تاریخ انتشار : جمعه 17 فروردین 1397 - 2:54
کد خبر : 28222

توضیح مدیرعامل هلال احمر کرمانشاه از سرنوشت نامعلوم ۶۰ میلیارد تومانی که مردم به حساب این سازمان واریز کردند

توضیح مدیرعامل هلال احمر کرمانشاه از سرنوشت  نامعلوم ۶۰ میلیارد تومانی که مردم به حساب این سازمان واریز کردند

روز چهارشنبه – ۱۵ فروردین ماه – فاطمه دانشور در گفت‌وگویی با خبرنگار برنا از عملکرد هلال احمر انتقاد کرد و گفت: «علامت سوال بزرگی در ذهن مردم شکل گرفته که ۶۰ میلیارد تومانی که مردم به هلال احمر کمک کردند، کجاست؟ هلال احمر باید در این خصوص شفاف سازی کند. قبل از سال جدید،

روز چهارشنبه – ۱۵ فروردین ماه – فاطمه دانشور در گفت‌وگویی با خبرنگار برنا از عملکرد هلال احمر انتقاد کرد و گفت: «علامت سوال بزرگی در ذهن مردم شکل گرفته که ۶۰ میلیارد تومانی که مردم به هلال احمر کمک کردند، کجاست؟ هلال احمر باید در این خصوص شفاف سازی کند. قبل از سال جدید، رییس هلال احمر در رسانه ملی مصاحبه کرد و اعلام کرد که از محل ۶۰ میلیارد تومان کمک‌های مردمی ۳ کالا از جمله یخچال، کولر و فرش به مردم زلزله‌زده تعلق خواهد گرفت. تا به کنون این وضعیت هیچ تغییری نکرده و معلوم نیست که این امر تحقق پیدا می‌کند یا خیر. انبارهای هلال احمر خالی است بنابراین احتمال اینکه بخواهند به مردم کولر بدهند، بسیار کم است.»

در همین خصوص با مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه در مورد سرنوشت این ۶۰ میلیارد گفت‌وگو کردیم.

محمدرضا امیریان مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، در این خصوص، گفت: «قرار بر این بوده که مبلغ جمع‌آوری شده با هماهنگی استانداری کرمانشاه توزیع شود. به خانواده‌های فوتی و متولدین ده روز اول زلزله، مبلغ ۵ میلیون تومان اختصاص داده شده است. همچنین به سی هزار خانواده زلزله‌زده قبل از فروردین، عیدی پرداخت شد.»

وی در خصوص ۳ قلم کالایی (یخچال، فرش و کولر) که  باید جمعیت هلال احمر برای زلزله‌زدگان تأمین کند، بیان کرد: «تاکنون برای تأمین ۳ قلم کالا، دو مرحله مناقصه انجام شده است. به علت تعداد بالا خانوارها  (حدود ۲۴ هزار خانوار) قبل از فروردین ماه در حضور دستگاه‌های نظارتی دو مناقصه در این خصوص برگزار شد. بعد از پایان آخرین جلسه هلال احمر اعلام کرد که ممکن است هزینه خرید این ۳ کالا را پرداخت کند. قبل از عید قرار بود، اقلام عیدی خریداری شود اما نظر بر این شد که هزینه آن را  در حساب سرپرست خانواده مستقیم واریز کنند؛ ممکن است این اقدام  برای این ۳ قلم کالا هم تکرار شود.»

به گفته امیریان اگر این تصمیم اجرا شود تا پایان اردیبهشت ماه واریزی‌ها انجام و بر اساس اطلاعات دقیق افراد حادثه دیده نوع ۱ و ۲یی که بنیاد مسکن تفکیک کرده، با ثبت شماره حساب افراد، هزینه‌ها واریز خواهد شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه با بیان این مطلب که مبلغ واریزی به حساب هلال احمر بسیار ناچیز است و بگونه‌ای نیست که همه افراد را پوششش دهد، گفت: «از ۶۰ میلیارد واریزی به حساب هلال احمر، ۱۰ میلیارد تومان آن به عنوان عیدی به حساب خانوارها واریز شد. ۱۰ میلیارد تومانِ دیگر برای خانواده‌های فوتی و متولدین ده روز اول حادثه (هر نفر ۵ میلیون تومان) واریز شد. از باقی مانده این مبلغ که حدود ۴۰ میلیارد تومان است قرار بر این شد که این سه قلم کالا خریداری شود. در مناطق تحقیق کردیم که آیا سه قلم کالا را به مردم داده شود یا هزینه آن را پرداخت شود که ۸۵ درصد افراد هزینه آن را درخواست کردند. به این علت که با خرید مردم از منطقه اقتصاد محله رونق پیدا می‌کند و افراد می‌توانند حق انتخاب داشته باشند و وسیله‌ای تهیه کنند که به آن نیاز دارند.»

امیریان در ادامه افزود: «تاکنون  4 مرحله توزیع خوراکی داشته‌ایم که تنها یک مرحله آن به صورت نقدی پرداخت شد که تنها برابر با ده میلیارد تومان بود. همچنین بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان هزینه‌های دیگر بوده است. ۸۰ میلیارد تومان برای تأمین چادر صرف شد که از این مبالغ هیچ‌کدام جزو کمک‌های مردمی نبودند. به دلیل حساسیت بالا قرار شد که ۶۰ میلیارد تومان واریز مردمی به حساب هلال احمر را رسانه‌ای و شفاف سازی کنیم.»

وی با اشاره به بزرگ و سخت بودن تهیه این ۳ قلم کالا به تعداد بالا، تشریح کرد: «اینگونه نیست که  امروز این تصمیم گرفته و فردا اجرا شود. به علت پاسخگویی به دستگاه‌های نظارتی باید وسایل از فروشگاه و نمایندگی خریداری شود که جنس مطلوب، مناسب و تعداد کافی داشته باشد. هیچ فروشگاهی در انبار خود ۲۴ هزار یخچال آماده ندارد تا ما به صورت یک‌جا خریداری کنیم.»

امیریان در ادامه افزود: «یک نهاد خصوصی به راحتی و به سرعت می‌تواند در این موضوع عمل کند اما نهادی که دارای جایگاه حقوقی است باید پاسخگو دستگاه‌های نظارتی باشد و در این خصوص چندین مناقصه برگزار کند.»

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه عنوان کرد: «بسیاری از افرادی که شروع به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کرده بودند، کالاها را به دست زلزله‌زدگان نمی‌رسانند و از احساسات مردم سوء استفاده می‌کنند. این دسته از افراد که اقدام به جمع کردن پول در حساب‌های شخصی خود کرده‌اند باید به مردم گزارش دهند تا مشخص شود که این پول‌های کمک شده در چه مواردی هزینه شده است.»

به گفته امیریان در چند روز آینده هلال احمر نتیجه مناقصه را اعلام و رسانه‌ای خواهد کرد.

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد