تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 خرداد 1397 - 5:03
کد خبر : 33248

امر به معروف و نهی از منکر براساس تعالیم قرآنی در جامعه صورت گیرد

امر به معروف و نهی از منکر براساس تعالیم قرآنی در جامعه صورت گیرد

حجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: متاسفانه امروز شاهدیم به خاطر عدم رعایت صحیح آداب و شرایط یکی از دستورات خدا، چندین دستور و فرمان پروردگار نیز تحت‌الشعاع عمل نادرست ما قرار می‌گیرد.وی با اشاره به اینکه عدم رعایت امر به معروف و نهی از

امر به معروف و نهی از منکر براساس تعالیم قرآنی در جامعه صورت گیرد

حجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: متاسفانه امروز شاهدیم به خاطر عدم رعایت صحیح آداب و شرایط یکی از دستورات خدا، چندین دستور و فرمان پروردگار نیز تحت‌الشعاع عمل نادرست ما قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه عدم رعایت امر به معروف و نهی از منکر در خانواده‌ها موجب بروز اختلافات خانوادگی و صله رحم و از بین رفتن مودت و رحمت بین خانواده‌ها می‌شود، افزود: عنصر اصلی در فضای خانواده و فامیل عنصر محبت است و باید از این عنصر به بهترین وجه در امر به معروف و نهی از منکر پاسداری کرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان بیان کرد: رعایت ادب، احترام، صبر و حوصله، مدارا کردن و مهربانی اصل و اساس امر به معروف در خانواده و فامیل است و نباید اجازه داد خصومتی بین فامیل و خانواده به وجود آید چرا که منجر به قطع صله رحم به‌عنوان یک گناه کبیره خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش که برای انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر چقدر شناخت در جامعه لازم است، عنوان کرد: بزرگان دین در خصوص شرایط امر به معروف و نهی از منکر آورده‌اند که یکی از شرایط وجوب امر به معروف، علم به معروف و منکر است و اگر شخصی اطمینان حاصل کند که معروفی ترک و یا منکر انجام شده رعایت این فریضه الهی بر آن فرد واجب می‌شود.
عنصر محبت عاملی اثرگذار در ترویج معروفات است
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان با اشاره به اینکه عنصر اصلی در فضای خانواده و فامیل «محبت» است، گفت: عنصر محبت عاملی اثرگذار در ترویج معروفات است.
وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر گاهی می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد، بیان کرد: به علت عدم درک صحیح از این فریضه الهی و عدم آگاهی نسبت به شرایط وجوب این امر، در هنگام اجرای این فریضه ممکن است شخص آمر به معروف خود را در جایگاهی بالاتر از دیگری ببیند و با دید حقارت به شخص و فعل او نگاه کند و این آفتی برای این فریضه الهی خواهد بود.
حجت‌الاسلام کرمی عنوان کرد: باید براساس تعالیم بلند قرآنی و سیره نبوی و ائمه اطهار به رعایت امر به معروف و نهی از منکر بپردازیم چرا که اگر خلاف آموزه‌های دینی حرکت کنیم منکر محسوب می‌شود و مساله نتیجه معکوسی به دنبال خواهد داشت.
از فضای مجازی برای انجام امر به معروف و نهی از منکر نیز در جامعه بهره برد
وی با بیان اینکه می‌توان از فضای مجازی برای انجام امر به معروف و نهی از منکر نیز در جامعه بهره برد، بیان کرد: کسانی بر این تصور هستند که بحث امر به معروف و نهی از منکر صرفا در روابط دو طرفه و حقیقی لازم‌الاجرا است. در حالیکه با توجه به محدود شدن ارتباطات چهره به چهره نیز گسترده شدن ارتباطات مجازی و برقراری پیوندهای مشترک در شبکه‌های مختلف اجتماعی، وجوب این امر در این بخش نوین از ارتباطات انسانی بیشتر از پیش نمایان می‌شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان اضافه کرد: اصولا قضیه امر به معروف و نهی از منکر ناظر به افعال انسانی در اجتماع است چه به صورت حقیقی و چه به صورت مجازی. بنابراین لازم است نهادهای فرهنگی نهایت استفاده از فضای مجازی را برای این امر ببرند چرا که به قول بزرگان امروزه فضای مجازی به فضای حقیقی تبدیل شده و فعالان فرهنگی باید در این فضا برای ترویج آموزه‌های دینی حضور موثر و پررنگی داشته باشند.
بنیاد تمدن اسلامی بردوش همه انسان‌های مؤمن قرار دارد
حجت‌الاسلام کرمی با اعلام این موضوع که بنیاد تمدن اسلامی بردوش همه انسان‌های مؤمن قرار دارد و مردم همه در حفظ ارزش‌های اسلامی مسئولند، اظهار کرد: زیرپا نهادن بخشی از این ارزش‌ها توسط یک فرد هر چند امری بسیار کوچک جلوه می‌کند اما به تدریج بر مبنای استوار جامعه اسلامی ضربه می‌زند و سعادت و آرامش دیگران را نیز ار بین خواهد برد.
وی وجود تهاجمات فرهنگی، بد حجابی، ازدواج‌های سفید و صدها معضل و مشکل اجتماعی را ناشی از کمرنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دانست و افزود: این معضلات مانند یک بیماری است که بخشی از جامعه را مریض می‌کند و کم کم به دیگران نیز سرایت خواهد کرد بنابراین سکوت در برابر مفاسد، اشتباه و گناه بزرگی محسوب می‌شود.
وی در پایان یادآور شد: اگر بخواهیم شاهد نشاط اجتماعی در جامعه باشیم باید آسیب‌های اجتماعی در جامعه کاهش یابد و این مهم نیز نیازمند ترویج فرایض دینی امر به معروف و نهی از منکر است و باید در سایه آموزه‌های دینی و احیای این دو فریضه شادابی و نشاط معنوی بیش از پیش به کالبد جامعه دمیده شود.
انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد