تاریخ انتشار : یکشنبه 3 تیر 1397 - 11:10
کد خبر : 34976

مشکل طلاق‌های خارج از دادگاه با همکاری عالمان دینی برطرف می‌شود

مشکل طلاق‌های خارج از دادگاه با همکاری عالمان دینی برطرف می‌شود

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، احمد عارفی‌نیا  امروز سوم تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل دادگستری شهرستان تربت‎جام برگزار شد، اظهار کرد: در مسئله طلاق و بحران‌های مربوط به خانواده به دلیل بافت سنتی منطقه طلاق‌ها در خارج از دادگاه

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، احمد عارفی‌نیا  امروز سوم تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل دادگستری شهرستان تربت‎جام برگزار شد، اظهار کرد: در مسئله طلاق و بحران‌های مربوط به خانواده به دلیل بافت سنتی منطقه طلاق‌ها در خارج از دادگاه انجام می‌شد و وضعیت خوبی در شهرستان نداشتیم و فرد با مراجعه به عالمان دینی و یا اجرای صیغه طلاق توسط خودش همسرش را طلاق می‌داد و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کرد.

وی ادامه داد: گاهی افراد در هنگام عصبانیت از همسران خود به صورت سه طلاقه جدا می‌شدند و بعدا که پشیمان می‌شدند هم راهی نبود. زمانی که افراد برای طلاق به دادگاه‌ها مراجعه می‌کنند، ابتدا تلاش‌های فراوانی برای صلح و سازش بین آن‌ها انجام می‌شود و در صورتیکه این تلاش‌های موفقیت آمیز نباشد در نهایت با مشخص شدن حق و حقوق کامل طرفین تا جزیی‌ترین مسائل همانند تصاویری که از یکدیگر در اختیار دارند، با ارائه گواهی امکان عدم سازش به دفاتر ثبت که بازهم چندین ماه انقضا آن گواهی است چرا که شاید با یکدیگر صلح کنند، سپس طلاق صورت می‌پذیرد.

عارفی نیا تاکید کرد: با همکاری علمای تشیع و تسنن جلساتی را برگزار کردیم و با تشریح قوانین جدید و گفتگو متقاعد شدند که افراد متقاضی طلاق را به دادگاه ارجاع دهند تا مشکلات عدیده طلاق‌های خارج از دادگاه برطرف شود. تقریبا می‌توان گفت در قسمت خانواده و طلاق، انقلابی در شهرستان اتفاق افتاد.

رییس دادگستری تربت جام افزود: ما هیچگاه با خط کش محکم قانون مسائل خانواده‌ها را خط کشی نمی‌کنیم چرا که نهاد خانواده حساس است و زمانی که مشکلات جامعه افزایش می‌یابد نتایجش بر روی خانواده‌ها و دستگاه قضایی اثرگذار است و زیاد می‌شود.

وی درباره کمیت پرسنل دستگاه قضایی تربت جام گفت: ما سومین شهرستان پرجمعیت استان بدون محاسبه مشهد هستیم و حتی با سرخس که دومین شهرستان است به لحاظ جمعیتی اختلاف اندکی داریم، همچنین مرز مشترک با کشورها داریم و این مسئله باعث تشکیل پرونده‌های قاچاق، ورود غیر مجاز و… می‌شود اما تنها ۱۴ قاضی در دادگستری داریم. البته از ریاست جدید دادگستری استان کمال تشکر را داریم چرا که قبل از ایشان وضعیت ما به مراتب سخت‌تر بود و از زمان ریاست ایشان شعبه کیفری ما دوبرابر شد و شعبه ۱۰۳ هم تصویب شده است و به زودی با تقسیمات جدید نیروی قضایی فعال خواهد شد.

عارفی‌نیا تعداد پرونده‌های ورودی سال ۹۶ دادگستری تربت جام را  31 هزار و ۶۸۶ عدد عنوان کرد و افزود: این تعداد تنها پرونده‌های سال ۹۶ بودند و ۹۴۱۶ پرونده نیز از قبل وجود داشت که در انتهای سال ۹۶ میزان خروجی ما ۳۲ هزار و ۸۹۲ پرونده بود و عملکرد مثبتی داشته‌ایم. همچنین بالغ بر ۶۰۰۰ پرونده در شوراهای حل اختلاف وارد شده بود که همین حدود نیز مختومه شده است.

وی با اشاره به وضعیت زندان این شهرستان اظهار کرد: حدود ۱۰۰۰نفر زندانی داریم که به دلیل هم مرز بودن با افغانستان اکثر محکومیت‌ها در حوزه مواد مخدر و روانگردان‌ها و جرایم علیه اشخاص است.

رییس دادگستری تربت جام از ارتقای امنیت پارک‌ها، جمع آوری سلاح‌های غیرمجاز، بررسی و افزایش سیستم ایمنی بانک‌ها و موسسات مالی، جمع آوری مالچ‌های پلاستیکی، شناسایی حاشیه نشینان شهر، طرح پلیس محله، طرح قاضی مدرسه، شناسایی اطفال بدسرپرست و بی سرپرست، جمع آوری متکدیان و معتادان متجاهر، جلوگیری از رها شدن پساب های خانگی، بررسی تغییر کاربری اراضی، انسداد چاه های غیر مجاز و… را بعنوان مهم ترین اقدامات حوزه پیشگیری قضایی برشمرد.

وی اضافه کرد: در حوزه جمع آوری سلاح‌های غیرمجاز با همکاری نهادهای مربوطه و ماه ها کار اطلاعاتی، منازلی که مشکوک به مخفیگاه اسلحه بودند شناسایی شدند و در یک عملیات ضربتی که در یک شب و همزمان انجام شد سلاح های غیرمجاز کشف و ضبط شدند، پس از این عملیات قتل با اسلحه تقریبا از بین رفت و تا مدت ها نزاع های دسته جمعی نیز نداشتیم. گفتنی است این عملیات با ظرفیت ۲۰۰ نیرو انجام شد. 

عارفی‌نیا عنوان کرد: همچنین در حوزه سیستم ایمنی بانک‌ها حتی چهار بانک را تا زمان تامین امنیت لازم و رفع نواقص پلمپ کردیم. در حوزه چاه‌های غیرمجاز افرادی بودند که ۴۰ سال از چاه در حال استفاده بودند و یا افرادی که بیشتر از دبی مشخص شده یا برای غیر از زمین‌هایی که مشخص شده بود استفاده می‌کردند. لازم به ذکر است در اقدامات پیشگیرانه که جرم رخ ندهد پرونده قضایی برای افراد تشکیل نمی‌دهیم و صرفا تذکر داده می‌شود.

عارفی نیا عنوان کرد: از احکام جایگزین نیز در این دادگاه استفاده می‌کنیم و روز به روز هم تعداد این احکام در حال افزایش است.

وی با اشاره به جرایم حوزه سایبری خاطرنشان کرد: خدارا شکر با اقدامات انجام شده در سطح کلان کشوری امروز مردم از آگاهی خوبی بهره‌مند هستند و میزان سوءاستفاده‌ها از ناآگاهی‌ها کاهش یافته است در گذشته سوءاستفاده‌های متعددی از کارت‌های بانکی رخ می‌داد بعنوان مثال فردی از ۵۰ دانشجو به بهانه دریافت وجه از شهرستان از کارت بانکی آن‌ها سوءاستفاده می‌کرد اما امروز مردم از آگاهی خوبی بهره مند هستند و خوشبختانه جرایم کاهش چشمگیری داشته است.

عارفی‌نیا گفت: همچنین خرسندیم که بین مسئولین شهرستان تعامل خوب است و وحدت به معنای واقعی کلمه در تمامی جهات شهرستان وجود دارد و تعارضی که شاید بین برخی مسئولینی در بعضی شهرستان‌ها مشاهده می‌شود در اینجا وجود ندارد. در حوزه امر به معروف و نهی از منکر همواره از ظرفیت‍‌های سپاه و بسیج در کنار نیروی انتظامی استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات عدیده دستگاه قضایی مسئله ابلاغ‌های دستی بود که گاهی ابلاغ به درستی به افراد داده نمی‌شد و جلسات دادگاه‌ها مکررا به تعویق می‌افتاد، امروز به راه‌اندازی سامانه ثنا که تمامی افراد می‌بایست عضو آن شوند ابلاغ‌ها به صورت الکترونیک انجام خواهد شد و این سامانه که امکانات آن رو به روز در حال افزایش است افراد می‌توانند از طریق آن نسبت به تهیه شکوائیه اقدام کنند. در دادگاه شهرستان تربت جام میز ثنا گذاشته‌ایم و به طور رایگان افراد را ثبت نام می‌کنیم.

عارفی نیا درباره ساختمان جدید دادگستری تربت جام گفت: کارهای ساختمان جدید دادگاه شهرستان در حال انجام است اما بواسطه این که این مسئله حساس و قرار است بیت المال هزینه شود و امکان اشتباه در آن وجود ندارد، تمامی مراحل با دقت و کارشناسی دقیق پیش می‌رود و ممکن است کمی آهسته باشد اما در حال پیگیری و در دست اقدام است. درخصوص ساختمان فعلی دادگستری نیز اقداماتی را جهت ارتقای سطح امنیتی آن نظیر افزایش نگهبان‌ها، تعداد دوربین‌ها و… انجام داده‌ایم. گفتنی است در زلزله‌های اخیر نیز این ساختمان دچار هیچگونه آسیبی نشد.

رئیس دادگستری تربت جام عنوان کرد: همچنین جرایم مربوط به موضوعات دادگاه انقلاب در شهرستان‌های سرخس، تایباد، باخرز و صالح آباد هم در دادگاه انقلاب تربت جام رسیدگی می‌شود.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد