بررسی وصیتنامه شهید محمد عبدی/ حفظ بیت المال و پاسداری از اسوههای مقاومت
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و وزارت آموزش و پرورش، سلسله نشستهایی را عنوان «بررسی مبانی پنج گانه تربیت در سند تحول بنیادین در وصیت نامه شهدا»
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و وزارت آموزش و پرورش، سلسله نشستهایی را عنوان «بررسی مبانی پنج گانه تربیت در سند تحول بنیادین در وصیت نامه شهدا» برگزار کرده است که در نظر داریم هر روز گزارشی از یکی از این نشستها را ارائه دهیم.
***یکی از شاخصههای عبادت، تأمل و تفکر بر آموزههای شهداست
حجت الاسلام والمسلمین درودی اظهار کرد: اگر بگوییم یکی از شاخصههای عبادت برای افراد دغدغهمند به نظام جمهوری اسلامی، تأمل و تفکر بر آموزههای شهدا بر اساس مطالعه و پژوهش در وصیتنامههای آنان است، گزافه نگفتهایم .
وی ادامه داد: اینکه امام روشن ضمیر ما مطالعه وصیتنامه شهدا را بر پنجاه سال عبادت افراد مؤمن ترجیح میدهد، نشان از ژرفنگری و بینش ایشان نسبت به بُعد تربیتی وصیتنامههای شهدا دارد.
***چرخش های تحول آفرین و مصداق های آن
معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از مباحث جذاب و در عین حال کاربردی مبانی اساسی تربیت در سند تحول بنیادین، چرخشهای تحول آفرین از وضعیت موجود به شرایط ایده آل است؛ وقتی چرخشهای تحول آفرین را مرور میکنیم، خواهیم دید همه تلاش این سند برای رسیدن به نقطهای است که شهدا ۳۰ سال پیش برای ما در صحیفه نورانی خود به یادگار گذاشتهاند.
***درنگی در وصیت نامه شهید محمد عبدی
وی برای استناد این بخش از سخنان خود به توصیههای تربیتی شهدا اشاره کرد و اظهار کرد: وقتی وصیت نامه شهید والامقام محمد عبدی را مطالعه میکنیم به اولین بند از چرخشهای تحول آفرین در زیر نظام برنامه درسی پی میبریم ؛ آنجا که از سر سوز می نویسد ؛…رهبر و علی زمان را تنها نگذارید، یار و یاورش باشید. بدانید که او نایب مهدی (عجل الله) است، اطاعت امرش واجب است، از او محافظت کنید و با دوستانش دوست و با دشمنانش دشمن باشید.
حجت الاسلام والمسلمین درودی افزود: این بند از وصیت نامه شهید عبدی دقیقاً همان مطلبی است که ما در سند تحول بنیادین در اولین مرحله از چرخشها به دنبال آن هستیم که در صفحه ۴۱۶ سند تحت عنوان چرخش (از مدیریت اداری و کنترلی به راهبری تربیتی مبتنی بر نظام معیار اسلامی) آمده است.
***کلام شهید عبدی مصداق زیر نظام برنامه درسی
معاون امور استانهای دبیرخانه ستاد همکاریها به بیان چرخش دیگر سند تحول اشاره کرد و گفت: چرخش دوم در زیر نظام برنامه درسی میگوید آموزش پرورش بر مبنای اسلام به دنبال رسیدن «از برنامه درسی نتیجه محور، به برنامه درسی پیامد محور» است.
وی افزود: شهید عبدی در راستای همین هدفی که ما در سند تحول به دنبال آن هستیم خطاب به نسل جوان و نوجوان میگوید «به شما وصیت میکنم به برپایی نماز اول وقت. به خدا قسم تا هنگامی که نماز اول وقت شیعیان همراه با موفقیت اقامه شود به هیچ سپری نیاز ندارند. یادتان باشد نماز جماعت و جمعه را فراموش نکنید»، این کلام دلنشین شهید عبدی همان مطلبی است که در سند تحول به دنبال تحقق آن هستیم یعنی برنامه درسی نتیجه محور را به برنامه درسی پیامد محور تبدیل کنیم.
***حفظ بیت المال شاه بیت وصیت شهدا
معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و وزارت آموزش و پرورش به چرخش سوم در سند تحول اشاره کرد و بیان داشت: در زیر نظام تأمین و تخصیص منابع مالی بر این مسئله تأکید شده است که باید «از تغییر در روش نظارت پرهزینه توسط ذی حساب، به حسابرسی پس از خرج برسیم» این یعنی دقت در هدر رفت بیت المال و دل سوزاندن برای سرمایه ملی که متعلق به همه آحاد مردم است و شهید عبدی در وصیت نامه نورانی خود این مسأله را به ما گوشزد میکند و میگوید «سعی کنید در اموال بیتالمال کمال دقت را داشته باشید و مال حرام را در زندگی خود داخل نگردانید. از بیت المال مراقبت کنید و پاسدار آن باشید».
***روحانیت در مدرسه شهدا
حجت الاسلام والمسلمین درودی اظهار کرد: شهید عبدی در قسمت دیگری از وصیت نامه خود تأکید کرد «نگذارید سنگر روحانیت تضعیف شود. پشتیبان مراجع تقلید و نیکان و صالحان روحانی باشید تا با یاری آنان، اسلام عزیز را حفظ نمایید» این همان ایده ای است که در چرخش چهارم مبانی نظری سند آن را پیگیری میکنیم که معلم شرایط خاص خود را دارد و هر کسی نمیتواند به این رسالت سنگین تن دهد، معلم کارمند نیست بلکه شخصیتی علم محور و تربیت پیشه است که در سند تحول آن را این گونه دنبال میکنیم (از نگاه به معلم به عنوان کارمند اداری به معلم، به عنوان شخصیتی علمی و تربیتی ص۴۱۷)
***امر به معروف مصداق و کلان نگری
وی، نگاه جزیرهای در حوزههای اجرایی را از نقاط ضعف قوانین آموزشی فعلی دانست وگ فت: اتفاقا شهید عبدی در بخش دیگر از وصیتنامه خود اصرار دارد، امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که اگر ترک کردید، فاتحه اسلام و ولایت فقیه را باید خواند، ترک کردن امر به معروف و نهی از منکر، تیشه به ریشه اسلام زدن است. این همان چرخش پنجم در سند است که میگوید نقطه ایده ال رسیدن به «از حاکمیت نگاه جزیره ای در حوزه های اجرایی به تأکید بر فرایندها و پیامد بر اساس نظام معیار اسلامی ص۴۱۶» همچنین «از نگاه جزیی نگر به نگاه آینده نگر و کل نگرانه برای مواجهه سازنده با چالشهای نظام ص۴۱۸» است.
***پاسداری از اسوه های مقاومت و شجاعت
معاون امور استانهای دبیرخانه ستاد همکاریها گفت: در چرخش ششم سند، به دنبال آن هستیم که معلم تنها انتقال دهنده محض نباشد، بلکه اسوه تربیتی باشد؛ شهید عبدی در این راستا تأکید میکند اسوههای مجاهدت را هیچگاه فراموش نکنید «نکند جانبازان و آزادگان و رزمندگان سالهای دفاع مقدس را فراموش کنید. اینان شهیدان زندهاند. نکند حرمت آنها را زیر پا گذارید، از حیثیت و آبرو و شرف آنان پاسداری کنید». سند تحول نیز به دنبال این ارزش است آنجا که میگوید «از معلم به عنوان انتقال دهنده دانش، به معلم به عنوان مربی و اسوه تربیتی و سازمان دهنده فرصتهای تربیتی متنوع برای احیا و ارتقای مراتب حیاه طیبه متربیان ص۴۱۷»
وی خاطر نشان کرد: برای تحقق سند بنیادین نیازمند مصداقهای بیرونی هستیم و یکی از بهترین مصداقها تطبیق بخشهایی از مبانی نظری با وصیت نامه و سبک تحصیل شهداست.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰