تاریخ انتشار : جمعه 25 خرداد 1397 - 8:25
کد خبر : 34329

دوره قرآنی از جنس نور، پاکی و عفاف/ دوره‌های قرآن خانگی بهترین زمینه‌ساز فرهنگ عفاف و حجاب

دوره قرآنی از جنس نور، پاکی و عفاف/ دوره‌های قرآن خانگی بهترین زمینه‌ساز فرهنگ عفاف و حجاب

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  خاورستان، ماه مبارک رمضان ماهی سراسر خیر، برکت و رحمت است. ماهی است که در این ماه با عظمت قرآن نازل شده و در این ماه شاهد وفات حضرت خدیجه (س)، میلاد امام حسن مجتبی(ع) و

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  خاورستان، ماه مبارک رمضان ماهی سراسر خیر، برکت و رحمت است. ماهی است که در این ماه با عظمت قرآن نازل شده و در این ماه شاهد وفات حضرت خدیجه (س)، میلاد امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام علی (ع) هستیم که هر سه این بزرگواران ارتباط نزدیک و نسبی با حضرت فاطمه زهرا (س) دارند. ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن است و سه شب قدر در این ماه با عظمت برای بهره‌مندی بیشتر مردم از برکات این ماه، تعیین سرنوشت و رقم‌خوردن مقدرات آن‌ها خود بر ارزش این ماه بزرگ افزوده است.

 

مردم در ماه رمضان با برگزاری جلسات قرآنی، قرآن مجید را ختم کرده و از برکات معنوی این ماه برای یک‌سال آینده خود توشه برمی‌گیرند.

 

یکی از جلسات قرآنی که بیش از ۲۰ سال از راه‌اندازی آن می‌گذرد، جلسه قرآن بانوان به نام دوره قرآن حضرت زینب (س) است که در محل حسینه الزهرا (س) واقع در خیابان پاسداران ۳۸ بیرجند برگزار می‌شود.

 

طاهره افشنگ یکی از اعضای این دوره قرآن است که قسمتی از خانه شخصی‌اش را به عنوان حسینیه و برای استفاده هیئت‌های مذهبی در میلاد و شهادت‌های ائمه علیهم‌الاسلام و برگزاری جلسات قرآن هفتگی در طول سال و ماه مبارک رمضان، برگزاری زیارت عاشورا و دعاهای توسل و کمیل و سایر برنامه‌های مذهبی در نظر گرفته است.

 

وی در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: حدود سه سال است که خانه خود را مرمت و بازسازی کرده و قبل از مرمت تصمیم این را داشتیم که قسمتی از خانه را به عنوان حسینیه در نظر بگیریم چراکه قبل از آن نیز هر سال و از سال ۱۳۷۵ دوره قرآن ماه مبارک رمضان و دوره قرآن هفتگی همیشه در منزل ما برگزار می‌شد.

 

افشنگ از آثار و برکات وجود حسینیه در خانه‌اش این‌گونه می‌گوید: آثار و برکات زیادی در زندگی شخصی خودم و حتی خواهرانی که در جلسات شرکت می‌کنند بدون شک به وجود آمده است چراکه حسینیه به نام الزهرا و به یاد و نام حضرت فاطمه (س) نام‌گذاری شده و امیدواریم همه در دنیا و آخرت مورد شفاعت حضرت فاطمه(س) قرار بگیریم.

 

طاهره صبوحی یکی از خواهران این دوره قرآن نیز در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: دوره قرآن خواهران که به نام دوره قرآن حضرت زینب سلام‌الله‌علیها است از سال ۷۵ در این محل برگزار می‌شود و در طول سال هر هفته روز دوشنبه صبح و در ماه مبارک رمضان نیز هر روز صبح این دوره قرآن با حضور بیش از ۳۵ خواهر برگزار می‌شود.

 

وی با بیان این‌که دوره قرآن ما فقط قرائت قرآن به تنهایی نیست، گفت: بعد از قرائت قرآن تفسیر آیات کلام وحی را داریم و از کتاب‌های استاد رفیعی در این دوره قرآن بهره برده و در پایان نیز دوره خود را با برگزاری نماز جماعت به پایان می‌رسانیم.

 

صبوحی عنوان کرد: دوره قرآن ما که بیش از ۲۰ سال از راه‌اندازیش می‌گذرد، همه رده‌های سنی را دربرگرفته و در این دوره قرآن شاهد حضور کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و پیشکسوتان نیز هستیم.

 

وی تصریح کرد: دوره قرآن ما دارای بار معنوی و فرهنگی بسیار زیادی است و در طول سال در روزهای برگزاری دوره قرآن اگر مناسبتی وجود داشته باشد به هر مناسبت برنامه خاص خودش، در اعیاد جشن و در شهادت‌ها عزاداری داریم و در ماه مبارک رمضان نیز به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) مراسم جشن و به مناسبت وفات حضرت خدیجه (س) و شهادت امام علی (ع) مراسم روضه و عزاداری در این دوره قرآن برگزار شده است.

 

وی با اشاره به سایر برنامه‌های جانبی در این دوره قرآن گفت: از دیگر برنامه‌های این دوره قرآن، راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه و پرداخت وام بدون کارمزد به خواهران عضو دوره قرآن است و همچنین در زمینه جمع‌آوری کمک برای تهیه جهیزیه برای نوعروسان و کمک به افراد نیازمند فعالیت‌های زیادی داریم.

 

صبوحی ادامه داد: یکی از دلایلی که دوره قرآن ما بیش از ۲۰ سال با قوت برقرار مانده است، وجود تنوع و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی، حضور همه رده‌های سنی در این دوره قرآن و رفع مشکلات نیازمندان در حد بضاعت خودمان است.

 

وی گفت: حضور کودکان و نوجوانان در این دوره قرآن بسیار مهم و مغتنم است چراکه علاوه بر آشنایی و انس با قرآن، کودکان و نوجوانان دختر ما می‌آموزند که فردی که محب اهل بیت علیهم‌الاسلام و قرآن است باید در حد بضاعت خود به همنوع و نیازمندان کمک کند و این حضور و درک فضا باعث انتقال آموزه‌ها به نسل‌های آینده است.

 

وی با اشاره به دیگر برنامه این دوره قرآن که هر سال در روز ۲۷ ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، عنوان کرد: از دیگر برنامه‌های بسیار زیبا و متفاوت این دوره قرآن، بُرِش چادر در روز ۲۷ ماه مبارک رمضان است.

 

صبوحی، دلیل این کار و در واقع این رسم را این‌گونه بیان کرد: به دلیل تبرکی و تمنُنی روز ۲۷ ماه مبارک رمضان و این‌که عنوان شده شب ۲۷ ماه مبارک رمضان یکی از شب‌های قدر است، خواهرانی که حاجت و آرزویی دارند در این روز چادری به عنوان تبرکی آورده و در دوره قرآن پس از اتمام برنامه‌های هر روز، در این روز توسط یکی از خواهران چادرها بُرِش داده شده و بعد از دوخت، به عنوان چادر نماز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

افشنگ یکی دیگر از خواهران این دوره قرآن نیز به خبرنگار ما پیرامون برش چادر در روز ۲۷ ماه مبارک رمضان گفت: فلسفه بُرِش چادر در این روز به دلیل عظمت آن و برآورده‌شدن حاجات است که در حقیقت خواهران خواسته و حاجت خود را  به نوعی به دلیل شأن و عظمت این روز از خداوند بزرگ درخواست می‌کنند.

 

وی ادامه داد: معمولا برش چادر به نیت و برای خواهرانی که فرزند ندارند، دختران و پسرانی که مشکل ازدواج داشته و افرادی که به هر نوعی مشکل و گرفتاری دارند انجام گرفته به این امید که به خاطر روز ۲۷ ماه مبارک رمضان مشکل آن‌ها برطرف شود.

 

وی اظهار کرد: معمولا چادری که در این روز برش داده و دوخته می‌شود فقط برای چادر نماز، در زیارت‌های حرم ائمه(ع) و مراسم معنوی و مذهبی استفاده می‌شود.

 

افشنگ بیان کرد: برش چادر در روز ۲۷ ماه مبارک رمضان فقط مختص این دوره قرآن نیست و در برخی دیگر از دوره‌های قرآن خواهران نیز این برنامه اجرا می‌شود و حتی برخی این روز را به طور خاص برای برش چادر انتخاب کرده و این‌ها همه خود نشان دهنده تبرکی و خوش یمنی روز ۲۷ ماه مبارک رمضان است.

 

وی خاطرنشان کرد: خواهری که هر ساله در این دوره قرآن چادرها را برش می‌دهد تا پایان ماه مبارک رمضان چادرها را دوخته و تحویل خواهران می‌دهد بدون این‌که هزینه‌ای به عنوان دستمزد کارش بگیرد؛ هدفش فقط رضایت خداوند است و سایر خواهران با دعا برای سلامتی خیاط و سایر اعضای خانواده‌اش پاسخ زحماتش را می‌دهند.

 

وی تأکید کرد: برش چادر در روز ۲۷ ماه مبارک رمضان می‌تواند فرهنگ‌سازی و تبلیغی برای حجاب و عفاف بانوان در جامعه باشد چراکه این روزها در جامعه شاهد کمرنگ‌شدن حجاب هستیم و چه زیبا است که در جلسات قرآنی و معنوی موضوع حجاب و عفاف در جامعه ما فرهنگ‌سازی شود.

 

هرمزی یکی از خواهران عضو این دوره قرآن و در واقع خادم خواهران نیز درگفت‌وگو با خاورستان، گفت: مدت ۵ سال شده است که با حضور در این دوره قرآن علاوه بر بهره‌مندی از برکات قرآن، مسئولیت پذیرایی از خواهران را در طول سال و هر برنامه مذهبی و معنوی که در این حسینیه برگزار می‌شود، دارم و از این‌که به نوعی خادم این حسینیه هستم برکات زیادی شامل حالم شده است.

 

وی افزود: بیش از ۱۰ سال قبل به کربلا مشرف شدم در صورتی که هیچ آمادگی از نظر مالی نداشتم اما عنایت اهل بیت(ع) نصیب من شد و برای سفر کربلا و زیارت ائمه همه کارهایم به سرعت و بدون مشکل حل شد؛ من این سفر کربلا را فقط و فقط به دلیل خدمت به محبین اهل بیت(ع) می‌دانم و خوشحالم که با حضور در دوره قرآن و خدمت به خواهران از ثواب و برکات این جلسات بهره‌مند می‌شوم.

 

 

 

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد