تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 تیر 1397 - 12:34
کد خبر : 35319

مسئولان با الگوگیری از بزرگان دین، نقدپذیر باشند/ امر به معروف را مردم‌سالارانه اجرا کنیم

مسئولان با الگوگیری از بزرگان دین، نقدپذیر باشند/ امر به معروف را مردم‌سالارانه اجرا کنیم

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، ۷ تیرماه در جمع آمرین به معروف و ناهیان از منکر این استان با یادآوری آیاتی از قرآن کریم گفت: در خصوص کار بزرگی به نام امر

مسئولان با الگوگیری از بزرگان دین، نقدپذیر باشند/ امر به معروف را مردم‌سالارانه اجرا کنیم

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، ۷ تیرماه در جمع آمرین به معروف و ناهیان از منکر این استان با یادآوری آیاتی از قرآن کریم گفت: در خصوص کار بزرگی به نام امر به معروف و نهی از منکر که به فرموده قرآن کریم، وظیفه‌ای بر گردن همه ما است جهاتی را باید در نظر بگیریم.

خداوند حق امر به معروف را داده است
وی افزود: نخستین نکته در خصوص فریضه امر به معروف و نهی از منکر، ولایتی است که خدا برای انجام این کار به شما داده است،‌ چون تا در سطح جامعه اقدام به امر به معروف و نهی از منکر می‌کنیم سئوال پیش می‌آید که شما چه کاره هستید؟ در پاسخ باید گفت قبل از اینکه این فریضه در هر قانونی مطرح شده باشد، خدا این حق را داده است و یکی از ولایت‌های اهدایی خداوند به انسان، ولایت امر به معروف و نهی از منکر است که هر مومنی نسبت به سایر انسان‌ها دارد.
آیت‌الله دژکام ادامه داد: این ولایت به ما اجازه می‌دهد که اگر در جایی معروفی ضایع شود یا منکری عمل شود حق دارید به طرف مقابل در هر مقامی که باشد تذکر دهید و وظیفه دینی خود را انجام دهید.
امام جمعه شیراز افزود: آیا ما نسبت به معصومین هم چنین ولایتی داریم؟ معنی معصوم یعنی اینکه مورد و نیاز امر معروف و نهی از منکر برای آن‌ها پیدا نمی‌شود. به عبارتی آن‌ها خصوصیتشان این است که معروف را هیچ وقت ترک نمی‌کنند یا دچار منکر نمی‌شوند.

مسئولان با الگوگیری از بزرگان دین، نقدپذیر باشند
وی گفت: با این حال، در نهج‌البلاغه امیرالمونین حضرت علی(ع) به حق مردم در نقد معصوم هم اشاره می‌کند اما باید توجه داشت که معصوم حقی ضایع نمی‌کند، البته گفتنش بی فایده نیست و زمینه رشد اجتماع است، وقتی فهمیدیم معروف را درست تشخیص نداده‌ایم برای آینده تجربه‌ای می‌شود تا بتوانیم معروف و منکر درست را تشخیص دهیم‌، بنابراین، با الگوگیری از بزرگان دین این فضا در بین مدیران و مسئولان نیز باید به وجود بیاید و مسئولان باید نقدپدیر باشند.
آیت‌الله دژکام اظهار کرد: البته آسیب‌هایی نیز در این بین وجود دارد، از جمله آن‌که گاهی وقت‌ها، در امر به معروف و نهی از منکر، به تصور اینکه در حال تذکر لسانی هستیم متأسفانه ممکن است پرخاش و یا بی ادبی صورت بگیرد که در این امر دقت لازم را باید مبذول بداریم.
وی یادآور شد: نکته دیگری که در باب امر به معروف و نهی از منکر باید توجه کرد این است که گاهی، بسترهای اجتماعی باعث می‌شود که ما در روش‌هایمان بازنگری کنیم، یعنی هنگامی که چارچوب‌هایی را پذیرفتیم، باید بر مبنای این چارچوب کار خود را انجام دهیم.

مهم‌ترین بحث در بستر اجتماعی، لزوم تحقق مردم‌سالاری است
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه مهم‌ترین بحث در بستر اجتماعی، لزوم تحقق مردم‌سالاری است که در کشور اسلامی ما منظور از این مفهوم، تحقق مردم سالاری دینی است، گفت: در رساله‌های علمی و عملی مراجع دینی، مسئله‌ای است که اگر در زمینه امر به معروف و نهی از منکر، یک نفر امر و نهی کرد و اثرگذار نبود و فرض کردیم اگر افراد بیشتری امر به معروف و نهی از منکر کنند آنگاه این فریضه اثر می‌کند، واجب است همه مردم اجتماع کرده و امر و نهی کنند تا معروف عملی شود و منکر ترک شود.
وی بیان کرد: هنگامی که می‌گوییم ما مردم‌سالاری دینی را قبول داریم، باید مردم‌سالارانه نیز امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهیم تا هم به مردم‌سالاری دینی عمل کرده باشیم و هم ملاحظات تأثیرگذاری اجتماعی این عمل را مدنظر قرار داده باشیم.
امام جمعه شیراز گفت: ممکن است در جامعه، یک مدیر سیاسی دستوری خلاف اخلاق و احکام اسلامی صادر کند، در این شرایط، مدیر سیاسی ما وقتی اقناع می‌شود که در حال اشتباه است که مردم سالارانه او را نهی از منکر کنید.

مردم‌‌سالارانه امر به معروف و نهی از منکر کردن، بسیار هنرمندی می‌خواهد
وی با بیان اینکه مردم‌‌سالارانه امر به معروف و نهی از منکر کردن، بسیار هنرمندی می‌خواهد که متأسفانه ما از آن غافل شده‌ایم و این فریضه را به گونه دیگری جلو برده‌ایم، گفت: متأسفانه گاهی مشاهده می‌شود جمعیت قابل توجه‌ای که باید نشان دهد طرفدار یک معروف یا مخالف منکر است را ما نمی‌توانیم در سطح جامعه سازماندهی کنیم که به میدان بیاوریم.

انتقاد از عدم ایجاد یک حرکت مردمی در جهت امر به معروف
آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه نقطه ضعف ما، عدم جمع‌آوری یک اجتماع و ایجاد یک حرکت مردمی در جهت امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: ما روحانیون و شما آمرین به معروف این درد مشترک و نقطه ضعف را داریم.
وی خطاب به آمرین به معروف و ناهیان از منکر گفت: هر کدام از شما آتش به اختیار هستید که در این زمینه تلاش کنید یعنی در جهت امر به معروف مردم سالارانه در منطقه خود به دنبال راهکار عملی باشید.
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: همه ما به ابزار قدرت و حکومت دلخوش هستیم در حالی که امر به معروف و نهی از منکر ابزار مومنین است که به نفع نظام و انقلاب و رهبری و خواسته‌های اسلامی اعمال قدرت کنند. اما متأسفانه اعمال کردن این فریضه در جامعه، برعکس شده و از آن به درستی بهره‌برداری نمی‌شود چراکه این ولایت الهی را مومنین ما درک نکرده‌اند.

امر به معروف باید مردم‌سالارانه اجرایی شود
وی با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر امروزه در جامعه ما نیازمند این است که مردم سالارانه طراحی و اجرایی شود، گفت: باید ساختار و ابزار این امر را در هر منطقه تهیه کرد تا بتوانیم یک اجتماع بزرگ را سازماندهی کنیم تا جریان مخالف دین نتواند عرض اندام کند و منکرات از سطح جامعه رخت بربندد.

قیام برای خدا کمرنگ شده است
آیت‌الله دژکام گفت: در زمینه امر به معروف و نهی از منکر، نباید به این مورد فکر کرد که شما به عنوان یک ضابط، حکم قانونی در دست دارید و می‌خواهید عملی انجام دهید، آنچه که به کار شما در ابتدا مشروعیت می‌دهد حکم نیست بلکه ولایت الهی است و به صورت تکی و گروهی باید از این ولایتی که به شما تعلق گرفته است استفاده کنید. خداوند نیز در قرآن می‌فرماید اگر برای خدا قیام کردید موفق می شوید اما متأسفانه در ما قیام برای خدا کمرنگ شده است، گاهی وقت‌ها، ما خودمان خوابیم و در چنین شرایطی، نمی‌توانیم دیگران را بیدار کنیم، بنابراین، ابتدا باید یک تسویه حساب با خودمان انجام دهیم، یعنی اول باید از خودمان شروع کنیم و بعد به فکر جامعه باشیم.
انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد