نحوه هزینهکمکهای مالی خانوادهها به مدارس شفاف شود
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم، اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران صراحتاً اعلام میکند: «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم، اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران صراحتاً اعلام میکند: «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد» اما بسیاری از مردم جامعه هنوز در رابطه با اجرا یا عدم اجرای این اصل بلاتکلیفند.
در حالی که طبق اصل ۳۰، تحصیل در مدارس دولتی باید رایگان باشد کمتر مدرسهای را میتوان یافت که این قانون در آن اجرایی شود. مدارس دولتی در اغلب مناطق حتی مدارس شبانهروزی که پذیرای دانشآموزان محروم روستایی است، از تأمین هزینههای جاری ناتوانند و در نبود کمکهای دولتی بهناچار از خانوادهها پول دریافت میکنند و سالهاست که «پول» به کشمکشی میان خانوادهها و مدیران مدارس تبدیل شده است.
مسئولان آموزش و پرورش در فصل ثبتنام اعلام میکنند که دریافت هزینه در مدارس دولتی ممنوع است اما همزمان با بازگشایی مدارس و تشکیل انجمن اولیا و مربیان شهریهای که خانوادهها باید به مدرسه پرداخت کنند، مصوب و به آنها تکلیف میشود، در این میان اگر خانوادهای در برابر پرداخت شهریه مقاومت کند این موضوع به کشمکشی میان آنها و مسئولان مدارس تبدیل میشود.
آموزشوپرورش دستورالعمل خاصی را برای دریافت کمکهای مردمی ابلاغ نمیکند و همواره از اختیاری بودن این موضوع صحبت میشود، بهاذعان مسئولان آموزش و پرورش کمکهای خانوادهها به مدارس داوطلبانه اما ضروری است و در شرایطی که شیوهنامه خاصی در این رابطه وجود ندارد مدارس در مناطق مختلف شهر بهاختیار خود رقمهای متفاوتی را تعیین و از خانوادهها دریافت میکنند، مبالغی که در بالای شهر بیشتر و در مناطق جنوبی شهر کمتر است.
دریافت کمکهای مالی از خانوادهها سالهاست در نبود سرانههای دولتی به یک رویه ثابت در مدارس دولتی تبدیل شده است و این موضوع آسیبهایی را نیز بههمراه دارد. یکی از معلمان در این رابطه به تسنیم میگوید: مدارس دولتی بهدلیل نبود سرانه از خانوادهها کمکهای مالی دریافت میکنند و همین مسئله منجر به بروز آسیبهایی شده است. از سوی آموزش و پرورش رقم خاصی برای دریافت کمکهای مردمی اعلام نمیشود و مدیران مدارس بهاختیار خود رقمهای خاصی را اعلام میکنند و گاه مشاهده میشود یک مدیر حساب شخصی خود را برای دریافت کمکهای مالی اعلام میکند که در برخی موارد شاهد تخلفاتی در این رابطه هستیم و پولها حتی برای تجهیز مدرسه هزینه نمیشود و در این رابطه بحث نظارتها باید قویتر باشد.
در همین رابطه اسدالله عباسی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: به دلیل عدم اختصاص سرانه کافی، مدارس برای تامین هزینههای جاری مجبور به دریافت کمکهای مردمی از خانوادهها هستند.
وی افزود: انجمن اولیا و مربیان مدارس میتوانند از توانمندی خانوادهها برای ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی مدرسه کمک بگیرد بهگونهای که در اغلب موارد شاهد هستیم، انجمن اولیا و مربیان شماره حساب متمرکز مدرسه را برای دریافت کمکهای مردمی به خانواده دانشآموزان اعلام میکند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه انجمن اولیا و مربیان موظف است به حساب متمرکز مدرسه و کمکهای مردمی که به آن حساب واریز میشود، نظارت کند، افزود: اگر تخلفی از سوی مدارس در این رابطه صورت بگیرد، نظارت و ارزیابی آموزشوپرورش باید بر مسئله نظارت داشته باشد چرا که اگر اعتماد خانوادهها از دست برود، فرصت همراهی آنها با مدرسه و حتی کمکهای مردمی را از دست میدهیم.
عباسی تصریح کرد: مدارس باید با شفافسازی به خانوادهها اعلام کنند که کمکهای مردمی در جهت اهداف آموزشی و پرورشی و تامین هزینههای جاری مدرسه هزینه میشود. از سوی دیگر بازرسی و نظارت آموزشوپرورش باید آنقدر مقتدرانه عمل کند که تخطی از قانون به حداقل برسد یعنی بازرسیها باید قبل از وقوع تخلف باشد.
وی بیان کرد: آموزشوپرورش در شرایطی که سرانهای به مدارس اختصاص نمییابد برای توسعه، تجهیز و تامین نیازهای مدرسه به کمک خانوادهها نیاز دارد اما باید از طریق شفافسازی اعتماد آنها را جلب کند در چنین شرایطی خانوادهها برای تامین نیازهای مدرسه همراهی لازم را خواهند داشت.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰