تاریخ انتشار : سه شنبه 8 خرداد 1397 - 10:20
کد خبر : 33200

بررسی وضعیت استان قزوین از نظر آمار تولد، وفات، ازدواج و طلاق

بررسی وضعیت استان قزوین از نظر آمار تولد، وفات، ازدواج و طلاق

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از قزوین، جلسه شورای راهبردی جمعیت استان قزوین به مناسبت ۳۰ اردیبهشت روز ملی جمعیت با شعار«پویایی، بالندگی و جوانی» با حضور مسئولان استانی در سالن اجتماعات معاونت سیاسی و امنیتی استانداری قزوین برگزار شد.حسن وفایی مدیرکل ثبت‌احوال استان

بررسی وضعیت استان قزوین از نظر آمار تولد، وفات، ازدواج و طلاق

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از قزوین، جلسه شورای راهبردی جمعیت استان قزوین به مناسبت ۳۰ اردیبهشت روز ملی جمعیت با شعار«پویایی، بالندگی و جوانی» با حضور مسئولان استانی در سالن اجتماعات معاونت سیاسی و امنیتی استانداری قزوین برگزار شد.
حسن وفایی مدیرکل ثبت‌احوال استان قزوین در این نشست با ارائه آماری از روند جمعیتی استان قزوین اظهار کرد: در حال حاضر ساختار جمعیت سنی استان در مرحله میان‌سالی قرار دارد چرا که از سال ۷۹ تا سال ۹۰ مرحله جوانی را بین سنین ۱۵ تا ۲۹ سالگی گذرانده است و مرحله سوم نیز از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۲۵ شروع و ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه از سال ۱۴۲۵ استان قزوین وارد مرحله پیری خواهد شد، افزود: قزوین در سال ۶۵ بالاترین میزان تولد را در سطح کشور داشت و می‌توانیم این سال را اوج متولدین قزوین اعلام کنیم، در کل بیشترین ولادت در اوایل دهه ۶۰ قرار دارد.
وفایی تصریح کرد: افزایش امید به زندگی از یک‌سو و کاهش باروری از سویی دیگر منجر به سالخوردگی جمعیت می‌شود، این در حالی است که جمعیت به‌عنوان یکی از شاخصه‌های اقتدار در جهان محسوب می‌شود.
این مسئول با اشاره به آمار وفات و ازدواج در استان قزوین عنوان کرد: از سال ۸۴ تا ۹۶ می‌توان گفت سال ۹۴ از نظر میزان ازدواج و وفات بیشترین افزایش را داشته است.
وی ادامه داد: نرخ ولادت استان برابر با ۱۶.۳ در هزار است در حالی که میانگین نرخ کشوری ۱۸.۸ در هزار اعلام‌شده است و متأسفانه استان قزوین رتبه ۲۴ را در میان استان‌ها از نظر نرخ ولادت دارد.
مدیرکل ثبت‌احوال استان قزوین نرخ باروری استان را ۱.۸ فرزند دانست و افزود: این رقم نشانگر کاهش جمعیت نسبت به کل کشور است چراکه نرخ باروری کشور ۲.۰۱ است از این رو نیازمند هستیم تا تعادل لازم را در این زمینه برقرار کنیم.
وی اعلام کرد: مادران گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال بیشترین سهم را در وقوع ولادت در استان دارد و سهم میانگین سن باروری استان در سال گذشته ۲۸.۷ سال است.
این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به روند ثبت وفات در استان قزوین اشاره و عنوان کرد: میانگین نرخ وفات در کشور ۴.۸ و در سطح استان ۴.۶ در هزار است و قزوین رتبه ۱۹ را در این خصوص در سطح کشور دارد.
وی بیشترین علت فوت را در استان مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی ۴۲.۵ درصد، سرطان‌ها و تومورها با ۱۰.۲ درصد و حوادث غیرعمدی ۸.۵ درصد اعلام کرد و گفت: میانگین سنی وفات استان ۶۴.۶ سال است.
وفایی به آمار ازدواج در استان قزوین اشاره و اعلام کرد: از سال ۹۱ تا سال ۹۶ شاهد کاهش آمار ازدواج و سیر صعودی طلاق در سطح استان هستیم به‌گونه‌ای که در سال گذشته ۲ هزار و ۹۷۶ طلاق و ۹ هزار و ۳۱۴ ازدواج رخ داده و می‌توان گفت به ازای هر سه ازدواج شاهد یک طلاق هستیم.
وی رتبه استان را در موضوع ازدواج و طلاق چنین اعلام کرد: استان قزوین رتبه ۲۰ ازدواج و رتبه ۱۰ طلاق را در میان استان‌های کشور دارد و می‌توان گفت میانگین سنی اولین ازدواج در مردان ۲۷.۴ سال و در زنان ۲۲.۳ سال در سال ۹۶ است.
مدیرکل ثبت‌احوال استان قزوین بیان کرد: بیشترین ازدواج و طلاق در میان زنان شاغل به امور اداری، دفتری و کارمندی و در میان مردان نیز متعلق به صنعتگران است.
این مسئول با تأکید بر اینکه نیازمند برگزاری جلسات منظم همراه با ارائه گزارش کار مبنی بر ابلاغیه سیاست‌های جمعیتی کشور هستیم، خاطرنشان کرد: همه ما مکلف هستیم ۱۴ بند سیاست‌های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری را مورد توجه جدی قرار دهیم.
وفایی در پایان عنوان کرد: برای داشتن جمعیت بالنده پویا و جوان با عملکردهای دستگاه‌های مرتبط مورد بررسی و پایش قرار گرفته است از این رو از مسئولان ارشد استانی خواستار توجه به این موضوع هستیم.
انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد