرتبط با مشتری، مرتبط با رقبا، مرتبط با ذینفعان، مرتبط با جامعه، مرتبط با تولید، مرتبط با بازاریابی، مرتبط با حسابداری و مالی و مرتبط با فناوری اطلاعات دستهبندی شدهاند که برخی از این مفاهیم مرتبط با مباحث مطرح شده در حوزه اخلاق کسب و کار توسط اندیشمندان مختلف بوده اما برخی نیز با آنها متفاوت است. نویسندگان در انتها معتقدند که در واقع این مقاله مقدمهای جهت ورود مباحث امر به معروف و نهی از منکر به سازمانها است که میبایست در تلاشهای آتی مورد تدقیق و پژوهش جامعتری قرار گیرد.
کلیدواژهها: امر به معروف؛ نهی از منکر؛ نظارت و روش فراترکیب
نویسندگان:
مسلم باقری: استادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز (نویسنده مسئول).
سمانه اصغری: دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی.
سید محمدهاشم پورمولا: عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز.
نشریه اندیشه مدیریت راهبردی – دوره ۱۱، شماره ۲، پاییز و زمستان ۱۳۹۶.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰