تاریخ انتشار : یکشنبه 10 تیر 1397 - 10:09
کد خبر : 35544

امر به معروف و نهی از منکر باید در تمام عرصه‌ها اجرا شود

امر به معروف و نهی از منکر باید در تمام عرصه‌ها اجرا شود

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در ویژه‌برنامه سخنرانی حرم مطهر رضوی که ۹ تیرماه بعد از نماز مغرب و عشا در صحن جامع رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه

امر به معروف و نهی از منکر باید در تمام عرصه‌ها اجرا شود

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در ویژه‌برنامه سخنرانی حرم مطهر رضوی که ۹ تیرماه بعد از نماز مغرب و عشا در صحن جامع رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه واجب الهی است که مورد غفلت قرار گرفته است، عنوان کرد: در روایاتی رسول‌الله(ص) می‎فرماید که هر کس امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه ترویج دهد، خلیفه خدا در روی زمین خواهد بود.
وی افزود: شناخت مصادیق امر به معروف و نهی از منکر یک امر بسیار مهم است، متأسفانه اکنون هرگاه از این مهم سخنی به میان آورده می‎شود، همه فکرشان به سمت بی‎حجابی می‎رود، در حالی که بی‎حجابی یکی از مصادیق نهی از منکر است، لذا این واجب الهی بسیار گسترده است و نباید آن را محدود دید.
این استاد حوزه عنوان کرد: منکر اعتقادی یکی از موارد نهی از منکر است که باید مورد توجه قرار بگیرد، اکنون در بین جوانان و نوجوانان خیلی شبهه ایجاده شده، حل این شبهات مصداق امر به معروف و جلوگیری از ترویج آن نمونه نهی از منکر است.
وی تأکید کرد: منکرات اقتصادی چون ربا از دیگر مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است، کسی که ارز دولتی می‎خرد و به مردم گران می‎فروشد، یا از کالا کم می‎گذارد باید مؤاخذه و مجازات شود، این عمل یک منکر عظیم به‎شمار می‎رود.
حجت‌الاسلام رفیعی در ادامه منکرات اقتصادی، سیاسی، خانوادگی، تهمت‎ها، درو‎غ‎ها، طلاق‎ها و مسائل فرهنگی را از دیگر مصادیق امر به معروف و نهی از منکر برشمرد که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
وی در ادامه درباره راهکارهای امر به معروف، گفت: اولین قدم برای امر به معروف آگاهی دادن به مردم است، اگر فقط به یک جوان بگوییم که «حجابت را رعایت کن» و از آثار آن سخنی نگوییم، آن جوان مشتاق به حفظ حجاب نمی‌شود، لذا باید آثار حجاب را ابتدا بیان و بعد امر به معروف کرد.
این خطیب حرم مطهر رضوی تأکید کرد: فرهنگ‎سازی دومین راهکار برای ترویج امر به معروف است، به‌عنوان مثال اگر می‌خواهیم مانتوی نامناسب در جامعه نباشد، تولیدی‎هایمان‎ نباید از این نوع مانتو تولید کنند، باید جلوی واردات چنین مانتویی گرفته شود، وقتی زمینه نباشد، مردم هم دنبال آن نمی‎روند.
وی تشویق را سومین راه گسترش امر به معروف نام برد و عنوان کرد: همه باید یاد بگیریم خوبی‎های یکدیگر را برجسته کنیم، اگر جوانی اشتباه کرد صدبار به رخ او نکشیم، بلکه از کارهای خوبش بگوییم، تشویق جوانان، زمینه رشد و بالندگی را در آن‌ها ایجاد می‎کند.
مهناز امیریان
انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد